Nytt världsrekord – Fallout: New Vegas klarat på under 20 minuter

Robot
Nytt världsrekord – Fallout: New Vegas klarat på under 20 minuter
Medlem
Nytt världsrekord – Fallout: New Vegas klarat på under 20 minuter

Glitchande och exploits. Jag ser inte riktigt det stora i det här. Har inget emot att nyheten rapporterades, men han kunde lika gärna ha kört med no-clip. Inte snabbast men bäst i att använda fusk istället?


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Det är många sånna här rekord-nyheter nu för tiden. Efter den där "blind man med amputerade armar och dåligt luktsinne klarar Sonic på en halv millisekund" (kan ha fel om detaljerna) så blir jag helt enkelt inte imponerad. Kanske är det avundsjuka för att det enda spel jag faktiskt klarat är Resident Evil...och det var inte tal om några rekord-tider där inte.

MrX
Medlem

Själv så gillar jag att titta på all typ av speedrunning i spel.
Fast jag måste nog medge att jag gillar glitchless runs mest.

Så jag har inget emot att fler nyheter om speedruns kommer upp, det är trots allt spelrelaterade nyheter.

Medlem

Glitchande förstår jag mig inte på. :/

En gång kissade jag på en mörk toalett

Njae, ser inte tjusningen i det här heller, men så är jag ju skåning. Vi fattar noll för det mesta.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag tycker om speedruns, men de ska helst vara glitch-fria.

Medlem

Håller med de flesta övriga här, speedruns med exploits mm. är helt ointressant för mig, jag vill se riktig spelarskicklighet.

Medlem

utöver att speedrun tar lite syftet med själva spelen, att ha kul och njuta.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

utöver att speedrun tar lite syftet med själva spelen, att ha kul och njuta.

Om personerna som gör speedruns inte har kul ser jag inte hur de skulle orka hålla på med det.

Medlem
Skrivet av returpack:
Skrivet av monsterbenke:

utöver att speedrun tar lite syftet med själva spelen, att ha kul och njuta.

Om personerna som gör speedruns inte har kul ser jag inte hur de skulle orka hålla på med det.

Ja, speedruns ser jag mer som något de riktiga experterna i ett spel gör för att det ska vara kul i längden, dvs inget som man gör innan man redan lagt ner hundratals timmar på att spela spelet normalt.

Inget jag är jätteintresserad av att titta på själv dock Förutom när det gäller folk som är sjukt duktiga på gamla plattformsspel och liknande.

Medlem

Själv är jag väl en av de få som tycker att det är roligare att kolla när det är glitches. Ska man klara ett spel så fort som möjligt så är det väl klart man använder sig av spelets svagheter? Det ni vill se är glitchess runs, helt annan kategori. Sen så krävs det mycket skicklighet för många glitches i spel.

phi
Medlem
Skrivet av iFlaX:

Själv är jag väl en av de få som tycker att det är roligare att kolla när det är glitches. Ska man klara ett spel så fort som möjligt så är det väl klart man använder sig av spelets svagheter? Det ni vill se är glitchess runs, helt annan kategori. Sen så krävs det mycket skicklighet för många glitches i spel.

Jag håller med. Jag ser inget underhållningsvärde alls i "glitchless" speed runs.

Man har nog inte riktigt fattat vitsen med speed runs ifall man gnäller om glitchar och exploits, då handlar det precis som du sa, om en helt annan kategori.

Medlem

Det är så här speedruns går till.
Visst finns det 100% speedruns osv men det är inte ens en bråkdel så populärt just pga det kan ta flera timmar att klara det då och jag tror inte folk här i tråden bryr sig mer om den sortens speedruns en sånna här utan det handlar bara om avundsjuka att vissa är duktiga på något.

Speedruns har att göra med helt och håller hur snabbt man klarar spelet med dom glitchar och buggar som finns i spelet naturligt till sitt förfogande.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av azynkron:

Glitchande och exploits. Jag ser inte riktigt det stora i det här. Har inget emot att nyheten rapporterades, men han kunde lika gärna ha kört med no-clip. Inte snabbast men bäst i att använda fusk istället?

Glitchande och exploits är inte fusk, punkt slut. Kan man klara spelet på under 20 minuter bara genom att installera spelet och inget annat så är det inte fusk. Å andra sidan så krävs det skicklighet att hitta dessa glitchar och exploits inom ett spel. Visst, det blir ingen fin walkthrough, men ändå giltig, tycker jag.

Ambassadör
Xbox

Speedrunners...är det samma folk som ställer upp i korvätartävlingar och flest-makaroner-i-näsan-rekord och liknande?

Det finns folk till allt.


signatur

Jump in.

Medlem

Ställer mig helt frågande inför att folk vill se "glichless" speedruns.

För det första så finns det ingen typ av speedruns där "fusk" är involverade. Vi talar om exploatering av glitchar, eller glitchless speedruns. Det är inte en speedrun av något slag om den görs med faktiska fusk, så släpp den terminologin.

För det andra så är poängen med att just kunna nyttja glitchar att man använder exakt den mjukvara som spelutvecklaren ansett lämplig att lämna spelarna som färdig, såld produkt.

Det är både en lämplig pik mot spelutvecklare som släpper buggiga spel (t.ex. Bethesda), samt en hyllning till reverse engineers och bug finders som orkar sitta och köra en evig mängd trial-and-error för att se vilka spelsystem man kan bugga och därmed utnyttja för att ta sig framåt snabbare. Ofta kan dessa buggars flummiga natur ha ett enormt underhållningsvärde i sig.

Ett speedrun handlar inte bara om gameplay-talang utan om spelutvecklings-talang; om att både förstå spelets mekanik men också förstå mekaniken som spelet i sig bygger på.

Och båda dessa mekaniker bör LÄMPLIGEN kritiseras av konsumenter, som ju köper dessa s.k. "färdiga" produkter.

Det som är helt uppenbart är hur många som verkar missförstå tanken bakom speedruns. "Glitchless är roligare" - då är vi ett hårstrå ifrån att någon påpekar hur det också är roligare om man inte skyndar sig så förbaskat igenom rollspel som ju ska handla om stämning och dialog. Men liksom, vad finns kvar av speedrunnen då!? Det är inte tänkt att vara en j*vla let's play, om det var det som folk fått för sig!

1
Skriv svar