Sparkade Dota 2-kommentatorn försvarar sig med 17 sidor långt dokument

Inaktiv

Det kunde ha sköts snyggare. Bara be han tona ner skämten och be han om ursäkt till de som känt sig ofredande. Men det är väl viktigt att dra ihop ett jävla drama mitt i turneringen.

Releasehästryttare
Skrivet av Javas:

Jag såg just ett inslag från Travet på kanal 12, där dom visade ocensurerad hästavel. Det var penis och rinnande "vätska" å fan och hans moster.

...Och Valve gnatar på ett par "ovårdade" skämt som en populär caster med stor fanbase (som förväntar sig detta) drar.

LOL!

Medlem

Valve är dem som bestämmer, dem gjorde ett beslut att sparka honom.

Dem behöver inte se någonting negativt hos honom, kan sparka honom vilket som.

Det har väl funkar så här i flera århundraden? Behöver inte vara förknippat med esports.

Vill han ha "rättvisa" så får han sköta detta internt med Valve tycker jag.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Vem bryr sig?

Medlem
Skrivet av Tapiwen:

Valve är dem som bestämmer, dem gjorde ett beslut att sparka honom.

Dem behöver inte se någonting negativt hos honom, kan sparka honom vilket som.

Det har väl funkar så här i flera århundraden? Behöver inte vara förknippat med esports.

Vill han ha "rättvisa" så får han sköta detta internt med Valve tycker jag.

Och efter att de sparkat honom, samt bett honom att inte uttala sig om det, så går de själva via Gabe ut och förolämpar honom officiellt. Det är inte bara fult gjort, det är förkastligt och förtjänar all kritik och mer därtill.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Too long didnt read

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Tapiwen:

Valve är dem som bestämmer, dem gjorde ett beslut att sparka honom.

Dem behöver inte se någonting negativt hos honom, kan sparka honom vilket som.

Det har väl funkar så här i flera århundraden? Behöver inte vara förknippat med esports.

Vill han ha "rättvisa" så får han sköta detta internt med Valve tycker jag.

Lätt att "sköta något internt" när Gabe Newell själv gått ut på reddit och kallat Harding för "ass". Harding blev innan dess ombedd av Valve att inte gå ut offentligt med sitt statement, vilket han heller inte gjorde. Sedan kom Gabe farandes, och efter det publicerade Harding dokumentet.

Medlem

Förstår inte varför folk har problem med James Harding för att barnen 'kanske' blir påverkade av hans attityd.
Jag antar att folk inte skulle reagera att deras ungar kollade på Pewdiepie som är också Professionell på sitt eget sätt.

Tycker det inte spelar någon roll att han är kommentator när Pewdiepie har redan påverkat ungarna tillräckligt med sina skrik svårdomar, Hehe.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av 4liv3:

Han misskötte sitt jobb och fick sparken. Ser inte det märkliga i det hela.

Förutom att han skötte sitt jobb och gjorde vad han blivit tillsagd.

Valve däremot har misskött hela major:n och försöker nu peka finger på andra istället för sig själva. Väldigt ledsamt beteende.

Det finns många sätt att se på saken, och som det låter kunde kommunikationen från Valve varit långt bättre, som t.ex vad de förväntar sig av dem de hyr in för eventets olika roller. Tycker det låter som att produktionsbolaget, som jag antar är anlitade för att få det tekniska att flyta friktionsfritt, gjort ett jäkligt kasst jobb. Visst kanske de hade kassa förutsättningar, men borde man inte sett de innan man drar igång ett stort live sänt event?

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Leffe76:

Ena dagen tänker jag att e-sporten känns mer och mer seriös med stora prispengar osv. Nästa dag handlar den om sånt här tjaffs, och "sporten" är för mej tillbaka på ruta ett.

Utan att veta mer av det här bråket än vad fz skriver, håller jag helt och hållet på valve, ska e-sporten fungera i längden behöver den bli proffsig i hela ledet.

Ska e-sporten fungera i längden får man även se till att alla inblandade faktiskt har lön för det arbete de gör. Något Valve inte är särskilt duktiga på. Något som James sett till att det blivit ändring på.

Svårt att stå på deras sida just nu.

https://twitter.com/PurgeGamers/status/703626032125861888

allt James skriver om i sitt uttalande stämmer inte. Skulle inte ta sidor utan information från båda sidorna om jag vore du.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Tapiwen:

Valve är dem som bestämmer, dem gjorde ett beslut att sparka honom.

Dem behöver inte se någonting negativt hos honom, kan sparka honom vilket som.

Det har väl funkar så här i flera århundraden? Behöver inte vara förknippat med esports.

Vill han ha "rättvisa" så får han sköta detta internt med Valve tycker jag.

Lätt att "sköta något internt" när Gabe Newell själv gått ut på reddit och kallat Harding för "ass". Harding blev innan dess ombedd av Valve att inte gå ut offentligt med sitt statement, vilket han heller inte gjorde. Sedan kom Gabe farandes, och efter det publicerade Harding dokumentet.

James sa långt innan Gaben la ut sin reddit post att ha skulle publicera sitt uttalande dagen efter.

Medlem
Skrivet av gunnzi:

Mannen är rolig, gaming ska inte vara stelt med massa kostymklädda stela människor. Personligen så föredrar jag casters som inte distanserar sig från spelarna, känns som att dom är med i gänget då.
Folk som säger att det inte är professionellt förstår nog inte vad professionellt betyder. Lite som att säga att en komiker som drar könsskämt inte sköter sitt jobb.
Spelar inte dota 2 men älskar att se dom stora turneringarna och det blir ack så mycket roligare med casters som kan dra skämt lite då och då.

Och det bästa och kanske rent utav enda sättet att "bonda" med spelarna och publiken är att dra några populära skämt från sin "mancave"?

Medlem
Skrivet av Striva:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Leffe76:

Ena dagen tänker jag att e-sporten känns mer och mer seriös med stora prispengar osv. Nästa dag handlar den om sånt här tjaffs, och "sporten" är för mej tillbaka på ruta ett.

Utan att veta mer av det här bråket än vad fz skriver, håller jag helt och hållet på valve, ska e-sporten fungera i längden behöver den bli proffsig i hela ledet.

Ska e-sporten fungera i längden får man även se till att alla inblandade faktiskt har lön för det arbete de gör. Något Valve inte är särskilt duktiga på. Något som James sett till att det blivit ändring på.

Svårt att stå på deras sida just nu.

https://twitter.com/PurgeGamers/status/703626032125861888

allt James skriver om i sitt uttalande stämmer inte. Skulle inte ta sidor utan information från båda sidorna om jag vore du.

Värt att nämna att purge citat inte stämde helt eller, visade sig visst vara så att amerikansk engelska casters hade lön men inte eng-europa. Så förändrade inte mycket av det james skrev.

Sjukt kasst av valve hela smörjan, jag förstår om man inte vill ha den typen av casters. Men om man anställer en som alla vet är den typen av caster och sen säger till honom att vara säg själv, kan man inte sparka honom sen och undkomma kritik

Inaktiv
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av 4liv3:

Han misskötte sitt jobb och fick sparken. Ser inte det märkliga i det hela.

Förutom att han skötte sitt jobb och gjorde vad han blivit tillsagd.

Valve däremot har misskött hela major:n och försöker nu peka finger på andra istället för sig själva. Väldigt ledsamt beteende.

Personligen bryr jag mig inte om anledningen. Men grovt språk i professionell media är onödigt och oprofessionellt. Så det var lika bra att han fick sparken när man har den motiveringen till att svära.

Skojjar du?

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av 4liv3:

Han misskötte sitt jobb och fick sparken. Ser inte det märkliga i det hela.

Förutom att han skötte sitt jobb och gjorde vad han blivit tillsagd.

Valve däremot har misskött hela major:n och försöker nu peka finger på andra istället för sig själva. Väldigt ledsamt beteende.

Personligen bryr jag mig inte om anledningen. Men grovt språk i professionell media är onödigt och oprofessionellt. Så det var lika bra att han fick sparken när man har den motiveringen till att svära.

Skojjar du?

Nej, jag tog i. I vilket fall tycker jag den sammanfattande förklaringen att han gör så för sina fans skull är ytterst töntigt.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Ytterst omoget av Gabe att komma ut och kalla någon för arsel..

Valve börjar bli en elefant i rummet. De har fått hybris och gör i stort sett vad de vill. Tråkig utveckling.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Så fruktansvärt dåligt av Valve, alltid varit stort fan av 2GD och han har fått mig att skratta flera gånger under alla streams han har kommenterat, oavsett vilka tekniska problem som har uppstått så har han lyckats vända på det hela och underhålla publiken.

Jävla rolig kille, träffade honom i Stockholm förut minst lika trevlig ute bland människor som han är som kommentator. Känns som Valve börjar få för stort ego.

Medlem

Att folk har svårt att se igenom en barnslig person med mobbartendenser skrämmer mig. Känns som att man åker 15 år bak i tiden då det var coolt att säga "kuk" och "fitta" och "knulla". Skäms på er.

Killen är oehört oprofessionell och drar ner e-sporten genom att bekräfta att det faktiskt finns "fans" som uppskattar den barnsliga nivån han håller.

Gabe/Valve gjorde helt rätt.

Medlem
Skrivet av littleboss:

Att folk har svårt att se igenom en barnslig person med mobbartendenser skrämmer mig. Känns som att man åker 15 år bak i tiden då det var coolt att säga "kuk" och "fitta" och "knulla". Skäms på er.

Killen är oehört oprofessionell och drar ner e-sporten genom att bekräfta att det faktiskt finns "fans" som uppskattar den barnsliga nivån han håller.

Gabe/Valve gjorde helt rätt.

Det här låter mest som okunskap.

"Mobbartendenser"? Vart får du det ifrån? Du kanske missade LD:s tweet, t.ex?

"Drar ner e-sporten" från vart? Kom ner från din pedestal, lilla gubben, och inse att när allt kraschar och brinner runt om en, så bör man åtminstone se till att tittarna är underhållna.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Han blev tillsagd att inte köra några fler sexskämt, kör ett sexskämt (plus några osmakliga skämt om asiater i Kina. ..) och undrar varför han blev sparkad?

Håller dock med om att Gabe går och skriver sådär på reddit också är barnsligt.

Medlem

Har aldrig gillat 2GD. När jag följde SC2-scenen, och även var delaktig i den, så tyckte jag han var oerhört jobbig -framförallt på sitt sätt att tala om andra. Han var grym rolig emellanåt, men ofta tyckte jag att han drev med spelare eller andra casters och inte fattade när han börjar gå för långt.

Att sitta och tala ner till någon som sitter jämte för att ragga skratt är fine, men till en viss nivå. Det var flertalet gånger jag kände att det började bli jobbigt för personen jämte utan att 2GD fattade det själv.

Angående språket så har jag inte sett skämtet, och kunde inte bry mig mindre egentligen. Jag tycker bara den typen av skämt är roliga, men det kräver också att målgruppen är rätt. Är den inte det så borde man dra tillbaka lite imo.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av littleboss:

Att folk har svårt att se igenom en barnslig person med mobbartendenser skrämmer mig. Känns som att man åker 15 år bak i tiden då det var coolt att säga "kuk" och "fitta" och "knulla". Skäms på er.

Killen är oehört oprofessionell och drar ner e-sporten genom att bekräfta att det faktiskt finns "fans" som uppskattar den barnsliga nivån han håller.

Gabe/Valve gjorde helt rätt.

Det här låter mest som okunskap.

"Mobbartendenser"? Vart får du det ifrån? Du kanske missade LD:s tweet, t.ex?

"Drar ner e-sporten" från vart? Kom ner från din pedestal, lilla gubben, och inse att när allt kraschar och brinner runt om en, så bör man åtminstone se till att tittarna är underhållna.

Okunskap? På vilket sätt?

Mobbartendenser ser jag jag genom att titta på klipp med 2GD där han mobbar folk på olika sätt.

E-sporten växer så det knackar, men avstannar sin utveckling varje gång någon liknande detta sker. Alltså att en person som befinner sig på en position som personen inte är rätt för. Att sedan en liten klick tuffa tonåringar tycker att det är ballt är inget konstigt. Dem kommer också växa upp med tiden och sådant här kommer sakta att försvinna från scenen. Med all rätt.

Medlem

Jag drar bara paralleler till andra sport-evenemang och sändningar, något som jag hoppas att e-sporten skall uppnå.

Däremot ifrån vad man såg av produktion samt 2GDs framträdande är det ett steg tillbaka. Även uttalandet från Gaben...

Det går att säga att man gillar 2GDs lite speciella stil och humor men man kan tycka att den inte passar sig, om man ska som många säger bredda e-sporten. Alla gillar inte grova skämt och påhopp. Ska man välja mellan att göra dem eller inte är svaret enkelt inte. Han skriver ju själv i sin essä om hur han beklagar sig över när ESPN hade ögonen på dem. Har han ingen självinsikt eller är det bara allt runt omkring som är fel?

Allt för många gånger gör 2GD personliga påhopp och även om han gör det mot folk han känner(som han nämner i sitt uttalande) så gör man inte det offentligt till tusentals tittare. Han måste ju själv förstå att han representerar ett företag/varumärke. Säger han skämt om sex och onani är det samma som om att Valve själva sagt det.

En annan sak... "riktiga" sportkommentatorer, journalister, experter och programledare vet hur man håller segment intressanta. De tar upp ämnen som sporten, spelarna, spelet, statistik, dåtid, nutid, framtid o.s.v. Detta utan att behöva ta tillflykt till flame/troll/skvaller/påhopp eftersom det inte har något med spelet att göra. DotA2 är ju så himla komplext att det finns intressanta saker att diskutera om i timtals. Om några har en koncentrationsförmåga ala guldfisk... FINE ni behöver inte titta/lyssna utan kan göra något annat under tiden.

2GD skriver ju själv att han ville gå in som en "noob" i sändning. Ställa frågor om saker som experter talar om men som är aningen oklart för en "casual"-gamer. Varför gick han inte mer på det spåret?

Någon nämnde tidigare PewDiePie. Där är iallafall en person som har förstått att en väldigt stor skara människor påverkas av allt han säger och gör. Något grovt felsteg och det blåser upp till storm.

Allt hade varit i sin ordning om de bara hade fortsatt med ReDeYe istället, något som är helt bortom mig att de valde 2GD istället...

(Jippi! Skrev en egen essä i kommentarfältet om vad jag tycker som kommer följas upp av andra som vill ändra min uppfattning. Lycka till!)

Medlem

Vissa gillar det mer oseriösa, avslappnade, skämtsamma och lite gärna lite edgy. Alla andra har fel.

Medlem

Wow så mycket butthurt.

Medlem
Skrivet av littleboss:

Att folk har svårt att se igenom en barnslig person med mobbartendenser skrämmer mig. Känns som att man åker 15 år bak i tiden då det var coolt att säga "kuk" och "fitta" och "knulla". Skäms på er.

Killen är oehört oprofessionell och drar ner e-sporten genom att bekräfta att det faktiskt finns "fans" som uppskattar den barnsliga nivån han håller.

Gabe/Valve gjorde helt rätt.

Håller med, någon ordning får det vara!

12
Skriv svar