Helgdiskussion – Vilket spel har skrämt dig mest?

Medlem

Spel skräms inte, precis som skräckfilmer.

Medlem

I yngre dagar så lyckades 'Scarab of Ra' till mac skrämma mig rejält. Någon här som lirat det?

Men nu ligger nog ändå 'Amnesia' högst på min lista.

Medlem

Demot till FEAR

Medlem

Kanske låter knasigt. Men Trespasser skrämde mig rejält som liten & jag levde mig in i spelet enormt mycket.

Sjukt bra spel förövrigt.

Medlem
Skrivet av Glaran:

Vampire the Masquerade: Bloodlines. Det där mansionet. Var inte beredd på att spelet skulle gå all out skräck så plötsligt.

Ja. Jag var en nosferatu för 17, det var meningen att det var JAG som skulle vara hemsk ju. Det där huset var vidrigt!

k3m
Medlem
Skrivet av Glaran:

Vampire the Masquerade: Bloodlines. Det där mansionet. Var inte beredd på att spelet skulle gå all out skräck så plötsligt.

aaa, det är förskräckligt ruggigt skrämmande

Medlem

första gång jag spelade F.e.a.r och i början när man jagar än skurk också kommer man till en dörr och han slår en i ansiktet med en planka.

Medlem
Skrivet av Sippe-san:

Alien vs Predator när man spelar som Marine och den där jädrans motion scannern går av för minsta lilla i mörka korridorer...

Hur jag insåg att läskiga spel inte är något för mig.

Medlem

Penumbra: Overture och Black Plague. Har aldrig haft så mycket ångest av ett spel

Medlem

Skulle nog säga en hel del klassiker, men även nya:

Re1
Re3
Silent Hill 1
Avp 99

Penumbra
Amnesia
Soma
Alien Isolation
Outlast

Svårt som fan att välja en men jag tror Frictional games spel håller en otroligt hög nivå av obehaglig känsla igenom hela spelet. Så i så fall nu senast SOMA.

Medlem

Spel såsom Amnesia och liknande blir jag mest frustrerad av i jakt på ljus, batterier, lamp-olja mm men jag lirade ett spel som hette Haunted Investigations för något år sedan som var riktigt grymt. Mycket är uppbyggt på jumpscares men han hade lyckats få stämningen så skön i spelet att de inte kändes random alls utan helt legit. Ett av de få spelen som fått mig att tjuta AAAAAAAAAAH och inte bara ett kort AH och sen var det över!

Medlem

Minns att jag gick aldrig utanför byn när jag spelade diablo första gången. Musiken var ju helt episk och då jag blott var 9 år var Zombiesarna allt för mycket.

FM-guru
F.d. Sisyr

Härligt många tips på skräcklir här. Jag får väl lov att säga Silent Hill och Alien vs Predator, men jag var å andra sidan tämligen ung på den tiden och antagligen mer lättskrämd. Bland mer moderna titlar sticker Amnesia ut.

Skrivet av Glaran:

Vampire the Masquerade: Bloodlines. Det där mansionet. Var inte beredd på att spelet skulle gå all out skräck så plötsligt.

Ocean Hotel var det banan hette va? Ruskigt bra!

Medlem
Skrivet av Darkmage1971:

Clive Barkers Undying. Ge oss en re-make med dagens grafik!

Så hette det ja, glömde bort namnet. Lätt ett av de spel som skrämt mig mest.

jbx
Medlem

Tony Hawk proskater 5. Gubben åkte ner i ett osynligt hål i marken och min sparfil raderades.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Vampire: The Masquerade - spökhuset.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Doom 3.

Har inte spelat så många efter det. Jag VILL men jag VÅGAR inte. Kollar istället "Let´s play"-filmer på YT. Så jävla mesig jag är.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Finns en hel del!

Det första spelet som gjorde mig såpass skräckslagen att jag inte vågade fortsätta var Waxworks. En fruktansvärd död väntade en oavsett vilken väg man valde.

Gabriel Knight 2 lyckades mot slutet bli så spännande att jag skippade förbi vissa filmsekvenser när det blev för intensivt. Fortfarande ett bra spel, dessvärre inte lika läskigt.

Vill minnas att första Marathon fick mig att hoppa till en hel del också. Dels av skriket man ger ifrån sig om man blir krossad eller bränd, och dels av robot-blottarna som plötsligt dyker upp i mörkret och flashar en.

Får annars hålla med dem som nämnt första Alien vs Predator. Oerhört laddad stämning från början till slut, och så fick man ju en del facehugger-jump scares på det...

Medlem

Jag kan än idag inte spela Resident Evil1 pga den första zombien som vänder sig sakta, jag klarar inte av det helt enkelt >.>

Medlem

Finns nog bara ett enda spel som jag än idag känner ett visst obehag att spela och det är Alien Vs. Predator, få spel har ens kommit i närheten av det spelet och jag har spelat en del spel inom den här genren (som Penumbra Collection, FEAR 1-3, Dead Space, Condemned, Alan Wake).

Har visserligen inte spelat Amnesia än utan bara första biten och jag gillar det jag sett än så länge, ska helt klart spelas på natten för en ökad inlevelse=).

Medlem
Skrivet av Mellansalt:

Alone in the Dark (1992)

Spelade CD-rom versionen av spelet med uppdaterad musik och ljud. Jävlar vad jag mådde dåligt av det när jag var 9-10 år. Kunde knappt sova av minnena av knarrande dörrar.

Skrivet av Sippe-san:

Alien vs Predator när man spelar som Marine och den där jädrans motion scannern går av för minsta lilla i mörka korridorer...

Samma här. Så fort det började pipa så gick pulsen upp i 200 och man sköt på allt som man kunde på skärmen.

Skrivet av Gusku:

Första F.E.A.R, när Alma kommer springandes på alla fyra mot en runt ett hörn. Var inte alls beredd på det. Lyckades med konststycket att avfyra mitt vapen, pausa, kasta mig bakåt ur stolen (ner på golvet) och skrika till, allt på mindre än 1 sekund.

Minns när jag gick igenom en korridor med blod på upp till midjan mot en dörr. Väl framme så hoppar ett lik upp ur blodet. Har nog aldrig tömt en magasin.

QRT
Medlem

Resident Evil 2. På senare dagar är det nog Amnesia.

Medlem

Helt klart Silent Hill 2. Av hygieniska skäl fick jag byta ut soffan efter besöket på sjukhuset.


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem

AD&D Eye of the beholder II. När man plöjer genom mil av korridorer där man hör monster som aldrig dyker upp så tror man att dom inte finns, så öppnar du en dörr. GHHHHHAAA

Medlem

Silent håll 2 utan tvekan, jag var alldeles för ung för den där jävla pyramiden:p sen fanns det ett spel till game cuben där man var en blond tjej som hade en mätare så man blev galen om den gick upp/ner??

Medlem
Skrivet av Nosnos:

System shock 2,inget speciellt ställe egentligen utan konstant genom hela spelet.

Skrivet av Darkmage1971:

Clive Barkers Undying. Ge oss en re-make med dagens grafik!

Ja och ja! Precis de två. I System Shock 2 överallt, hela tiden. Skräckkänslan när man får slut på ammo och VET att man kommer hoppa ur stolen hela vägen längs den krökta korridoren mot målet. I Clive Barker's Undying lite här och var, men kanske i synnerhet framför en viss tavla...

En annan klassiker är hundscenen i Resident Evil. Ett bra spel överlag, men kanske inte så läskigt förutom i vissa situationer. De lyckades dock riktigt bra med musiken, och alla loggar man läser längs vägen som håller stämningen uppe.

Ett spel som Dead Space gav mest en känsla av genomgående obehag. Ett relativt tafatt försök att efterapa System Shock 2 m fl.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Första Alice in the dart. Re1 och Silent Hill och gamla It Came from the desert

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Stalker, fortfarande oslagbar atmosfär, blir också bara ännu bättre nu med moddar, kraftfullare grafikkort och grymmare skärmar.

https://www.youtube.com/embed/qYx5trTo6Qw

Dayz (modden), speciellt i början när paranojan sätter sig att allt och alla är ute efter dig, där när som helst och var som helst lurar faran. En av de få spelen man kan lira i timmar och oroa sig över ingenting. Där man allt för ofta lura sig själv och skrämmer upp sig över minsta buske och stubbe som ser ut som gubbar.

Skrivet av Nosnos:

System shock 2,inget speciellt ställe egentligen utan konstant genom hela spelet.

Mmm! Förvånad över hur skrämmande spelet fortfarande var även när man lirade i co-op, speciellt om man inte höll samman xS.

Hehe skulle vara kul att se ni på redaktionen lira SS2 tillsammans och se hur lång tid det skulle ta innan allt går åt skogen =D.

what?! visste inte ens att det fanns ett misery 2, dags att lira!

[edit] Såg att det var bara typ version 2.1 så då var det inte lika tilltalande längre :/

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Finns nog bara ett enda spel som jag än idag känner ett visst obehag att spela och det är Alien Vs. Predator, få spel har ens kommit i närheten av det spelet och jag har spelat en del spel inom den här genren (som Penumbra Collection, FEAR 1-3, Dead Space, Condemned, Alan Wake).

Har visserligen inte spelat Amnesia än utan bara första biten och jag gillar det jag sett än så länge, ska helt klart spelas på natten för en ökad inlevelse=).

Du lär då bajsa ner dig, jag jagade upp mig själv 2011 när jag lirade det. Hade svårt att sova i ca en vecka
Man kan börja noja en hel del i amnesia, tvåan orkade jag inte ens spela klart, atmosfären var väl obehaglig i machines for pigs. Men det var så mycket annat som saknades som första amnesia hade.

skaffade mig soma för någon dag sedan så ska väl ge mig fler mardrömmar någon kväll här med det liret

Medlem

CONDEMNED:CRIMINAL ORIGINS

Numera gillar jag inte att bli skrämd.

Skriv svar