Gamestop: "Fysiska spel kommer aldrig att försvinna"

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:
Skrivet av Devan:
Skrivet av Joql:

problemet ligger väl på att några av favoritspelen går upp över 50gb. Kan dom inte sälja dom på usb?

Du kan enbart ha max 4 gig filer på usb

Det finns ju USB minnen med 512GB på webhallen har ocksp läst nånstans att det ska komma 1TB minnen om det nu inte redan har kommit

Han menade filstorleken, inte USB-minnets storlek.

Medlem
Skrivet av nhagyavi:

Vart är svaret "alltid digitalt"?

Exakt, var är det? Jag har inte köpt ett spel i butik sen 1890-talet. Allvarligt så köper jag allt digitalt, utom ett par enstaka Collector's Edition som jag velat ha i box. Mest på grund av sentimentalitet tror jag.

Medlem
Skrivet av returpack:

För oss som inte gillar DRM finns det inte heller så många alternativ, då GoG i huvudsak satsar på äldre eller indie-spel.

Det har funnits DRM på boxade spel sen 80-talet. Fattar inte varför folk tror att köpa digitalt innebär någon skillnad på DRM-fronten.

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

Fysiskt hela vägen. Kan jag inte ställa det på hyllan så ställer jag det hellre i torrentlistan än betalar för det. (Om det inte är små indies vi pratar om, sådana spel har jag inget mot om de är digitala.)

Låter som en underlig inställning om jag får vara uppriktig.

Om det inte finns i box så ska det piratas? Varför inte strunta i att spela det överhuvudtaget då istället? Det släpps massor av spel, ingen har tid att spela alla. Hoppa över dem du inte vill köpa istället för att pirata dem, tack.

Små- och indiespel är ok att köpa digitalt men inte större releaser. Varför dra en sådan artificiell gräns?

Medlem
Skrivet av KoP:

Köper mest fysiskt. Det ligger dessutom i människans natur att samla på fysiska ting, saker man kan känna och ta på. Vore hemskt trist att inte kunna ha en fin samling spel i hyllan.

Tror du har helt fel där faktiskt, angående att samla enbart på fysiska saker.

Det finns spel där digitala vapen säljs för tusentals kronor som t.ex. CS. Bara att leta artiklar t.ex. på FZ om det.

Spel som World of Warcraft har massor av spelare som gillar att samla på digital utrustning som gör dem unika och även "achievements".

Våran natur att samla eller vilja visa upp sig som speciell finns absolut även i digitala världen.

Avstängd

PC köper jag jämt digitalt.

Konsol/bärbart - fysiskt.

Inaktiv
Skrivet av Buio:
Skrivet av nhagyavi:

Vart är svaret "alltid digitalt"?

Exakt, var är det? Jag har inte köpt ett spel i butik sen 1890-talet. Allvarligt så köper jag allt digitalt, utom ett par enstaka Collector's Edition som jag velat ha i box. Mest på grund av sentimentalitet tror jag.

Jag förstår vad du menar, men jag har inte köpt ett spel i fysisk form sedan 2012, då jag köpte Forsaken i en liten affär (som inte finns i dag) som sålde retrosaker. Innan dess var det... öhm... 2006... tror jag. Jag tror att The Elder Scrolls IV: Oblivion var mitt sista fysiska spelköp.

Medlem

Lite blandat här faktist.
Försöker få fysiskt när det går med nya titlar.

Däremot är jag helt på digitalt när man kan få spelen för en struntsumma typ Humble Bundle och ibland Steam Reor.

Medlem

Har inte haft en CD-läsare i min dator på 5år, det talar väl för sig självt. Däremot på ps4 blir det ett o annat fysiskt exemplar

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av 1337Figaro:
Skrivet av Devan:
Skrivet av Joql:

problemet ligger väl på att några av favoritspelen går upp över 50gb. Kan dom inte sälja dom på usb?

Du kan enbart ha max 4 gig filer på usb

Det finns ju USB minnen med 512GB på webhallen har ocksp läst nånstans att det ska komma 1TB minnen om det nu inte redan har kommit

Han menade filstorleken, inte USB-minnets storlek.

Om det ändå hade varit tekniskt möjligt att dela upp 50 GB i si så där 13 st 4 GB stora filer... Låter som sci-fi jag vet, men kanske nån dag?

Medlem
Skrivet av Buio:

Det har funnits DRM på boxade spel sen 80-talet. Fattar inte varför folk tror att köpa digitalt innebär någon skillnad på DRM-fronten.

Fattar inte att du inte förstår det ÄR en skillnad.

Om Valve bestämmer sig för att banna mitt konto REJÄLT, dvs hindra kontot från att komma online/köpa mer spel/spela mina nuvarande spel...

DÅ kan jag fortfarande spela alla mina PC spel som INTE digitala, utan som ligger på skiva/diskett osv, som INTE är låsta till ett digital konto.

Samma sak för konsol.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Kanske att fysiska utgåvor av spel kommer att leva kvar som en liten nisch i framtiden men frågan är om det kommer löna sig för utgivaren att ge ut spel i fysiska upplagor med tanke på den minskande marknaden för sådana.

Personligen har jag nog inte köpt ett fysiskt spel på ~7 år ungefär och har inte heller någon dvd läsare sen ett par år tillbaks. Ser ingen anledning att besvära mig med skivor när det går så mycket lättare, snabbare, och billigare att handla digitalt.

Ambassadör
Xbox

Jag köper så klart det som är billigast. På PC är det helt digitalt och på konsoll är det fysiskt till 90%.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av KoP:

Köper mest fysiskt. Det ligger dessutom i människans natur att samla på fysiska ting, saker man kan känna och ta på. Vore hemskt trist att inte kunna ha en fin samling spel i hyllan.

Tror du har helt fel där faktiskt, angående att samla enbart på fysiska saker.

Det finns spel där digitala vapen säljs för tusentals kronor som t.ex. CS. Bara att leta artiklar t.ex. på FZ om det.

Spel som World of Warcraft har massor av spelare som gillar att samla på digital utrustning som gör dem unika och även "achievements".

Våran natur att samla eller vilja visa upp sig som speciell finns absolut även i digitala världen.

Det är så sant som det är sagt, jag samlar både ovanliga achievements och badges på steam... :$

Tycker för övrigt att uttalandet om att fysiska spel aldrig kommer försvinna känns rätt naivt.

Kör för det mesta med digitalt om det inte är ett spel jag nästan har drömt om att skaffa. Då är det fysiskt som gäller. Det är alltid trevligare att ha en kartong att titta på än en symbol på Steam.

Nu senast köpte jag Witcher 3 med tillhörande metall-box

Däremot var det år och dar sen jag köpte ett spel i en fysisk butik, de senaste åren har det till 99% bara köpts från onlinebutiker som Webhallen och Spelbutiken.

Medlem

Varför skulle man välja den digitala utgåvan som kostar mer än den fysiska? OFTAST är det så iallafall... samtidigt som man idag ändå kan, eller till och med är TVUNGEN att aktivera den fysiska utgåvan hos STEAM eller ORIGIN.

Visst finns det reor och så... men vid release är digitalt i regel dyrare.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av 1337Figaro:
Skrivet av Devan:
Skrivet av Joql:

problemet ligger väl på att några av favoritspelen går upp över 50gb. Kan dom inte sälja dom på usb?

Du kan enbart ha max 4 gig filer på usb

Det finns ju USB minnen med 512GB på webhallen har ocksp läst nånstans att det ska komma 1TB minnen om det nu inte redan har kommit

Han menade filstorleken, inte USB-minnets storlek.

Aha där fick jag för att jag ger mig in i saker som jag är väldigt okunnig i xD

Medlem

Ingen som nämnt något om vad som är bäst för miljön? Nej ingen bryr sig väl om den förresten?

Medlem

föredrar fysiskt men svårt att köpa det när det ändå hamnar digitalt samt så kan man inte köpa fysiska exemplar nästan någonstans här i umeå

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:
Skrivet av Buio:

Det har funnits DRM på boxade spel sen 80-talet. Fattar inte varför folk tror att köpa digitalt innebär någon skillnad på DRM-fronten.

Fattar inte att du inte förstår det ÄR en skillnad.

Om Valve bestämmer sig för att banna mitt konto REJÄLT, dvs hindra kontot från att komma online/köpa mer spel/spela mina nuvarande spel...

DÅ kan jag fortfarande spela alla mina PC spel som INTE digitala, utan som ligger på skiva/diskett osv, som INTE är låsta till ett digital konto.

Samma sak för konsol.

Fast det kan du inte. Majoriteten av PC-alla spel du köper fysiskt idag måste fortfarande aktiveras via Steam, Origin, Uplay eller andra tjänster. Jag kastar en snabb blick på min spelhylla här bredvid och uppskattar att om Steam stänger ner så är cirka hälften av skivorna meningslösa.

Medlem

Varför köpa digitalt?
* ofta dyrare än fysisk utgåva
(Hade t ex gärna förbokat nya starcraft digitalt, men att det ska vara dyrare digitalt när dom kapat tillverkning, transport och en ÅF är helt oförståeligt. Halva priset mot fysisk vore rimligt)
* går inte att låna ut spel till polare.
* går inte att sälja vidare singleplayerspel man är klar med

Medlem

Köper jag något fysiskt brukar jag lösa in det i någon klient. Då jag inte har någon fungerande DVD-spelare längre i datorn, inte haft på ett par år, och inte vill köpa utdaterad teknik "bara för att" så blir det digitalt eller fysiskt som är inlöst.

DVD som media är hopplöst utdaterat. Det är långsamt och det är trögstartat. Accesstid när den "varvar upp" och är det "50-gb spel" så tar det en månad att installera.

Föredrar Steam, använder andra vid behov.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av whoo:

Varför köpa digitalt?
* ofta dyrare än fysisk utgåva
(Hade t ex gärna förbokat nya starcraft digitalt, men att det ska vara dyrare digitalt när dom kapat tillverkning, transport och en ÅF är helt oförståeligt. Halva priset mot fysisk vore rimligt)
* går inte att låna ut spel till polare.
* går inte att sälja vidare singleplayerspel man är klar med

De två sista argumenten är ju tyvärr tveksamma så länge vi pratar PC-spel. Även fysiskt inköpta spel aktiveras ofta via Steam och liknande tjänster. Så då går det helt enkelt inte att sälja vidare eller låna ut till en kompis eftersom licensnyckeln är knuten till ditt Steam- eller Originkonto.

Medlem

Bring back big box games imo, dom var störtsköna och roliga att samla på

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Fattar inte att du inte förstår det ÄR en skillnad.

Klart det finns skillnader, men folk gör för stor grej av det som en anledning att inte köpa digitalt. DRM som DRM. Jag har varit med om DRM på Spectrum som krävde att man höll upp lins mot monitorn. Rollspel som frågade efter ord i en manual mitt inne i spelet. All möjlig fysisk DRM-skrot som jag är glad att slippa nu.

Såg också att nyligen så slutade ett stort antal boxade PC-spel att fungera på Windows 10 och Windows 8, då Microsoft stoppade gamla DRM på grund av säkerhetsrisker med dem.

Medlem
Skrivet av whoo:

Varför köpa digitalt?
* ofta dyrare än fysisk utgåva
* går inte att låna ut spel till polare.
* går inte att sälja vidare singleplayerspel man är klar med

Man kan köpa det på nätet utan att gå till butik. Att ta mig in till Webhallen skulle kosta över 120:- med kommunal trafik. Porto är billigare, men då måste jag hämta det på ett ställe som är långt bort (tack posten för att ni suger).

Det går genom t.ex. Family Sharing i Steam. Med begränsningar om att inte spela samtidigt. Samtidigt en del fördelar, som t.ex. tillgång till alla delbara spel och inte bara ett.

Vem säljer sina spel? Jag har inte sålt ett enda spel. De spel som är bra vill jag ha kvar, jag är en samlare. Om det är dåligt kan man göra refund numera på Steam. Dessutom finns det massor av boxade spel på PC som absolut inte går att sälja. En kompis köpte ett boxat på Ebay en gång. Givetvis var spelet redan installerat och reggat och han kunde inte installera eller spela det.

Medlem

Jag gillar inte DRM och ser helst att det försvinner helt. Men verkligheten är annorlunda.

Jag skulle gärna se mer av tillfälliga DRM. Säg att ett spel släpps med DRM för att skydda från piratkopiering i tiden runt spelets release. Sen när det gått t.ex. ett halvår så släpper de en patch som tar bort all DRM.

De flesta spel drar in de stora inkomsterna under tiden strax efter release, och då får de ha sitt DRM under den tiden.

Har sett ett par spel som haft detta, tror t.ex. Civ4 hade DRM från början, men att det patchades bort längre fram.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av returpack:

För oss som inte gillar DRM finns det inte heller så många alternativ, då GoG i huvudsak satsar på äldre eller indie-spel.

Det har funnits DRM på boxade spel sen 80-talet. Fattar inte varför folk tror att köpa digitalt innebär någon skillnad på DRM-fronten.

Ja, jag påstår inte att DRM inte existerar på fysiska kopior.
Väldigt många spel i dag måste ju aktiveras via Steam, vilket är sorgligt.

Det jag menar är dock att jag kan inte köpa något nytt AAA-spel digitalt, om jag vill undvika DRM, även om den fysiska kopian är fri från sådant.

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

Vill helst ha allt fysiskt. Det går inte att lita på Steam och sånt.

Vad är det du inte litar på? DRM lösningarna får du dras med oavsett. Om stödet för ett spel försvinner (servrarna stängs ner ex.) så är du rökt oavsett.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Året är 2152, jorden är insvept i en nukleär vinter som täcker hela jorden. Av mänsklighetens en gång världsomspännande civilisation återstår bara 6 627 isolerade samhällen. Dessa är uppbyggda runt Gamestops butiker där folk handlar spel på plastskivor. Överlevarna ber till sin messias Paul Raines som såg gjorde det möjligt att roa sig även utan internet vilket de andra musik och filmindustrin övergav på 2050-talet.

123
Skriv svar