Playstation-chefen: “Nya PS4 ska hindra spelare från att gå över till PC”

ZF
Medlem
Skrivet av viktorelius:

Alla behöver inte en konsol men alla behöver en dator och den logiska slutsatsen är att konsoler kommer att försvinna inom en rätt snar framtid. Står striden enbart mellan Sony och Microsoft så vinner Microsoft by default. Personligen så är det slitsamma eftersom konsumenten alltid vinner

Nonsens. Det har kommit och gått (under) flera olika datorsystem bara under tiden det funnits dedikerade spelmaskiner.

Windows är näst på tur att bli irrelevant och det är Microsoft väl medvetna om, det är just det som är anledningen till deras vilda och ännu inte så framgångsrika turer in i telefoner, surfplattor, abonnemangstjänster, "konvergens" och.. just det, Xbox. Att själva fokuspunkten för vad de gör är hotat är varför de försöker övergå till att bli ett till Google med tentaklerna i allt, därav även uppköp av redan populära tjänster där du är produkten.

Vad de flesta behöver uträtta idag kan, och görs redan, med en bråkdel av den beräkningskapacitet även en rent oanvändbar speldator medger. Nästan ingen behöver en speldator för annat än spelande.

Medlem
Skrivet av xorpen:
Skrivet av marcus8958:

Tror majoriteten av alla konsolägare äger en PC också.

Absolut, men inte en gaming-pc. Ska du ha en schysst gaming-pc så får du slanta 20k och det är mycket mer än vad många är villiga att betala. Inte jag dock, värt varenda krona.

20k är med extra allt.
Hälften räcker för att få bättre prestanda än på någon konsol.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av johnssonhill:

Som gammal i gemet (NES och framåt) så tycker jag det är synd att så mycket fokus läggs på grafik nuförtiden. Det är 4k hit och 60 fps dit. Nog för att det är viktigt med bra prestanda, men vad har hänt med spelupplevelsen egentligen?
Det enda man hör nuförtiden är att det inte flyter i 60 fps jämt och ständigt, men det är sällan man hör någon konstruktivt om själva spelen. Och om det är något om spelet som media så är det oftast en jämförelse med något annat istället för att se det som en egen entitet och för sitt egna värde.
Mycket gnäll och åsikter från min sida, men fan om vi inte måste gå tillbaka ett steg och börja uppskatta spel för spel och inte för det cinematiska spektakel som det börjar bli.

60fps har ju inget med utseendet att göra. Har du en gång vant dig vid den uppdateringsfrekvensen kan du inte gå tillbaka till cinematiska upplevelser med motionblur i 30fps. Så enkelt är det. Det känns hackigt och som om du spelar i lera.

Dock så är det inte bara själva hårdvaran i konsolerna som är problemet. Även en nuvarande XBone / PS4 är inte så dåliga om man ex jämför med min PC. Hur kan det då vara att det skall vara så svårt för dem att få upp skräpet i 60fps?

Säkerhetslagren är svaret.

De offrar glatt prestanda för att göra piratkopiering så svårt som möjligt. Mjukvaran avkrypteras och verifieras i run time mellan läsning och exekvering och allt det kostar naturligtvis en jäkla massa processorkraft. Så det egentliga problemet är att de istället för att säga "Låt oss bygga den bästa maskinen vi kan för de pengarna" sa "Vi måste göra allt vi kan för att förhindra piratkopieringen".


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av xorpen:
Skrivet av marcus8958:

Tror majoriteten av alla konsolägare äger en PC också.

Absolut, men inte en gaming-pc. Ska du ha en schysst gaming-pc så får du slanta 20k och det är mycket mer än vad många är villiga att betala. Inte jag dock, värt varenda krona.

Visst sitter många med skitdatorer men du behöver inte lägga ut 20k för en hyffsad PC. Räcker med en i5 + GTX 1070 för att du ska kunna spela flesta spelen på höga inställningar.

Alright men ett grafikort och en propp räcker inte. Du hamnar väl iaf runt 15 om du nöjer dig med skräpskärm + medioker kringutrustning.

Medlem
Skrivet av ZF:

Inte för den som inte använder det. För mig är det snarare fastrostande gångjärn som med konstruerade medel snarere än för att det är bäst tvingar sig kvar som en "standard" för "PC". Om nu en PC vore en verkligt öppen plattform så skulle jag först och främst kunna välja OS själv på den, marknaden skulle kunna välja fritt. Begreppet PC i sig är ju missvisande.

Du kan ju installera vilket OS du vill, arbetar du bäst i Linux kör det, spelar du i Windows så kör det. Du kan till och med ha båda på samma dator, bara att du bootar det ena eller det andra beroende på vad du skall göra. Gör om det på konsol...

Skrivet av ZF:

Hur ger butikerna bättre priser? Var och en av dem säljer till sk "konsollpriser" ändå, det mesta av det största hängnas in i respektive butik. Att det går att "fixa koder" på allehanda mer eller mindre suspekta ställen gör det ju inte priserna i sig lägre, och framförallt inte enklare. Priserna havererar dock till slut ner till superreorna pga piratandet, vilket i sin tur bara gör att det känns ännu mer ovärt att införskaffa en titel tidigt. Vilket antagligen är vad som reflekteras i det ständiga mantrat här: "när det är på 90% under den årliga Gabefestivalen slår jag till, kanske. Har ju trots allt redan över 9000 ospelade spel i biblioteket."

Om man bara håller sig till onlinebutikerna, typ Origin och Steam så blir det som du säger i princip bara Steam-rean som gäller. Men nu kan man ju köpa spelen på andra sajter, samt i fysisk butik, och lägga till dem i t ex Steam. Man är ju inte låst till Windows Store (tack o lov) på samma sätt som en konsol som är låst till Playstation resp vad den nu heter till XBox. Att köpa spelet med Steam-kod på t ex CDON eller Webhallen, öppna Steam och sedan lägga till spelet där är bara marginellt "jobbigare" än att köpa det direkt i Steam. Om man det är det som det hänger på så kanske man inte har tålamod att spela spelet heller... Hur detta inte håller priserna nere förstår jag inte riktigt. Kan jag köpa spelet för 350 kr på Elgiganten istället för att pröjsa 650 kr via online-store som var mitt fall med Total War: Warhammer så blir spelen definitivt billigare. Att dom fortsätter med konsolpriser i Steam/Origin/Windows Store är en gåta, men det tar ju inte bort det faktum att det går att köpa spelet 300 kr billigare i en helt legitim butik.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av xorpen:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av xorpen:
Skrivet av marcus8958:

Tror majoriteten av alla konsolägare äger en PC också.

Absolut, men inte en gaming-pc. Ska du ha en schysst gaming-pc så får du slanta 20k och det är mycket mer än vad många är villiga att betala. Inte jag dock, värt varenda krona.

Visst sitter många med skitdatorer men du behöver inte lägga ut 20k för en hyffsad PC. Räcker med en i5 + GTX 1070 för att du ska kunna spela flesta spelen på höga inställningar.

Alright men ett grafikort och en propp räcker inte. Du hamnar väl iaf runt 15 om du nöjer dig med skräpskärm + medioker kringutrustning.

Skärm brukar jag inte räkna med då det är mycket individuellt och du har möjlighet att koppla en pc till din tv, eller koppla din konsol till din skärm.
Sedan håller en skärm oftast mer än en generation.

Min surf/3D modellering/börsdator gick på 13k och det är en äldre i5 med ett gtx 970. Bra itx moderkort och liten låda. Startar på 8 sekunder med fast boot.
Rent prestandamässigt är den bättre än majoriteten av användarna på Steam och det funkar att spela äldre spel i 4K upplösning utan större problem.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

ZF
Medlem
Skrivet av azynkron:

60fps har ju inget med utseendet att göra. Har du en gång vant dig vid den uppdateringsfrekvensen kan du inte gå tillbaka till cinematiska upplevelser med motionblur i 30fps. Så enkelt är det. Det känns hackigt och som om du spelar i lera.

Dock så är det inte bara själva hårdvaran i konsolerna som är problemet. Även en nuvarande XBone / PS4 är inte så dåliga om man ex jämför med min PC. Hur kan det då vara att det skall vara så svårt för dem att få upp skräpet i 60fps?

Säkerhetslagren är svaret.

De offrar glatt prestanda för att göra piratkopiering så svårt som möjligt. Mjukvaran avkrypteras och verifieras i run time mellan läsning och exekvering och allt det kostar naturligtvis en jäkla massa processorkraft. Så det egentliga problemet är att de istället för att säga "Låt oss bygga den bästa maskinen vi kan för de pengarna" sa "Vi måste göra allt vi kan för att förhindra piratkopieringen".

Ryckighet i sig kan inte vara problemet för de som tjatar mest om det, den tillförs med en närmast spastisk hand-mani. Diagnosen har visst ett namn så vedertaget att det gett namn åt en av de populäraste spelsidorna..

För att de körs med betydligt mer effekter än du fördrar. Du gillar inte det cineastiska. De flesta, uppenbarligen, samt spelutvecklare delar inte din syn.

Trams... "säkerhetslagren" på konsollerna drar ingen som helst prestanda alls. De ligger på separat hårdvara som oavsett vad dessa kontrollerar och krypterar inte skulle kunna tillräknas spelet. På datorer kan dessa bakrunds-DRM eller butikssystem ibland ta någon eller ett par %, men tung belastning är ändå ovanligt.

Skrivet av conthox:

Du kan ju installera vilket OS du vill, arbetar du bäst i Linux kör det, spelar du i Windows så kör det. Du kan till och med ha båda på samma dator, bara att du bootar det ena eller det andra beroende på vad du skall göra.

Gör om det på konsol...

Om man bara håller sig till onlinebutikerna, typ Origin och Steam så blir det som du säger i princip bara Steam-rean som gäller. Men nu kan man ju köpa spelen på andra sajter, samt i fysisk butik, och lägga till dem i t ex Steam. Man är ju inte låst till Windows Store (tack o lov) på samma sätt som en konsol som är låst till Playstation resp vad den nu heter till XBox. Att köpa spelet med Steam-kod på t ex CDON eller Webhallen, öppna Steam och sedan lägga till spelet där är bara marginellt "jobbigare" än att köpa det direkt i Steam. Om man det är det som det hänger på så kanske man inte har tålamod att spela spelet heller... Hur detta inte håller priserna nere förstår jag inte riktigt. Kan jag köpa spelet för 350 kr på Elgiganten istället för att pröjsa 650 kr via online-store som var mitt fall med Total War: Warhammer så blir spelen definitivt billigare. Att dom fortsätter med konsolpriser i Steam/Origin/Windows Store är en gåta, men det tar ju inte bort det faktum att det går att köpa spelet 300 kr billigare i en helt legitim butik.

Det är fallet. Det är därför. Men att dualboota kommer inte på tal igen. Windows har saboterat en RAID-uppsättning för mig under den fasen. Och att köra den modellen är ändå inte hållbart långsiktigt, det är ju bara att stödja en affärsmodell som inte funkar och därigenom bidra till att förstöra min upplevelse än mer i framtiden. Att ge fri lejd för mer Windows och deras än mer inlåsande abstraktionslager, nej tack. Stöds det inte åtminstone mer indirekt så spelas det inte på dator.

Det behövs inte, det är själva poängen. Den är systemet, butiken, allt som behövs i sig själv. Kostnaden för den är ändå obetydlig jämte ett extra OS jag inte vill krångla med och ett tyngre grafikkort än utbudet motiverar.

Trodde du pratade om konkurrens mellan respektive butiker, vilket jag inte kopplade hur det skulle skapa konkurrens, annat än vid likartade speltyper som lanseras samtidigt och lika framgångsrikt möjligen. Men det händer ju sällan, Overwatch mot det-där-andra-jag-inte-kommer-ihåg-vad-det-heter blev ju inte den match som vissa trodde tex. Men visst, vill man krångla ännu mer utöver det där flertalet tjänster som kläggar igen burken mer än nödvändigt ofta så finns möjligheter. Men nu är ju också krånglet det jag mest vill slippa med det hela. att bara hiva in en skiva och starta den, lite som även datorspel funkade en gång i tiden.

Medlem

Varför är det alltid denna fight om konsol vs PC? Folk har olika behov, det är väll inte så svårt.

123
Skriv svar