Fejkade spel-torrents sprider adware till pirater

Robot
Fejkade spel-torrents sprider adware till pirater

Piratar du The Witcher 3? Då kan du få en obehaglig överraskning.


Medlem
Fejkade spel-torrents sprider adware till pirater

Bra! Det kan de ha!

Medlem

Den som inte betalar för ett mästerverk som Witcher 3 ska fan ha virus så det står härliga till!

MEG
Medlem

Nu kom foliehatten på, kan det vara spelindustrin som ligger bakom? men egentligen bryr jag mig inte så mycket då jag köper mina och barnens spel.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Fast cdpr var ju ganska ok med att man torrenta tw3
Tror många gjort och sedan köpt, just för att man känner av vilket mästerverk det är.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Summering: Liga har "försökt" pracka på pirater, tror de drabbade är ungar som inte kan skilja på olika typer av torrents. :/


signatur

Jag har ätit pannkaka!

ELF
Medlem
Skrivet av dTexN:

Fast cdpr var ju ganska ok med att man torrenta tw3
Tror många gjort och sedan köpt, just för att man känner av vilket mästerverk det är.

Gjorde det med TW2. Sen köpte jag TW1 och TW2 sammtidigt. Där efter blev det Collectors Edition av TW3


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Har det inte alltid varit så här? Finns ju en anledning varför folk föredrar vissa crackare över andra, med det sagt lär det finnas GoG torrents av The Witcher utan DRM så jag antar att varningen är mest riktad till folk som inte vet bättre.

Känns mest som skrämselpropaganda över det hela.

Piratar mycket sällan själv, det blir mest Koei Tecmo spel då dom tar hutlösa priser för mediokra portningar fullpackade med DLC. Gillar jag dom köper jag dom på 75% off, något som är osedvanligt sällsynt hos KT av någon anledning.

Medlem

Mjo det har varit så sedan innan Torrent-sajter.
I slutet av 90-talet/början 2000 kunde man se många sajter som lockade med gratis nedladdning av dom senaste spelen..Inklusive spel som inte ens hade gjorts ännu. (Doom 3, Quake 4, Diablo 3 etc etc).
Klickade man på dom länkade fick man en "dialer" nedladdad och installerad på datorn om man inte var på sin vakt.

Så NYTT är det inte. Det som verkar nytt är att nu för tiden skapar virus-spridare falska, tomma video-filer som innehåller antingen en extern länk till en adware eller adware själv. (vet inte vilket).
Många gånger används dom senaste TV-serie avsnitten som Game Of Thrones eller dylikt för denna typ av virus/adware.

Medlem

Piratar man ens spel längre? Har väl dött ut rätt skapligt nuförtiden. Alla kända Crackers har hängt upp sina pirathattar, eller?

Var iallafall länge sen man höll på med såna dumheter, så har ingen koll alls

Medlem

På den gamla goda tiden så kunde de smyga in dialers som gjorde att telefonmodemet ringde nåt svindyrt betalnummer för 60 kr/min. Inte kul för de som missade uppringningen.

Ambassadör
Xbox

Piratar folk fortfarande?


signatur

Jump in.

Medlem

Jag har inte piratat sedan Steams realisationer.

Medlem
Skrivet av Ender:

Den som inte betalar för ett mästerverk som Witcher 3 ska fan ha virus så det står härliga till!

Tur att jag laddade ner spelet för att testa om det funkade på datorn innan jag köpte skitet. Funkade ej. Haters gonna hate ^^


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Synd, alltid lika kul att haxxa Ubisofts spel

Medlem

Detta är knappast något nytt.
Kommer ihåg att detta var väldigt vanligt redan när folk satt på 56k modem och piratade.

Antagligen är nyheten rätt så gammal eller så är Symantec rätt så efter...

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Piratar folk fortfarande?

Självklart inte

Medlem

Fast de som går på en 40MB fil som heter install_witcher_3_full_game.exe osv får helt skylla sig själva.... idioter :). Jag är varken för eller emot piratande, men jag är emot idioter...

Medlem
Skrivet av Ender:

Den som inte betalar för ett mästerverk som Witcher 3 ska fan ha virus så det står härliga till!

Efter vad CDPR gjorde vid release förtjänar de inga pengar.

VI VILL VARA BILLIGAST *gråt gråt*, ahh vi påstår att de som är billigare än oss säljer olagliga versioner/inte godkända versioner.

Prismanipulation som fan, helt plötsligt hade ALLA som inte hette GOG samma prisnivå, och GOG hade billigast pris.

Tur nog kunde CDPR inte styra (läs manipulera) fysiska handeln och spelet kostade inom 7 dagar 150kr mindre där än på GOG.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Gnällkuk
Skrivet av Mortaigne:

Piratar folk fortfarande?

Absolut, men i extremt liten skala. Eftersom man kastat så mycket pengar i sjön så torrentar jag eventuellt spelet och köper det sedan om det verkar kul. Nu är dock många spel internetbaserade, eller så är det den delen som tilltalar mig mest vilket gör att piratandet för spel är mer eller mindre obefintligt.

Eftersom det här med demo i princip inte finns längre så är det enda sättet jag har att testa spelet innan jag köper det. Jag förstår inte hur man inte kan skapa en demo av spelet, känns mest som ett medvetet val och som man har något att dölja.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Klickar folk verkligen på .exe filer utan att veta dess ursprung?

Medlem
Skrivet av Ender:

Den som inte betalar för ett mästerverk som Witcher 3 ska fan ha virus så det står härliga till!

Ärligt talat dom är inte värd att spela spel överhuvud taget.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av tricky:
Skrivet av Mortaigne:

Piratar folk fortfarande?

Absolut, men i extremt liten skala. Eftersom man kastat så mycket pengar i sjön så torrentar jag eventuellt spelet och köper det sedan om det verkar kul. Nu är dock många spel internetbaserade, eller så är det den delen som tilltalar mig mest vilket gör att piratandet för spel är mer eller mindre obefintligt.

Eftersom det här med demo i princip inte finns längre så är det enda sättet jag har att testa spelet innan jag köper det. Jag förstår inte hur man inte kan skapa en demo av spelet, känns mest som ett medvetet val och som man har något att dölja.

På ett sätt förståeligt. Saknar också gamla hederliga demos!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av meat4u:

Klickar folk verkligen på .exe filer utan att veta dess ursprung?

Ja, tyvärr. Ungefär lika obegripligt som när folk fortfarande går på bluffmail och sådant från skatteverket, telia, sparbanken osv.

Den bluffen har ju varit igång i många, många år nu, folk är över lag ganska korkade (inget illa menat mot någon personligen, men det är faktiskt sant)

Jag jobbar i en kundtjänst och det är rätt skrämmande vilken låg nivå det är på oerhört många människor. Man blir lite rädd.

Spel är superbilliga idag; klart man ska stödja industrin.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Ender:

Den som inte betalar för ett mästerverk som Witcher 3 ska fan ha virus så det står härliga till!

Och den som är dum nog att betala för skitspel som Witcher 3 borde få virus de med.

Medlem

Fejkade torrents har väl funnits sen torrents började existera.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av MEG:

Nu kom foliehatten på, kan det vara spelindustrin som ligger bakom? men egentligen bryr jag mig inte så mycket då jag köper mina och barnens spel.

Kan vara så. Är inte första gången liknande händer.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Ender:

Den som inte betalar för ett mästerverk som Witcher 3 ska fan ha virus så det står härliga till!

så jag som laddade ner witcher 3 för att testa ca 30 minuter för att sedan avinstallera och köpa det under julrean förtjänar virus också?
Mästerverk eller inte, jag köper inget förrän jag kunnat testa lite före för att se om det är värt pengarna.

Skrivet av zliddret:
Skrivet av Ender:

Den som inte betalar för ett mästerverk som Witcher 3 ska fan ha virus så det står härliga till!

så jag som laddade ner witcher 3 för att testa ca 30 minuter för att sedan avinstallera och köpa det under julrean förtjänar virus också?
Mästerverk eller inte, jag köper inget förrän jag kunnat testa lite före för att se om det är värt pengarna.

Får en att önska att fler spel hade demos med sig.

12
Skriv svar