Medlem

Läste nyss en annan recension som jag känner igen mig i efter att jag spelade DOOM.
Håller helt med Alec Meer.
(Skiljer sig ju en hel del från recensionen i FZ.)

"Wot I Think: DOOM (Singleplayer)"
[Rock Paper Shotgun]
https://www.rockpapershotgun.com/2016/05/16/doom-review-pc/


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av ArtMan:
Skrivet av T.Mani:

Vad exakt är det som rättfärdigar din åsikt mer än vad recensenten på den här sidan gör? Bara för att han inte ger ett betyg du håller med om, betyder det ju inte att det är fel? Eller rätt heller för den delen? Hur ska en recensent sätta ett betyg om han inte ska följa sin egen åsikt? Blir en recension bra bara om man följer vad de flesta andra skriver?

En recension på landets största webbsida för datorspel bör alltid spegla recensentens åsikter men också få ett rättvis betyg? Tycker du inte det? Om recensenten inte delar samma uppfattning som majoriteten av spelarna då kanske denne inte bör dela ut betyg? Vad är poängen att ge betyg som inte är representativ för spelet? Då kan man lika gärna skippa läsa recensioner här...Jag vill bara ha en rättvis bedömning av en kunnig person. Som du också märker är jag knappast ensam om att säga att ID gjorde ett bra jobb med spelet som är både underhållande och riktigt kul! Kolla på nätet, Youtube!. Se vad TotalBiscut tycker om detta. Ska också bli kul vad AngryGoe kommer ge det i betyg. Kolla Steam recensioner. Visst behöver inte recensenten här hålla med alla andra där ute men då ska han också komma med argument varför...i detta fall ser jag inte tillräckligt med dessa för att motivera betyget. Många läsare baserar sina köp på recensioner och bedömningar från professionella spelare så att betygsätta spel orättvist bidrar till felaktiga spelköp. Tycker FZ antingen ska sluta dela ut betyg eller ändra på hur ni betygsätter spelen. Detta är bara pinsamt och oproffsigt.

Så ett rättvist betyg är alltså att snegla på vad andra sätter för betyg och därefter sätta det slutliga betyget? Låter ju som en "fantastisk" idé...


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem

Riktigt kul singleplayer-kampanj - fullt ös! Har inte testat MP än.
Såg f ö att spelet har rekommenderad 18-års gräns. Detta verkar väl befogat med tanke på dess blodiga "glory kills" och motorsågen - nog inget som lämpar sig för en yngre publik.

Medlem

Riktigt gött SP-lir som tappar nåt rejält i multiplayer. Tycker de kunde kört på den gamla arena-stilen med vapenpickups istället.

I övrigt så är jag väldigt nöjd med spelet och bara stött på ett ställe som verkligen äter fps utan någon specifik anledning.

Gunplay påminner starkt om de nyare Wolfensteinspelen dock utav dualwielding som kanske var ett bra val att inte införa iofs.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Inaktiv
Skrivet av ArtMan:
Skrivet av T.Mani:

Vad exakt är det som rättfärdigar din åsikt mer än vad recensenten på den här sidan gör? Bara för att han inte ger ett betyg du håller med om, betyder det ju inte att det är fel? Eller rätt heller för den delen? Hur ska en recensent sätta ett betyg om han inte ska följa sin egen åsikt? Blir en recension bra bara om man följer vad de flesta andra skriver?

En recension på landets största webbsida för datorspel bör alltid spegla recensentens åsikter men också få ett rättvis betyg? Tycker du inte det? Om recensenten inte delar samma uppfattning som majoriteten av spelarna då kanske denne inte bör dela ut betyg? Vad är poängen att ge betyg som inte är representativ för spelet? Då kan man lika gärna skippa läsa recensioner här...Jag vill bara ha en rättvis bedömning av en kunnig person. Som du också märker är jag knappast ensam om att säga att ID gjorde ett bra jobb med spelet som är både underhållande och riktigt kul! Kolla på nätet, Youtube!. Se vad TotalBiscut tycker om detta. Ska också bli kul vad AngryGoe kommer ge det i betyg. Kolla Steam recensioner. Visst behöver inte recensenten här hålla med alla andra där ute men då ska han också komma med argument varför...i detta fall ser jag inte tillräckligt med dessa för att motivera betyget. Många läsare baserar sina köp på recensioner och bedömningar från professionella spelare så att betygsätta spel orättvist bidrar till felaktiga spelköp. Tycker FZ antingen ska sluta dela ut betyg eller ändra på hur ni betygsätter spelen. Detta är bara pinsamt och oproffsigt.

Vad exakt är pinsamt och oproffsigt? Att spelet fick 3/5 vilket i det här fallet betyder att det är ett bra spel?
Enligt mig känns det som ett rättvist betyg.
Multiplayern är medioker(enligt mig idiotisk och har loadouts pga konsoler då ett slowmotion-vapenbytarhjul inte fungerar i multiplayer) och singleplayern är kul, har bra känsla osv men det är väldigt simpelt och bara samma sak hela tiden.
Detta spel är ju ungefär som att man säger "Okej FPS-genren har gått åt helt fel håll så vi börjar om från början igen". Egentligen skulle iaf jag vilja ha ett spel som är en utveckling på Doom och Quake och inte nästan samma sak med modern grafik och perks. Jag tackar och tar emot för det vi får men man kan ju alltid önska nåt ännu bättre.
Och snapmap är enligt dig själv direkt dåligt.

Anledningen till alla hyllningar för det här spelet är för att vi är svältfödda på FPS med bra gameplay.

Sen kan aldrig en recension vara objektiv. Och jag tycker verkligen inte en recensent ska anpassa sig efter vad massan tycker. Massan har ofta väldigt fel.
Som konsument bör man kolla på fler än en recension innan man låter det bestämma om man ska köpa spelet eller ej.
Att det då finns folk som tycker annorlunda hjälper en inför inköpet då fler åsikter kommer fram än bara majoritetens.

Med det sagt så verkar det ganska uppenbart att recensenter kollar in varandra för att inte hamna för långt utanför genomsnittet med sina åsikter.

Medlem

Väl spenderade pengar!
Länge sen jag hade så här kul i SP spel.
Och att det är just doom är bara ett plus.

Förtjänar högre betyg.

Medlem

Kan bara rekommendera detta spel. Helskön känsla och fullt ös!!
Ser riktigt bra ut och flyter ruggigt bra med.

Kan inte önskat mig nåt mer i SP delen vilket är den jag väntat på.

Tycker bara SP delen gör att spelet iaf är värd minst en 4:a!!!


signatur

PC Master Race!! I7 6700K. RTX 3080. Asus PG348Q. PS5!!

Medlem

Helt underbart spel!

6/5. Plattformshoppandet i en del drar ner det till 5/5.

Medlem

Vilket dåligt betyg på bästa FFS spelet på många många år.... Tillhör Doom/Quake generationen och tycker även MP delen i Doom (2016) är bra men SP äger allt på många år... Jag tillhör dock inte CoD/Battlefield när det gäller MP och är riktigt nöjd med multiplayer i Doom. 4,95/5 för mig

Redaktör
Skrivet av ArtMan:
Skrivet av T.Mani:

Vad exakt är det som rättfärdigar din åsikt mer än vad recensenten på den här sidan gör? Bara för att han inte ger ett betyg du håller med om, betyder det ju inte att det är fel? Eller rätt heller för den delen? Hur ska en recensent sätta ett betyg om han inte ska följa sin egen åsikt? Blir en recension bra bara om man följer vad de flesta andra skriver?

En recension på landets största webbsida för datorspel bör alltid spegla recensentens åsikter men också få ett rättvis betyg? Tycker du inte det? Om recensenten inte delar samma uppfattning som majoriteten av spelarna då kanske denne inte bör dela ut betyg? Vad är poängen att ge betyg som inte är representativ för spelet? Då kan man lika gärna skippa läsa recensioner här...Jag vill bara ha en rättvis bedömning av en kunnig person. Som du också märker är jag knappast ensam om att säga att ID gjorde ett bra jobb med spelet som är både underhållande och riktigt kul! Kolla på nätet, Youtube!. Se vad TotalBiscut tycker om detta. Ska också bli kul vad AngryGoe kommer ge det i betyg. Kolla Steam recensioner. Visst behöver inte recensenten här hålla med alla andra där ute men då ska han också komma med argument varför...i detta fall ser jag inte tillräckligt med dessa för att motivera betyget. Många läsare baserar sina köp på recensioner och bedömningar från professionella spelare så att betygsätta spel orättvist bidrar till felaktiga spelköp. Tycker FZ antingen ska sluta dela ut betyg eller ändra på hur ni betygsätter spelen. Detta är bara pinsamt och oproffsigt.

Betyget 3 betyder att spelet är "Bra", och Kilman motiverar trean i sin text. Vi jobbar rätt hårt på att inte bidra till betygsinflation, det sköter andra väl utan vår hjälp, och om ett spel ska få 4 ska det vara riktigt, riktigt bra. Det tycker inte recensenten att Doom är - men det är fortfarande ett bra spel.

Vårt omdöme skiljer sig inte särskilt mycket från vad andra tycker. Inte betyget heller (om man låter bli att direktöversätta 3 till procentskala, vilket alltid blir fel).


signatur
Medlem
Skrivet av nicbex:

Tycker betyget är helt åt helsike. Doom SP har gjutit nytt liv i en totalt stagnerad FPS-genre. Längesen jag hade såhär roligt med en shooter ensam. Multiplayer är jag lite osäker med men det beror främst på att jag är så jävla dålig med handkontroll (har tyvärr inte kvar någon speldator). Tror det kan växa på en.

Jag struntar såklart fullständigt i att FZ hamnat helt fel i betygssättningen men däremot är det otroligt trist att betyget (som alltså inte alls återspeglar hur jävla bra SP är) kan få många att missa detta spel.

Tycker betyget är helt rätt, mycket bra SP som höjer betyget för att sedan sänkas av en katastrofal MP del.

En bedömning ska gälla hela spelet inte bara en viss del.

Skrivet av Vannoz:

Vilket dåligt betyg på bästa FFS spelet på många många år.... Tillhör Doom/Quake generationen och tycker även MP delen i Doom (2016) är bra men SP äger allt på många år... Jag tillhör dock inte CoD/Battlefield när det gäller MP och är riktigt nöjd med multiplayer i Doom. 4,95/5 för mig

Doom (2016) MP del är som att spela ett lite snabbare Battlefield/battlefront eller CoD, med dina färdigheter och vapen. Det går inte att jämföra med de gamla spelen.

Skrivet av T.Mani:
Skrivet av Dunderhoken:

Om spelat kostat hälften så mycket samt inget mp(testade beta) så hade jag köpt det.

Spelar väl ingen roll om MP är med, det är väl bara att inte spela MP om man inte gillar det? För övrigt kan du ju vänta till priset sänks eller att spelet hamnar på REA

Det är DOOM du pratar om, spelet som var väldigt mångas första MP spel och la grunden för hela den genren.

Medlem

Så jäkla trist att multiplayern inte får några bra betyg någonstans.

Jag hoppades att detta skulle kanske blåsa liv i Quake arena typen av shooters igen.

Medlem
Skrivet av T.Mani:
Skrivet av Dunderhoken:

Om spelat kostat hälften så mycket samt inget mp(testade beta) så hade jag köpt det.

Spelar väl ingen roll om MP är med, det är väl bara att inte spela MP om man inte gillar det? För övrigt kan du ju vänta till priset sänks eller att spelet hamnar på REA

Eller som jag sade "Om spelat kostat hälften så mycket samt inget mp(testade beta) så hade jag köpt det" ...

BTW. De där tre punkterna symboliserar ( håll din käft ) du kan inte ändra min åsikt!

Medlem
Skrivet av androsynth:

Då jag bara äger en laptop från 2012 blir det ps4-versionen för mig. Är den versionen stabil? Vet att grafiken inte är lika bra som till pc men det är oviktigt för mig. Det jag undrar är om det flyter okay.

Jag kör på PS4 och det flyter på helt fantastiskt. Inte ens när man BFG dödar 15 fiender samtidigt får man framedrops Grafiken är super.

Medlem

Kan man inte kräva av id att de lägger till lite nätverkskod och släpper nån slags vanilla deathmatch till "sin" del av det här? Med vapen spawns istället för loadouts, en spelbar klass och möjligheten att rocketjumpa.. då hade det här varit 10/10 i min bok.

Medlem

Verkar gå i ultra rapid konstant, det är väl för mkt begärt kanske att man skulle kunna kanske i framtiden att ställa ned farten på gubben. Man vill ju hinna se något oxå. Annars så verkar det ju helt OK, blir till att testa det i alla fall.

Medlem

Personligen så fastnade jag faktiskt för multiplayern i betan de körde för någon vecka sen. Jag blev faktiskt förvånad över hur kul jag hade. Det tog några matcher, men sedan bara klickade det. Jag hade dock snäppet roligare med Overwatch, som jag också blev överraskad av. Två överraskningsbetor på en månad, inte illa

Skribent

Det är ju glädjande att många tycks älska nya Doom, och jag tycker också mycket om det, i sp (och min trea är synnerligen stark). Jag vänder mig starkt emot att det skulle vara oproffsigt att inte alla recensenter tycker exakt likadant, dock.

Skribent
Skrivet av Berrabub:

"Det finns en story här, men den är väldigt grundläggande och tar inte mycket utrymme, tacksamt nog."

Har du ens spelat klart hela SP? Doom guy har precis fått sig en lore likasåväl hela helvetet med. 2\5 på recensionen och 4\5 på spelet.

Mer lore, visst, men knappast något fokus på berättande. Det har jag väldigt svårt att se. Det kommer små scener här och var, men för det mesta får man löpa amok utan att regisserade scener kommer i vägen. Det var det jag menade med att storyn inte är i fokus, och att det är en bra sak.

Även om slutet gärna fått vara bättre.

Medlem
Skrivet av herrkilman:

Det är ju glädjande att många tycks älska nya Doom, och jag tycker också mycket om det, i sp (och min trea är synnerligen stark). Jag vänder mig starkt emot att det skulle vara oproffsigt att inte alla recensenter tycker exakt likadant, dock.

Så med det synsättet borde alltså Battlefield-spelen få en "stark tvåa" i betyg, eftersom single player de facto är mer eller mindre värdelöst?

I själva verket fick Battlefield 4 en fyra i betyg, trots att SP knappast ens skulle kallas för ett spelläge, och Battlefield 3 en femma.

Skribent
Skrivet av nicbex:
Skrivet av herrkilman:

Det är ju glädjande att många tycks älska nya Doom, och jag tycker också mycket om det, i sp (och min trea är synnerligen stark). Jag vänder mig starkt emot att det skulle vara oproffsigt att inte alla recensenter tycker exakt likadant, dock.

Så med det synsättet borde alltså Battlefield-spelen få en "stark tvåa" i betyg, eftersom single player de facto är mer eller mindre värdelöst?

I själva verket fick Battlefield 4 en fyra i betyg, trots att SP knappast ens skulle kallas för ett spelläge, och Battlefield 3 en femma.

Det beror väl på hur starka alla de enskilda delarna är, och hur det påverkar helhetsintrycket. Men jag kan inte svara för recensioner jag inte skrivit och det är lite lurigt att jämföra med ett spel som BF. Tycker ändå att mp i Doom varit en viktig komponent, om än inte i samma grad som i till exempel Quake.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av enboomer:

Årets SP-FPS sett till ren gameplay? You bet!
Svårt att se något som ligger på horisonten som skulle vara i närheten.
Helt klart bäst röj sedan Wolfenstein: the new order, men Doom knäcker t.om wolfs gunplay.

Doom 3 var snyggt för sin tid, men hade ett sånt bedrövligt tempo. Mötte man någonsin fler än 4 fiender samtidigt?

Nej, detta är nog närmare vad folk förväntade sig när man såg gameplay från doom 3 första gången.

Hur tänkte id/Bethesda när de visade upp gameplay på E3 2015?

https://www.youtube.com/embed/u7g6BfvU6A8

Jämfört med Nvidias gameplay från häromdagen:

https://www.youtube.com/embed/anrvBD4aTGY

Skillnaden i tempot på konsoll jämfört med en pc-räv som vet vad han gör talar för sig självt.

Ville väl inte göra alla dirty peasants åksjuk.

Kan det inte va så att de från början tänkte göra ett nytt Doom 3? Sen gjorde de en rockad och gjorde om allt till ett upptempo spel?

Ganska säker på att folk kom ut helt lyriska från quakecon 2014-ish? och prisade spelets fart och action, men sure, de kan ha bumpat det lite mer sedan dess

Medlem
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av nicbex:
Skrivet av herrkilman:

Det är ju glädjande att många tycks älska nya Doom, och jag tycker också mycket om det, i sp (och min trea är synnerligen stark). Jag vänder mig starkt emot att det skulle vara oproffsigt att inte alla recensenter tycker exakt likadant, dock.

Så med det synsättet borde alltså Battlefield-spelen få en "stark tvåa" i betyg, eftersom single player de facto är mer eller mindre värdelöst?

I själva verket fick Battlefield 4 en fyra i betyg, trots att SP knappast ens skulle kallas för ett spelläge, och Battlefield 3 en femma.

Det beror väl på hur starka alla de enskilda delarna är, och hur det påverkar helhetsintrycket. Men jag kan inte svara för recensioner jag inte skrivit och det är lite lurigt att jämföra med ett spel som BF. Tycker ändå att mp i Doom varit en viktig komponent, om än inte i samma grad som i till exempel Quake.

Först vill jag säga att FZ knäcker - Fragzone for life!
Men i övrigt har jag en lite trevande fråga:
Hur vore det om man betygsatte komponenterna var för sig?

Man behöver väl inte grotta ner sig som diverse speltidningar gjorde förr och betygsätta grafik, spelkontroll, etc separat.
Men såpass vitt skilda saker som SP-kampanj vs Multiplayerläge som dessutom i just det här fallet råkar ha olika utvecklare.

Ibland har ni ju recenserat PC versioner kontra konsol-diton separat.

Nåväl, bara en tanke som ploppade upp mitt i eftermiddagskaffet

Peace!

Skribent
Skrivet av enboomer:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av nicbex:
Skrivet av herrkilman:

Det är ju glädjande att många tycks älska nya Doom, och jag tycker också mycket om det, i sp (och min trea är synnerligen stark). Jag vänder mig starkt emot att det skulle vara oproffsigt att inte alla recensenter tycker exakt likadant, dock.

Så med det synsättet borde alltså Battlefield-spelen få en "stark tvåa" i betyg, eftersom single player de facto är mer eller mindre värdelöst?

I själva verket fick Battlefield 4 en fyra i betyg, trots att SP knappast ens skulle kallas för ett spelläge, och Battlefield 3 en femma.

Det beror väl på hur starka alla de enskilda delarna är, och hur det påverkar helhetsintrycket. Men jag kan inte svara för recensioner jag inte skrivit och det är lite lurigt att jämföra med ett spel som BF. Tycker ändå att mp i Doom varit en viktig komponent, om än inte i samma grad som i till exempel Quake.

Först vill jag säga att FZ knäcker - Fragzone for life!
Men i övrigt har jag en lite trevande fråga:
Hur vore det om man betygsatte komponenterna var för sig?

Man behöver väl inte grotta ner sig som diverse speltidningar gjorde förr och betygsätta grafik, spelkontroll, etc separat.
Men såpass vitt skilda saker som SP-kampanj vs Multiplayerläge som dessutom i just det här fallet råkar ha olika utvecklare.

Ibland har ni ju recenserat PC versioner kontra konsol-diton separat.

Nåväl, bara en tanke som ploppade upp mitt i eftermiddagskaffet

Peace!

https://media.giphy.com/media/LHP7KVaxXcqic/giphy.gif

Det är en tanke som kommer upp ibland. Bäst är det väl om det framgår i texten tydligt vilka delar som är bra och så kan spelare bilda sig sin uppfattning utifrån det snarare än betyget ensamt. Men jag kan ju förstå din poäng i ett sådant här specifikt fall.

PS: jävla skön GIF

Medlem

Finns det något slags endless survival läge som i typ shadow warrior??

Medlem

lol

Äntligen något annorlunda och skit roligt att spela så får det 3/5.

FZ har tappat rötterna helt. Men det visste vi redan.

4/5 då MP suger balle. Annars 4.5/5 då några saker kunde göra spelet ännu bättre men vikken fräsch vind detta spel blåste i en sådan tråkig TERRORIST / USA / HAND-HOLDING värld.

Bravo ID Software. Vilket lir!

Medlem
Skrivet av autograph:

Läste nyss en annan recension som jag känner igen mig i efter att jag spelade DOOM.
Håller helt med Alec Meer.
(Skiljer sig ju en hel del från recensionen i FZ.)

"Wot I Think: DOOM (Singleplayer)"
[Rock Paper Shotgun]
https://www.rockpapershotgun.com/2016/05/16/doom-review-pc/

Tack för länken, mycket bra.

Blev definitivt såld när jag läste om jämförelsen med The New Order, som jag själv rankar riktigt högt:

"the most satisfying singleplayer shooter I’ve played since Wolfenstein: The New Order, and easily eclipses it when it comes to movement and gunplay"

Inaktiv
Skrivet av Tompa:

Betyget 3 betyder att spelet är "Bra", och Kilman motiverar trean i sin text. Vi jobbar rätt hårt på att inte bidra till betygsinflation, det sköter andra väl utan vår hjälp, och om ett spel ska få 4 ska det vara riktigt, riktigt bra. Det tycker inte recensenten att Doom är - men det är fortfarande ett bra spel.

Vårt omdöme skiljer sig inte särskilt mycket från vad andra tycker. Inte betyget heller (om man låter bli att direktöversätta 3 till procentskala, vilket alltid blir fel).

Det är väl självklart att folk ser på 3 av 5 som någorlunda OK kanske eller mediokert och inte som bra? Dessutom är Doom SP riktigt bra! Spelmekaniken, designen, rolighetsfaktorn, utseendet samt hur bra det flyter. Jag var väldigt skeptisk till detta spel innan med blev positivt överraskat som många andra. Därför ser jag 3/5 som ett slag i ansiktet på ett av de bästa SP spel på flera år!

Så fortsätt att inte bidra till betygsinflationen och fortsätt med betygsskalan som blir helt fel när man omvandlar det till procent...jag lär inte vara kvar här iaf...ni fick en andra chans...nu är det tack och adjö på gott!

fortsätt försvara betygen för era recensioner och spotta era läsare/kunder i ansiktet som om vi var helt oinsatta och sväljer allt som skrivs här.

Lycka till!

Inaktiv

Jag gör precis som den innan mig. Jag överger gamla Fragzone då artiklarna och recensionerna har vart rent ut sagt dåliga.

GLHF u HPB!

Medlem

Bara SP delen är värd en 5a i mitt tycke inte haft såhär kul i ett fps på många år!

Skriv svar