EA krävde 85 på Metacritic för miljonbonus

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Stelefan:

Ännu en anledning till att sluta ge ut betyg i dessa skalor.
Helt befängt i min mening att ge ett spel en 4 av 5 tex då det är en helt subjektiv åsikt det handlar om..

Bättre att säga "detta är bra och detta är mindre bra. Vi rekommenderar detta" tex.

Eurogamer leads the way.

Själv måste jag ge en tumme upp för Ars Technicas betygssystem. En punktlistad sammanfattning i slutet av recensionen med rubrikerna "the good", "the bad" och "the ugly". Inga siffror.

Medlem

Tror det var kingdoms of amalur jag testade trial på origin, blev då inget fan av det minns dock inte varför.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av satarielmike:

Vadå? Det var väl ändå en bonus. Liksom, for a job extra well done? Jag ser då inga problem med det.

Så du skulle frivilligt lägga din lön/bonus i händerna på en handfull personer som inte ens egentligen är slutkonsumenter, som oftast inte har några som helst kvalifikationer, väldigt godtyckligt system där man blandar olika betygsskalor m.m.?

Inget jag själv skulle vilja göra.

Metacritic-skalans översättningar blir helt skeva. Med betygsskalan 1-5 måste det till en 5:a för att nå över den där 85-gränsen, och för 10-skalor krävs 9 eller 10. Alla de tre betygen - 5/5, 9/10 och 10/10 - brukar markera ett långt bättre spel än 85 på Metacritic.

Alla de här "offentliga" betygen har blivit helt irrelevanta för oss vanliga konsumenter. IMDB, t ex, headlinar sina artiklar med biljettförsäljning under första helgen som ett betyg. Detta har naturligtvis inte ett smack att göra med kvaliteten på de bajsmackor som filmbolagen serverar nu för tiden.

För mig är betygen här på FZ (nej, jag fiskar inte efter smicker) mycket mer värdefulla tillsammans med mina favoriter på bl a Youtube (som jag vet delar min smak).


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ser inget fel på den moroten. Mer intressant vore att veta hur mycket t.ex. FZ kräver för att ge ut sina högre betyg.

Suck.. Varför i hela helvetet hänger du här då? Det är ju själva definitionen på idioti om du nu så helhjärtat tycker de gör ett dåligt jobb.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av snubben:
Skrivet av Bojkott:

Ser inget negativt i att man lockar med en bonus om spelet får tillräckligt bra betyg. Dock var väl 85 ganska dumt krav eftersom att så många använder sig av 10-systemet där 8.5 inte ens existerar.

Fast nu gäller ju 85 som ett snittbetyg och inte ett betyg i sig. T.ex om en sida ger betyg 8 och en annan ger betyg 9 så blir ju 8.5 snittbetyget.

De här betygen, liksom betygen på ex IMDB, är viktade så du kan inte jämföra med ett rakt genomsnitt.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av kebbe:

Ser inget fel på den moroten. Mer intressant vore att veta hur mycket t.ex. FZ kräver för att ge ut sina högre betyg.

Suck.. Varför i hela helvetet hänger du här då? Det är ju själva definitionen på idioti om du nu så helhjärtat tycker de gör ett dåligt jobb.

Vet inte om du har märkt det men utöver recensioner har FZ nyheter, förhandstittar, artiklar, bloggar och ett förhållandevis aktivt forum.

12
Skriv svar