Efter hemligt, korkat rättsligt tjafs – No Man's Sky får behålla namnet

Medlem

Sanslöst...


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av tricky:
Skrivet av Dralion:

Alltså vafan. Äga ett ord? Hur kan det ens gå? Tänk om fler företag började äga enskilda ord, vad har vi kvar då?
Kan jag stämma alla restauranger som serverar kött med sky?

Varumärkesskydd. McDonald's är ett skyddat och registrerat varumärke, alltså får du inte skapa produkter med det namnet. Ser inget konstigt i det här, däremot att det blev en lång utdragen tvist om ett tv-spel som heter no man's sky känns väldigt befängt.

Såvitt jag vet heter de SkyTV. Den kombinationen må vara skyddad.

Skrivet av pewwww:

Finns det något annat indie spel som fått så här mycket nyheter/hype innan det är spelbart i någonform?

Star Citizen om det kan klassas som Indie.

Skrivet av bond12:

Tror jag ska ta patent på det engelska ordet "Of"

Satsa på "The" istället

ELF
Medlem
Skrivet av Mastermind530974:
Skrivet av pewwww:

Finns det något annat indie spel som fått så här mycket nyheter/hype innan det är spelbart i någonform?

Star Citizen om det kan klassas som Indie.

Så vitt jag vet så är det ett indie företag.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Härlig ordvits då spelet heter just No Man´s Sky... Sky for everyone från o med nu!

Medlem
Skrivet av ELF:
Skrivet av Mastermind530974:
Skrivet av pewwww:

Finns det något annat indie spel som fått så här mycket nyheter/hype innan det är spelbart i någonform?

Star Citizen om det kan klassas som Indie.

Så vitt jag vet så är det ett indie företag.

Star Citizen är ett indiespel, fast där har man släppt något som kan kallas spelbart vilket inte finns för no man's sky.

ZF
Medlem

"Skybreak" borde skynda byta namnet då, det har både sky och avbrott som man inte vill råka ut för vid TV-sändningar.

Medlem
Skrivet av zephe:

dom kunde påstått att sky var ett svenskt ord

Sky är ett svenskt ord

"Sky är den vätska som utsöndras ur kött, fisk eller grönsaker vid uppvärmning. Den kan, utspädd med vatten, användas som bas i sås."

Medlem

Så jävla onödigt och larvigt...

Medlem

"Take my love, take my land
Take me where I cannot stand
I don't care, I'm still free
You can't take the sky from me."

Medlem
Skrivet av krqkan:
Skrivet av zephe:

dom kunde påstått att sky var ett svenskt ord

Sky är ett svenskt ord

"Sky är den vätska som utsöndras ur kött, fisk eller grönsaker vid uppvärmning. Den kan, utspädd med vatten, användas som bas i sås."

Det är det jag undrar också hur kan man ens äga ett ord som Sky som har så stark anknytning till andra saker någon har gjort ett stort misstag här från början.

Medlem
Skrivet av zlitter:
Skrivet av Freeman:

Sjukt jobbigt att sälja Äpplen i andra länder..."Apple"..

fast apple stämmer bara företag om dom kör med bokstaven i före ett namn.

Så dröjer väl inte länge innan dom ger sig på oatly för dom har varor som heter iMat, iKaffe m.m.

Vet inte om du är sarkastisk eller inte, men... http://www.pcworld.com/article/262202/apple_vs_a_pl_tech_comp...

Medlem
Skrivet av Avedagreat:
Skrivet av zauii89:

USA i ett nötskal, förmodligen det tramsigaste landet i världen. Lite mer "sunt" förnuft överlag skulle göra USA gott..

Problemet är väl att Sky tv är brittiskt och inte amerikanskt. Läste du ens nyheten? Annars har du nog rätt angående USA allmänt men i detta fall är de fel

Och svenska KIng krånglade med ordet "saga"

Medlem
Skrivet av Duffelbag:

För tankarna till när Candy Crush-mupparna tjafsade med Banner saga-studion om Saga. Minst sagt löjligt.

Har dem inte dillat med andra företag om ordet "Candy" också? Har för mig det iaf.

Medlem

När Internet var ungt så ville "SP Fönster" registrera www.spwindows.com men då protesterade stora Microsoft och tyckte att det var alldeles för likt windows...

Förutom då att SP Fönster faktiskt gör fönster...

Medlem
Skrivet av Lyrisius:

"Take my love, take my land
Take me where I cannot stand
I don't care, I'm still free
You can't take the sky from me."

Fireflyyyyy


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Kan ju hoppas att nån kines startar nåt spel med titeln XXX sky XXX tv show eller nåt.

Såvitt jag vet har aldrig ett utländskt företag vunnit en upphovsrättslig rättsak i Kinesisk domstol.

Senaste exemplet jag har i huvet är segway som stämde pirattillverkaren i kina men fick så stora rättskostnader att de slutligen köptes upp av pirattillverkaren.

Medlem

Sjukt att man kan göra så på enskilda ord. Kommer ihåg Monster cable som stämde allt och alla som använde Monster.


signatur
Medlem

Kolla in den här på ungefär samma ämne, https://www.youtube.com/watch?v=sG9UMMq2dz4&feature=youtu.be
Rätt sjukt...

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av zlitter:
Skrivet av Freeman:

Sjukt jobbigt att sälja Äpplen i andra länder..."Apple"..

fast apple stämmer bara företag om dom kör med bokstaven i före ett namn.

Så dröjer väl inte länge innan dom ger sig på oatly för dom har varor som heter iMat, iKaffe m.m.

Vet inte om du är sarkastisk eller inte, men... http://www.pcworld.com/article/262202/apple_vs_a_pl_tech_comp...

nope var inte sarkastisk, hade dock inte läst om det där, visste bara att dom stämde något företag som körde med litei i före ett namn

Medlem
Skrivet av zlitter:
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av zlitter:
Skrivet av Freeman:

Sjukt jobbigt att sälja Äpplen i andra länder..."Apple"..

fast apple stämmer bara företag om dom kör med bokstaven i före ett namn.

Så dröjer väl inte länge innan dom ger sig på oatly för dom har varor som heter iMat, iKaffe m.m.

Vet inte om du är sarkastisk eller inte, men... http://www.pcworld.com/article/262202/apple_vs_a_pl_tech_comp...

nope var inte sarkastisk, hade dock inte läst om det där, visste bara att dom stämde något företag som körde med litei i före ett namn

Apple stämmer allt till höger och vänster, mycket oftare än vad folk vill kalla sina produkter för i-nånting http://www.smh.com.au/business/apple-bites-over-woolworths-lo...

Medlem
Skrivet av tricky:
Skrivet av Dralion:

Alltså vafan. Äga ett ord? Hur kan det ens gå? Tänk om fler företag började äga enskilda ord, vad har vi kvar då?
Kan jag stämma alla restauranger som serverar kött med sky?

Varumärkesskydd. McDonald's är ett skyddat och registrerat varumärke, alltså får du inte skapa produkter med det namnet. Ser inget konstigt i det här, däremot att det blev en lång utdragen tvist om ett tv-spel som heter no man's sky känns väldigt befängt.

Man borde åtminstone särskilja på varumärkesnamn och helt vanliga ord framförallt när de infattas i längre titlar.

12
Skriv svar