Pirater gråter floder – moderna spel för svåra att cracka

Medlem
Skrivet av Gen:

Så det du försöker lära oss kort och gott är att : bara för att vi just nu lever i en tid då spel inte bara säljs i butik utan även digitalt så är det okej att piratkopiera. Felet ligger inte hos personen som piratkopierar, det är inte utvecklaren eller distributörens fel...det är vetenskapens fel? Att internet finns?.

Det är sådant här som gör att vi inte kommer framåt, de här eviga halmdocks-argumenten. Okej, det här problemet skulle kunna lösas genom att vi tar ner hela internet och backar tillbaka till tiden innan dess. Det är en lösning, den är inte bra, men visst, det skulle lösa det.

En annan ide (som jag anser bättre) är att vi tar tag i problemen som finns i det monetära systemet (eller kapitalism om du nu vill det, men det finns andra ideologier som bygger på det monetära systemet så som kommunism), och löser dessa. Då kan internet finnas kvar, och vi kan eventuellt få en lösning som alla blir någorlunda nöjda med.

Hur är det svårt att förstå?

Skrivet av Ender:

Samma tröttsamma visa som vanligt. Du kan sätta vilken etikett på det du vill, det är stöld i den bemärkelsen att tillverkaren av produkten du stal inte fick betalt för den. Alla produkter är som bekant inte fysiska idag, och att då försöka argumentera för att du egentligen inte tar något du i te får då du piratarcdet det är lika efterblivet som när SVT tyckte att de kunde avgiftsbelägga internet bara för att de bestämde sig för att tillhandahålla en betalprodukt där.

Finns få saker som är så patetiska som när fildelare vill få det till att dom inte stjäl något när de tar något de inte får. Våga stå för vad du gör istället, visa lite ryggrad för böveln!

Filmjölk yxskaft tre julafton bacon med jakt och en bil på båt. Tretton sjuttionio mössa trekant och få fisar i frysdisken.

Jag hoppas du förstår vad jag menar, för du menar ju på att man kan kalla någonting för någonting annat och så ska alla förstå ändå.
Varför kan ni inte bara gå med på att det är viktigt att hålla sig till samma språk när man debatterar? Om man inte talar samma språk så går det inte att komma fram till något alls.

Medlem
Skrivet av vurt:

Som ung (12-25 eller nått) så tankade man ju crackat, man ville ju testa alla spel. Som 40+-åring skulle det kännas ganska löjligt, jag är intresserad av kanske två spel i halvåret, en struntkostnad.

Samma här för tillfället spelar jag nästan bara Elite Dangerous vilket jag lagt ca 800 på, medans jag köpt tillbehör till det (hotas , edtracker) för ca 1800.
Har märkt att jag nu för tiden lägger betydligt mer på hårdvara/tillbehör en själva spelet.

Medlem

Haha folk här är så jävla gnälliga om att inte pirata spel. Laddar alltid ner och testar innan jag gör ett köp på steam. Skulle inte vilja sitta och tjafsa med steam refunds, om spel som senaste Batman skiten.

Gen
Medlem
Skrivet av jooster:
Skrivet av Gen:

Så det du försöker lära oss kort och gott är att : bara för att vi just nu lever i en tid då spel inte bara säljs i butik utan även digitalt så är det okej att piratkopiera. Felet ligger inte hos personen som piratkopierar, det är inte utvecklaren eller distributörens fel...det är vetenskapens fel? Att internet finns?.

Det är sådant här som gör att vi inte kommer framåt, de här eviga halmdocks-argumenten. Okej, det här problemet skulle kunna lösas genom att vi tar ner hela internet och backar tillbaka till tiden innan dess. Det är en lösning, den är inte bra, men visst, det skulle lösa det.

En annan ide (som jag anser bättre) är att vi tar tag i problemen som finns i det monetära systemet (eller kapitalism om du nu vill det, men det finns andra ideologier som bygger på det monetära systemet så som kommunism), och löser dessa. Då kan internet finnas kvar, och vi kan eventuellt få en lösning som alla blir någorlunda nöjda med.

Hur är det svårt att förstå?

Hjälp mig förstå är varför vi ens har diskussionen överhuvudtaget. Piratkopiering är inte okej, punkt! Att du fortsätter rättfärdiga det genom att beskylla kapitalism är underligt. Personligen är jag trött på freeloaders (säger inte att du är en sådan) som kommer undan med piratkopiering bara för att jag och flera andra faktiskt köper sina spel.

Medlem
Medlem
Skrivet av fzusr:

Ja jippi vad bra! Nu kommer alla spel vara ALWAYS ONLINE!

Always Online: Ultra med vingar... Nu dubbelt så bra skydd mot blåa vätskor online!

Medlem

Jag har alltid varit lite fundersam över pirater som försvarar sig med att de laddar hem saker för att "den här utvecklaren släpper bara skit" och "det här spelet är så dåligt att det inte förtjänas att köpas".

Varifrån kommer detta behov av att spela produkter de anser är så otroligt dåliga?

Inaktiv

Jag laddar först och främst ned piratkopior för att jag vill kunna installera och spela spel även utan uppkoppling. I en bättre värld hade vi haft en lagstiftning som tvingade spelmakarna och spelförsäljarna att ge alla den möjligheten. Främst för att bevara spel inför framtiden faktiskt.
Jag köper stora mängder spel, det är faktiskt rätt sällan som jag spelar igenom piratspel utan att samtidigt köpa det, ett undantag är GTA 5 som jag njöt stort av men som jag vägrar betala 1 krona för pga. kopieringsskyddet. Spel som kräver "perodiska kontroller" förtjänar inga pengar.

TLDR: jag anser att det är DRM-makarna som är skurkarna, inte piraterna. Jag har personligen inga problem att betala för mig och köper sannolikt fler spel än merparten av gaphalsarna i den här tråden som kallar pirater för "tjuvar". Folk som gillar DRM är idioter.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag har alltid varit lite fundersam över pirater som försvarar sig med att de laddar hem saker för att "den här utvecklaren släpper bara skit" och "det här spelet är så dåligt att det inte förtjänas att köpas".

Varifrån kommer detta behov av att spela produkter de anser är så otroligt dåliga?

Dom kanske vill ge utvecklaren en ny chans, men blivit blåsta förr och vill ta det säkra kortet till att börja med, för att sedan köpa om det är bra? Dock är det säkert som du säger att många skiter helt i det även om dom gillar spelet i hemlighet. Haha.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av tricky:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av tricky:

Bullshit säger jag. Folk kommer alltid att hitta vägar och även om skydden blir bättre så tror jag inte det kommer vara så pass knepigt och ta så pass lång tid, kanske men tveksamt.

Jag tankar själv pirat emellanåt och så länge företagen inte tillhandahåller ett demo av sitt spel så tänker jag fortsätta både pirata och uppmuntra att pirata spel.

Eller så spelar du inte alls?

Hur menar du nu? Att jag ska sluta spela spel helt för att utgivarna mörkar/inte vill lägga pengar på att tillhandahålla mig ett demo så jag är tvungen att köpa grisen i säcken?

Precis som om du ska köpa en bil, en lägenhet, skor, jeans eller liknande så är det rimligt att kunna testa innan man köper produkten.

Nej? Att spela spel är ingen mänsklig rättighet. Konsumentlagen kring digitala produkter ser helt annorlunda ut än fysiska produkter. Steam och origin har ju dessutom funktionen att du kan köra en full refund om du inte spelar mer än 2 timmar/1 dygn. Vad är problemet?

Det ska jag berätta till alla som e trögfattade här.
Jag ska inte behöva vara låst till att köpa spelet via steam, ni menar att jag ska utnyttja steam för att sedan göra refund oavsett om jag gillar spelet eller ej. För gillar jag spelet köper jag inte det via steam när jag får det 150kr billigare på ex oneplay eller liknande.
Hade spelutvecklarna istället gjort demos tillgängliga hade många sluppit allt jävla krångel med refunds och vara låst till steam/origin för att köpa sina spel.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Kane:
Skrivet av Ender:

Vill du ha fler dumma exempel på varför man ska betala för en vara/tjäns som man inte har rätt till?

Ja tack, fler dumma exempel får du gärna ge eftersom inga av de du gav ens närmar sig att vara samma sak som det som sker när du ordnar en digital kopia illegalt.

Skrivet av Kane:
Skrivet av Ender:

Vill du ha fler dumma exempel på varför man ska betala för en vara/tjäns som man inte har rätt till?

Ja tack, fler dumma exempel får du gärna ge eftersom inga av de du gav ens närmar sig att vara samma sak som det som sker när du ordnar en digital kopia illegalt.

Det var mer att använda samma dumma argument för varför det skulle vara ok att stjäla filer bara för att dessa inte är en fysisk produkt alternativt att ingen förlorar pengar. Argumentet att: "men det är ju ingen som förlorar något" kan man ju använda lika dåligt som exemplet med oxfilé. Eller ett lika vanligt och dumt: "men jag stjäl ju inte, jag kopierar ju bara, och eftersom det inte är en fysisk produkt så är det ok", blir ju i mina ögon ganska uppenbart korkat ifall någon verkligen trott att det bara är fysiska föremål man kan stjäla.
För ifall man verkligen tror det så tycker man uppenbarligen att det är fullt rimligt att knalla in på t.ex. Webhallen med lite fysiska material som fullgod betalning för ett OS.

För er som på riktigt tror att det är en rättighet för er att illegalt kopiera andras material. Försök att tänka såhär; ifall ALLA nyttjar samma rättighet så är det ingen som får betalt för sitt arbete, och dessa kreatörer slutar med det dom håller på med. Jag förstår att det uppenbarligen är svårt att tänka igenom hela kretsloppet (förutom att gratis är gott) men det ni gör är att ni försöker legitimera eran stöld med att det finns andra som betalar för ert snyltande.

Jag är inte alltid bättre själv, jag försöker bara inte låtsas som att piratande inte är en slags stöld, eller att det på något sätt skulle fungera att legalisera det med ordtrolleri.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Jag laddar först och främst ned piratkopior för att jag vill kunna installera och spela spel även utan uppkoppling. I en bättre värld hade vi haft en lagstiftning som tvingade spelmakarna och spelförsäljarna att ge alla den möjligheten. Främst för att bevara spel inför framtiden faktiskt.
Jag köper stora mängder spel, det är faktiskt rätt sällan som jag spelar igenom piratspel utan att samtidigt köpa det, ett undantag är GTA 5 som jag njöt stort av men som jag vägrar betala 1 krona för pga. kopieringsskyddet. Spel som kräver "perodiska kontroller" förtjänar inga pengar.

TLDR: jag anser att det är DRM-makarna som är skurkarna, inte piraterna. Jag har personligen inga problem att betala för mig och köper sannolikt fler spel än merparten av gaphalsarna i den här tråden som kallar pirater för "tjuvar". Folk som gillar DRM är idioter.

Ifall jag först köpt spelet så skulle jag med fullkomligt gott samvete kunna ladda ner det också för att kunna kringgå onlinekravet. Det man betalar för är rätten att se, spela, använda eller lyssna den digitala produkten, inte för skivan den levereras på eller kartongen den levereras i.

Inaktiv
Skrivet av Ender:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Ender:
Skrivet av jooster:

...

Samma tröttsamma visa som vanligt. Du kan sätta vilken etikett på det du vill, det är stöld i den bemärkelsen att tillverkaren av produkten du stal inte fick betalt för den. Alla produkter är som bekant inte fysiska idag, och att då försöka argumentera för att du egentligen inte tar något du i te får då du piratarcdet det är lika efterblivet som när SVT tyckte att de kunde avgiftsbelägga internet bara för att de bestämde sig för att tillhandahålla en betalprodukt där.

Finns få saker som är så patetiska som när fildelare vill få det till att dom inte stjäl något när de tar något de inte får. Våga stå för vad du gör istället, visa lite ryggrad för böveln!

Det handlar inte om att någon har ryggrad eller inte.
När folk säger att det inte är någon skillnad på att stjäla någonting i en butik och att göra olagliga kopior av någonting så har de ju fel.
När någon har fel vill man ju rätta dem.

Utvecklarna och utgivarna "förlorar" ju precis lika mycket pengar om man köper ett begagnat spel som om man laddar ner det från Pirate bay.

Poängen var just att "någon" inte har fel. En mataffär säljer ju inte alla varor innan de går ut, därför är det helt ok för mig att gå och plocka åt mig en oxfilé då jag ändå aldrig skulle köpt den, och eftersom filén ändå skulle slängas var det ju ingen som förlorade på det. Jag går till Webhallen med en tom dvd-skiva, fodral och ett par A4 för att täcka materielkostnaderna..jag kräver att få med mig valfri programvara därifrån då jag har "betalat" med motsvarande fysiska produkt...det digitala kan man inte kräva ersättning för, då ingen lider av att jag bara tagit en kopia av originalet.

Vill du ha fler dumma exempel på varför man ska betala för en vara/tjäns som man inte har rätt till?

Det är ju helt okej att plocka en utgången oxfilé om man frågar först eller letar igenom deras sopor, dumpstra. De lär de inte bli så arga för.
Du kan gå in till Webhallen med en tom skiva och fråga efter Photoshop men du kommer förmodligen gå ut tomhänt.

Inaktiv
Skrivet av CFW:

Bra, och ett entydigt "Bra" där! Är ingen naturlag att något ska vara gratis och snyltning/tjuvnad bör beivras.

Va? Det finns ingen naturlag som påstår det motsatta heller.
Alla föds ju inte med en guldsked i arslet, det finns rätt många kids som inte har råd med spel, det är ju mest trist för dem och deras föräldrar. Men saknar man empati i kombination att man inte kan tänka längre än näsan räcker så är det bara så.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av CarniFlex:

Jag saknar iaf demos på nya spel, något som låter mig testa om det är värt mina hårt förvärvade riksdaler.

Det är precis därför som det inte görs några demos. Om folk får testa först så säljer man mindre spel. Din upfattning om produkten skall skapas genom fläskiga trailers och artiklar från köpta journalister

Färe spel säljs, inte mindre spel.

Skrivet av Scahn:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av CarniFlex:

Jag saknar iaf demos på nya spel, något som låter mig testa om det är värt mina hårt förvärvade riksdaler.

Det är precis därför som det inte görs några demos. Om folk får testa först så säljer man mindre spel. Din upfattning om produkten skall skapas genom fläskiga trailers och artiklar från köpta journalister

Färe spel säljs, inte mindre spel.

Färre, inte färe

Medlem

Det mest intressanta om det till slut inte går att fildela spel blir att se någon sors statistik i framtiden om effekten det hade på intäkterna. När det ändå pågått så länge så tycker man att man borde kunna analysera sambandet efteråt.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

tka
Medlem

AAA spelförsäljning bygger på hype, finns inte en crack nära releasedagen så är hypen över och spelet går tillbaka till att bli lika intressant som det faktiska spelvärdet. Vilket många gånger är väldigt lågt.

Vill man ha ett spel köper man det, är man nyfiken på ett spel så ser man efter andra möjligheter, finns dom möjligheterna inte så försvinner intresset och spelets hype och sociala värde försvinner fortare med en väldigt mycket mindre spelarbas/community.

Medlem

Gammalt uttryck, så länge du kan spela spelet, se filmen, lyssna på låten kommer det gå att kopiera.
när man inte kan göra det längre är det färdig kopierat.

Medlem
Skrivet av CarniFlex:

Jag saknar iaf demos på nya spel, något som låter mig testa om det är värt mina hårt förvärvade riksdaler.

Det vore bra med demon till alla spel. Men det tar faktiskt mer resurser från utvecklarna än man kan tro. Lösningen idag är Twitch, kolla in när någon annan spelar spelet och se om det faller dig i smaken.

Inte lika bra som att få prova själv, men nästan.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Skriv svar