Medlem

Undrar om jag någonsin under min livstid kommer få uppleva en stortitel som får skitdåligt betyg. Inte för att jag vill att det ska hända. Ju mindre dåliga spel desto bättre. Men ur ett rent recensionsläsar-perspektiv är det aldrig spännande då man vet att en stortitel som Fallout kommer få minst en 3:a


signatur

Everybody needs help.

Medlem

FZ känns mer och mer köpt. Ni hypa själv FO4 bra här men såga de i början av recensionen. Ser man sen på bra å dåligt så är de vara pinsamt.
Vad är de på plussidan?
Minussidan är mer konkret.
Att sedan ge en update med gammal motor å sledna uppdrag för att "fylla" spelet en fyra av fem är i min värld konstigt. Ett nästan perfekt spel är 4/5, 5/5 borde va ett perfekt spel, FO4 låter som en 3a.
MEN de känns som FZ är köpta för att få keys å skit från leverantörerna.

Är lite som vår lokalblaska sätter betyg på film, sättet typ 2/5 på en film som sen säljer ut alla biografer å blir typ årets storfilm. Så man utgår alltid från det motsatta där.
FZ börjar bli samma typ.

Medlem
Skrivet av delli:

Är lite som vår lokalblaska sätter betyg på film, sättet typ 2/5 på en film som sen säljer ut alla biografer å blir typ årets storfilm. Så man utgår alltid från det motsatta där.
FZ börjar bli samma typ.

Du tror inte att det är så att det är en filmvetare som recenserar film i lokalblaskan då? Jag har läst en del filmvetenskap och man blir att titta på film på ett helt annat sätt efter det. Och en sak är säker, de blockbuster filmer som säljer ut på biograferna är ytterst sällan filmer som håller måttet med ett filmvetenskapligt synsätt

Medlem
Skrivet av Dunderhoken:

Fallout 4 PS4 vs Xbox One Frame-Rate Test

https://www.youtube.com/embed/OPZXkdD1RwQ

Jag fattar ärligt talat inte hur folk pallar att lira ett spel i 30fps, än mindre ett som ofta hoppar mellan 25-30fps. Man får ju huvudvärk av att bara kolla lite på videon =|.

k3m
Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av k3m:

jaha! en 4/5 gav ni det. kag har svårt att tro att det är såpass bra! inget köp ännu för min del.

Du har läst texten också, som ju är själva motiveringen till betyget? Men, vänta är aldrig fel!

fint skriven recension är det. fast den är inte orsaken till mitt beslut. jag orkar inte ge någon längre förklaring, så här kommer en kort. det är för likt Bethsofts senaste spel. på både gott och ont. jag känner att det är ett mediokert spel och såna får vänta tills jag plockat upp andra mer åtråvärda spel. som Metro redux

Medlem
Skrivet av Fanskap:

Tur är det att grafiken inte är det viktigaste i Fallout.

Visst kan man kanske önska sig snyggare grafik 2015 av Bethesda, men jag tycker personligen inte att Fallout är ett sådant spel där mestadel av vikten skall ligga i just grafiken. Utan Fallout (iaf för mig) har alltid haft sitt djup i upplevelse/inlevelse.

Kort sagt: För mig ser det ut som Fallout fortfarande, vilket gör mig lycklig.

Exakt min tanke. Fallout har aldrig varit ett grafiskt brytande spel. Fallout är som inget annat spel. Bara att strosa omkring i wasteland med lite musik och utforska i timmar gör Fallout värt att spela. Alla som var med om Fallout 1 och 2 vet känslan härstammar från när man sprang omkring och spela luft piano på alla lådor och byrås. 1h 27 min kvar sen flyttar man till Boston!

Kort sagt: Fallout handlar om känsla inte grafik! (Dock att leverera bpda aldrig skadar!)

Medlem
Skrivet av delli:

FZ känns mer och mer köpt. Ni hypa själv FO4 bra här men såga de i början av recensionen. Ser man sen på bra å dåligt så är de vara pinsamt.
Vad är de på plussidan?
Minussidan är mer konkret.
Att sedan ge en update med gammal motor å sledna uppdrag för att "fylla" spelet en fyra av fem är i min värld konstigt. Ett nästan perfekt spel är 4/5, 5/5 borde va ett perfekt spel, FO4 låter som en 3a.
MEN de känns som FZ är köpta för att få keys å skit från leverantörerna.

Är lite som vår lokalblaska sätter betyg på film, sättet typ 2/5 på en film som sen säljer ut alla biografer å blir typ årets storfilm. Så man utgår alltid från det motsatta där.
FZ börjar bli samma typ.

Du gillar filmer av Michael Bay va?

OnT: Välskriven recension. Nästan lite trollvarning med öppningen, så många TL;DR folks på kroken.

Medlem

Är väldigt intresserad av vad mod communityn kommer bjuda på. Jag vet att Skyrim inte kunde utnyttja mer än 2 eller 4gb ram så hade man för många grafiska moddar crashade det konstant.

En av favoritmodsen var Warzones som la till stora strider på olika platser i världen. Den var helt omöjlig att köra tillsammans med andra krävande mods.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av X-TroNiC:

Men Bionic Commando fick 5/5..

I efterhand kanske jag skulle ha satt en fyra men jag fullkomligt älskade svingmekaniken i det spelet. Måste ja varit alla Spidde-tidningar som liten palt.

Skrivet av delli:

FZ känns mer och mer köpt. Ni hypa själv FO4 bra här men såga de i början av recensionen. Ser man sen på bra å dåligt så är de vara pinsamt.
Vad är de på plussidan?
Minussidan är mer konkret.
Att sedan ge en update med gammal motor å sledna uppdrag för att "fylla" spelet en fyra av fem är i min värld konstigt. Ett nästan perfekt spel är 4/5, 5/5 borde va ett perfekt spel, FO4 låter som en 3a.
MEN de känns som FZ är köpta för att få keys å skit från leverantörerna.

Är lite som vår lokalblaska sätter betyg på film, sättet typ 2/5 på en film som sen säljer ut alla biografer å blir typ årets storfilm. Så man utgår alltid från det motsatta där.
FZ börjar bli samma typ.

Så F4 när vi sätter ett högt betyg kommer spelet floppa? Ja, vi får recensionsexemplar av spelet innan release för att kunna ge er läsare en idé om spelet är för er innan köpet. Är vi köpta på grund av det har vi sällskap av majoriteten spelpublikationer.


signatur
Medlem

Verkar som det tog ca 50 minuter längre för det att släppas i Finland än utlovad tid. Bara hålla tummarna att det är mer on spot för cet

Redaktör
Skrivet av delli:

FZ känns mer och mer köpt. Ni hypa själv FO4 bra här men såga de i början av recensionen. Ser man sen på bra å dåligt så är de vara pinsamt.
Vad är de på plussidan?
Minussidan är mer konkret.
Att sedan ge en update med gammal motor å sledna uppdrag för att "fylla" spelet en fyra av fem är i min värld konstigt. Ett nästan perfekt spel är 4/5, 5/5 borde va ett perfekt spel, FO4 låter som en 3a.
MEN de känns som FZ är köpta för att få keys å skit från leverantörerna.

Är lite som vår lokalblaska sätter betyg på film, sättet typ 2/5 på en film som sen säljer ut alla biografer å blir typ årets storfilm. Så man utgår alltid från det motsatta där.
FZ börjar bli samma typ.

Vi skriver om sånt läsarna vill läsa om, det är grundläggande för exakt alla sajter och tidningar som vill överleva. Ser du det som bevis på korruption vet jag inte riktigt vad du förväntar dig - ska vi jobba gratis?

Läs våra betygskriterier, det är de som ligger till grund för våra betyg, inte dina. Du behöver givetvis inte hålka med om nånting i recensionen, men det betyder inte att vi är mutade, vi tycker bara annorlunda.


signatur
Medlem

Då var det dags!!!

Medlem
Skrivet av delli:

FZ känns mer och mer köpt. Ni hypa själv FO4 bra här men såga de i början av recensionen. Ser man sen på bra å dåligt så är de vara pinsamt.
Vad är de på plussidan?
Minussidan är mer konkret.
Att sedan ge en update med gammal motor å sledna uppdrag för att "fylla" spelet en fyra av fem är i min värld konstigt. Ett nästan perfekt spel är 4/5, 5/5 borde va ett perfekt spel, FO4 låter som en 3a.
MEN de känns som FZ är köpta för att få keys å skit från leverantörerna.

Är lite som vår lokalblaska sätter betyg på film, sättet typ 2/5 på en film som sen säljer ut alla biografer å blir typ årets storfilm. Så man utgår alltid från det motsatta där.
FZ börjar bli samma typ.

Jag tyckte motiveringen till betyget var bra, läste du bara första sidan?
De enda klagomålen var att det inte gick att spela som ett actionspel (Det är inte ett actionspel) och att grafiken var sunkig.
Men han fick ut över 50 timmar ur spelet utan att anstränga sig och utan att ha tråkigt, hur du än vänder på det är det jävligt mycket spel för pengarna för i slutändan är det underhållningsvärdet det handlar om.

Medlem

Nu när folk testat pc-versionen så är det framme, PC-versionen monsteröverglänser alla andra versionen (oväntat?) och majoriteten av alla problem på ps4 å xbox existerar bara inte på pc. inga irriterande strider, grafiken sämre men blir bättre med tiden osv, alla säger bara gott om det, i just pc-versionen iaf. Ska man ha detta spel så Ska man ha det på pc, fördelen är iaf att man inte måste ha monsterdator för det! Overall, guldspel.


signatur

//monster

Medlem

112 minuter in nu, kör på pc. sjukt imponerad so far, riktigt härlig känsla över spelet. kör med den där SweetFX modden och grafiken är ju riktigt läcker.

nu ska ja bara hitta den där jäveln som panga frun min o kidnappa barnet medans jag var frusen


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Jag är klart pepp men jag tänker vänta med detta spel. Jag har främst mitt fokus på Xenoblade chronicles x.

Medlem

De flesta av problemen verkar vara relaterade till att det spelas på PS4 och inte PC. Det är knappast en statshemlighet att konsoler inte gillar större öppna världar, oavsett ny eller gammal motor, samt att siktet blir lite off. Särskilt om man som recensenten bevisligen inte kan hantera varken sikte eller grundläggande taktik (medum-range sniper utan ammo på öppet fält).

Däremot att motorns skulle vara uråldrig är bullshit. Man kan inte bara ta en motor och sedan påstå att den är i princip samma som föregående versioner. Det finns få spelmotorer som inte är "upphottade" versioner av gamla motorer. Frostbite är från 2008, Source från 2006, IW Engine från 2003 (modifierad iD Tech), Unreal Engine från 1998 och iD Tech härstammar från 1991(!). Det är lika dumt att antyda att det är nästan samma motor i Fallout 4 som i Mirrowind som det är att påstå att Doom 4 bara har en "upphottad version" av motorn i Wolfenstein 3D(1991).

Tyvärr, men detta är ren bullshit:

Citat:

Dras med en uråldrig spelmotor

Citat:

Jag antar att det är motorn som sätter begränsningarna, den så kallade creation engine som egentligen bara är en upphottad version av gamebryo-motorn, som användes redan i Morrowind.

Rättvist skulle vara att säga att Fallout 4 använder en upphottad version ("next-gen Creation Engine") av motorn i Skyrim. Det känns lite som att dessa påstående bara finns för att vilseleda läsaren i att tro att Bethesda av girighetsskäl använt en uråldrig motor när sanningen är att motorn är 4 år gammal (inte ny, men inte gammal) och bara fått sig en mindre uppdatering. Mods av Skyrim har om och om igen bevisat att Creation Engine är allt annat är inkapabel till att skapa bra grafik. Till största delen är texturerna för lågupplösta (för att konsoler har lite RAM?). Påståendet skulle ha lite sanning i sig om Fallout 4 skulle se ut som Mirrowind vilket är än mer befängt att påstå. Måste ett företag skapa en helt ny motor från scratch för att undgå kritik?

Vet man inte vad man talar om borde man inte anta saker och publicera det som sanning. Varför Bethesda inte gjort spelet snyggare kan man fråga sig men det har väldigt lite att göra med att motorn skulle vara otillräcklig eller "uråldrig".


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

My pasta! konsolanpassat gui och sjukt få eller obefintliga tips om hur allt dom förändrat sen 3:an fungerar. Vem har tagit designbesluten kring alla förändringar för gameplay och hotkeys och inte pressat på att det måste förmedlas tydligt? Och varför har inte testarna sagt wtf! Det kommer att ta ett tag att sätta sig in i allt. Jag är väldigt förvånad över att dom förändrar så mycket utan att förklara det.
Som Joakim skriver i recensionen så finns det mycket annat som väger upp. Men dom missar helt på väldigt grundläggande saker i nuvarande version och det behövs mycket polering. (Även kring sånt som måste ha upptäckts för länge sen)

Omöjligt att utläsa; men jag gillar det ändå. Och det kommer att bli ett nöje att utforska Boston.

fattar inte...power armor direkt..minigun från början. känn om jag direkt fick det bästa i hela spelet. varför en utforska och hämta saker när jag redan har en fet power armor. varför ens använda andra armors


signatur

New life, New hope

KoP
Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Dunderhoken:

Fallout 4 PS4 vs Xbox One Frame-Rate Test

https://www.youtube.com/embed/OPZXkdD1RwQ

Jag fattar ärligt talat inte hur folk pallar att lira ett spel i 30fps, än mindre ett som ofta hoppar mellan 25-30fps. Man får ju huvudvärk av att bara kolla lite på videon =|.

Måste vara jobbigt att vara så känslig. Får du huvudvärk när du kollar på en film på dvd också?

Medlem

spelet är Långt mkt billigare på tex kinguin än på steam måste jag ju säga


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Ahris:

(Det är inte ett actionspel)

Ursäkta? Wikipedia: "Fallout 4 is an open world action role-playing video game". Det är inte mycket rollspel kvar när man tagit bort skills och givit karaktären en röst du inte kan ändra + 4 kortfattade dialogval. Dessutom löses det mesta med massa action och pang pang. Hur man kan se Fallout 4 som större i någon annan genre än action delen är ett misstag. Det har en hel del inslag av annat men det är en minoritet jämfört med dess action och combat.

Medlem

Blir nog att vänta lite, buggigt som fan till PC, ramlat genom världen 3 gånger, texturer laddar segt osv.
Sen stör jag mig nåt jävligt på menysystemet...
Skoj i övrigt men blir nog Tomb Raider och annat tills det kommer ut någon patch/mod som fixar diverse.

Medlem

Bethesda gjorde en "mass effect"....efter lite sömn och eftertanke landar jag i att jag är rätt besviken på vad dom har gjort. Varför är det så populärt att skala bort och förenkla rpg-delarna i rpg's idag?
Blir det ett Fallout 5 så blir det garanterat ett rent action fps/3ps.

Medlem

En sansad recension. Håller med om att spelmotorn känns väldigt föråldrad idag. Har tittat en del på Twitch, och spelet ser verkligen ut som ett moddat Fallout 3. Förhoppningsvis kommer det lite mods som kan korrigera de värsta skavankerna. Kanske plockar upp det på rea nån gång.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av Josef K:

Hatten av!

Story och berättande som är starkt nog att kompensera för dålig grafik och taskiga strider ett RPG. När hände det sist?

Kan det vara ett paradisskifte på gång i RPG-världen efter W3?

Nu håller jag i och för sig Witchers story högre än denna, fler gånger om. Men det spelet är ju i en liga för sig.

Witcher sopar mattan med det mesta - men förhoppningsvis börjar vi nu se lite bättre storys i spel. Vackra världar har vi haft länge men det har varit rätt tunna berättelser.
Håller tummarna för att det är förändring på gång.

Medlem

Jag har nu spelat i ett par timmar nu sen fick jag fixa ordning här hemma. Men jag älskar spelet. Tycker det är också jäkligt kul grej skriver man sitt namn i spelet så nämner hushållsroboten ens namn perfekt. Var riktigt kul och överraskande. Ska också vara ärlig har spelat fallout 3 men skippade fallout vegas fast jag har den i Steam.

Grafiken är inget jag stör mig på. Visst kunde varit bättre. Men tänk såhär också världen är jättestor och ändå så pass detaljerad hela vägen. Det kommer mods (finns redan en Sweetfx mod ute på nexusmod)

Jag stör mig inte på det. Men visst vill ha tredje person och kunna sikta med det. Ger bättre sikt bakom mig.

Kommer njuta hela vägen. Även om jag beställt Tomb raider till Xbox one men kommer vänta tills jag spelat detta klart.

Nu har även min steam kontroll och steam link boxen kommit så blir spela allt i sovrummet:)

Medlem

Är det bara jag eller är den som spelar kass?
Kan inte ens sikta


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Dunderhoken:

Fallout 4 PS4 vs Xbox One Frame-Rate Test

https://www.youtube.com/embed/OPZXkdD1RwQ

Jag fattar ärligt talat inte hur folk pallar att lira ett spel i 30fps, än mindre ett som ofta hoppar mellan 25-30fps. Man får ju huvudvärk av att bara kolla lite på videon =|.

Måste vara jobbigt att vara så känslig. Får du huvudvärk när du kollar på en film på dvd också?

En film hoppar inte på det här sättet hela tiden mellan 24-30fps, annars hade man nog mått rätt dåligt. Filmer är heller inte interaktiva och filmer med taskig kameraarbete kan man må rätt dåligt av. Tex där man klipper för ofta eller där man rör på kameran på ett lustigt sätt, för snabbt, för länge.

Filmer har också motionblur som faktiskt fungerar, i spel försöker man simulera den effeken, någon som nästan aldrig blir bra.

Skrivet av Ghan:

Striderna har aldrig vart min favorit i Fallout spelen jag kört (3:an och NV), men det har heller inte vart en dealbreaker då jag inte tyckt att dom är hemska, men resterande har vart så otroligt bra istället att det vägt upp det hela.

Så länge det inte är sämre än i 3/NV så är det en win i mina ögon.

pc-grafiken verkar va samma som fallout 3, förutom vissna pinnar som sticker upp överallt ur marken.. vad det nu skulle va bra för.. och påklistrade effekter som äter för mkt prestanda och ändå stängs av när man hellre vill ha bättre fps... verkar också ha ett mkt bristfällingt lod-system med saker som poppar upp överallt.
Det verkar också som om dom har sabbat vats och gjort om det till slow motion, enligt den här recensionen .. inte värt 60 euro, kanske 19,99

Skriv svar