Svenska PC Gamer går i graven

Robot
Svenska PC Gamer går i graven

Ett av Sveriges mest älskade och anrika magasin blev 19 år.


Medlem
Svenska PC Gamer går i graven

Tidningen har varit väldigt steril senaste åren och blivit sämre och sämre tyvärr. Slutade prenumerera faktiskt nu i september innan detta ens var beslutat. Tidningen har saknat intressanta artiklar, tråkiga spel recensioner m.m. Tråkigt givetvis att den går i graven men utan förnyelse kan man knappast leva vidare.

Medlem

Nämen, usch vad tråkigt. Senast igår fick jag Fallout 4-numret och reflekterade över hur avkopplande det är att ligga på soffan och läsa en fysisk speltidning.

Tack för otaliga intressanta lässtunder och lycka till med framtida projekt, all PC Gamer-personal!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Men vad i hela HISINGEN är detta!?

Har läst blaskan konstant sedan slutet av 90talet, och har alltid fått många skratt (bildkommentarer <3) under långa toalettbesök.

Minns med glädje när man fick hem Pc Gamer och genast slet ur cdskivan med demos och annat otyg, och bara frossade.
Jag minns varma ledarord om nya familjemedlemmar som sett dagens ljus, och den underbara recensionen om Postal 3.
Jag minns en tidning, som med största allvar, gjorde sitt yttersta för att ledsaga oss om vilka spel som var värda att införskaffa.
Detta kommer aldrig att glömmas. Aldrig. Och hör sen!
Jag önskar alla i redaktionen, och alla som har medverkat i att göra Svenska PCG till den bästa tidningen ever, lycka till i framtiden. Hoppas på någon slags "minnestidning" vid årsskiftet.

Tack för allt. <3


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Det var ju tråkigt, sure jag har inte köpt en pc gamer sedan 2003 tror jag det var, men jag har mina fina minnen när man köpte tidningarna samt fick sig en cd skiva med intressanta moddar och demos man kunde pröva sen hade man en radda läsning framför sig sedan mot kvällskvisten

Medlem

Jag har fortfarande sex olästa nummer under mitt vardagsrumsbord där de hamnat på grund av tidsbrist. Men nu ska jag ändå ta mig tid och läsa igenom allt. Tack för den här tiden PC Gamer!


signatur

Burn in the light.

Medlem

Jubileumsnumren står ut. Men för min del är det mer personligt än så. Jag började läsa 96 när jag började gymnasiet. Och med allt som kändes främmande, utelämnande och kallt, så var PC Gamer och deras texter en bastant del av mitt liv.

Det är främst de första fem åren som står ut; mest pga deras humor och hela tiden bra val av skribenter, som gjort att de stått ut. Självklart även hela tiden fram till idag.

Men det var det som hookade mig och fick mig att bli prenumerant sen '97, och än idag...

Jag ser fram emot de sista numrena och hoppas att de eminenta personalen får en hejdundrandes avslutning.

Det är väldigt vemodigt, och framförallt sorgligt att en så viktig tidning som PC gamer läggs ner. Men antagligen är det bara ett tecken på tiden vi lever i. Eller att Egmont är ett gäng nötter....

Men men....jag tackar och bockar för alla år som gått och alla foruminlägg, alla brev ni tagit upp (bara mailat in en gång, men ni tog upp den då) och för all inspiration och framförallt goda insikter i spelindustrin.

Tack o hej!


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem

Väldigt tråkigt!

Har prenumererat på PC Gamer sedan.. hmm 98? Så det känns lite som att ett kapitel i ens eget liv också är avklarat.


signatur

Have a good time!

Medlem
Inaktiv

Va länge sedan jag prenumererade på PCG nu, men det är ändå med en liten tår man kommer sakna PCG, en tidning som har gett mig många bra timmar under åren!

Medlem

Trist, men det var bra länge sedan jag läste en dock...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Trist, men tyvärr hörde ju tidningen till en form av media som håller på att dö ut.

Medlem

Trogen prenumerant sedan 1998.
Agorander. CD-Hasse, PCG-ankan m.m.

Tack för alla härliga stunder ni gett mig och lycka till i framtiden till alla anställda.

Testpilot

Trist såklart även om jag alltid föredragit PCG UK
Den svenska tidningen hade dock haft sin charm då de tagit ut svängarna och inte bara översatt artiklar från systertidningarna.

Medlem

RIP PC Gamer, kommer fortfarande ihåg det första numret som jag köpte (gult omslag med Syndicate Wars på om jag inte minns fel).

Dags att ta över "Skägget & Co" till FZ då och utöka antalet krönikor, recensioner, tester m.m

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Minns fortfarande hur jag fnissade hejdlöst åt bildkommentaren till recensionen av Heroes of Might & Magic V. "Och längs vägen stod rapparen Petter och brann, permanent". Många års glada minnen, både som läsare och senare som redaktör. Sannerligen en institution som går i graven.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Ett bakslag för Härskarrasen. Frukta dock icke! Härskarrasen vinst över konsol-undermänniskorna är oundviklig. Med våra höga uppdateringsfrekvenser och låga temperaturer är vi ostoppbara!

Medlem

Storheten kom med att folk inte hade internet och där kom med intressant skiva med innehåll. Tex Q3Demo var med titt som tätt men även mjukvara som Winzip osv hängde med i svängarna.
De gjorde tidningen som ett bra verktyg för de som var intresserade av datorer/gaming.
Sen kom bredband till folket å de va väl där de kanske börja gå emot PCGamer tanke på att man kunde få reviews osv på nätet?
Lite som man alla tidningarna idag.
Men jag minns PC Gamer med sina skivor för de va guld värda.

Relik 📜

Hade många fina PCG-stunder när jag gjorde lumpen. När tåget rullade in till Skövde station sena söndagskvällar och man kände sig lite lagom deppig, då blev det besök på Pressbyrån för att ta med en PC Gamer och en Brämhults Hallon till logementet!


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

PC spelare sedan 1996. Aldrig läst PC gamer. Unik?

Frilansare

Min första text att publiceras i PCG var en recension på helikopter-liret Team Apache. Jag skrev bildtexten "Han gjorde helikoptern för sin wingman." Var så sjukt stolt. Rip!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av fredo:

PC spelare sedan 1996. Aldrig läst PC gamer. Unik?

Knappast.

Medlem

Det känns verkligen vemodigt idag. Jag vill passa på att tacka alla läsare som gjorde det möjligt för tidningen att hålla så pass länge.

Medlem

Bäst var alltid Bennets "gula" kolumn!

Medlem

Före detta mångårig prenumerant och frekvent hemsidebesökare beklagar. Tråkigt.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Kommer ihåg när PC Gamer hade "läsarnas egna spelrecensioner" och jag recenserade Devil May Cry 3 och kom med i tidningen och fick hem ett silvrigt cd-fodral (stod PC Gamer på den) där man kunde ha sina cd-skivor på ett ställe och kanske en t-shirt också.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Kommer ihåg när jag bodde i Växjö i slutet av 90-talet och sökte ett jobb som skribent på PC gamer. Man skulle skriva en recension på något nytt spel och skicka med ansökan. Skrev en lyckad variant på Icewinddale...kommer inte ihåg om det var ettan eller tvåan. Det jag kommer ihåg är att jag inte fick jobbet...det gick till en av redaktionens kompisar (undrar hur det gick till?)...men det mest intressanta var att recensionen av spelet ifråga i nästa nummer var väääldigt lik min...och identisk i vissa formuleringar. Skriven av Joakim Bennet...så skoj att du tog cred för min text. Eftersom den var nog bra att publicera så antar jag att jag höll måttet. Men vill man anställa en kompis utan talang istället så... Fortsatte läsa tidningen efter det...men har alltid haft ett ont öga till dem efter det.

Medlem

Har sett tidningarna i matbutiker och alltid kikat lite intresserad. Men så kommer jag på mig själv att jag redan vet det mesta om de spel jag är intresserad av.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

so sad, PC Gamer är barndomsminnen för mig... har fortfarande kvar en drös gamla tidningar från förra millenniet för nostalgi-silen man behöver ibland... en av mina första upplagor innehöll ett Magic the Gathering booster pack, och so my fate was sealed. tack för allt PC Gamer, rest in peace!


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Skriv svar