PC-försäljningen störtdyker

Medlem
Skrivet av Gascogne:

Skulle vilja ha ett tredje alternativ till svaren man kan välja.

Köper du färdiga burkar, eller uppgraderar du själv?
Jag köper färdiga speldatorer
Jag uppgraderar själv
-> Jag använder mac

Alltså: "Varken eller"

Medlem

Ja det är ganska självklart att konsoll bromsen är negativ för PC försäljningen men också datorutvecklingen som helhet. PS4 och Xbone är redan gamla och vi kommer få dras med dem i säkert 5 år till.

Medlem

Dagens grafikkort i övre mellanklassen, 390/390X/970/980, klarar 1440p fint på acceptabel (45-60) fps. Samtidigt finns det nästan inget grafikkort som klara spelande i 4k ensamt med acceptabel fps.

Konsolerna håller tillbaka detaljnivån för spelindustrin som stort vilket gör att om din dator klarar ett AAA-spel i 1080/1440 så klarar den alla. Någon märkbar utveckling i grafik förutom högre upplösning syns inte till. Sannolikt för att konsoler ska klara sig på sin upplösning medan den enkla lösningen för PC-portningarna är annan upplösning.

De flesta processorer för 2000-3000kr klarar alla spel fint och det är fortfarande grafikkortet som begränsar. Mellan en processor för 1500kr och en för 4000kr är det endast några få fps som skiljer i de flesta titlar.

DDR4 ger näst intill ingen inverkan på spel och mycket liten skillnad ens på processortunga tillämpningar.

SSD är området där saker vänder men det motiverar knappast nyköp då de flesta datorer rymmer 4+ lagringsenheter.

AMD har saktat in med APU-utvecklingen så det händer inte så mycket med bärbara datorer/HTPC.

Alla gamers börjar sitta med system som de känner klarar allt de vill att de ska klara och därmed har de ingen anledning att uppgradera.

Enda anledningen till att jag uppgraderade mitt 290X till 980 är för att den gick sönder och reklamerades. Annars hade jag varit nöjd med mitt 290X - ett två år gammalt grafikkort och det känns som om att det klarade spel lika bra sista dagen som det gjorde när det var nytt.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Ender:

Haha, vilket proffs man är. Att toppfläkten på chassit lagt av märkte jag för ett par veckor sedan, men när Battlefront började ladda/frysa så anade jag oråd, och mycket riktigt kunde man få brännskador av chassit. ALLA 3 chassifläktar har lagt av...antar att det bara är grafikkort och processor kvar som låter :/
Blir en noggrannare undersökning i morgon, samt en tur till Webhallen eller Inet.

Någon som har ett bra chassi (gärna) under tusenlappen att tipsa om?

Det bästa chassit jag haft under tusenlappen som är skönt att bygga i måste vara Antec p280, rymligt och stilrent. Enda nackdelen med det var att tassarna ville ramla av ibland men gick fixa med lite tålamod.
Gav det sedan till en god vän, själv använder jag nu nzxt silent ultra H440w, nöjd med det också fast det är ju dyrare såklart, tystare och tassarna kan inte ramla av.

Medlem

Vad Hjalmarsson sa. En dator lever ju inte en viss tid globalt utan det är ofta något man kan byta ut som går sönder först. Det förlänger nog den effektiva perioden mellan datorköp om man enbart räknar hela enheter.

Medlem
Skrivet av Schweinryder:
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Bojkott:

Självklart bygger man själv. Färdiga speldatorer är bedrägeri.

beror ju helt på, kan inte säga att alla färdiga speldatorer är bedrägeri, min dator jag har nu köpte jag färdig, enda jag behöver byta ut i den för att klara fler spel är grafikkortet som är en nerbantad version av gtx760 så jag har 1,5 gig vram istället för 2 gig vram, annars är datorn kraftfull nog att hantera dom allra flesta spelen som finns ute

Nja, när köpte du den och vad betalade du? Att den klarar *nästan* alla spel är inte ett jättesäljande argument ; )

köpte den förra året för 9000 kr, och jag tror jag vet bättre än dig vad den klarar och inte. Det som varit problemet för mig är grafikkortet då dom gjorde en fuling och gav mig ett nerbantad istället för standard kortet.

Men som sagt jag tror jag har en större koll vad jag klarar av att spela med den än vad du gör, att du anser det inte är ett säljande argument är irrelevant då du tror varenda förbyggd dator är skräp

Medlem

Processorarkitekturen har inte fått något rejält utvecklingskliv på vadå? 5 år?

När man kan sitta med en Intel Core i5 2500K klockad till 4.1GHz och ha ungefär samma prestanda som senaste processorerna så är det klart man ger fan i att köpa nya datorer hela tiden. Utvekcklingstakten har minskat och att köpa ny processor för 3-4 procentenheters prestandaskillnad och 5000kr är helt hjärndött.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av Katana:
Skrivet av Ender:

Någon som har ett bra chassi (gärna) under tusenlappen att tipsa om?

Fractal Design R4 / R5. Har R4an och när jag plockade i mina komponenter efter att jag fått hem chassit så tänkte jag en tanke jag aldrig trodde att jag skulle göra, "Wow, vilket jävla chassi!"

Skrivet av NMD0508:

Det bästa chassit jag haft under tusenlappen som är skönt att bygga i måste vara Antec p280, rymligt och stilrent. Enda nackdelen med det var att tassarna ville ramla av ibland men gick fixa med lite tålamod.
Gav det sedan till en god vän, själv använder jag nu nzxt silent ultra H440w, nöjd med det också fast det är ju dyrare såklart, tystare och tassarna kan inte ramla av.

Tack till båda! Efter att ha kollat runt lite så fastnar jag helt klart för Fractal Designs R5...bara att man kan dra ut det undre dammfiltret framifrån är ju guld värt! Tjejen sitter dessutom bredvid mig med en R4'a, så... ^^^

Tyvärr så är det nog mitt MB som pajat då det är annat som strulat, så som ljud/mic-utgångar på chassit, men även USB-portar på både chassi och de bakre på MB. Mer undersökande följer :/

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Bojkott:

Självklart bygger man själv. Färdiga speldatorer är bedrägeri.

beror ju helt på, kan inte säga att alla färdiga speldatorer är bedrägeri, min dator jag har nu köpte jag färdig, enda jag behöver byta ut i den för att klara fler spel är grafikkortet som är en nerbantad version av gtx760 så jag har 1,5 gig vram istället för 2 gig vram, annars är datorn kraftfull nog att hantera dom allra flesta spelen som finns ute

Så det du säger är att du betalade överpris för en dator som du nu måste lägga ut ett par tusen till på för att den skall klara alla spel? Låter ju smart.

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:

Processorarkitekturen har inte fått något rejält utvecklingskliv på vadå? 5 år?

När man kan sitta med en Intel Core i5 2500K klockad till 4.1GHz och ha ungefär samma prestanda som senaste processorerna så är det klart man ger fan i att köpa nya datorer hela tiden. Utvekcklingstakten har minskat och att köpa ny processor för 3-4 procentenheters prestandaskillnad och 5000kr är helt hjärndött.

Processorerna har blivit bättre under de senaste åren, men det är processorkraft som man inte har någon nytta av i spel som blivit mer grafiktunga mjukvaror.

Steget från Westmere till Sandy Bridge var enormt på många sätt och jag är tveksam till om vi kommer se något liknande steg på många år. Mest pga att vanliga användare inte är i behov utav mer processorkraft. Det är ju i stort sätt alltid grafikkortet som flaskar i spel idag. Klart att mer processorkraft skulle ju kunna ge oss den där smarta AI:n vi alla väntat på, men det är nog ändå långt in i framtiden. I stället så får vi dras med bättre hårfysik och partikeleffekter ett tag till.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Katana:
Skrivet av Ender:

Någon som har ett bra chassi (gärna) under tusenlappen att tipsa om?

Fractal Design R4 / R5. Har R4an och när jag plockade i mina komponenter efter att jag fått hem chassit så tänkte jag en tanke jag aldrig trodde att jag skulle göra, "Wow, vilket jävla chassi!"

Skrivet av NMD0508:

Det bästa chassit jag haft under tusenlappen som är skönt att bygga i måste vara Antec p280, rymligt och stilrent. Enda nackdelen med det var att tassarna ville ramla av ibland men gick fixa med lite tålamod.
Gav det sedan till en god vän, själv använder jag nu nzxt silent ultra H440w, nöjd med det också fast det är ju dyrare såklart, tystare och tassarna kan inte ramla av.

Tack till båda! Efter att ha kollat runt lite så fastnar jag helt klart för Fractal Designs R5...bara att man kan dra ut det undre dammfiltret framifrån är ju guld värt! Tjejen sitter dessutom bredvid mig med en R4'a, så... ^^^

Tyvärr så är det nog mitt MB som pajat då det är annat som strulat, så som ljud/mic-utgångar på chassit, men även USB-portar på både chassi och de bakre på MB. Mer undersökande följer :/

Jag har även haft fractal design, det är bra dock inte lika trevligt att bygga i som antec p280 imo.
Fördelen med fractal design är ju att det är stilrent som bara den.
Filtret du gillade finns på antec p280 också, sånt filter brukar finnas på de flesta chassin idag.

Medlem

Enda som gör någon större skillnad nuförtiden, är grafikkorten. Var så enormt stor skillnad från år till år från 1995-2005 , när datorhastigheterna närmast dubblerades varje år!

Medlem

Som jag tolkar detta så gäller det mer att "standard" PC marknaden dyker och inte entusiast/gamer marknaden. För om man inte är entusiast och bygger med det senaste delarna så står väl marknaden ganska still. Har man en dator med t.ex första generations i3 eller i5 och bara kör standard prylarna och inte spelar krävande spel så behöver man inte uppgradera sig för den extra prestandan är onödig och dyr.

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Bojkott:

Självklart bygger man själv. Färdiga speldatorer är bedrägeri.

beror ju helt på, kan inte säga att alla färdiga speldatorer är bedrägeri, min dator jag har nu köpte jag färdig, enda jag behöver byta ut i den för att klara fler spel är grafikkortet som är en nerbantad version av gtx760 så jag har 1,5 gig vram istället för 2 gig vram, annars är datorn kraftfull nog att hantera dom allra flesta spelen som finns ute

Så det du säger är att du betalade överpris för en dator som du nu måste lägga ut ett par tusen till på för att den skall klara alla spel? Låter ju smart.

Värst vad du ska gnälla, jag köpte den för den fyllde mina syften för den stunden, sluta bete dig som att du blir kränkt. Inte precis det är omöjligt för mig att köpa mig ett nytt, och få kasta ut någon tusen extra är väl ingen skillnad på vad många här annars skulle kunna kasta ut i onödan, eller vad andra människa kan kasta ut på annat skit med.

Inte lönt att ifrågasätta när jag faktiskt har koll på vad som strular i den, det är inte så att jag blivit sur för detta. Det går bra än att spela nyare spel, för jag är ingen som måste maxa all grafik för att få ut allt jag vill.

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av LVX156:
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Bojkott:

Självklart bygger man själv. Färdiga speldatorer är bedrägeri.

beror ju helt på, kan inte säga att alla färdiga speldatorer är bedrägeri, min dator jag har nu köpte jag färdig, enda jag behöver byta ut i den för att klara fler spel är grafikkortet som är en nerbantad version av gtx760 så jag har 1,5 gig vram istället för 2 gig vram, annars är datorn kraftfull nog att hantera dom allra flesta spelen som finns ute

Så det du säger är att du betalade överpris för en dator som du nu måste lägga ut ett par tusen till på för att den skall klara alla spel? Låter ju smart.

Värst vad du ska gnälla, jag köpte den för den fyllde mina syften för den stunden, sluta bete dig som att du blir kränkt. Inte precis det är omöjligt för mig att köpa mig ett nytt, och få kasta ut någon tusen extra är väl ingen skillnad på vad många här annars skulle kunna kasta ut i onödan, eller vad andra människa kan kasta ut på annat skit med.

Inte lönt att ifrågasätta när jag faktiskt har koll på vad som strular i den, det är inte så att jag blivit sur för detta. Det går bra än att spela nyare spel, för jag är ingen som måste maxa all grafik för att få ut allt jag vill.

Så du köper en dator år 2014 med ett 1,5GB 760, och betalar 9 000 kr för den, och tycker att det är en bra affär när du ett år senare måste byta ut grafikkortet? Grattis, du har just visat vilken typ av människor det är som tycker det är en bra affär att köpa en färdigbyggd dator.

För 9 000 kr kunde jag ha byggt en dator som hållt i fem år, det var nämligen det jag själv gjorde 2010.

Inaktiv

Det har som sagt inte skett något stort hopp på ett tag.

Fick en PC tidigt 2005 som var ganska topp då med enkärnig 3.4 Ghz, 1 GB RAM och en Radeon X800 XL.
Två år senare kom Crysis och jag kunde knappt spela det på Low.
Det som skedde var intåget av dual- och quadcoreprocessorer som gjorde min dator gammal väldigt snabbt.

Min nuvarande dator har jag haft i två år och kör fortfarande alla nya spel på Ultra.

Medlem
Skrivet av Hjalmarson:

Delarna brukar ha olika livslängd för mig. Spelandet hänger mest på grafikkortet och därför är det den komponent som åker först. För att jag ska orka slita ut moderkort och börja från grunden, krävs det att något stort ska hända som gör det värt att byta processorn också.

Agreed. Att uppgradera till DDR4 är meningslöst, något som jag vill göra, men har tvekat på länge, då det inte finns någon anledning till det.

123
Skriv svar