Oculus Rift får pris och releasedatum i morgon

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Karmak:
Skrivet av Pholiage:

Varför måste man ha en "monster dator"? Folk kör Rift nu med diverse spel. Allt från warthunder till dirt rally med typ ett 970. Är det nån försäljningsploj på gång?

970 är det man behöver, det är det oculus rekommenderar men inget lägre än det.
970 är "monsterdator" för många

Vette fan. Många får det att låta som man måste ha 980Ti i quad sli.

Ja men det är inte sant. Alla spel som ska släppas till oculus nu är designade runt ett 970 graffe. Så har man det så kommer det funka ypperligt.

Medlem

Arbetar med VR och det har sina fördelar i visualisering, men ack vad det suger i spel. Jag väntar nog 2-3 år för att se om det blir flip eller flopp.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av Nocturnal77:

Arbetar med VR och det har sina fördelar i visualisering, men ack vad det suger i spel. Jag väntar nog 2-3 år för att se om det blir flip eller flopp.

Så du menar att Project C.a.r.s , Alien isolation , DCS flightsim , Among the sleep , etc etc
Suger i VR ?

Medlem
Skrivet av Karmak:

Ska köpas direkt när förbokningarna öppnas

Är det så klokt? Tänk om det blir en megaflopp och du blir riktigt besviken då?

Medlem

Hoppas de kommer ett spel där man är en bacill som ska hoppa in i en ändtarm eller in genom ögat eller liknande.

Medlem
Skrivet av magiul:

Hur fungerar det, kommer de olika VR-lösningarna alla fungera på samma spel, eller finns det ingen standard ännu så att vissa spel kanske fungerar med Oculus och några med Valves? Kommer man kunna ta med VR-glasögonen till någon konsoll?

XBox kommer att ha Oculus, Sony rullar sin egna lösning.

Skrivet av KoP:
Skrivet av Morti:

Jag har mer förtroende för valve så jag kommer nog vänta på deras VR istället gillar inte att facebook köpte oculus

Varför inte? Nu har ju Oculus kapital i ryggen att kanske bli något annat än bara en gimmick. Facebook kan ju ösa in pengar på marknadsföring och div. annat.

Tror att Facebook gick och köpte Oculus i ren investerarglädje (och desperation) för att garantera att företaget får/bibehåller ett riktigt värde då folk inser att sociala medier kommer och går, vilket kommer ha effekter på Facebooks aktievärde.

Skrivet av gerald:
Skrivet av Pholiage:

Varför måste man ha en "monster dator"? Folk kör Rift nu med diverse spel. Allt från warthunder till dirt rally med typ ett 970. Är det nån försäljningsploj på gång?

Högre upplösning samt hålla konstant 90fps
(dk2 75fps) det kräver ett monster till dator.

Stämmer inte, Oculus har en uppdateringsfrekvens på 90 FPS till för att minska motion sickness. Spel klarar sig bra med 40+ FPS, rekommenderad framerate för spelutvecklare är att spelet håller 60+ FPS.

Medlem

För övrigt så borde FZ ta en titt på VorpX:

http://www.vorpx.com/supported-games/

Medlem

"möjligt att forboka"

Just saying

För övrigt är jag mest intresserad av vad som kommer hända med hårdvarumarknaden framöver. Det har ju en tendens att, när det plötsligt dyker upp saker att tjäna pengar på, så gör man skutt som folk inte trodde var möjligt, men som man suttit på bara för att det inte varit ide att gå vidare då folk gärna betalar för "det gamla". Lite som med värmepannor. De drog rätt mycket el, till plötsligt en dag det sattes en gräns på 55kwh de fick dra och vips så låg alla nya under det. Tekniken fanns, men intresset av att lansera den fanns inte.

Vi hoppas på detsamma nu då, att gpu:er och minnen och annat gör ett stort skutt i krämighet utan att kosta 15k.


signatur

K9
:.:

Medlem

Jag tror vi kommer se många story telling spel till en början i stil med Life is strange, en slags hybrid mellan spel och film. Där har verkligen VR potential.

Medlem

Det blir köp direkt den släpps. Jag är inte det minsta tveksam till att den kommer att vara värd sin vikt i guld. Jag är samtidigt inte heller det minsta tveksam till att CV1 kommer ha flertalet "barnsjukdomar" och problem, men det överlever jag.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av gerald:
Skrivet av Pholiage:

Varför måste man ha en "monster dator"? Folk kör Rift nu med diverse spel. Allt från warthunder till dirt rally med typ ett 970. Är det nån försäljningsploj på gång?

Högre upplösning samt hålla konstant 90fps
(dk2 75fps) det kräver ett monster till dator.

Skrivet av Ichinin:

Stämmer inte, Oculus har en uppdateringsfrekvens på 90 FPS till för att minska motion sickness. Spel klarar sig bra med 40+ FPS, rekommenderad framerate för spelutvecklare är att spelet håller 60+ FPS.

Nej du har fel , 40fps är helt ospelbart i VR om du tänkt vrida på huvudet och titta omkring dig vilket är hela poängen med VR
60fps i dk2 går för den hårdmagade (jag t.ex)
men det är fan inte behagligt.
DK2 ska ha konstant 75fps för att fungera i low persistens.

Cv1 ska ha 90fps och frågan är om 75-90 kommer fungera med bibehållen low persistens, men allt under 75fps kan du med all säkerhet glömma det är inga rekomenderade siffror det är helt nödvändigt om du tänkt spela längre än 10min.

Medlem

Hype hype! Kanske inte förbokar direkt men ett inköp är givet!

Medlem
Skrivet av gerald:

Läste precis det, att alla kickstart backare som fick en Dk1 nu får en gratis CV1.
Helt jävla sjukt satans generöst av oculus och facebook.
Så alla ni som hatar facebook..puss på er ;p

Grattis till er Dk1 ägare iaf , jag har dk2'an så jag får dra fram kortet som alla andra.

Jag har DK1 - men tyvärr köpte jag min efter kickstarter projektet attan också!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av gerald:
Skrivet av Nocturnal77:

Arbetar med VR och det har sina fördelar i visualisering, men ack vad det suger i spel. Jag väntar nog 2-3 år för att se om det blir flip eller flopp.

Så du menar att Project C.a.r.s , Alien isolation , DCS flightsim , Among the sleep , etc etc
Suger i VR ?

https://www.youtube.com/embed/5JyrVETWMHQ

Jepp cockpitspel är kul i VR, men i korta perioder. Det körde jag redan med DK1; vi byggde en cockpit av en mässlåda, satte en fläkt längst fram och spelade War Thunder i VR. Awesome, men bara i några minuter. Way enklare med skärm och joystick. Det var - då - mer en upplevelse än ett spel.

Så det är för oss som gillar racing, flyg/rymdsimulatorer och jag är en av dem. Det är dock en extremt liten marknad för en produkt som kan kosta 3000-5000kr eller mer. Så den delen av VR är inget som kommer att göra den mainstream/gå plus. De som flyger virtuellt regelbundet har oxå (oftast) 3x fina skärmar, joysticks, TrackIR, specialtangentbord, flyginstrument osv. Man behöver kunna se många av dessa när man flyger och det går inte med en hjälm. Så det blir nog mest arkadspel för VR i början, såsom EVE: Valkyrie. Spel som har snäppet mer innehåll än techdemos, som du spelar på ett mässgolv och sedan glömmer bort.

Det är inte heller skönt för ögonen och huvudet (än), för man blir åksjuk. Man spelar i minuter istället för timmar, vilket iofs har sina för- och nackdelar. Så jag tror att många kommer att tycka att Elite Dangerous, EVE: Valkyrie etc. är skitcoolt med VR-glasögon...MEN några veckor senare så sitter de ändå framför skärm, för att de 20-30 åren av gaming framför en skärm har satt djupa och bekväma hjulspår. Medan VR-grejerna blir dammiga i hyllan.

Men det är nog också en generationsfråga. Jag är +35 och är har spelat framför TV/skärm sedan 1982. Dagens kids kanske lättare börjar och fortsätter med VR.

Just nu passar det nog iaf allra bäst för bilsimulatorer, men då ska du ha en racingstol, ratt och växelspak och en bra dator. Det är väldigt kul, men vi är ännu färre användare som har allt det. Jag har tyvärr inget av det. Oculus bundlar nu dessutom ett plattformspel med glasögonen, för att det spelet skulle antagligen inte sälja så bra annars.

Det kan också passa bra för äventyrsspel, när man t.ex. kan vandra omkring med hjälp av en kontroll. Jag väljer dock hellre en 4K-skärm och möjligheten att kunna se tangentbordet närsomhelst före VR. Jag ser också hellre en film, konsert och teater på en TV än i ett par glasögon. Men detta är first-gen. Jag tror och hoppas att det blir bättre om 2-3 generationer. Jag tror inte heller att VR kommer att floppa; jag tror bara att inte 2016 kommer vara VR-året. Speciellt inte nu när Oculus-kontrollerna är framflyttade.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Kan tänka mig att det krockar med de riktigt nördiga fygsim spelarna där en del av upplevelsen är genuina stickor och throttle med extra allt och med VR får du iof en extra dimension men förlorar å andra sidan en annan.
Har alltid älskat flygsim ända sen Chuck Yeagers aircombat och har tidigare byggt egen Pit runt ett par saitek's stickor.

Men jag tycker fan det är helt sjukt coolt att flyga med Dk2'a i DCS i timtal , behöver inte göra speciellt mycket utan det är just den där känslan av att sitta i en jetcockpit och bara cruisa runt över molnen och stirra ut från sidrutan som får mig att helt glömma bort att det är ett spel.

VR ger dig inte många fördelar i spel direkt , det kan tom göra att du presterar sämre , men det är just upplevelsen
som är hela grejen , jag kommer t.ex aldrig att återgå till Project C.A.R.S på skärmen nu när jag provat det i VR.
Men intressant att det finns de som provat och ändå inte gillar det trotts allt för jag är så VR frälst att jag har svårt att ta in sådant ;P.

Medlem

Jag har absolut ingen brådska med att köpa mig in i VR-världen. Släpps i vår gör kanske Oculus, men det är säkert minst 5 innan det är någonting prisvärt välfungerande. Känns mest bara som novelty-tech-runk än så länge. Skryta för polarna på skolgården.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

700€ + frakt kommer det att kosta för oss!

Medlem

Haha shit det kommer bli ett dyrt år. Jaja, så kan det gå, kostar att ligga på topp.

Medlem

På tok för dyrt enligt mig men visst har man för mycket pengar så!


signatur

http://friskyttarna.eu
En Svensk onlinespels community för LotRO, Guild Wars 2 och RIFT

Medlem

Vilken jävla prislapp .. herregud , vafan ska inte vive kosta då ?

Shit..vafan ska en göra .. lira vidare med DK2 eller ..hmm
Kan tänka mig att Dk2'a får ett fint andrahandsvärde dessa dagar.

Medlem

över 700 Euros för oss i europa med shipping.. nej tack


signatur

I9 9900 - RTX 3080 - 32GB - 990 pro

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Lowlife:

Haha shit det kommer bli ett dyrt år. Jaja, så kan det gå, kostar att ligga på topp.

Sjukt dyrt, men var värt det ändå. Får inte den i mars, men kanske bara bra då min dator tydligen är för klen.

Medlem

Haha de kan inte ens få sin webshop att fungera, hur kan de då tro att man ska lita på att OR ska fungera.. nej tack Skräp samt löjligt pris, nästan 1000 euro med frakt och moms, när de hintade om 350 dollar på sin twitter.. hoppas nu att Valve vinner VR-racet, Oculus är körda nu.

Känns ju lite som att bli spottad i ansiktet av dom, när de skulle ge iväg 7500 av dessa enhter helt gratis till de som råkade vara med på kickstartern för DK1 (jag beställde deras DK2 för att stödja utveckling osv).


signatur
Medlem

Ja jo .. kanske inte så konstigt att shopen fungerade mindre optimalt då det mer eller mindre blev utsatta för en DDOS attack av F5'are världen över Incl mig.

Du kan nog räkna med att Viven blir dyrare så lessen om jag grusar dina Gabe boy drömmar ;P
Intressant att du lyckas vända deras otroliga generositet mot de tidigare backarna och kalla det spotta i ansiktet... trams,

50/50 .. båda ska existera

Medlem

Om sidan blir överbelastad så går den inte att komma in på, sidan var väldigt snabb. priset är fortfarande fel, det verkar vara något slags dåligt skämt från deras sida snarare, kanske för att sålla lite. Dålig stil tycker jag.


signatur
Medlem

Själv kickstartade jag DK1an för 330$, lekte lite med den en 2-3 månader sedan sålde jag av den för en liten vinst. Gissa min förvåning när jag nu får veta jag kommer få denna 600$ pryl som inte kommer vara spelbar med mitt sugiga gfxkort. Men antar att det kan vara en nog så god anledning att uppgradera
Generöst!

Medlem
Skrivet av worzak:

Själv kickstartade jag DK1an för 330$, lekte lite med den en 2-3 månader sedan sålde jag av den för en liten vinst. Gissa min förvåning när jag nu får veta jag kommer få denna 600$ pryl som inte kommer vara spelbar med mitt sugiga gfxkort. Men antar att det kan vara en nog så god anledning att uppgradera
Generöst!

Generöst, ptja, jag tippar på att priset delvis är så högt just nu pg.a detta, de som köper enhterna nu betalar helt enkelt av kickstarerbackarnas enheter

Jag väntar tills denna skuld är avbetald av rika / korkade.


signatur
Medlem

Ptja, utan dessa första så hade vi nog inte sett något av VR alls idag... Win win för alla. Enligt mig då hehe

Medlem
Skrivet av mh76:

Vore lite komiskt om budgetvarianten fungerar minst lika bra :).

Mm, men samtidigt inte så konstigt om man tänker på vilken enorm produktutveckling som smartphones haft de senaste åren. Oculus ligger en bra bit efter. Här är en tänkvärd artikel i ämnet, även om jag själv inte håller med honom då man inte kan jämföra smartphone-appar med riktiga spel. http://pixotale.com/story/20953465/

123
Skriv svar