Massmord på skolflickor är inte okej enligt Twitch

Medlem

Snacka om att göra en höna av en fjäder. Dessutom, hur många hade hört talas om spelet innan denna nyhet kom? Snacka om att göra alla en björntjänst och ge spelet gratis reklam, istället för att bara låta det passera.

Sedan så är det viktigare med "varför" och kontext, än vem och var. Så länge våldet på något sätt känns relevant, så är det Ok på något sätt. Skulle våldet bara finnas för sakens skull a la Postal-serien så är det bara fånigt och ingen större förlust.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Arizato:

Amatör! Det där är inte en Yandere, det är Tsundere. Learn the lore!

Skrivet av Hipshot:

Folk borde vara glada? Det ser ju inte ut som ett bra spel...

Det är ganska imponerande faktiskt. Det är en snubbe som ensam jobbat på projektet ett tag nu och gör update videos.

Här har du en video vad han vill uppnå. Han vet att det är mycket fåniga saker i spelet just nu, men han vill till slut ha en seriösare ton med fokus på ett antal olika hemska inslag:

https://www.youtube.com/watch?v=ICYzs55h6IQ

Skrivet av Ricomaniac:

Var kan jag köpa det?

Det går inte köpa i dagsläget. Men du kan testa den senaste builden på snubbens blog!

https://yanderedev.wordpress.com/

Nu blev jag grymt imponerad.

Någon ensam snubbe sitter och gör ett sånt där spel! Spelet ser inte ut att vara någon höjdare men nog hellre sitter jag och spelar något sånt här istället för allt indieskit med pixelgrafik som släpps.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Nu blev jag grymt imponerad.

Någon ensam snubbe sitter och gör ett sånt där spel! Spelet ser inte ut att vara någon höjdare men nog hellre sitter jag och spelar något sånt här istället för allt indieskit med pixelgrafik som släpps.

Han är väldigt ambitiös. Här har du en video av hur hemsk du kan vara och manipulera andra karaktärer om du inte känner för att mörda dem på egen hand. Han vill göra flera sätt att göra sig av med andra karaktärer på, inte bara genom mord.

Medlem
Skrivet av MattiAce:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av MattiAce:

Tycker faktiskt att det är bra att det bannas lite spel från twitch.
Jag är ganska aktiv i debatten om hur dataspel "skapar våld", en
debatt som säkert de flesta på detta forumet hånskrattar åt men det är
viktigt att på ett seriöst sett bemöta dessa dumheter om att våldsamma
spel skapar våld i samhället.

Att ha twitch som ytterligare ett argument om gaming i denna
discussion som normalt sett sker på en ganska låg nivå känns bra.

Det är andra faktorer som skapar våld i samhället, spel borde inte ens finnas med i debatten.
Om man nu vill minska problemen det vill säga, vill man det inte kan man bara köra vidare på samma spår.

Ta gärna en titt på den här videon och berätta va du tycker,
en relativt kort sammanfattning av det vi pratar om
https://www.youtube.com/watch?v=25ZfQs0KIfo

Ditt första exempel om mannen som dödade sin kompis över ett svärd i ett spel handlar egentligen inte så mycket om spel, utan om pengar.
Den mördade sålde en sak i ett spel för riktiga pengar, vilket fick den andra mannen att mörda honom.
Det hade alltså lika gärna varit så att kompisen lånade den andres bil och sedan sålt den.

Ditt andra exempel handlar åter igen inte direkt om spel, utan om ett beroende, han kunde lika gärna vara beroende utav något helt annat och mördat tanten för att få pengar till att fortsätta med sitt beroende.

Ditt tredje exempel handlar om en person som hittade sitt offer genom ett spel, det säger ingenting om han våldtog och sedan mördade på grund utav spelet.
Han hade alltså lika gärna kunnat ha hittat sitt offer på krogen eller på ett random forum på internet.

Och så fortsätter det i hela klippet.
Mord, misshandel och våldtäkt har funnits så länge människan har funnits, orsaken till detta ligger är ej våldsamma filmer och spel.
Det enda jag kan konstatera är att redan våldsamma personer också spelar tv-spel, inte att våldsamma tv-spel gör annars timida och försynta människor till mördarmaskiner.

Här är en tysk studie ifrån 2011 som inte visar något samband mellan våldsamma tv-spel och våld hos unga.
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15213269.2011.596...

Andra studier visar att våldet istället minskar till följd av våldsamma spel.
http://www.surveygizmo.com/s3/2484922/PsycTESTS-Subscriber

Och det finns flera studier som visar på samma sak.

Medlem

Jag vill spela detta o.O

Yuno Gasai<3 Yukiiiiii


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av Dominus:
Skrivet av MattiAce:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av MattiAce:

Tycker faktiskt att det är bra att det bannas lite spel från twitch.
Jag är ganska aktiv i debatten om hur dataspel "skapar våld", en
debatt som säkert de flesta på detta forumet hånskrattar åt men det är
viktigt att på ett seriöst sett bemöta dessa dumheter om att våldsamma
spel skapar våld i samhället.

Att ha twitch som ytterligare ett argument om gaming i denna
discussion som normalt sett sker på en ganska låg nivå känns bra.

Det är andra faktorer som skapar våld i samhället, spel borde inte ens finnas med i debatten.
Om man nu vill minska problemen det vill säga, vill man det inte kan man bara köra vidare på samma spår.

Ta gärna en titt på den här videon och berätta va du tycker,
en relativt kort sammanfattning av det vi pratar om
https://www.youtube.com/watch?v=25ZfQs0KIfo

Ditt första exempel om mannen som dödade sin kompis över ett svärd i ett spel handlar egentligen inte så mycket om spel, utan om pengar.
Den mördade sålde en sak i ett spel för riktiga pengar, vilket fick den andra mannen att mörda honom.
Det hade alltså lika gärna varit så att kompisen lånade den andres bil och sedan sålt den.

Ditt andra exempel handlar åter igen inte direkt om spel, utan om ett beroende, han kunde lika gärna vara beroende utav något helt annat och mördat tanten för att få pengar till att fortsätta med sitt beroende.

Ditt tredje exempel handlar om en person som hittade sitt offer genom ett spel, det säger ingenting om han våldtog och sedan mördade på grund utav spelet.
Han hade alltså lika gärna kunnat ha hittat sitt offer på krogen eller på ett random forum på internet.

Och så fortsätter det i hela klippet.
Mord, misshandel och våldtäkt har funnits så länge människan har funnits, orsaken till detta ligger är ej våldsamma filmer och spel.
Det enda jag kan konstatera är att redan våldsamma personer också spelar tv-spel, inte att våldsamma tv-spel gör annars timida och försynta människor till mördarmaskiner.

Här är en tysk studie ifrån 2011 som inte visar något samband mellan våldsamma tv-spel och våld hos unga.
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15213269.2011.596...

Andra studier visar att våldet istället minskar till följd av våldsamma spel.
http://www.surveygizmo.com/s3/2484922/PsycTESTS-Subscriber

Och det finns flera studier som visar på samma sak.

Du säger ungefär samma sak som jag säger i videon men med lite andra ord.
Faktum är att antalet brott relaterade till dataspel är försvinnande få och även de som
anses kunna knytas till spel har med all sannolikhet andra, betydligt viktigare faktorer
involverade.

Har också läst flera studier som bevisar motsatsen till att våldsamma spel skapar våldsbeteenden


signatur

MattiAceGaming

Medlem
Skrivet av MattiAce:
Skrivet av Dominus:

Och det finns flera studier som visar på samma sak.

Du säger ungefär samma sak som jag säger i videon men med lite andra ord.
Faktum är att antalet brott relaterade till dataspel är försvinnande få och även de som
anses kunna knytas till spel har med all sannolikhet andra, betydligt viktigare faktorer
involverade.

Har också läst flera studier som bevisar motsatsen till att våldsamma spel skapar våldsbeteenden

Jag finner hela saken lite smått absurd. Jag menar, vad är mest troligt;

1) En person som aldrig gjort en fluga förnär sitter och spelar ett spel med våld i, blir inspirerad av detta och sedan går ut och rånmördar någon.

- Eller -

2) Kan det vara så att personer som gillar våld och själva tar till våld av olika anledningar tenderar att spela spel med våld i då det tilltalar dom. Rätt som det är så triggas dom av spelen - precis som de kunde ha inspirerats av musik eller en våldsam film - och bestämmer sig för att göra liknande IRL.

Att ens ta upp saken, att "gärningsmannen spelade mycket våldsamma datorspel" är så dåligt så att det blir bisarrt. Det behöver inte ha med varandra att göra. Bara för att två saker inträffar samtidigt så betyder det inte per automatik att de har med varandra att göra. Det borde alla förstå, därför blir det frustrerande när "journalister" envisas med att skriva artiklar som baseras på godtyckligt utryckt statistik som inte har korrelans. Ännu värre blir det när högt bildade jurister framför argument i domstolen som utgår med samma princip - då blir det på gränsen till skrämmande.

Men det är väl som jag sagt tidigare; det är lättare att måla ut spelen som syndabock än att ta itu med de verkliga samhällsproblemen...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Censur är aldrig okej. Taliban-Twitch.

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Weepings:
Skrivet av Jonlissla:

Att tortera en man i GTA5 gick bra.

Skjuta sönder lemmar och kroppar i Soldier of Fortune är helt okej.

Splatta sönder allt möjligt drägg i Doom, Painkiller och så vidare är prima.

Men fan för Yandere Simulator, ett spel som inte ens är seriöst.

Fast detta utspelar sig i en skola, vilket är ett känsligt ämne. Samt så är det minderåriga. Det är bara med moddar det går att döda barn i nykommande spel.

fast borde inte saker som sker i gta m.m vara känsligt med? Det går inte riktigt ihop det du försöker försvara, det är ett spel. Sure det händer skit så som skolskjutningar m.m men om man ska illa vid sig så fort en spel görs och utspelar sig på ett visst ställe så ja... då är det bäst att dessa personer inte ens kollar på tv, använder sig av en dator eller något.

Det handlar nog mer om vad målet i spelet är. Ja, du kan massmörda i GTA V, men målet i spelet är inte att du ska tortera och mörda oskyldiga människor.

Yandere verkar vara ett spel som säger "Kom och döda skolflickor"

Ta spelen som liknar Dynasty Warriors till exempel... Där dödar man tusentals människor under en omgång men fokuset ligger inte på att du ska slakta dem hur du vill.

Jag tror inte att Twitch hade censurerat spelet om spelet handlade om att t.ex. få killen att bli kär i huvudkaraktären och man hade att möjligheten att döda alla... Men spelet går ju ut med att det finns många sätt att döda på, så man kan med säkerhet anta att hela spelet går ut på att döda skolflickor.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av MattiAce:
Skrivet av Dominus:

Och det finns flera studier som visar på samma sak.

Du säger ungefär samma sak som jag säger i videon men med lite andra ord.
Faktum är att antalet brott relaterade till dataspel är försvinnande få och även de som
anses kunna knytas till spel har med all sannolikhet andra, betydligt viktigare faktorer
involverade.

Har också läst flera studier som bevisar motsatsen till att våldsamma spel skapar våldsbeteenden

Jag finner hela saken lite smått absurd. Jag menar, vad är mest troligt;

1) En person som aldrig gjort en fluga förnär sitter och spelar ett spel med våld i, blir inspirerad av detta och sedan går ut och rånmördar någon.

- Eller -

2) Kan det vara så att personer som gillar våld och själva tar till våld av olika anledningar tenderar att spela spel med våld i då det tilltalar dom. Rätt som det är så triggas dom av spelen - precis som de kunde ha inspirerats av musik eller en våldsam film - och bestämmer sig för att göra liknande IRL.

Att ens ta upp saken, att "gärningsmannen spelade mycket våldsamma datorspel" är så dåligt så att det blir bisarrt. Det behöver inte ha med varandra att göra. Bara för att två saker inträffar samtidigt så betyder det inte per automatik att de har med varandra att göra. Det borde alla förstå, därför blir det frustrerande när "journalister" envisas med att skriva artiklar som baseras på godtyckligt utryckt statistik som inte har korrelans. Ännu värre blir det när högt bildade jurister framför argument i domstolen som utgår med samma princip - då blir det på gränsen till skrämmande.

Men det är väl som jag sagt tidigare; det är lättare att måla ut spelen som syndabock än att ta itu med de verkliga samhällsproblemen...

Och trots det så är detta en debatt som har pågått i många år och som från flera håll i
samhället får mycket uppmärksamhet och tyng. Ska vi som håller på med spel och som
vet bättre bara tyst hånflina medans dessa argument växer sig starkare och går oemotsagda?


signatur

MattiAceGaming

Medlem
Skrivet av MattiAce:

Och trots det så är detta en debatt som har pågått i många år och som från flera håll i
samhället får mycket uppmärksamhet och tyng. Ska vi som håller på med spel och som
vet bättre bara tyst hånflina medans dessa argument växer sig starkare och går oemotsagda?

Naturligtsvis inte, det är bra om fler reagerar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Ett spel jag måste ha..

Alltid drömt om att gå runt i skoluniform o mörda andra flickor på en skola.

:)=

12
Skriv svar