Och allra första dlc till The Division är... kläder för 5 dollar!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Om DLC släpps som ger en fördelar klagar alla på pay2win. Jag håller med där, riktigt tråkigt.
När sån här dlc släpps så klagar folk på att det gör ingen skillnad och dom som köper det är tragiska.
Hur ska ni ha det?
Personligen har jag inget emot sån här dlc just pga det inte gör nån skillnad förutom kosmetisk.
Jag är heller ingen som spenderar pengar på sånt här med föredrar helt klart att det är detta som finns och inte pay2win

Problemet är när utvecklare medvetet håller tillbaka innehåll för att kunna sälja detta senare för extra pengar. Då känner man sig lite lurad om man köper ett spel för 60 dollar men inser att man måste lägga till samma summa för att få hela upplevelsen. Då kanske inte hela upplevelsen motsvarar priset om 120 dollar längre. Köper man ett spel förväntar man sig att det är komplett och inte bara en bas för att köpa till innehåll. Expansioner och DLC är okej och uppskattade om det lägger till något extra snarare än lägger till något som man känner borde redan funnits.

Pratar då generellt och inte om The Division. Ett bra exempel på expansioner/DLC är Half-life 2. Ett dåligt är Star Wars: Battlefront.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Danternas:

Expansioner och DLC är okej och uppskattade om det lägger till något extra snarare än lägger till något som man känner borde redan funnits..

Låter som det blir väldigt godtyckligt att avgöra vilket som är vilket.

Medlem
Skrivet av Danternas:
Skrivet av Molotov:

Om DLC släpps som ger en fördelar klagar alla på pay2win. Jag håller med där, riktigt tråkigt.
När sån här dlc släpps så klagar folk på att det gör ingen skillnad och dom som köper det är tragiska.
Hur ska ni ha det?
Personligen har jag inget emot sån här dlc just pga det inte gör nån skillnad förutom kosmetisk.
Jag är heller ingen som spenderar pengar på sånt här med föredrar helt klart att det är detta som finns och inte pay2win

Problemet är när utvecklare medvetet håller tillbaka innehåll för att kunna sälja detta senare för extra pengar. Då känner man sig lite lurad om man köper ett spel för 60 dollar men inser att man måste lägga till samma summa för att få hela upplevelsen. Då kanske inte hela upplevelsen motsvarar priset om 120 dollar längre. Köper man ett spel förväntar man sig att det är komplett och inte bara en bas för att köpa till innehåll. Expansioner och DLC är okej och uppskattade om det lägger till något extra snarare än lägger till något som man känner borde redan funnits.

Pratar då generellt och inte om The Division. Ett bra exempel på expansioner/DLC är Half-life 2. Ett dåligt är Star Wars: Battlefront.

Det trixiga är hur man ska kunna veta att material medvetet har hållits tillbaka och att det inte handlar om ett resultat av vilken arbetsmetod man använder i projektet. Många studios använder sig av någon typ av agil metod och jag tror det ligger bakom många av de spel med tidig DLC som vi ser idag. Man utvecklar inte spel (eller andra produkter) på samma sätt som på 80- eller 90-talet.

Vad jag vet var väl EA tydliga med vad som ingick i Battlefront innan det släpptes till försäljning? Och vad de första DLC paketen skulle innehålla?
Vem är det som avgör vad som den "kompletta" produkten innehåller, är det utvecklarna eller kunden?

Medlem
Skrivet av Danternas:

Problemet är när utvecklare medvetet håller tillbaka innehåll för att kunna sälja detta senare för extra pengar. Då känner man sig lite lurad om man köper ett spel för 60 dollar men inser att man måste lägga till samma summa för att få hela upplevelsen.

Man är rätt lurad om man köper spelen för 60 dollar överhuvudtaget, när standardpris för nya, AAA-PC-spel är motsvarande 40-50 dollar.

Medlem

om någon köper skiten borde dom bli omyndigföklarade och tilldelad en god man som har hand om deras ekonomi.

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Förstår inte hypen. Otroligt tråkigt spel

Håller med dig fullt ut. Lirade under betan. .. tråkigt. PvP suger köttflöjt. ..

MEG
Medlem
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av MEG:

HAHAHA, vad tragiskt, det har gått så långt så många idag accepterar dag 1-dlc, men var och en gör som hen vill....

Misslyckat, krystat försök att klämma in "hen" i en mening där det rätta pronomenet är "de".

Nämen faan också skrev jag fel, och jag som bryr mig. Det här måste jag skriva upp så jag har det kvar för framtida behov, du skriver så smarta saker.
Få se…haaa här har jag papper som jag kan skriva på, det är visst skitapapper men det gör ingenting……..helvete nu måste jag bajsa (sitter på toaletten och skriver). Hmm dåligt med papper, ja nöden har ingen lag, jag får torkar mig i arslet med papperet jag skrev på.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Danternas:
Skrivet av Molotov:

Om DLC släpps som ger en fördelar klagar alla på pay2win. Jag håller med där, riktigt tråkigt.
När sån här dlc släpps så klagar folk på att det gör ingen skillnad och dom som köper det är tragiska.
Hur ska ni ha det?
Personligen har jag inget emot sån här dlc just pga det inte gör nån skillnad förutom kosmetisk.
Jag är heller ingen som spenderar pengar på sånt här med föredrar helt klart att det är detta som finns och inte pay2win

Problemet är när utvecklare medvetet håller tillbaka innehåll för att kunna sälja detta senare för extra pengar. Då känner man sig lite lurad om man köper ett spel för 60 dollar men inser att man måste lägga till samma summa för att få hela upplevelsen. Då kanske inte hela upplevelsen motsvarar priset om 120 dollar längre. Köper man ett spel förväntar man sig att det är komplett och inte bara en bas för att köpa till innehåll. Expansioner och DLC är okej och uppskattade om det lägger till något extra snarare än lägger till något som man känner borde redan funnits.

Pratar då generellt och inte om The Division. Ett bra exempel på expansioner/DLC är Half-life 2. Ett dåligt är Star Wars: Battlefront.

Ja jag håller med dig.
Men här handlar det om lite brallor och jackor och typ hattar.
det är inget som man behöver känna saknas från grundspelet.
Det finns väll ett utbud i grundspelet så det är väll inte så att alla ser exakt likadana ut på en gång.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Danternas:

Problemet är när utvecklare medvetet håller tillbaka innehåll för att kunna sälja detta senare för extra pengar. Då känner man sig lite lurad om man köper ett spel för 60 dollar men inser att man måste lägga till samma summa för att få hela upplevelsen.

Ja det är jävligt, när man vet att billtillverkaren medvetet sätter in en 1.1 motor istället för en 1.2 och dessutom har både AAC, soltak, dragkrok med mera färdigt men sätter inte det - bara för att kunna sälja och ta ut extra pengar för klimatanläggningen etc så att man skall känna att man får en bil som täcker in hela behovet. Köpa en bil för 220 000 när man känner att den borde kostat 200 000! Skandal!

Det känns också surt att TV-leverantören skickar en HD-box och 12 kanaler och sedan måste man beställa sportkanalerna separat! Dom var ju redan klara bara att koppla in! Det känns som om dom medvetet skippar att koppla in de kanalerna, bara för att sedan sälja dom som tillägg och tjäna mer pengar - det borde ingå i standardabonnemanget så att man får hela upplevelsen med en gång!

Så trött man blir på det där "det borde finnas med från start" och "dom har medvetet lämnat det ute", som om inte alla brancher gör så. Livet fungerar så, köp det eller skit i det.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Pengakåta devs som vanligt

Medlem

Och där.... kom 11 anledningen!

Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Dom borde ingått i Season Pass!

Jag köpte bara spelet men det ska tydligen finnas i lådan vid basen.

Medlem

Jag köpte :/


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Har fan inte ens hittat alla kläder i spelet än, så vad är poängen med att köpa ännu fler kläder?

Medlem

Synd att inte fler kan hålla sig från att köpa content som klippts ut och sparats från utvecklingen för att lägga på en liten extra prislapp, så att vi kunde ändra hur livet fungerar i denna aspekt.

Gör DLC man vill spendera pengar på utan att känna hur dumt det är när man tänker efter. Jag lägger gärna en slant då!

Medlem

Med tanke på att i Rainbow Six Siege så säljs ETT vapen skin för 25kr (trodde det var 29kr när jag skrev kommentaren) så är det nästan mer förvånande att man fick 4 skins för typ 50kr (gissar på omvandlingen 5 dollar = 5 euro = 50 svenska kr).

Medlem

Fan va alla gnäller. Köp inte om ni inte vill. Det är ingen som tvingar er.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av vuze2143:

Förstår inte hypen. Otroligt tråkigt spel

Då är det ju tur att det är valfritt att spela det.

Påpekade inget annat heller.

Inaktiv
Skrivet av toern:

Synd att inte fler kan hålla sig från att köpa content som klippts ut och sparats från utvecklingen för att lägga på en liten extra prislapp, så att vi kunde ändra hur livet fungerar i denna aspekt.

Gör DLC man vill spendera pengar på utan att känna hur dumt det är när man tänker efter. Jag lägger gärna en slant då!

Grafik blir klart väldigt fort under utvecklingen av ett spel, detta gör att grafikerna kan fortsätta att jobba och ge mer innehåll till ett spel samtidigt som att de som vill kan köpa dem.

Helt frivilligt att spendera sina pengar på.

Medlem

Dagens "gamers" säger jag bara...tårarna sprutar och rösterna ylar av klagan: "men det är ju inte GRATIS!"

Och tidningarna mörkar allt som vanligt.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Danternas:

Problemet är när utvecklare medvetet håller tillbaka innehåll för att kunna sälja detta senare för extra pengar. Då känner man sig lite lurad om man köper ett spel för 60 dollar men inser att man måste lägga till samma summa för att få hela upplevelsen.

Ja det är jävligt, när man vet att billtillverkaren medvetet sätter in en 1.1 motor istället för en 1.2 och dessutom har både AAC, soltak, dragkrok med mera färdigt men sätter inte det - bara för att kunna sälja och ta ut extra pengar för klimatanläggningen etc så att man skall känna att man får en bil som täcker in hela behovet. Köpa en bil för 220 000 när man känner att den borde kostat 200 000! Skandal!

Det känns också surt att TV-leverantören skickar en HD-box och 12 kanaler och sedan måste man beställa sportkanalerna separat! Dom var ju redan klara bara att koppla in! Det känns som om dom medvetet skippar att koppla in de kanalerna, bara för att sedan sälja dom som tillägg och tjäna mer pengar - det borde ingå i standardabonnemanget så att man får hela upplevelsen med en gång!

Så trött man blir på det där "det borde finnas med från start" och "dom har medvetet lämnat det ute", som om inte alla brancher gör så. Livet fungerar så, köp det eller skit i det.

Kan vi sluta med idiotiska biljämförelser?

Det är mer som om att Microsoft skulle sälja nätverksåtkomst som DLC till Windows eller att en låt på 5 minuter bryts efter 3 min och man måste köpa till resten i två DLC om 1 min styck. Och det finns tjänster som fungerar precis som din TV-jämförelse. Det är när man skaffar ett spel som är en tjänst och inte ett köp.

Men det är så klart upp till varje konsument att rösta med plånboken. Motsvarar inte skiten priset så köper man inte. I vissa spel funkar DLC väl och känns värda pengarna, i andra inte. Det är så klart väldigt subjektivt.

Skrivet av Ender:

Dagens "gamers" säger jag bara...tårarna sprutar och rösterna ylar av klagan: "men det är ju inte GRATIS!"

Och tidningarna mörkar allt som vanligt.

"Dagens". Det var ju förr man kunde få extramaterial i en vanlig patch och en expansion gav lika mycket speltid som om att det vore en uppföljare.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv
Skrivet av conthox:
Skrivet av Vercadi:

haha fattar inte seriöst folk som köper detta för riktiga pengar. Känns fan på gränsen till tragiskt.

Varför då? Om det förhöjer spelupplevelsen på något sätt, gör det roligare att spela, då är det väl inget konstigt/fel med det? Sedan kan man givetvis diskutera prislappen.

Äntligen någon som förstår. Jag kan inte förstå hur det finns så många på en spelsida som är emot kosmetiskt som faktiskt höjer spelupplevelsen för många.

Det roliga är att de flesta av alla som gnäller på kosmetisk inom spel lägger säkert ner lite extra pengar på att sin bil ska se snyggare ut osv.

Ni behöver inte köpa det, jag behöver inte köpa det, den som vill köpa kosmetiskt får det. Det går att dra paralleller inom allt.

Det är inte eran ekonomi, skit i hur andra spenderar sin.

Inaktiv
Skrivet av Mortaigne:

Så jävla töntigt.Skänk pengarna till UNICEF i stället så kan någon som behöver kläder på riktigt få det.

Hahaha så ung och naiv...

Då ger jag hellre pengarna till en pundare som jag vet kommer spendera pengarna på angel dust, då vet jag att det kommer till nytta iallafall.

Medlem

Det är inget fel med att erbjuda spelare att köpa kosmetiska uppgraderingar, men samtidigt hade det varit mer sympatiskt att iaf släppa två gratisuniformer utöver detta paket.

Medlem

Trots alla förseningar så lyckas de inte klämma in fyra klädesplagg. Till er som försvarar dessa day 1 dlc, på vilket sätt är det okej enligt er (om vi nu också ignorerar priser).

Gör er själva och oss andra gamers en tjänst och ignorera detta. Det hade jag gjort även om de sålt det för en tia. Detta beteende är inte okej. Det visar endast på att företaget är giriga och inte litar på sin produkt fullt ut.

Medlem
Skrivet av Danternas:

Kan vi sluta med idiotiska biljämförelser?

För att? Dom förklarar principen, men det gillar du inte då du inte håller med? Folk vill att "allt som var klart när basvaran var klar skall finnas med", tycker inte det spelar roll om det är bil eller inte, principen är densamma. I alla branscher finns samma modell: man har flera olika versioner av en vara eller tjänst där man skalat ned för att kunna erbjuda en billigare version och en dyrare för de som vill och har råd.

Skrivet av Danternas:

Det är mer som om att Microsoft skulle sälja nätverksåtkomst som DLC till Windows eller att en låt på 5 minuter bryts efter 3 min och man måste köpa till resten i två DLC om 1 min styck.

Mobilabonnemang med betala för data fungerar precis på det sättet. Du har X antal GB per månad, tar det slut så får du betala för mer. Eller skaffa dyrare abonnemang med fri mobildata och slipp betala extra - precis som Season Pass!

Skrivet av Danternas:

Det är när man skaffar ett spel som är en tjänst och inte ett köp.

Får man bara påminna att i praktiken så är ett datorspel en slags tjänst: du köper aldrig spelet, du har aldrig äganderätten av spelet. Du har äganderätten av en kopia av spelet och har sedan rätten att använda dig av spelet och dess tillhörande tjänster, typ spela online via deras servers.

Skrivet av Danternas:

Men det är så klart upp till varje konsument att rösta med plånboken. Motsvarar inte skiten priset så köper man inte. I vissa spel funkar DLC väl och känns värda pengarna, i andra inte. Det är så klart väldigt subjektivt.

Ja precis, det var så jag skrev både i första och sista inlägget: om man finner det prisvärt för att de förhöjer spelupplevelsen så köp, om man tycker att det är ofördelaktigt på något sätt så avstå. Men att hela tiden köra med "det borde ha ingått från början" och annat bullshit är bara omoget tonårsgnäll där man bara säger att man inte vill betala för sig.

Gör det ända rätta - rösta med plånboken. Om tillräckligt många avstår så kommer affärsmodellen att upphöra.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Holet:

Det är inget fel med att erbjuda spelare att köpa kosmetiska uppgraderingar, men samtidigt hade det varit mer sympatiskt att iaf släppa två gratisuniformer utöver detta paket.

Uhm, dom finns ju i spelet redan. Bara att man inte får tillgång till allt från start utan måste loota det. Eller menar du fler outfits från start? Jo, visst, det skulle man väl kunna tänka.

Skrivet av ubn87:

Trots alla förseningar så lyckas de inte klämma in fyra klädesplagg. Till er som försvarar dessa day 1 dlc, på vilket sätt är det okej enligt er (om vi nu också ignorerar priser).

Gör er själva och oss andra gamers en tjänst och ignorera detta. Det hade jag gjort även om de sålt det för en tia. Detta beteende är inte okej. Det visar endast på att företaget är giriga och inte litar på sin produkt fullt ut.

Läs gärna min konversation med Danternas, snälla.

// edit: Men, ubn87, som du själv skriver: om man inte gillar produkterna, tjänsterna och/eller affärsmodellen så är det absolut vettigaste och effektivaste att göra att bara låta bli att köpa.

Men att sitta och bascha dom som köper för att dom tycker att det är värt pengarna leder inte någonstans.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av ubn87:

Trots alla förseningar så lyckas de inte klämma in fyra klädesplagg. Till er som försvarar dessa day 1 dlc, på vilket sätt är det okej enligt er (om vi nu också ignorerar priser).

Gör er själva och oss andra gamers en tjänst och ignorera detta. Det hade jag gjort även om de sålt det för en tia. Detta beteende är inte okej. Det visar endast på att företaget är giriga och inte litar på sin produkt fullt ut.

Det finns hur mycket kosmetika som helst att loota helt gratis i spelet, så länge det kosmetika så är det väl inget att gnälla över, köp, eller köp inte, svårare än så är det inte.

Vill du ha DLCt, men tycker 50kr är för mycket så skippa köpet, eller fixa ett jobb så du har lite pengar på fickan, eller byt jobb om du nu har ett men inte har råd med 50kr.

Varför ska allt vara gratis hela tiden? Kosmetika förändrar ju inte spelet över huvud taget, skit i att köpa det bara.

De som tycker det är kul med sådant kan ju få köpa det?

Ju mer pengar de tjänar in på spelet, desto mer arbete kanske de lägger på det?

Inaktiv
Skrivet av Holet:

Det är inget fel med att erbjuda spelare att köpa kosmetiska uppgraderingar, men samtidigt hade det varit mer sympatiskt att iaf släppa två gratisuniformer utöver detta paket.

Du menar som de typ 6-8 set som jag nu har att välja mellan genom att endast ha förhandsboka spelet samt valde Gold Edition? Om man har följt spelet så vet man att det fanns massvis med "events" för att få kosmetiska saker för både vapen och karaktären som även var helt gratis.

Sedan som sagt, valet är ens eget om man vill köpa det, hur kan valfrihet vara något negativt?[/

Medlem
Skrivet av Danternas:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Danternas:

Problemet är när utvecklare medvetet håller tillbaka innehåll för att kunna sälja detta senare för extra pengar. Då känner man sig lite lurad om man köper ett spel för 60 dollar men inser att man måste lägga till samma summa för att få hela upplevelsen.

Ja det är jävligt, när man vet att billtillverkaren medvetet sätter in en 1.1 motor istället för en 1.2 och dessutom har både AAC, soltak, dragkrok med mera färdigt men sätter inte det - bara för att kunna sälja och ta ut extra pengar för klimatanläggningen etc så att man skall känna att man får en bil som täcker in hela behovet. Köpa en bil för 220 000 när man känner att den borde kostat 200 000! Skandal!

Det känns också surt att TV-leverantören skickar en HD-box och 12 kanaler och sedan måste man beställa sportkanalerna separat! Dom var ju redan klara bara att koppla in! Det känns som om dom medvetet skippar att koppla in de kanalerna, bara för att sedan sälja dom som tillägg och tjäna mer pengar - det borde ingå i standardabonnemanget så att man får hela upplevelsen med en gång!

Så trött man blir på det där "det borde finnas med från start" och "dom har medvetet lämnat det ute", som om inte alla brancher gör så. Livet fungerar så, köp det eller skit i det.

Kan vi sluta med idiotiska biljämförelser?

Det är mer som om att Microsoft skulle sälja nätverksåtkomst som DLC till Windows eller att en låt på 5 minuter bryts efter 3 min och man måste köpa till resten i två DLC om 1 min styck. Och det finns tjänster som fungerar precis som din TV-jämförelse. Det är när man skaffar ett spel som är en tjänst och inte ett köp.

Men det är så klart upp till varje konsument att rösta med plånboken. Motsvarar inte skiten priset så köper man inte. I vissa spel funkar DLC väl och känns värda pengarna, i andra inte. Det är så klart väldigt subjektivt.

Skrivet av Ender:

Dagens "gamers" säger jag bara...tårarna sprutar och rösterna ylar av klagan: "men det är ju inte GRATIS!"

Och tidningarna mörkar allt som vanligt.

"Dagens". Det var ju förr man kunde få extramaterial i en vanlig patch och en expansion gav lika mycket speltid som om att det vore en uppföljare.

Du kanske kunde sluta med "idiotiska" påståenden? Jag vill minnas att Windows ofta släpps i flera versioner, för att ta ditt eget exempel. Hur hanterar du det faktum att de gjort en Windows 7 Ultimate som du inte fick när du betalar för en Windows Home?

Det är inte din rättighet att få tillgång till allt ett företag avsätter tid till att utveckla bara för att du köpte en produkt av dem. Upplevde du att du fick mindre spel nu eller? För att en 5$ Costume pack inta var inkluderat från release?
Prova att spela och njut av spelet istället...tro mig, ingenting av spelupplevelsen går förlorad bara för att det inte fanns med 9000 extra jackor.

123
Skriv svar