Anime-special i nya avsnittet av Fulkultur

Robot
Anime-special i nya avsnittet av Fulkultur

Fulkultur biter tag i det gigantiska området anime - japansk tecknad film. Tre experter och nybörjare i studion borgar för mängder av tips. Och käbbel!


Medlem
Anime-special i nya avsnittet av Fulkultur

Vilken Anime är introt taget från?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Trevligt med lite Anime i fulkultur.

Känns bra ni nämner Fullmetal. Klart min favorit. Borde kolla på Cowboy Bebop lagt undan den för länge.

Skrivet av Puscifer:

Vilken Anime är introt taget från?

Efter lite googlade tror ja det är Date A Live, Iallafall finns det en
Kotori där och verkar vara samma röst.

Kan vi hoppas på fantasy i nästa fulkultur, varit för lång tid utan att nosa där?

Medlem
Skrivet av zasghu:

Trevligt med lite Anime i fulkultur.

Känns bra ni nämner Fullmetal. Klart min favorit. Borde kolla på Cowboy Bebop lagt undan den för länge.

Skrivet av Puscifer:

Vilken Anime är introt taget från?

Efter lite googlade tror ja det är Date A Live, Iallafall finns det en
Kotori där och verkar vara samma röst.

Kan vi hoppas på fantasy i nästa fulkultur, varit för lång tid utan att nosa där?

Tack. Jag kollade upp vem som gjorde rösten till Kotori i Date A Live, och såg att hon har gjort röster för ett gäng Anime-serier som jag har sett, vilket förklarar varför jag tyckte mig känna igen rösten så väl.

http://myanimelist.net/people/6996/Ayana_Taketatsu


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Inge Berserk? min favorit iaf.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av SnelHest:

Inge Berserk? min favorit iaf.

Jag hade med Berserk på min lista, men strök den i sista sekund eftersom listan började bli ohållbart lång Den är definitivt med bland mina favoriter också, riktigt bra.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Frilansare
Skrivet av zasghu:

Trevligt med lite Anime i fulkultur.

Känns bra ni nämner Fullmetal. Klart min favorit. Borde kolla på Cowboy Bebop lagt undan den för länge.

Skrivet av Puscifer:

Vilken Anime är introt taget från?

Efter lite googlade tror ja det är Date A Live, Iallafall finns det en
Kotori där och verkar vara samma röst.

Kan vi hoppas på fantasy i nästa fulkultur, varit för lång tid utan att nosa där?

Klart vi ska snacka fantasy! Men det är så brett, tror att vi kommer koka ner det till flera avsnitt med olika subinriktningar.

Medlem

Ingen Berserk och ingen Monster... Plus ingen One Punch Man! Fy vad dåligt.

FM-guru
F.d. Sisyr

Har oerhört svårt för anime i alla dess former (som jag stött på). Vare vi pratar om det visuella, ljud eller narrativ så är det helt enkelt inget för mig. Det finns förstås undantag även här som bekräftar regeln. Tokyo Godfathers vill jag minnas att jag gillade, exempelvis, även om det var 7-8 år sen jag såg den.

Avstängd

Ghost in the shell: the new movie kom 2015, så för de som är sugna på den filmen så behöver man inte vänta utan den går att hitta redan nu.

http://www.cdjapan.co.jp/product/BCXA-743

Medlem

Avatar: The Last Airbender. Tre säsonger.
Skapad i USA med japansk stil. Väldigt lätt att komma in i och karaktärsutvecklingen är super. Visst finns det avsnitt som man kan glömma men den bjuder oxå på helt fantastiska sådana.
Den Hollywood producerade spelfilmen kan man helt skippa för den har ingen karakärsutveckling eller sammanhängande story, vart väldigt besviken på den.

Medlem
Skrivet av zaphod.iv:

Avatar: The Last Airbender. Tre säsonger.
Skapad i USA med japansk stil. Väldigt lätt att komma in i och karaktärsutvecklingen är super. Visst finns det avsnitt som man kan glömma men den bjuder oxå på helt fantastiska sådana.
Den Hollywood producerade spelfilmen kan man helt skippa för den har ingen karakärsutveckling eller sammanhängande story, vart väldigt besviken på den.

Glöm inte Legend of Korra, som är riktigt bra med, vist kanske inte lika vass som första möjligen men ändå inget man bör missa. Filmen ska man skippa.

Medlem

Kul att ni snackar anime, fast önskar ni hade med någon på panelen som var lite mer insatt. Känns som ni är lite fast i 90-talet, och jag håller med om att det var en bra tid för anime, men det finns fortfarande mycket bra moderna serier, även om man måste traska igenom en del dynga för att komma dit. Har själv kollat på anime sedan slutet på 80-talet och har varit rejält intresserad sedan början på 00-talet och kollat på hundratals serier. Jag blev till och med så intresserad att jag studerat japanska i tio år och även bott under en period i japan
Idag så håller jag koll på vilka serier som går varje säsong och försöker kolla på anime från olika genrer.


signatur

???????????????

Medlem

Passar på att skriva några av mina favoriter..

Anime:

Hajime no Ippo, Monster

Manga:

Tough
Kingdom
Eden: Its an endless world!
Slam Dunk
Sun-ken rock
Vagabond
GTO
Berserk
Tower of God
Detective Conan


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem
Skrivet av aegd:

Kul att ni snackar anime, fast önskar ni hade med någon på panelen som var lite mer insatt. Känns som ni är lite fast i 90-talet, och jag håller med om att det var en bra tid för anime, men det finns fortfarande mycket bra moderna serier, även om man måste traska igenom en del dynga för att komma dit. Har själv kollat på anime sedan slutet på 80-talet och har varit rejält intresserad sedan början på 00-talet och kollat på hundratals serier. Jag blev till och med så intresserad att jag studerat japanska i tio år och även bott under en period i japan
Idag så håller jag koll på vilka serier som går varje säsong och försöker kolla på anime från olika genrer.

Du ska vara gäst på nästa anime avsnitt

Söder om söder-hipster
Skrivet av Gulsot:

Ghost in the shell: the new movie kom 2015, så för de som är sugna på den filmen så behöver man inte vänta utan den går att hitta redan nu.

http://www.cdjapan.co.jp/product/BCXA-743

Upptäckte det efter inspelning! Har själv inte hunnit se den ännu, men tror att vi blandade ihop den med den ryktade live-filmen med Scarlett Johanson.


signatur

"Well, you know what they say: "If you want to save the world, you gotta push a few old ladies down the stairs."

Medlem

Apropå ordet anime, som ni nämnde är ett lånord från engelskans animate. Animate kommer urspungligen från latinska ordet, verbet animare som betyder att ge liv eller själ till något.

Här bidrar jag med min lista, ett blandat axplock.

Ett litet ovanligt tips är att se på "the Perfect Insider" om man gillar lite kuslig deckare i anime stil

Shin Sekai Yori har jag inte sett klart men fan jag blir tagen av dess existentiella och mystik.

Nagi no Asukara lika så

Annars om man fortfarande inte har fått nog om Zombie eran så ska man se "Highschool of the dead" enligt mig den bästa zombie berättelsen oavsätt medium då jag finner denna mycket trovärdig karaktärsmässigt. Lite mörk och existentiellt tänk som passar min smak.

Komedi listan:
One puch man
Belzebub
Demon king Daimao (något sexistisk, bara sätta på "filterögon" )
full metal panick
my little monster

Söta rom-com listan:
lovely complex
My love story
say I love you
Toradora

"Ta ett ämne och gör en intressan och något lärorikt anime av det" listan:?
Food wars (matlagning)
Haikyu (volleyboll)
kuroko no basket (basket)
Chihayafuru (japanskt kortlek/spel/poesi)
Moyasimon (fermentering ost/vin etc, lantbruk/jordbruk)

Manga:
Ajin: Demi-Human, som jag nu ser ska/har blivit animerat! hoppas denna blir bra. Mangan är en pärla.

MEG
Medlem

Ghost in the Shell är min favorit (den första filmen).


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Inget fan av anime men gillade det mer när man var yngre.
Kul avsnitt endå, inget illa menat mot emil men bennet saknades.
Annars håller jag där.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Skulle verkligen rekommendera en anime som började sändas nu i januari, ERASED är den engelska titeln (eller boku dake ga inai machi). Vare sig du är ny eller inbiten animeälskare så tycker jag helt klart att du ska se den, hittills är den fenomenal.

Åldersgruppen är vuxna. Psykologisk, tidsresor, ouppklarade brott etc. Försöka göra om saker i det förflutna. Än så länge finns 9 av 12 avsnitt ute, kommer ett nytt varje vecka. Finns ännu bara på japanska med engelska subs. Alla tycker såklart olika men håller med de i podden; anime är bäst på japanska.

Vill du ha en annan trevlig anime i liknande tidsresande stil så rekommenderar jag Steins;Gate.

Attack on titan är som de nämner, en bra anime att komma in i. Action, post-apokalyptiskt, fight for survival.

För lite humor och feels rekommenderar jag Angel Beats

Vet du inte vart du ska hitta anime så kolla Kissanime.

Medlem
Skrivet av =FFM=FH:

Shin Sekai Yori

Den är jättehärlig. Har outrolåten som ringsignal, haha. Man blir verkligen förälskad och uppslukad av atmosfären.

Skrivet av =FFM=FH:

Nagi no Asukara

Denna har jag tänkt att jag ska se så himla länge, men gud, jag har så mycket att kolla på.

Skrivet av =FFM=FH:

One puch man
Toradora

Animes man hört mycket bra om, men ännu inte sett. Jag har som sagt mycket på min Att se-lista. But hey, no rush. Har hela livet på mig.

1
Skriv svar