Omröstning - Kora tidernas bästa actionspel!

Medlem

Ja om man bara tittar på timmar spelar måste det vara BF2.

Medlem

Definitionen "actionspel" verkar vara FPS spel till den största delen. Mina favoriter finns inte med i listan dessvärre då dom ej hör till den kategorin uppenbarligen, trots överflöd i action.

Just cause är väll för övrigt ett rejält med ösigt actionspel?

Medlem

Shooter å actionspel e väl två helt olika grejer? Quake e shooter men Quake 2 e actionspel

Medlem
Skrivet av delli:

Shooter å actionspel e väl två helt olika grejer? Quake e shooter men Quake 2 e actionspel

Action är så brett att man kan kasta in lite Legospel i listan.

First Person Shooter hade kanske varit en mer passande än action.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av delli:

Shooter å actionspel e väl två helt olika grejer? Quake e shooter men Quake 2 e actionspel

Jag skulle säga att skillnaden mellan Q1 och Q2 är som skillnaden mellan en fast och mjölig potatis. Knappast två helt olika grejer.

Medlem

Valde COD MW2 pga SP var av ett annat slag, det var fullpackad action, bokstavligen. Visst kan det vara spännande och actionfyllt att spela ett multiplayer spel, men SP spelet har större betydelse imo.

MW2 var helt otroligt, det var otroligt snabbt, massa coola saker som jetski, helikopter och andra actionfyllda explosioner och liknande, det var helt enkelt som en action film som du spelar!

Annars är "No one lives forever" en annan actionfylld upplevelse!

Medlem

Bästa actionspelet? Knappast ett FPS i alla fall. Vilket uteslöt hela listan.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Blev Doom 2. Bubblare är Metroid Prime och första Half Life.
Doom 2 har bäst blandning av röj och stämning.

Medlem

Quake 3 Arena ligger mig mycket varmt om hjärtat. Det har spelats mycket i min barndom.

Medlem
Skrivet av Toxicfirecat:

System Shock 2. Hands down.

Deus Ex är nog vassare

Medlem

Så nära att sätta UT 2004 men det strandade på CoD:MW2 som jag haft enormt kul med i MP. Ja, jag är en sån som faktiskt hade kul trots att det inte fanns dedikerade servrar


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Day of Defeat valde jag då jag haft mest kul med det av alla spelen i listan. Men det finns så många som jag egentligen skulle sätta på samma plats. Doom är ju svårt att säga något om. Alla som var gamers när det började snackas om Doom vet vad jag skriver om. Det var magiskt. Då var det även väldigt få gamers jämfört med nu. Så det var en jäkla stämning och inga fjortisar osv. Vilka jäkla fina tider det var.

Medlem

Går inte att ge till en finns flera att ge denna till vilket är bra! dock på senare tid är det fan inget fps spel som imponerar på mig.

Medlem

Var tog Dark Souls 2 med hex build vägen?

EDIT: Jag såg nu, längst ner i listan, att det finns alternativet "Något annat".


signatur

The Utombys

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av azynkron:

Doom, utan tvekan. Om man var med när det begav sig så är det självklart eftersom spelet var (och fortfarande är) i en klass för sig. Designen som id skapade var så revolutionerande och ALLA fps-spel efter Doom bygger på de ideer som de lyckades implementera. Wolfenstein i all ära, men det var en helt annan upplevelse även om jag investerade oförsvarbart många timmar i det också. Som sagt, man måste nog varit med för att förstå vilket avtryck som skapades av spelet.

Doom hade nog vunnit rätt överlägset om frågan var vilket spel som revolutionerade genren mest eller vilket spel som var bäst på tiden det begav sig. Doom hade ju ingen konkurrens (i princip) så hade något annat spel vunnit hade det varit väldigt konstigt. Nu var ju dock frågan vilket spel som är bäst, inte vilket som var och då tycker iaf jag att Doom har svårt att konkurrera. Speciellt om man bortser från nostalgifaktorn.

Jag bortsåg helt från nostalgi. Och logiken blir helt fel om du inte sätter spelet i sitt rätta sammanhang för då kan ett "gammalt" spel adrig vinna. Det är självklart så att BF3 är "bättre" än Doom vad det gäller grafik e t c. Men om du jämför BF3 med sina samtida spel så är det inte så dominant som Doom var jämfört med sina samtida. Därför är Doom på topp på min lista p g a sin tekniska och spelmässiga överlägshet.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Flakmonkey
Skrivet av azynkron:

Jag bortsåg helt från nostalgi. Och logiken blir helt fel om du inte sätter spelet i sitt rätta sammanhang för då kan ett "gammalt" spel adrig vinna. Det är självklart så att BF3 är "bättre" än Doom vad det gäller grafik e t c. Men om du jämför BF3 med sina samtida spel så är det inte så dominant som Doom var jämfört med sina samtida. Därför är Doom på topp på min lista p g a sin tekniska och spelmässiga överlägshet.

Jag håller inte med dig om att ett gammalt spel inte kan vinna som det bästa spelet. Jag röstade på ett spel som var 10 år gammalt eftersom. jag helt enkelt tycker det är bättre och det är det spelet jag skulle välja om jag bara fick spela ett FPS. Självklart är det inte snyggare än moderna spel, men det är roligare och bättre i min mening. Sen kan man ju också hävda att ett modernt spel aldrig skulle kunna vinna den här omröstningen eftersom inget spel varit så överlägset konkurrenterna som Doom eftersom dom inte hade någon konkurrens öht.

Men hursom, jag förstår ditt resonemang och har inget problem med det eftersom du tolkar bästa spelet på det sättet som du gör. Det jag har problem med är frågan, eftersom den uppenbarligen går att tolka på lite olika sätt. Exakt samma diskussion som när man ska snacka om den bästa fotbollsspelaren genom tiderna. Du kan inte jämföra Pelé med Messi på ren skicklighet eftersom du har helt andra referensramar. Det du möjligtvis skulle kunna säga är att Pelé var mer överlägsen än vad Messi är nu men det innebär inte att Pelé var en bättre fotbollsspelare om du ställer dem bredvid varandra

Det finns inget som slår Half-Life ändå. Känslan och nymodigheten från den tiden sitter fortfarande i.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

12
Skriv svar