Kultursverige om privatkopieringsavgiften: "Lagen är modern och teknikneutral"

Redaktör
Skrivet av SorbP:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Cybersoul:

Copyswede är rena maffia metoder lika som TV avgift

Fast tv-avgiften finansierar samhällsnyttiga saker som SVT och SR (nöje, journalistik, samhällsprogram, kultur m.m.). Det här är ju enbart något vi får betala, vi får inget tillbaka utan att köpa skivor, teater- och filmbiljetter osv. Man behöver inte gilla eller ta del av det tv-licensen ger men det ger i alla fall något för pengarna.

Inget du räknade var Samhällsnyttigt.

Försök igen.

Det är ännu en organisation som inte har något existensberättigande som försöker lagstifta sig till en existens, SKÄRP DIG!

Skärp dig själv, du. Jag pekar på att public service-avgiften ger många (inte nödvändigtvis alla, eller dig) något för pengarna, medan privatkopieringsavgiften ENBART är bra för kulturskaparna - vi övriga får inget alls för de extrapengar vi betalar för lagringsmedierna. Det är en viktig skillnad, men att jag nämner den betyder inte att jag försvarar tv-avgiften.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av SorbP:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Cybersoul:

Copyswede är rena maffia metoder lika som TV avgift

Fast tv-avgiften finansierar samhällsnyttiga saker som SVT och SR (nöje, journalistik, samhällsprogram, kultur m.m.). Det här är ju enbart något vi får betala, vi får inget tillbaka utan att köpa skivor, teater- och filmbiljetter osv. Man behöver inte gilla eller ta del av det tv-licensen ger men det ger i alla fall något för pengarna.

Inget du räknade var Samhällsnyttigt.

Försök igen.

Det är ännu en organisation som inte har något existensberättigande som försöker lagstifta sig till en existens, SKÄRP DIG!

Skärp dig själv, du. Jag pekar på att public service-avgiften ger många (inte nödvändigtvis alla, eller dig) något för pengarna, medan privatkopieringsavgiften ENBART är bra för kulturskaparna - vi övriga får inget alls för de extrapengar vi betalar för lagringsmedierna. Det är en viktig skillnad, men att jag nämner den betyder inte att jag försvarar tv-avgiften.

Går det att se vart pengarna går till från denna avgift?

Medlem
Skrivet av Mcgreag:

För de som frågar vad jag har privatkopierat det senaste året så köper jag fortfarande CD-skivor lite då och då för att stödja specifika mindre artister, ofta i samband med konserter. Dessa rippar jag sedan till datorn vilket enligt lagen är privatkopiering, skivan ställer jag sedan i hyllan för att aldrig användas igen.

Så även om jag i lagens mening begår privatkopiering har jag ingen förståelse för varför Per Gessle ska få betalt när jag köper en hårddisk för att jag vill stödja Machinae Supremacy...

Du får göra kopior för privat bruk, du får tom sprida dem i vissa fall.

Medlem

Sjukt att betala extra för tomt media pgr av att det går att lägga piratkopierade filer där.

Simpel as that.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Sjukt att betala extra för tomt media pgr av att det går att lägga piratkopierade filer där.

Simpel as that.

Ingenting av den här artikeln handlar om piratkopiering. Du får ta och läsa en gång till.

Medlem
Skrivet av telison:

Jag ser att det kostar 130 kr att köpa den Kickstarter-finansierade dokumentären. Kan nån köpa den så jag kan privatkopiera den, och sen kan filmarna få lite ersättning från Copyswede?

Vet inte om någon nämnt det men filmen kommer vara gratis

Citat:

Dokumentären kommer att vara "DRM free" och kommer även att vara gratis för alla. Alla backers kommer att kunna se filmen innan alla andra såklart men förutom det så arbetar vi emot att ha filmen tillgänglig på de större distributionsnätverken och plattformarna.

Hur väl detta lyckas är beroende på distributionsbolagen och hur många backers vi är. Filmen kommer att vara gratis oavsett.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Sjukt att betala extra för tomt media pgr av att det går att lägga piratkopierade filer där.

Simpel as that.

PRIVat.. inte pirat. Så det är ännu värre.

Medlem

Jag brände en CD-skiva till bilen för nåt år sen, det är väl det enda de här senare åren tror jag, som jag privatkopierat, annars kör jag Spotify om jag vill lyssna på musik, och netflix om jag vill se film etc. Jag tycker man bör göra en grundlig undersökning om hur mycket man faktiskt privatkopierar nuförtiden. Jag tror personligen att det minskat nåt oerhört.

Inaktiv
Skrivet av Cybersoul:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av SorbP:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Cybersoul:

Copyswede är rena maffia metoder lika som TV avgift

Fast tv-avgiften finansierar samhällsnyttiga saker som SVT och SR (nöje, journalistik, samhällsprogram, kultur m.m.). Det här är ju enbart något vi får betala, vi får inget tillbaka utan att köpa skivor, teater- och filmbiljetter osv. Man behöver inte gilla eller ta del av det tv-licensen ger men det ger i alla fall något för pengarna.

Inget du räknade var Samhällsnyttigt.

Försök igen.

Det är ännu en organisation som inte har något existensberättigande som försöker lagstifta sig till en existens, SKÄRP DIG!

Skärp dig själv, du. Jag pekar på att public service-avgiften ger många (inte nödvändigtvis alla, eller dig) något för pengarna, medan privatkopieringsavgiften ENBART är bra för kulturskaparna - vi övriga får inget alls för de extrapengar vi betalar för lagringsmedierna. Det är en viktig skillnad, men att jag nämner den betyder inte att jag försvarar tv-avgiften.

Går det att se vart pengarna går till från denna avgift?

Det är väl bara att rita upp ett pajdiagram där typ Per Gessle och Persbrandt får hälften var...

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Cybersoul:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av SorbP:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Cybersoul:

Copyswede är rena maffia metoder lika som TV avgift

Fast tv-avgiften finansierar samhällsnyttiga saker som SVT och SR (nöje, journalistik, samhällsprogram, kultur m.m.). Det här är ju enbart något vi får betala, vi får inget tillbaka utan att köpa skivor, teater- och filmbiljetter osv. Man behöver inte gilla eller ta del av det tv-licensen ger men det ger i alla fall något för pengarna.

Inget du räknade var Samhällsnyttigt.

Försök igen.

Det är ännu en organisation som inte har något existensberättigande som försöker lagstifta sig till en existens, SKÄRP DIG!

Skärp dig själv, du. Jag pekar på att public service-avgiften ger många (inte nödvändigtvis alla, eller dig) något för pengarna, medan privatkopieringsavgiften ENBART är bra för kulturskaparna - vi övriga får inget alls för de extrapengar vi betalar för lagringsmedierna. Det är en viktig skillnad, men att jag nämner den betyder inte att jag försvarar tv-avgiften.

Går det att se vart pengarna går till från denna avgift?

Det är väl bara att rita upp ett pajdiagram där typ Per Gessle och Persbrandt får hälften var...

Kappa

Medlem
Skrivet av Droopydawg:

Drygt 40 Pers av dom som svarat har privatkopierat det senaste året. Vad är det ni kopierat och delat med nån vän/familjemedlem? Bränner folk fortfarande CD-skivor och rippar dvd till hårddisken?

Skrivet av Kaiten:

Cirka 16% har alltså privatkopierat den här veckan. Min fråga till er, hur gjorde ni då? Hur ser scenariot ut? Jag har personligen jättesvårt att tänka mig ett scenario där det är värt mödan.

Jag tror de flesta som har svarat ja på den här frågan, inte vet skillnaden på PIRAT och PRIVAT kopiering....eller ens vet vad privatkopiering är.

Vilket gör privatkopieringsavgiften ännu mer absurd, då jag gissar att många inte ens var födda då man "lagligt" kunde PRIVATKOPIERA då det faktiskt var nödvändigt och man hade ett reellt behov av det.

Jag kan inte heller se ett trovärdigt scenario där man ens LAGLIGT får privatkopiera utan att bryta mot andra lagar...så varför finns det en avgift för det?

Medlem

"sluta beröva kulturskaparna de ersättningar de har rätt till"...vilket jäkla skämt.

De får väl helt enkelt hitta något annat sätt att stjäla pengar på, nu när detta bedrägeri uppdagats. Varför inte ta betalt för att folk äter pasta, eller knyter skorna också...ungefär lika relevant.

Medlem

Fasiken, jag kokar av ilska varje gång jag hör skojarnas namn, hör någon försvara dem eller när de får rätt i juridiska instanser. Logiken dill denna avgift lyser likt ett svart hål med sin frånvaro. Så vad är det då för media jag får privatkopiera...bilder jag tagit med min mobil? Kan jag "privatkopiera" Win7 och lägga in det på lilltjejens dator? Kan jag "privatkopiera" brorsans filmkanaler? Kan jag "privatkopiera"tjejens beta invite till Overwatch?

Jag lyssnar inte på Per Gessle, och skulle eländet ändå nå mina öron så är det för att någon i min närhet satt på radion på fel kanal eller liknande...är det "privatkopiering"? Jag betalar för Comhem, Spotify, Netflix och HBO...är DET "privatkopiering"?
CopySwede och kulturidkare kan föra upp sin förbannade "privatkopiering" dit solens strålar aldrig var menade att nå. Det är bedrägeri och ingenting annat. En relik från en tid innan digitaliseringens era där begrepp som "kassettband" och VHS faktiskt var något man använde.

Helvete, vart var det tal om att "privatkopiera" när digital-TV kom, och man inte längre kunde ha en mottagare till hushållet, utan helt plötsligt behövde en Boxer till varenda jäkla TV i hemmet. Så FINT att sortimentet lite längre fram utökades med ett så kallat Tvilling Abonnemang, där man fick ytterligare ett kort till sin andra TV för endast halva priset av det första...detta först efter att du köpt en extra digitalbox till den med...här jag någon säga "privatkopiering" här? Dela med dig av dina medier till släkt och närmsta vänner?

Nä, jag tänkte väl det!!!

Medlem

Het potatis.. Är alls inte insatt i frågan, och ska se dokumentären med stort intresse. Men tyckte avgiften låter väldigt hög, samt är nyfiken hur pengarna fördelas/administreras bort..

Medlem

Release av dokun uppskjuten till 20:e Februari. (note till artikelförfattaren!)

"Hej alla,

Vi fick, tidigt igår, information om att högsta domstolen tar upp huvudförhandlingen i maj, detta kom överraskande tidigt och vi valde därför att ta med kommentarer om detta innan vi släpper dokumentären. Därför släpps alltså dokumentären som helhet på lördagen den 20e februari."

https://www.kickstarter.com/projects/danielbramme/copygate/po...

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av SorbP:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Cybersoul:

Copyswede är rena maffia metoder lika som TV avgift

Fast tv-avgiften finansierar samhällsnyttiga saker som SVT och SR (nöje, journalistik, samhällsprogram, kultur m.m.). Det här är ju enbart något vi får betala, vi får inget tillbaka utan att köpa skivor, teater- och filmbiljetter osv. Man behöver inte gilla eller ta del av det tv-licensen ger men det ger i alla fall något för pengarna.

Inget du räknade var Samhällsnyttigt.

Försök igen.

Det är ännu en organisation som inte har något existensberättigande som försöker lagstifta sig till en existens, SKÄRP DIG!

Skärp dig själv, du. Jag pekar på att public service-avgiften ger många (inte nödvändigtvis alla, eller dig) något för pengarna, medan privatkopieringsavgiften ENBART är bra för kulturskaparna - vi övriga får inget alls för de extrapengar vi betalar för lagringsmedierna. Det är en viktig skillnad, men att jag nämner den betyder inte att jag försvarar tv-avgiften.

Då misstolkade jag dig, läste det som att du försvarade TV-licensen.

Gör man det, ja, då är man skapligt tappad.


signatur

P.L.U.R

Medlem

"Ni FZ-läsare som till äventyrs sitter på en lagringsenhet, t.ex. i datorn, spelkonsolen eller mobilen, har bidragit till kulturskaparnas väl. På en modern konsol med 0,5 eller 1 terabyte lagring är (om vi läser Copyswedes prislista rätt) privatkopieringsavgiften 320 kr – knappt tio procent av priset. "

Copyswede är skit, men så svår är väl inte deras prislista att läsa?

"...spelkonsoler med inbyggt lagringsminne...gäller följande ersättningsnivåer:

Lagringskapacitet Ersättning/st i kr
>2 GB – 80 GB 1 kr/GB
> 80 GB 80 kr"

Fortfarande, 80 kr för att man kanske kopierar något på sin konsol är galet. Hur många koperar de facto saker på sin konsol?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Gungnir:

"Ni FZ-läsare som till äventyrs sitter på en lagringsenhet, t.ex. i datorn, spelkonsolen eller mobilen, har bidragit till kulturskaparnas väl. På en modern konsol med 0,5 eller 1 terabyte lagring är (om vi läser Copyswedes prislista rätt) privatkopieringsavgiften 320 kr – knappt tio procent av priset. "

Copyswede är skit, men så svår är väl inte deras prislista att läsa?

"...spelkonsoler med inbyggt lagringsminne...gäller följande ersättningsnivåer:

Lagringskapacitet Ersättning/st i kr
>2 GB – 80 GB 1 kr/GB
> 80 GB 80 kr"

Fortfarande, 80 kr för att man kanske kopierar något på sin konsol är galet. Hur många koperar de facto saker på sin konsol?

Vi anser att en spelkonsol är en set up-box. Vad det nu är!


signatur
Redaktör
Skrivet av Gungnir:

"Ni FZ-läsare som till äventyrs sitter på en lagringsenhet, t.ex. i datorn, spelkonsolen eller mobilen, har bidragit till kulturskaparnas väl. På en modern konsol med 0,5 eller 1 terabyte lagring är (om vi läser Copyswedes prislista rätt) privatkopieringsavgiften 320 kr – knappt tio procent av priset. "

Copyswede är skit, men så svår är väl inte deras prislista att läsa?

"...spelkonsoler med inbyggt lagringsminne...gäller följande ersättningsnivåer:

Lagringskapacitet Ersättning/st i kr
>2 GB – 80 GB 1 kr/GB
> 80 GB 80 kr"

Fortfarande, 80 kr för att man kanske kopierar något på sin konsol är galet. Hur många koperar de facto saker på sin konsol?

Slarvläsning, tack för klargörandet. Har fixat nyheten.


signatur
Medlem
Skrivet av Gungnir:

"Ni FZ-läsare som till äventyrs sitter på en lagringsenhet, t.ex. i datorn, spelkonsolen eller mobilen, har bidragit till kulturskaparnas väl. På en modern konsol med 0,5 eller 1 terabyte lagring är (om vi läser Copyswedes prislista rätt) privatkopieringsavgiften 320 kr – knappt tio procent av priset. "

Copyswede är skit, men så svår är väl inte deras prislista att läsa?

"...spelkonsoler med inbyggt lagringsminne...gäller följande ersättningsnivåer:

Lagringskapacitet Ersättning/st i kr
>2 GB – 80 GB 1 kr/GB
> 80 GB 80 kr"

Fortfarande, 80 kr för att man kanske kopierar något på sin konsol är galet. Hur många koperar de facto saker på sin konsol?

De kanske räknar med spel som lånas ut till andra. Annars låter det konstigt.

Medlem
Skrivet av Thunde:

De kanske räknar med spel som lånas ut till andra. Annars låter det konstigt.

Utlåning av fysisk skiva är inte privatkopiering och täcks inte av denna lag. Och det är innan tar med faktumet att kopierandet av datorprogram dvs spel inte är tillåtet enligt privatkopieringslagen.

Medlem

Vilket spel handlar det här om?

Medlem

Skickade en fråga till Copyswede vi deras formulär:

Hej

Jag har precis fått reda på att ni när jag köpte ett XBOXONE tog ut en avgift om 80:- för att denna skulle kunna användas till privatkopiering. Jag tycker detta låter spännande. När ni nu tagit betalt för detta kan ni ge mig en guide till hur jag går tillväga för att göra detta med ett XBOXONE.

Tack på förhand

Redaktör
Skrivet av Tomtampong:

Vilket spel handlar det här om?

Det handlar om en avgift för lagringsmedium. Såna sitter i alla spelmaskiner, och därför betalar alla som köper en maskin man kan spela på den här avgiften. Således har det nyhetsvärde på en spelsajt.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Tomtampong:

Vilket spel handlar det här om?

Det handlar om en avgift för lagringsmedium. Såna sitter i alla spelmaskiner, och därför betalar alla som köper en maskin man kan spela på den här avgiften. Således har det nyhetsvärde på en spelsajt.

Med den logiken borde ni då skriva om allt som har med all spelmaskinsrelaterad hårdvara att göra, vilket ni inte på långa vägar gör. Känns bättre att ni håller er till spel och låter sweclockers sköta hårdvarubiten, nu när ni ändå samarbetar.

Redaktör
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Tomtampong:

Vilket spel handlar det här om?

Det handlar om en avgift för lagringsmedium. Såna sitter i alla spelmaskiner, och därför betalar alla som köper en maskin man kan spela på den här avgiften. Således har det nyhetsvärde på en spelsajt.

Med den logiken borde ni då skriva om allt som har med all spelmaskinsrelaterad hårdvara att göra, vilket ni inte på långa vägar gör. Känns bättre att ni håller er till spel och låter sweclockers sköta hårdvarubiten, nu när ni ändå samarbetar.

Menar du att vi inte bara kan skriva om valda delar av ett område, utan måste täcka allt?


signatur
Medlem
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Tomtampong:

Vilket spel handlar det här om?

Det handlar om en avgift för lagringsmedium. Såna sitter i alla spelmaskiner, och därför betalar alla som köper en maskin man kan spela på den här avgiften. Således har det nyhetsvärde på en spelsajt.

Med den logiken borde ni då skriva om allt som har med all spelmaskinsrelaterad hårdvara att göra, vilket ni inte på långa vägar gör. Känns bättre att ni håller er till spel och låter sweclockers sköta hårdvarubiten, nu när ni ändå samarbetar.

Kanske kunde hålla dig till artiklar som du anser passar in i din världsbild istället gör att grina i de som ev. inte gör det?

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Tomtampong:

Vilket spel handlar det här om?

Det handlar om en avgift för lagringsmedium. Såna sitter i alla spelmaskiner, och därför betalar alla som köper en maskin man kan spela på den här avgiften. Således har det nyhetsvärde på en spelsajt.

Med den logiken borde ni då skriva om allt som har med all spelmaskinsrelaterad hårdvara att göra, vilket ni inte på långa vägar gör. Känns bättre att ni håller er till spel och låter sweclockers sköta hårdvarubiten, nu när ni ändå samarbetar.

Menar du att vi inte bara kan skriva om valda delar av ett område, utan måste täcka allt?

Kvalitet före kvantitet, anser jag. Tydligen inte ni.

Medlem

Jag hade ett foto på mig själv som jag kopierade så nu har jag två ex av det fotot,, är det det ni menar med "privatkopiering"?


signatur

Wasted.White.Boys

Redaktör
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Tomtampong:

Vilket spel handlar det här om?

Det handlar om en avgift för lagringsmedium. Såna sitter i alla spelmaskiner, och därför betalar alla som köper en maskin man kan spela på den här avgiften. Således har det nyhetsvärde på en spelsajt.

Med den logiken borde ni då skriva om allt som har med all spelmaskinsrelaterad hårdvara att göra, vilket ni inte på långa vägar gör. Känns bättre att ni håller er till spel och låter sweclockers sköta hårdvarubiten, nu när ni ändå samarbetar.

Menar du att vi inte bara kan skriva om valda delar av ett område, utan måste täcka allt?

Kvalitet före kvantitet, anser jag. Tydligen inte ni.

Så att skriva om allt inom ett ämne, inte bara det som är spelrelaterat, är kvalitet? Och enstaka relevanta artiklar är kvantitet?

Om du tycker artikeln är kass, säg då det istället för svepande spydighet om allt vi skriver. Konstruktiv kritik gör oss bättre.


signatur
123
Skriv svar