Stämning kan stoppa utvecklingen av Ark: Survival Evolved

Robot
Stämning kan stoppa utvecklingen av Ark: Survival Evolved

Påstådda kontraktsbrott, snodda utvecklare och tveksamt beteende hotar överlevnadssuccén.

#ark-survival-evolved, #wildcard-studios, #trendy-entertainment


Medlem
Stämning kan stoppa utvecklingen av Ark: Survival Evolved

Neeeeeej!!! Jag som köpt ett par ex i väntan på att det ska bli klart


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Det är därför man bör undvika early access.

Men givetvis hoppas jag att det löser sig, så spelet blir färdigutvecklat. Jag har själv sett fram emot det!

Moderator | Testpilot

Synd. Köpte spelet bara för någon dag sedan i och med deras nya multiplayerläge.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av drakon64:

Det är därför man bör undvika early access.

Men givetvis hoppas jag att det löser sig, så spelet blir färdigutvecklat. Jag har själv sett fram emot det!

Jopp, men polarna tjatade så >:

Medlem

Knäppt system i det där landet. Det är ju en tvist mellan honom och hans tidigare arbetsgivare, inget den nya arbetsgivaren egentligen har med att göra.
Han har ju inte heller "stulit" kod eller liknande från sin tidigare arbetsgivare, så på sin höjd borde det rimligtvis handla om att han har begått ett kontraktsbrott.

Medlem

Såatte.. En man bryter mot ett (idiotiskt) kontrakt, och hela företaget han jobbar för blir dragen inför rätta? Borde inte bara den som bryter mot kontraktet med sin förra arbetsgivare bli indragen?

So let me get this straight, i lekmannatermer:
För mig låter det som att en Saab-anställd som hoppar över till Yamaha och fortsätter göra det enda jobb han är utbildad för och kan (bygga motorer eller dylikt), blir nu stämd av Saab för att han jobbar för ett annat företag, där Saab säger att den senaste mopeden som Yamaha bygger på liknar Saabs senaste bil alldeles för mycket (Trendy Entertainment påstår liknelsen mellan Ark och Dungeon Defenders är för lika).

Av någon anledning har han också skrivit på ett kontrakt hos Saab som säger att han på ett helt år INTE får jobba med det han är utbildad för (motorer) om han skulle säga upp sig, så i stort sett är han tvungen att jobba kvar på livstid såvitt han inte kan hitta ett jobb som inte kräver utbildning (kassör på Ica med kraftigt reduserad lön kanske), eller om han kan spara ihop pengar att leva på och vara arbetslös i ett helt år.

Yamaha måste upphöra med sin produktion och får inte sälja sina mopeder på samma salonger som Saab.
Samtidigt har några andra anställda på Saab sett förmånerna för att jobba på Yamaha och väljer att säga upp sig och söker jobb på Yamaha, vilket retar upp Saab ännu mer.

Medlem

Eller se det så här:

Du har ett företag med en skit bra affärsidé. Ni behöver mer folk för att genomföra det, så ni anställer 4st konsulter som ska hjälpa er att utveckla eran dröm.

Efter 2 månader säger konsult 1 upp sig, överatalar kunsult 2.3 och 4 att också byta jobb och med dem försvinner din idé och din verksamhet. De tar den till ett annat företag och driver den vidare där.

Därför har man avtal som säger att man inte får byta till "konkurrerande" verksamhet samt att man har tystnadsplikt osv.

Medlem

Att tillägga... om man nu får "arbetsförbud", alltså att du inte får jobba på 1 år med konkurrerande verksamthet, brukar det vara företaget man har jobbat på (som har lagt förbudet) som får betala din lön i 1 år för att du ska rulla tummarna...

Medlem
Skrivet av SebastianL:

Eller se det så här:

Du har ett företag med en skit bra affärsidé. Ni behöver mer folk för att genomföra det, så ni anställer 4st konsulter som ska hjälpa er att utveckla eran dröm.

Efter 2 månader säger konsult 1 upp sig, överatalar kunsult 2.3 och 4 att också byta jobb och med dem försvinner din idé och din verksamhet. De tar den till ett annat företag och driver den vidare där.

Därför har man avtal som säger att man inte får byta till "konkurrerande" verksamhet samt att man har tystnadsplikt osv.

Well, jag kan inte påstå att du har fel, det är en intressant vinkel att se på saken.
Jag är dock fortfarande skeptisk i att Trendy Entertainment påstår att Ark är för lik deras Dungeon Defenders och alltså en direkt konkurent.
Bara att vänta och se vad domaren tycker antar jag.

Medlem

Läser folk ens vad han är anklagad för? Hur fan vet ni att han inte tagit med koder? Jag förmodar att ni inte vet ett skit om detta fall. Så var bara tysta med era expertutlåtanden.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Knäppt system i det där landet. Det är ju en tvist mellan honom och hans tidigare arbetsgivare, inget den nya arbetsgivaren egentligen har med att göra.
Han har ju inte heller "stulit" kod eller liknande från sin tidigare arbetsgivare, så på sin höjd borde det rimligtvis handla om att han har begått ett kontraktsbrott.

I artikeln står det dock att han har tagit med sig kod, vilket absolut inte ör okej, allt han knackar hos en arbetsgivare tillhör dom, inte honom.

Medlem
Skrivet av ForrestFox:
Skrivet av SebastianL:

Eller se det så här:

Du har ett företag med en skit bra affärsidé. Ni behöver mer folk för att genomföra det, så ni anställer 4st konsulter som ska hjälpa er att utveckla eran dröm.

Efter 2 månader säger konsult 1 upp sig, överatalar kunsult 2.3 och 4 att också byta jobb och med dem försvinner din idé och din verksamhet. De tar den till ett annat företag och driver den vidare där.

Därför har man avtal som säger att man inte får byta till "konkurrerande" verksamhet samt att man har tystnadsplikt osv.

Well, jag kan inte påstå att du har fel, det är en intressant vinkel att se på saken.
Jag är dock fortfarande skeptisk i att Trendy Entertainment påstår att Ark är för lik deras Dungeon Defenders och alltså en direkt konkurent.
Bara att vänta och se vad domaren tycker antar jag.

Ja, det håller jag med om... det känns mer som att någon har blivit trampad på tårna än att han faktiskt tagit med sig något och byggt vidare.

Ville bara ge en förklaring till att avtalen finns, då detta som han har råkat ut för kanske inte klockrent faller under det.

Medlem

I Sverige anses konkurrensklausuler som denna endast giltiga om företaget hade fortsatt ge honom full lön under det året, i USA och andra länder fungerar det dock annorlunda.

Tycker det vore väldigt konstigt om en hel studio ska lida för att en av deras konsulter haft lite fuffens för sig om det här nu stämmer, ganska orimligt i mina ögon och det lär inte direkt hjälpa Trendy Entertainments anseende om de stoppar utvecklingen av ARK för något sånt här strunt.

Angående det här med kod så blir det klurigare, han kan ha kodat saker på fritiden som då såklart inte tillhör arbetsgivaren om de inte har något avtal om det. Inte heller säkert att han faktiskt tagit med sig kod. Men även om han tagit kod är det hans blunder och inget Wildcard eller ARK kan hållas ansvariga för.

Medlem

Om man nu av någon dum anledning får för sig att gå in på Kotaku(varför man skulle göra det har jag inte en aning om), använd då denna länk istället för den i artikeln. http://unvis.it/kotaku.com/game-studios-enter-legal-battle-ov...

Gnällkuk
Skrivet av Stelefan:

Om man nu av någon dum anledning får för sig att gå in på Kotaku(varför man skulle göra det har jag inte en aning om), använd då denna länk istället för den i artikeln. http://unvis.it/kotaku.com/game-studios-enter-legal-battle-ov...

Ungefär lika dumt att länka till någon annan sida som speglar(?) kotaku utan att förklara varför man ska använda den sajten.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av ForrestFox:
Skrivet av SebastianL:

Eller se det så här:

Du har ett företag med en skit bra affärsidé. Ni behöver mer folk för att genomföra det, så ni anställer 4st konsulter som ska hjälpa er att utveckla eran dröm.

Efter 2 månader säger konsult 1 upp sig, överatalar kunsult 2.3 och 4 att också byta jobb och med dem försvinner din idé och din verksamhet. De tar den till ett annat företag och driver den vidare där.

Därför har man avtal som säger att man inte får byta till "konkurrerande" verksamhet samt att man har tystnadsplikt osv.

Well, jag kan inte påstå att du har fel, det är en intressant vinkel att se på saken.
Jag är dock fortfarande skeptisk i att Trendy Entertainment påstår att Ark är för lik deras Dungeon Defenders och alltså en direkt konkurent.
Bara att vänta och se vad domaren tycker antar jag.

Det är inte bara en intressant synvinkel, det är det normala tillståndet i t ex spelutveckling - och flera andra branscher kan jag tillägga


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Giganotosarus Rage mot Trendy Entertainment, ...grr

Medlem
Medlem
Skrivet av SebastianL:

Att tillägga... om man nu får "arbetsförbud", alltså att du inte får jobba på 1 år med konkurrerande verksamthet, brukar det vara företaget man har jobbat på (som har lagt förbudet) som får betala din lön i 1 år för att du ska rulla tummarna...

Det gäller knappast i en situation där den anställde självmant sagt upp sig.

Medlem
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av drakon64:

Det är därför man bör undvika early access.

Men givetvis hoppas jag att det löser sig, så spelet blir färdigutvecklat. Jag har själv sett fram emot det!

Jopp, men polarna tjatade så &gt;:

Själv betalade jag 12€ för det på Black friday, spelat 6 timmar sedan dess så för mig gör det inte så värst mycket... dock börjar spelet bli allt bättre :/

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Såatte.. En man bryter mot ett (idiotiskt) kontrakt, och hela företaget han jobbar för blir dragen inför rätta? Borde inte bara den som bryter mot kontraktet med sin förra arbetsgivare bli indragen?

Det är ganska enkelt:
Om någon stjäl en sak och säljer den vidare eller ger bort den så måste den nya innehavaren lämna tillbaka den om det visar sig att det handlar om stulen egendom.

Detta är grundläggande i hela världens lagböcker och inget som kan diskuteras eller argumenteras.
Har han skrivit på avtalet i artikeln så är personal och kod förbjudet för honom att 'ta' och då handlar det om en form av stöld om han bryter mot det.

Företaget som anställde honom kan antingen sluta använda koden eller ev. köpa den av den ursprungliga ägaren om de tillåter det. Personal går i praktiken inte att lämna tillbaka så då får tjuven ersätta sin tidigare arbetsgivare på annat sätt (Skadestånd). Därtill kommer han naturligtvis att få betala ytterligare skadestånd för själva brottet.

Allt detta förutsatt att han är skyldig naturligtvis.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Knäppt system i det där landet. Det är ju en tvist mellan honom och hans tidigare arbetsgivare, inget den nya arbetsgivaren egentligen har med att göra.
Han har ju inte heller "stulit" kod eller liknande från sin tidigare arbetsgivare, så på sin höjd borde det rimligtvis handla om att han har begått ett kontraktsbrott.

De reglerna är inte på något sett unika för USA, det samma
gäller i sverige och i stort sett hela den demokratiska världen.
Vad som är unikt är vad som gäller för fall till fall


signatur

MattiAceGaming

Medlem
Skrivet av Incal:
Skrivet av SebastianL:

Att tillägga... om man nu får "arbetsförbud", alltså att du inte får jobba på 1 år med konkurrerande verksamthet, brukar det vara företaget man har jobbat på (som har lagt förbudet) som får betala din lön i 1 år för att du ska rulla tummarna...

Det gäller knappast i en situation där den anställde självmant sagt upp sig.

Inte? Så istället hamnar man in en i gisslansituation där man inte kan sluta, för man kan inte arbeta på ett år och därmed inte livnära sig? Det verkar ju inte mer troligt det.

Medlem
Skrivet av rewoX:
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av drakon64:

Det är därför man bör undvika early access.

Men givetvis hoppas jag att det löser sig, så spelet blir färdigutvecklat. Jag har själv sett fram emot det!

Jopp, men polarna tjatade så &amp;gt;:

Själv betalade jag 12€ för det på Black friday, spelat 6 timmar sedan dess så för mig gör det inte så värst mycket... dock börjar spelet bli allt bättre :/

är spelet bättre optimerat nu då? tänkte jag minns för ett tag sedan hade folk problem som körde med monster datorer att spelet inte riktigt flöt på fint på högre inställningar.

Har inte spelet själv men varit nyfiken på att köpa det om dessa problem är ur världen

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av rewoX:
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av drakon64:

Det är därför man bör undvika early access.

Men givetvis hoppas jag att det löser sig, så spelet blir färdigutvecklat. Jag har själv sett fram emot det!

Jopp, men polarna tjatade så &amp;gt;:

Själv betalade jag 12€ för det på Black friday, spelat 6 timmar sedan dess så för mig gör det inte så värst mycket... dock börjar spelet bli allt bättre :/

är spelet bättre optimerat nu då? tänkte jag minns för ett tag sedan hade folk problem som körde med monster datorer att spelet inte riktigt flöt på fint på högre inställningar.

Har inte spelet själv men varit nyfiken på att köpa det om dessa problem är ur världen

De problemen existerar fortfarande, dåligt optimerat... dock bättre än för 6månader sedan men fortfarande inte bra.

Medlem
Skrivet av rewoX:
Skrivet av zliddret:
Skrivet av rewoX:
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av drakon64:

Det är därför man bör undvika early access.

Men givetvis hoppas jag att det löser sig, så spelet blir färdigutvecklat. Jag har själv sett fram emot det!

Jopp, men polarna tjatade så &amp;gt;:

Själv betalade jag 12€ för det på Black friday, spelat 6 timmar sedan dess så för mig gör det inte så värst mycket... dock börjar spelet bli allt bättre :/

är spelet bättre optimerat nu då? tänkte jag minns för ett tag sedan hade folk problem som körde med monster datorer att spelet inte riktigt flöt på fint på högre inställningar.

Har inte spelet själv men varit nyfiken på att köpa det om dessa problem är ur världen

De problemen existerar fortfarande, dåligt optimerat... dock bättre än för 6månader sedan men fortfarande inte bra.

ah okej, tror jag väntar ett tag till då, får njuta av rainbow six siege tills vidare då

Förstår inte riktigt Trendy Entertainment har gjort dungeon defenders och helt plötsligen ett sådan bra spel med så nice grafik. Förklara för mig! Jag tror bara att Trendy Entertainment ljuger/är avensjuka.

1
Skriv svar