Rise of the Tomb Raider

Medlem
Skrivet av Dave Lister:
Skrivet av Rion:

Hellre "ty" än "hen".
Börjar bli rimligt trött på det istället för han/hon.

Absolut, blev riktigt sur/trött/besviken när jag hörde programledaren i P3 Spel (Angelica Norgren) säga "hen" om en person som hade mans-namn (Tom någonting, som skickat in ett mail/kommentar i senaste DOTA2-specialpodden).. >_<
Fan vad trött jag blir på att höra det ordet!

Herregud, det är bara ett ord! Gillar du inte, använd det inte. Språk utvecklas, som tur är lever vi inte i 1984 där Storebror censurerar språket för att kuva folket. Har du inget behov av hen när du pratar så är det ingen som tvingar dig använda det. Vill någon även säga velociped istället för nymodigheter som cykel så är det helt upp till hen

Medlem
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Dave Lister:
Skrivet av Rion:

Hellre "ty" än "hen".
Börjar bli rimligt trött på det istället för han/hon.

Absolut, blev riktigt sur/trött/besviken när jag hörde programledaren i P3 Spel (Angelica Norgren) säga "hen" om en person som hade mans-namn (Tom någonting, som skickat in ett mail/kommentar i senaste DOTA2-specialpodden).. >_<
Fan vad trött jag blir på att höra det ordet!

Herregud, det är bara ett ord! Gillar du inte, använd det inte. Språk utvecklas, som tur är lever vi inte i 1984 där Storebror censurerar språket för att kuva folket. Har du inget behov av hen när du pratar så är det ingen som tvingar dig använda det. Vill någon även säga velociped istället för nymodigheter som cykel så är det helt upp till hen

Hen är engelska för höna, har inget i svenska språket att göra, vad är fel med att säga "den personen" eller han om det nu faktiskt är en han (eller då hon om det är en hon)?
Om det används när man inte vet om det är en han eller en hon kan vara okej, men när det faktiskt är en han (eller en hon), då säger du fanimig inte hen.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Längtar tills nästa år <3

Redaktör
Skrivet av Dave Lister:
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Dave Lister:
Skrivet av Rion:

Hellre "ty" än "hen".
Börjar bli rimligt trött på det istället för han/hon.

Absolut, blev riktigt sur/trött/besviken när jag hörde programledaren i P3 Spel (Angelica Norgren) säga "hen" om en person som hade mans-namn (Tom någonting, som skickat in ett mail/kommentar i senaste DOTA2-specialpodden).. &amp;amp;gt;_&amp;amp;lt;
Fan vad trött jag blir på att höra det ordet!

Herregud, det är bara ett ord! Gillar du inte, använd det inte. Språk utvecklas, som tur är lever vi inte i 1984 där Storebror censurerar språket för att kuva folket. Har du inget behov av hen när du pratar så är det ingen som tvingar dig använda det. Vill någon även säga velociped istället för nymodigheter som cykel så är det helt upp till hen

Hen är engelska för höna, har inget i svenska språket att göra, vad är fel med att säga "den personen" eller han om det nu faktiskt är en han (eller då hon om det är en hon)?
Om det används när man inte vet om det är en han eller en hon kan vara okej, men när det faktiskt är en han (eller en hon), då säger du fanimig inte hen.

Bortser du från ordets politiska laddning är det riktigt bra. Väldigt ekonomiskt ("hen" är kortare/snabbare än "han eller hon"), och språk gillar att vara ekonomiska, och "hen" är knappast det enda svenska ordet med annan betydelse på engelska eller andra språk. Ta t.ex. "ska": känt som en musikstil på engelska, och vill man vara gammalmodig skriver man "skall" eller "skola" (som intressant nog också har andra betydelser). Men de flesta struntar blankt i det eftersom "ska" gör jobbet snabbare och enklare.

Men jag/vi undviker att använda "hen" pga att det rör upp så mycket känslor. Synd på ett annars bra ord.


signatur
Medlem
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Dave Lister:
Skrivet av Rion:

Hellre "ty" än "hen".
Börjar bli rimligt trött på det istället för han/hon.

Absolut, blev riktigt sur/trött/besviken när jag hörde programledaren i P3 Spel (Angelica Norgren) säga "hen" om en person som hade mans-namn (Tom någonting, som skickat in ett mail/kommentar i senaste DOTA2-specialpodden).. &amp;gt;_&amp;lt;
Fan vad trött jag blir på att höra det ordet!

Herregud, det är bara ett ord! Gillar du inte, använd det inte. Språk utvecklas, som tur är lever vi inte i 1984 där Storebror censurerar språket för att kuva folket. Har du inget behov av hen när du pratar så är det ingen som tvingar dig använda det. Vill någon även säga velociped istället för nymodigheter som cykel så är det helt upp till hen

Det är inte bara att sluta använda ordet själv.
Det är irriterande och tröttsamt att läsa "hen" överallt, speciellt där genus inte är obestämt/ej känt.
Handlar det om en kvinna, och det klart och tydligt framgår, använd då får fan ordet "hon/henne"!

Annars kommer det bara att sluta så här:
"Vad heter ditt barn?"
"Henrik"
"Ge dig nu för helvete! Är det Honrik eller Hanrik!?!?"

Medlem

Fråga till skribenten: Kan jag stänga av ev. skakig kamera i det här? I förra spelet vart jag åksjuk. Händer aldrig annars när jag spelar.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Dave Lister:
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Dave Lister:
Skrivet av Rion:

Hellre "ty" än "hen".
Börjar bli rimligt trött på det istället för han/hon.

Absolut, blev riktigt sur/trött/besviken när jag hörde programledaren i P3 Spel (Angelica Norgren) säga "hen" om en person som hade mans-namn (Tom någonting, som skickat in ett mail/kommentar i senaste DOTA2-specialpodden).. &amp;amp;gt;_&amp;amp;lt;
Fan vad trött jag blir på att höra det ordet!

Herregud, det är bara ett ord! Gillar du inte, använd det inte. Språk utvecklas, som tur är lever vi inte i 1984 där Storebror censurerar språket för att kuva folket. Har du inget behov av hen när du pratar så är det ingen som tvingar dig använda det. Vill någon även säga velociped istället för nymodigheter som cykel så är det helt upp till hen

Hen är engelska för höna, har inget i svenska språket att göra, vad är fel med att säga "den personen" eller han om det nu faktiskt är en han (eller då hon om det är en hon)?
Om det används när man inte vet om det är en han eller en hon kan vara okej, men när det faktiskt är en han (eller en hon), då säger du fanimig inte hen.

Bortser du från ordets politiska laddning är det riktigt bra. Väldigt ekonomiskt ("hen" är kortare/snabbare än "han eller hon"), och språk gillar att vara ekonomiska, och "hen" är knappast det enda svenska ordet med annan betydelse på engelska eller andra språk. Ta t.ex. "ska": känt som en musikstil på engelska, och vill man vara gammalmodig skriver man "skall" eller "skola" (som intressant nog också har andra betydelser). Men de flesta struntar blankt i det eftersom "ska" gör jobbet snabbare och enklare.

Men jag/vi undviker att använda "hen" pga att det rör upp så mycket känslor. Synd på ett annars bra ord.

Att folk irriterar sig över hen är pga hur ordet kom till
-Vi måste ha ett könsneutralt ord för person!
-Uhm, person funkar, även ordet den, människa (fast det kanske räknas som ett manligt ord pga MÄN). Ska jag fortsätta komma på könsneutrala benämningar för en individ? Det känns som ordet hen kommit till enbart för att vi ska ha ett hittepå kön

Redaktör
Ponny
Skrivet av billybob:

Fråga till skribenten: Kan jag stänga av ev. skakig kamera i det här? I förra spelet vart jag åksjuk. Händer aldrig annars när jag spelar.

Jag ska undersöka saken ikväll. Återkommer!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Stort fan av serien. Spelat alla corespel sedan det första spelet och är den enda spelserie jag samlar på. Ska bli riktigt kul att sätta tänderna i när det väl kommer till PC.

Redaktör
Skrivet av Smoo87:

Att folk irriterar sig över hen är pga hur ordet kom till
-Vi måste ha ett könsneutralt ord för person!
-Uhm, person funkar, även ordet den, människa (fast det kanske räknas som ett manligt ord pga MÄN). Ska jag fortsätta komma på könsneutrala benämningar för en individ? Det känns som ordet hen kommit till enbart för att vi ska ha ett hittepå kön

Men ordet funkar ju lika bra även utan den vetskapen, det ÄR ju ett användbart ord som kortar ner "han eller hon" ganska mycket - ett ord istället för tre, en stavelse istället för fyra. Eller hur?


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Smoo87:

Att folk irriterar sig över hen är pga hur ordet kom till
-Vi måste ha ett könsneutralt ord för person!
-Uhm, person funkar, även ordet den, människa (fast det kanske räknas som ett manligt ord pga MÄN). Ska jag fortsätta komma på könsneutrala benämningar för en individ? Det känns som ordet hen kommit till enbart för att vi ska ha ett hittepå kön

Men ordet funkar ju lika bra även utan den vetskapen, det ÄR ju ett användbart ord som kortar ner "han eller hon" ganska mycket - ett ord istället för tre, en stavelse istället för fyra. Eller hur?

Personen, 1 ord, den, 1 ord, denne, 1 ord, individen, 1 ord. Ska jag fortsätta? Att ha som orsak att hen är ett ord fungerar inte som du ser

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

men när det faktiskt är en han (eller en hon), då säger du fanimig inte hen.

Jag säger fanimig vad jag vill, när jag vill och hur jag vill. Yttrandefrihet kallas det
DU har rätt att ogilla ordet, men tro inte att du har nån rätt säga åt andra vad de får säga.
Och att hen är höna på engelska är ett värdelöst argument, många ord betyder olika saker på andra språk. Ska vi sluta säga öl för att det är tyska för olja?

Medlem

varför blev hela kommentarsfältet till en "hen"-diskussion?
nog för att "hen" nästan alltid används på fel sätt, men recensionen innehåller inte ens det ordet


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Redaktör
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Smoo87:

Att folk irriterar sig över hen är pga hur ordet kom till
-Vi måste ha ett könsneutralt ord för person!
-Uhm, person funkar, även ordet den, människa (fast det kanske räknas som ett manligt ord pga MÄN). Ska jag fortsätta komma på könsneutrala benämningar för en individ? Det känns som ordet hen kommit till enbart för att vi ska ha ett hittepå kön

Men ordet funkar ju lika bra även utan den vetskapen, det ÄR ju ett användbart ord som kortar ner "han eller hon" ganska mycket - ett ord istället för tre, en stavelse istället för fyra. Eller hur?

Personen, 1 ord, den, 1 ord, denne, 1 ord, individen, 1 ord. Ska jag fortsätta? Att ha som orsak att hen är ett ord fungerar inte som du ser

Det är en bra lösning. Hen är också en bra lösning, förutom att några inte kan se ordet rent språkligt, utan ideologi. Stt det inte funkar har jag svårt att se, språk mår bra av flera lösningar. Men hen använder jag inte eftersom snacket då handlar om det ordet istället för nåt mer relevant. Nog med off topic från mig nu.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Smoo87:

Att folk irriterar sig över hen är pga hur ordet kom till
-Vi måste ha ett könsneutralt ord för person!
-Uhm, person funkar, även ordet den, människa (fast det kanske räknas som ett manligt ord pga MÄN). Ska jag fortsätta komma på könsneutrala benämningar för en individ? Det känns som ordet hen kommit till enbart för att vi ska ha ett hittepå kön

Men ordet funkar ju lika bra även utan den vetskapen, det ÄR ju ett användbart ord som kortar ner "han eller hon" ganska mycket - ett ord istället för tre, en stavelse istället för fyra. Eller hur?

Personen, 1 ord, den, 1 ord, denne, 1 ord, individen, 1 ord. Ska jag fortsätta? Att ha som orsak att hen är ett ord fungerar inte som du ser

Det är en bra lösning. Hen är också en bra lösning, förutom att några inte kan se ordet rent språkligt, utan ideologi. Stt det inte funkar har jag svårt att se, språk mår bra av flera lösningar. Men hen använder jag inte eftersom snacket då handlar om det ordet istället för nåt mer relevant. Nog med off topic från mig nu.

Jo självklart. Jag anser om folk vill använda det varsågod, inte mitt jobb att bestämma vilka ord som är okey att ha eller inte ha ;-). Ville bara dela av mig lite min syn på saken :-). Ha en trevlig kväll nu alla

Medlem

Älskade det förra spelet och få nu tyvärr vänta ett år på detta:(

Bra recension förövrigt.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av billybob:

Fråga till skribenten: Kan jag stänga av ev. skakig kamera i det här? I förra spelet vart jag åksjuk. Händer aldrig annars när jag spelar.

Jag ska undersöka saken ikväll. Återkommer!

Det finns inga inställningar detta och när jag lirade upplevde jag det ibland lite skakigt, och ibland inte alls. Så blir jag ju heller aldrig åksjuk, så jag är ju inte rätt person att döma om det är för skakigt eller ej. Mitt tips är att kolla på någon let's play på Youtube. Det lär ju dyka upp på löpande band i dagarna.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av billybob:

Fråga till skribenten: Kan jag stänga av ev. skakig kamera i det här? I förra spelet vart jag åksjuk. Händer aldrig annars när jag spelar.

Jag ska undersöka saken ikväll. Återkommer!

Det finns inga inställningar detta och när jag lirade upplevde jag det ibland lite skakigt, och ibland inte alls. Så blir jag ju heller aldrig åksjuk, så jag är ju inte rätt person att döma om det är för skakigt eller ej. Mitt tips är att kolla på någon let&#039;s play på Youtube. Det lär ju dyka upp på löpande band i dagarna.

Ja. för köra den varianten. Men tack för att du tog tiden

Medlem

Multiplayer finns nu med? Tyckte faktiskt det var rätt kul att spela mot andra i förra Lara C.

12
Skriv svar