Notch vann, ger 550 000 kr för välgörenhets-standup av Schyffert/Rheborg

Robot
Notch vann, ger 550 000 kr för välgörenhets-standup av Schyffert/Rheborg

Och de båda komikerna kryddar budet ur egen ficka.


inK
Medlem
Notch vann, ger 550 000 kr för välgörenhets-standup av Schyffert/Rheborg

Bra initiativ!


signatur

Every trophy counts...

Medlem

Jag hade också betalat 550000 för en träff med Schyffert och Rheborg, om jag haft pengarna.

Medlem

Får se hur många av Notchs kompisar som dyker upp nu...

Nä men det var ju kul att de fick ihop lite över en halv miljon och att komikerna själva pytsar in hundra lök till slutsumman.

Medlem

Skulle vara kul att veta om de andra som budat ens haft pengarna? I början var det väl ebbasmamma_72 eller något som var med o buda. Inte för att Ebbas mamma inte kan ha pengar, men ändå.

lätt att va rolig om man skiter pengar

Medlem
Skrivet av humancentipede:

lätt att va rolig om man skiter pengar

Du är ganska pank va?

Medlem

Det gäller att rida på vågen så länge det håller i sig, finns mycket poäng att hämta för kändisar nu.
Kul att det skänks pengar men synd att det tog fyra år av inbördeskrig i Syrien innan folk öppnade sina ögon.
Får se vilka som kommer ihåg de drabbade i närområdet om några månader när tidningarna har slutat skriva om det och bomberna fortfarande faller.

Medlem
Skrivet av bleetzer:

Skulle vara kul att veta om de andra som budat ens haft pengarna? I början var det väl ebbasmamma_72 eller något som var med o buda. Inte för att Ebbas mamma inte kan ha pengar, men ändå.

Det fanns nog en del, många borttagna bud när de insåg att Notch inte skulle bjuda över, och sen så blev det telefonbud pg av de oseriösa buden. Har aldrig sett det på tradera förut.

Medlem
Skrivet av Tabula:

Det gäller att rida på vågen så länge det håller i sig, finns mycket poäng att hämta för kändisar nu.
Kul att det skänks pengar men synd att det tog fyra år av inbördeskrig i Syrien innan folk öppnade sina ögon.
Får se vilka som kommer ihåg de drabbade i närområdet om några månader när tidningarna har slutat skriva om det och bomberna fortfarande faller.

Läste en artikel angående en studie för ett tag sedan, den tog upp att det är svårt för människor att relatera till stora tragedier. Blir som ett filter för vår empati.

Läser man att 58 personer drunknade när en båt sjönk så förstår man att det är en stor tragedi, däremot så är det svårt relatera och känna empati i den magnituden.

Ser man en bild på ett litet barn som drunknat och spolats upp på en strand så triggas vår empati rätt rejält. Vi vaknar till kan man säga i samanhanget.

Summa summarum var att vår "empati" försvagas när det är mer än 1 person, som något filter som kickar in för att vi inte ska gå under helt och hållet antar jag.

Allt är inte så svart och vitt kanske men personligen känner jag att det stämmer rätt bra mot hur jag reagerat på katastrofen som inbördeskriget innebär. Kanske speciellt eftersom jag har barn själv?

Men att peka mot att folk rider på vågen för att plocka poäng är väl lite cyniskt kan jag tycka, går det att göra rätt utan att få någon form av skit för det?

Medlem

Rheborg för fan. Börja jobba på Morran och Tobias efter den här "standupen".


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Tabula:

Det gäller att rida på vågen så länge det håller i sig, finns mycket poäng att hämta för kändisar nu.
Kul att det skänks pengar men synd att det tog fyra år av inbördeskrig i Syrien innan folk öppnade sina ögon.
Får se vilka som kommer ihåg de drabbade i närområdet om några månader när tidningarna har slutat skriva om det och bomberna fortfarande faller.

Du skriver exakt de ja tänker!

Medlem
Skrivet av umegatron:
Skrivet av humancentipede:

lätt att va rolig om man skiter pengar

Du är ganska pank va?

Ring polisen, jag har bevittnat ett mord!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av Tabula:

Det gäller att rida på vågen så länge det håller i sig, finns mycket poäng att hämta för kändisar nu.
Kul att det skänks pengar men synd att det tog fyra år av inbördeskrig i Syrien innan folk öppnade sina ögon.
Får se vilka som kommer ihåg de drabbade i närområdet om några månader när tidningarna har slutat skriva om det och bomberna fortfarande faller.

Läste en artikel angående en studie för ett tag sedan, den tog upp att det är svårt för människor att relatera till stora tragedier. Blir som ett filter för vår empati.

Läser man att 58 personer drunknade när en båt sjönk så förstår man att det är en stor tragedi, däremot så är det svårt relatera och känna empati i den magnituden.

Ser man en bild på ett litet barn som drunknat och spolats upp på en strand så triggas vår empati rätt rejält. Vi vaknar till kan man säga i samanhanget.

Summa summarum var att vår "empati" försvagas när det är mer än 1 person, som något filter som kickar in för att vi inte ska gå under helt och hållet antar jag.

Allt är inte så svart och vitt kanske men personligen känner jag att det stämmer rätt bra mot hur jag reagerat på katastrofen som inbördeskriget innebär. Kanske speciellt eftersom jag har barn själv?

Men att peka mot att folk rider på vågen för att plocka poäng är väl lite cyniskt kan jag tycka, går det att göra rätt utan att få någon form av skit för det?

Det jag pratar om är människans oförmåga i att hitta relevant information och att vara källkritisk. Vi blir lätt bekväma och matas med den information vi lättast får tag på - t.ex. Aftonbladet som har en tydlig politisk agenda.

Jag har sett bilder på döda barn i Syrien sedan 2012, det har antagligen funnits ute tidigare också. Ett barn spolas upp på Herr Svenssons semesterstrand i Turkiet och alla småbarnsföräldrar ser detta och delar det vidare på facebook (utan respekt för censur).
Helt plötsligt så exploderar allt, men dessa barn som är kvar i närområdet har glömts bort. Då har vi gjort skillnad på hur katastrofalt det är att omkomna på olika geografiska platser.

Det är dit jag vill komma - det naiva i det hela. Vi skänker lite pengar, dunkar varandras ryggar och sen kollar vi på Let's Dance och glömmer allt.

Vem rapporterar om de miljoner som dött i Kongo och alla de könsstympade flickorna där? Nej just det, Afrika har ju inget nyhetsvärde längre.

Medlem

Synd att det bara är en så där 25% av de pengarna som verkligen kommer att användas. Resten kommer att ätas upp av deras administration.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Remus:

Rheborg för fan. Börja jobba på Morran och Tobias efter den här "standupen".

Ja för den serien är ju.... *host* bra *host*. Enda roliga med den serien är om man skulle få medverka och bara dampa loss som dom gör, som underhållningsvärde att titta på? Ja du.....

Redaktör
Skrivet av azynkron:

Synd att det bara är en så där 25% av de pengarna som verkligen kommer att användas. Resten kommer att ätas upp av deras administration.

19 procent går till administration, enligt Röda korset själva.


signatur
Medlem
Skrivet av Tabula:
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av Tabula:

Det gäller att rida på vågen så länge det håller i sig, finns mycket poäng att hämta för kändisar nu.
Kul att det skänks pengar men synd att det tog fyra år av inbördeskrig i Syrien innan folk öppnade sina ögon.
Får se vilka som kommer ihåg de drabbade i närområdet om några månader när tidningarna har slutat skriva om det och bomberna fortfarande faller.

Läste en artikel angående en studie för ett tag sedan, den tog upp att det är svårt för människor att relatera till stora tragedier. Blir som ett filter för vår empati.

Läser man att 58 personer drunknade när en båt sjönk så förstår man att det är en stor tragedi, däremot så är det svårt relatera och känna empati i den magnituden.

Ser man en bild på ett litet barn som drunknat och spolats upp på en strand så triggas vår empati rätt rejält. Vi vaknar till kan man säga i samanhanget.

Summa summarum var att vår "empati" försvagas när det är mer än 1 person, som något filter som kickar in för att vi inte ska gå under helt och hållet antar jag.

Allt är inte så svart och vitt kanske men personligen känner jag att det stämmer rätt bra mot hur jag reagerat på katastrofen som inbördeskriget innebär. Kanske speciellt eftersom jag har barn själv?

Men att peka mot att folk rider på vågen för att plocka poäng är väl lite cyniskt kan jag tycka, går det att göra rätt utan att få någon form av skit för det?

Det jag pratar om är människans oförmåga i att hitta relevant information och att vara källkritisk. Vi blir lätt bekväma och matas med den information vi lättast får tag på - t.ex. Aftonbladet som har en tydlig politisk agenda.

Jag har sett bilder på döda barn i Syrien sedan 2012, det har antagligen funnits ute tidigare också. Ett barn spolas upp på Herr Svenssons semesterstrand i Turkiet och alla småbarnsföräldrar ser detta och delar det vidare på facebook (utan respekt för censur).
Helt plötsligt så exploderar allt, men dessa barn som är kvar i närområdet har glömts bort. Då har vi gjort skillnad på hur katastrofalt det är att omkomna på olika geografiska platser.

Det är dit jag vill komma - det naiva i det hela. Vi skänker lite pengar, dunkar varandras ryggar och sen kollar vi på Let's Dance och glömmer allt.

Vem rapporterar om de miljoner som dött i Kongo och alla de könsstympade flickorna där? Nej just det, Afrika har ju inget nyhetsvärde längre.

Tror inte småbarnsföräldrar googlar "döda barn i syrien". Men förstår din tanke. Jag menade att bara för att det blir en rush nu gör inte folk mindre empatiska eller obrydda, många gör nog inte detta för att få en dunk i ryggen eller plocka politiska poäng. Det finns ganska många ohyggliga saker, du nämer själv flera, tror väldigt många väljer att INTE läsa på om dessa allt för mycket för att slippa må konstant dåligt över det, sedan har många inte möjlighet att skänka pengar till alla verksamheter och ändamål även om de skulle vilja.

Jag delar dock bitar av ditt resonemang.

Medlem
Skrivet av TheConsul:

.
.
.
Men att peka mot att folk rider på vågen för att plocka poäng är väl lite cyniskt kan jag tycka, går det att göra rätt utan att få någon form av skit för det?

Det tycker jag inte, det är helt ok att folk skänker pengar till välgörande ändamål. Det jag tycker är fel är hur media hanterar det. Den enda organisation jag själv gladeligen skänker pengar till är Läkare utan gränser då de håller ner sina omkostnader bäst, hittills.

Gina Dirawi sammanfattade min syn på det hela väl här om dagen.

Skrivet av Gina Dirawi:

Det är vidrigt att se det mediaklimat som utvecklats där kända människor använder andras utsatthet för att gynna sina varumärken. För det är just det som händer just nu.
Att ni bryr er är fint, men det är sättet ni gör det på som blir fel. Det blir extremt verklighetsfrånvänt och fånigt när tidningar som tidigare skrivit kränkande om människor i så många år, och förstört så många liv, för ja, det har ni gjort, nu plötsligt försöker framställa sig själva som hjältar. Hur tror ni eran framställning av invandrare, muslimer,svarta, flyktingar, kvinnor, homosexuella osv har påverkat människor i det här landet? Har ni glömt det extrema drev som var mot ex muslimer för bara några år sen? Hur varenda man från mellanöstern,eller mörkare man i allmänhet, sågs som något läskigt, och fortfarande i många fall gör. Detta är bara ett exempel av tusentals.Ni fick så många av oss, inklusive mig själv, att tro att vi var mindre värda än er.Ni bidrog till att många har svårt att få jobb,att vi alltid blev förföljda av vakter i affärer, att vi alltid måste jobba hårdare än vår omgivning för ens komma i närheten av ett likvärdigt liv, att vi ska vara tacksamma att vi ens får existera med några procent av era rättigheter. Tror ni att ni kommer undan med att ni är för allas lika rätt IDAG, att ni bryr er om oss IDAG, när ni inte gjorde något som stod för det för bara några år sen? Det blir sån dubbelmoral.
Sen att våra frågor fortfarande ska framträdas av människor som aldrig upplevt utsatthet för deras etnicitet,religion eller sexualitet osv. Att "kända" människor, som inte vet ett skit om hur det är att ständigt straffas för den man är, på grund av sin etnicitet,religion,sexualitet,kön eller livssituation ska företräda dessa frågor. Det blir inte rätt, för det känns som, att våra ord, det vi försökt få er att förstå så länge, inte betydde något, tills,(&jag hatar att prata om människor i färg), en vit person sa orden. Att ni "godkände" frågan, & sen blev den okej.Att hjälpa folk i nöd är inget du ska använda för att få en klapp på axeln för, det handlar om ren medmänsklighet.Libanon har tagit emot över 1 miljon flyktingar&de framställer sig inte som hjältar.Visa ödmjukhet tack!

Länk till posten

Medlem
Skrivet av deezel:
Skrivet av TheConsul:

.
.
.
Men att peka mot att folk rider på vågen för att plocka poäng är väl lite cyniskt kan jag tycka, går det att göra rätt utan att få någon form av skit för det?

Det tycker jag inte, det är helt ok att folk skänker pengar till välgörande ändamål. Det jag tycker är fel är hur media hanterar det. Den enda organisation jag själv gladeligen skänker pengar till är Läkare utan gränser då de håller ner sina omkostnader bäst, hittills.

Fast nu pratar vi väl om två lite olika saker, du nämner media, jag menar på att många inte bryr sig om att få klappar på axklarna osv. Dock är det väl en andel som gillas att synas i media av olika anledningar, för att få sin klapp, eller för att försöka uppmana andra till att i detta fall skänka pengar. Sedan att media snappar upp detta och publicerar inte samma sak, även om säkert många (alla?) kändisar inte nekar till publicitet.

Sedan verkar jag missat medias drev mot muslimer för några år sedan, men förstår att de utsatta grupperna uppmärksammar sådant på ett annat sett då det är deras vardag.
Men dubbelmoral finns det gott om i vårat land i övrigt så att detta ska vara ett undantag från allt känns inte så konstigt. Typiskt i-landsproblem vill jag påstå som tar fokus från de riktiga problemen lite. Det går inte att göra rätt av rätt anledning?

DOCK står jag fast i att majoriteten inte väljer att göra detta för att få massa beröm, klappar och emotes här och där. Kanske jag som är naiv..

Medlem
Medlem
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av deezel:
Skrivet av TheConsul:

.
.
.
Men att peka mot att folk rider på vågen för att plocka poäng är väl lite cyniskt kan jag tycka, går det att göra rätt utan att få någon form av skit för det?

Det tycker jag inte, det är helt ok att folk skänker pengar till välgörande ändamål. Det jag tycker är fel är hur media hanterar det. Den enda organisation jag själv gladeligen skänker pengar till är Läkare utan gränser då de håller ner sina omkostnader bäst, hittills.

Fast nu pratar vi väl om två lite olika saker, du nämner media, jag menar på att många inte bryr sig om att få klappar på axklarna osv. Dock är det väl en andel som gillas att synas i media av olika anledningar, för att få sin klapp, eller för att försöka uppmana andra till att i detta fall skänka pengar. Sedan att media snappar upp detta och publicerar inte samma sak, även om säkert många (alla?) kändisar inte nekar till publicitet.

Sedan verkar jag missat medias drev mot muslimer för några år sedan, men förstår att de utsatta grupperna uppmärksammar sådant på ett annat sett då det är deras vardag.
Men dubbelmoral finns det gott om i vårat land i övrigt så att detta ska vara ett undantag från allt känns inte så konstigt. Typiskt i-landsproblem vill jag påstå som tar fokus från de riktiga problemen lite. Det går inte att göra rätt av rätt anledning?

DOCK står jag fast i att majoriteten inte väljer att göra detta för att få massa beröm, klappar och emotes här och där. Kanske jag som är naiv..

Det var väl mest det jag hakade upp mig på då det var det Tabula skrev i det du citerade. Kanske massuppfittade det, sorry i så fall ^^

Är mest bara trött på alla ytliga som ska "godhetsknarka" när saker flyter upp till ytan utan att lyfta ett finger annars. Det är väl förvisso som vanligt i Sverige, nästan oavsett vad det gäller så måste någon dö innan det händer något >_<

Medlem

Och cheferna gnuggar händerna över den stundande julbonusen.

Medlem
Skrivet av Tabula:
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av Tabula:

Det gäller att rida på vågen så länge det håller i sig, finns mycket poäng att hämta för kändisar nu.
Kul att det skänks pengar men synd att det tog fyra år av inbördeskrig i Syrien innan folk öppnade sina ögon.
Får se vilka som kommer ihåg de drabbade i närområdet om några månader när tidningarna har slutat skriva om det och bomberna fortfarande faller.

Läste en artikel angående en studie för ett tag sedan, den tog upp att det är svårt för människor att relatera till stora tragedier. Blir som ett filter för vår empati.

Läser man att 58 personer drunknade när en båt sjönk så förstår man att det är en stor tragedi, däremot så är det svårt relatera och känna empati i den magnituden.

Ser man en bild på ett litet barn som drunknat och spolats upp på en strand så triggas vår empati rätt rejält. Vi vaknar till kan man säga i samanhanget.

Summa summarum var att vår "empati" försvagas när det är mer än 1 person, som något filter som kickar in för att vi inte ska gå under helt och hållet antar jag.

Allt är inte så svart och vitt kanske men personligen känner jag att det stämmer rätt bra mot hur jag reagerat på katastrofen som inbördeskriget innebär. Kanske speciellt eftersom jag har barn själv?

Men att peka mot att folk rider på vågen för att plocka poäng är väl lite cyniskt kan jag tycka, går det att göra rätt utan att få någon form av skit för det?

Det jag pratar om är människans oförmåga i att hitta relevant information och att vara källkritisk. Vi blir lätt bekväma och matas med den information vi lättast får tag på - t.ex. Aftonbladet som har en tydlig politisk agenda.

Jag har sett bilder på döda barn i Syrien sedan 2012, det har antagligen funnits ute tidigare också. Ett barn spolas upp på Herr Svenssons semesterstrand i Turkiet och alla småbarnsföräldrar ser detta och delar det vidare på facebook (utan respekt för censur).
Helt plötsligt så exploderar allt, men dessa barn som är kvar i närområdet har glömts bort. Då har vi gjort skillnad på hur katastrofalt det är att omkomna på olika geografiska platser.

Det är dit jag vill komma - det naiva i det hela. Vi skänker lite pengar, dunkar varandras ryggar och sen kollar vi på Let&#039;s Dance och glömmer allt.

Vem rapporterar om de miljoner som dött i Kongo och alla de könsstympade flickorna där? Nej just det, Afrika har ju inget nyhetsvärde längre.

Mycket bra skrivit, utav er båda, men det är såhär "propaganda" fungerar, på både ont och gott, det här ett prima exempel på hur stort inflytande och kontroll Media har på Människor, det är dom som bidrar med informationen, folk tar allting som skrivs som sanning, och då får kändisarna också en roll i det hela, "sannings" ledarna i denna cirkus. Det spelar ingen roll om en eller två människor i massan ser den riktiga sanningen, det är massan som styr. Titta bara på hur Reklam fungerar.

Men nu handlar detta ändå om ett positivt fall(öppet för diskussion), men detta systemet har för det mesta bidragit till en massa skit under åren. Titta på Team America så förstår ni saken.

Medlem

Någon med så mycket pengar kan göra så mycket mer än detta patetiska PR försök. Om han är seriös om att hjälpa till så kan han göra så mycket mer än majoriteten av människor men han VÄLJER att inte göra något mer än bjuder lite på en auktion.

Notch om du vill göra något för världen så gör det seriöst och inte genom några halvbra komiker.

Medlem
Skrivet av WolfGrin:

Någon med så mycket pengar kan göra så mycket mer än detta patetiska PR försök. Om han är seriös om att hjälpa till så kan han göra så mycket mer än majoriteten av människor men han VÄLJER att inte göra något mer än bjuder lite på en auktion.

Notch om du vill göra något för världen så gör det seriöst och inte genom några halvbra komiker.

Hur VET du att han inte gör andra saker för världen med sina pengar? Han baserar över dom själv, tror inte han bryr sig om ditt godkännande. Kul också att du tycker att 550 000kr till Röda Hjälpen är att bjuda lite (tycker det är rätt mycket pengar) vi har lite olika syn på pengar tror jag.

Medlem
Skrivet av Tabula:
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av Tabula:

Det gäller att rida på vågen så länge det håller i sig, finns mycket poäng att hämta för kändisar nu.
Kul att det skänks pengar men synd att det tog fyra år av inbördeskrig i Syrien innan folk öppnade sina ögon.
Får se vilka som kommer ihåg de drabbade i närområdet om några månader när tidningarna har slutat skriva om det och bomberna fortfarande faller.

Läste en artikel angående en studie för ett tag sedan, den tog upp att det är svårt för människor att relatera till stora tragedier. Blir som ett filter för vår empati.

Läser man att 58 personer drunknade när en båt sjönk så förstår man att det är en stor tragedi, däremot så är det svårt relatera och känna empati i den magnituden.

Ser man en bild på ett litet barn som drunknat och spolats upp på en strand så triggas vår empati rätt rejält. Vi vaknar till kan man säga i samanhanget.

Summa summarum var att vår "empati" försvagas när det är mer än 1 person, som något filter som kickar in för att vi inte ska gå under helt och hållet antar jag.

Allt är inte så svart och vitt kanske men personligen känner jag att det stämmer rätt bra mot hur jag reagerat på katastrofen som inbördeskriget innebär. Kanske speciellt eftersom jag har barn själv?

Men att peka mot att folk rider på vågen för att plocka poäng är väl lite cyniskt kan jag tycka, går det att göra rätt utan att få någon form av skit för det?

Det jag pratar om är människans oförmåga i att hitta relevant information och att vara källkritisk. Vi blir lätt bekväma och matas med den information vi lättast får tag på - t.ex. Aftonbladet som har en tydlig politisk agenda.

Jag har sett bilder på döda barn i Syrien sedan 2012, det har antagligen funnits ute tidigare också. Ett barn spolas upp på Herr Svenssons semesterstrand i Turkiet och alla småbarnsföräldrar ser detta och delar det vidare på facebook (utan respekt för censur).
Helt plötsligt så exploderar allt, men dessa barn som är kvar i närområdet har glömts bort. Då har vi gjort skillnad på hur katastrofalt det är att omkomna på olika geografiska platser.

Det är dit jag vill komma - det naiva i det hela. Vi skänker lite pengar, dunkar varandras ryggar och sen kollar vi på Let&#039;s Dance och glömmer allt.

Vem rapporterar om de miljoner som dött i Kongo och alla de könsstympade flickorna där? Nej just det, Afrika har ju inget nyhetsvärde längre.

Vilken korkad inställning... Du tror att folk är helt blinda för vad som händer bara för att man inte sitter och söker efter terrorism och bombdåd dygnet runt?

Dra upp byxorna och skärp dig.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Förstår inte gnället på dom som hjälper; oavsett om dom kan göra mer eller inte, eller hur dom väljer att hjälpa.
So-what om det samtidigt ger dom PR? Dom har ju fortfarande hjälpt med lika mycket pengar? Deras donation blir ju inte mindre värd för att dom får knarka lite strålkastarljus....

Medlem

Özz Nujen, Shyffert, han flintisen vad han nu heter (ser ut som en agressiv galning) = riktiga ärkepuckon, en skam för sverige.
'
Röda Korset desutom? Riktiga scammers som jag aldrig skulle ge ett öre till med tanke på vilka löner de tar ut.


signatur
Medlem

Tycker om dom alla 3. Bra svenskar i min värld.

12
Skriv svar