Minecraft-Markus: "Jag har aldrig känt mig mer isolerad"

Medlem
Inaktiv

Klart LITE mer pengar förenklar vardagen, men jag tror inte det ökar glädjen till livet nödvändigtvis. Däremot familj enligt mig gör detta!

Hoppas det lättar för Markus framöver.

Medlem

Finns inget alternativ som passar mig i omröstningen.

Skulle jag vilja ha hans livsstil? Nej
Hans pengar? JAAAAA!!

Antar att livsstilen är lättare att ändra på dock... Speciellt om det inte är ens egen.

Redaktör
Skrivet av eld:

FZ, vad fan håller ni på med, det här är inte journalistik, det är skvaller.

Vi citerar Markus själv. Det är inte skvaller. Och eftersom han är en av spelvärldens mest kända människor, och dessutom svensk, finns ett rejält nyhetsvärde.


signatur
Skrivet av totte1015:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av totte1015:

Då tycker jag, om han nu hatar sina miljarder, att han sållar ut dem bland fattigt svenskt folk, så MÅNGA andra slipper känna sig miserabla.

Hur skulle det hjälpa? Om han gör något sådant så hamnar han ännu mer i rampljuset, och blir ännu mer exponerad för den skit som får honom att må dåligt. När man är förföljd av en flock fiskmåsar så blir man inte av med dem genom att mata dem.
Lås in pengarna på banken och umgås enbart med en överklass som inte pratar om pengar - så gör alla rutinerade rika.

Han säger själv att han har allt så det finns inget att sträva efter, då kan han ju lika gärna göra så, så andra har möjligheten att sträva efter något och inte leva i total fattigdom

Ingen har väl så mycket att sträva efter som de som lever i total fattigdom?

Medlem

Han kan skicka nån miljon till mig om han har för mycket


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Fast en av anledningarna till att hans forna medarbetare hatar honom kanske har med att göra att han lämnade sista dagen på kontoret utan att säga hejdå till någon överhuvudtaget.

Hört att han är lite av loner typen redan från början så detta gör väl inte saken bättre då han ständigt får en törn i självkänslan. Jag tror man måste ha en speciell personlighet för kändislivet. Han valde detta liv själv då han själv klev in i rampljuset när han redan tidigt hade kunnat låta en PR person göra det åt honom. Finns många företag där grundaren är miljardär men få vet vem han är, så visst går det nog.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av totte1015:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av totte1015:

Då tycker jag, om han nu hatar sina miljarder, att han sållar ut dem bland fattigt svenskt folk, så MÅNGA andra slipper känna sig miserabla.

Hur skulle det hjälpa? Om han gör något sådant så hamnar han ännu mer i rampljuset, och blir ännu mer exponerad för den skit som får honom att må dåligt. När man är förföljd av en flock fiskmåsar så blir man inte av med dem genom att mata dem.
Lås in pengarna på banken och umgås enbart med en överklass som inte pratar om pengar - så gör alla rutinerade rika.

Han säger själv att han har allt så det finns inget att sträva efter, då kan han ju lika gärna göra så, så andra har möjligheten att sträva efter något och inte leva i total fattigdom

Ingen har väl så mycket att sträva efter som de som lever i total fattigdom?

Finns dock begränsningar för dom som är fattiga vad dom kan uppnå i samhället och inte

Medlem
Skrivet av MEG:
Skrivet av musse1:

http://www.gp.se/konsument/1.204753-pengar-ingen-vag-till-lyc...

Citat:

Om du får pengar i handen genererar det en omedelbar lyckokänsla. Men det är inte säkert att den håller i sig.
I själva verket är relationen mellan pengar och lycka ganska liten enligt Peter Ubel, professor i medicin vid universitetet i Michigan.

Lustigt det där, när jag tidigare läst om lycka och pengar så är det rika personer som säger att man inte blir lycklig av pengar, de som inte har pengar eller väldigt lite säger tvärtom. Jag tror dock att pengar underlättar, att inte kunna betala sina räkningar gör knappast någon lycklig....

Absolut. Men det är till en viss gräns. Är du utan jobb och får leva på existensminimum så blir du lyckligare av pengar. Men det är bara för att höja din levnadsstandard till "OK". Efter det gör det bara dig lyckligare en kort stund

Medlem

Markus ser du detta kan du ju swisha över ett par millar 0705157501

Medlem

Hade jag varit Notch och känt mig isolerad så hade jag betalat mina "vänner" ersättning för förlorad inkomst så att dom kan hänga med mig och festa. Tänk entourage

Medlem
Skrivet av totte1015:

Finns dock begränsningar för dom som är fattiga vad dom kan uppnå i samhället och inte

Den enda begränsningen vad du kan uppnå i samhället och inte finns i din egen hjärna. När du intalat dig att något är omöjligt är det en självuppfyllande profetia.

Några av världens mäktigaste eller mest inflytelserika har sitt ursprung i fattigdom. Fråga vilken rekryterare som helst vem de helst tar, en person med formell utbildning/bakgrund men som verkar totalt ointresserad och apatisk... eller en person som saknar rätt utbildning/bakgrund men som brinner för uppdraget. 100% kommer välja den senare personen som är driven.

Medlem
Skrivet av musse1:

Absolut. Men det är till en viss gräns. Är du utan jobb och får leva på existensminimum så blir du lyckligare av pengar. Men det är bara för att höja din levnadsstandard till "OK". Efter det gör det bara dig lyckligare en kort stund

Enligt Svensk forskning och statistik ligger gränsen ungefär vid en månadslön kring 35-40k, vid denna nivå kan man ( och ev. barn ) leva gott och bekvämt utan att oroa sig för eknomin. Mer pengar än så gör i princip ingen lycklig.

Medlem

Notch som både visat intresse för miljön, personlig integritet och ett humanitärt agerande tycker jag skulle börja med välgörenhet. Varför inte stödja till exempel EFF.org, se vad han kan göra för Tesla Motors eller hjälpa till med flyktningkrisen i Europa?

Det finns många alternativ att använda pengar till, bara för att man är rik behöver man inte hamstra på pengarna.

Medlem

Jag är imponerad! Han har lyckats hitta en perfekta mixen av "Skryta men ändå inte skryta" You almost tricked me there.

Medlem

Undrar varför han har twitter?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

De som saknar något i livet tror ofta att "får jag bara det så blir jag lycklig och ska sluta klaga"; för att sen märka att det alltid kommer finnas saker som får en att må dåligt.

Många som har svårt träffa partners tror de blir lyckliga den dagen de nån vill ha dem, för att sen märka att just det problemet är kanske borta men har ersatts av ett annat nytt problem.
De som har lite pengar tror de blir lyckliga av mycket pengar men märker att det blir skevt åt andra hållet istället.

I Sverige får man ju inte heller bli framgångsrik på något sätt utan att allmänheten tror sig ha rätt att ha åsikter och döma en för allt man gör.

Hur många av er skulle klara leva som Notch, där allt han ville var sitta hemma och koda lite, gjorde ett spel som blev så framgångsrikt att han aldrig kunde göra det själv ville längre utan blev tvungen driva ett företag; och sen när han säljer företaget få oändligt med skit för att han "säljer sig". Och alla anser sig ha rätt trycka ner honom i skiten för att han är ju rik och känd. Samtidigt som de som är snälla mot honom kanske bara vill vara det pga pengarna.
Så.... ja, han har skäl bli deppig ibland. Livet blir inte perfekt bara för att man blir rik.

Det enda jag märkt här i livet som genuint får en att må bättre är att lyckas övervinna saker; själv var jag sjukt blyg, mer eller mindre social fobi hela skoltiden, och kvinnor var något främmande hemskt jag inte kunde göra mer än stamma åt.

Idag, inga problem med sånt. Jag kan fortfarande säga ibland till folk att jag har lite svårt för att prata med kvinnor men då brukar folk mest slå mig och säga att jag inbillar mig. Vilket jag gör, för det sitter i ryggmärgen att jag haft det.

Och ja, att övervinna de grejerna har gjort mig lyckligare, men visst fan har man andra bekymmer istället så ingen blir ju nånsin nöjd med allt i livet.

Medlem

Detta är ju ett klart bevis på att pengar inte löser några problem på lång sikt. Man ska ha tillräckligt med pengar för att slippa oroa sig för ekonomin och sina efterföljande (se till att barnen får eget boende osv), men sedan så är det bara onödigt.

Notch, varför investerar du inte pengarna istället? Som vissa redan påpekat, varför använder du inte pengarna till något gott? Visst, unna dig en massa kändisfester på Ibiza om du vill, men tydligen gör det inte dig speciellt lyckligare... så lägg pengarna på att hjälpa folk. Eller starta upp ett företag och ge en massa människor jobb och ett syfte med livet. Du behöver inte ens vara med, utan en s.k "silent partner". Du har pengar nog att göra nåt kul och testa utan att vara rädd för att förlora allt om det går fel.

Donera dock INTE pengarna till välgörenhet då detta gör liten skillnad i slutändan, och pengarna oftast går ner i fickorna på giriga direktörer. Gör i stället nåt direkt själv, åk ner till ett fattigt land och bygg en skola eller ett sjukhus, driv ett renoveringsprojekt, satsa pengar på att stimulera företagande osv. Åtgärder som gör direkt skillnad och hjälper folk på plats. På så sätt så får du direkt lycka tillbaka och en känsla av att du gör något för både dig själv men även för dina medmänniskor. Se till att göra något aktivt själv och vara delaktig. Att sitta och festa med en massa attention whores och latte brats på en strand är bara fåfänga och slöseri med tid.

Se till att du har tillräckligt med pengar kvar för att se till att du och din familj har en bra framtid utan att oroa sig för börskrascher osv... hittar du denna balansen så blir du en mycket lyckligare människa.

Medlem

Hade jag haft en tiondel av hans cash hade min familjs liv blivit mycket lättare. Till att börja med hade jag emigrerat härifrån, till ett land som bryr sig om sina medborgare.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Hade jag haft en tiondel av hans cash hade min familjs liv blivit mycket lättare. Till att börja med hade jag emigrerat härifrån, till ett land som bryr sig om sina medborgare.

Vad heter det landet?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Om den enda drivkraften man har i sitt liv är pengar kommer livet kännas tomt.
Låter som han skulle behöva stadga sig, gifta sig och skaffa barn. Då kommer han finna ny mening med livet och inse vad som verkligen är viktigt.
Familjen.

Medlem
Skrivet av Dominus:
Skrivet av b0ne:

Måste ju vara så jobbigt att vara ekonomiskt oberoende! Förstår inte hur man kan bli deprimerad när man lyckats uppfylla var mans dröm.

Du kan väl inte på allvar tro att man inte kan bli deprimerad bara för att man är ekonomiskt oberoende? *facepalm*

Johodå! För mig är det oförståeligt. Säger som många andra, han får dela med sig och göra fler folk lyckliga!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Skägg.
10 Chambers

Jag intervjuade Markus 2010, precis när Minecraft hade börjat snurra ordentligt (700 000 exemplar hade sålts) och han redan då var ekonomiskt oberoende (64 miljoner i omsättning).

Redan då var han lite tillbakadragen och det märktes att intervjuer verkligen var hans grej. Han sken upp när vi snackade om gamla spel som Doom, och vad folk hade hittat på i Minecratt (miniräknade var the shit då).


signatur
Medlem

Detta är bevis att pengar kan inte köpa dig lycka när man har i princip obegränsat som han då...

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Detta är bevis att pengar kan inte köpa dig lycka när man har i princip obegränsat som han då...

Och inte heller är det bra motivator att ge folk för höga löner

eld
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av eld:

FZ, vad fan håller ni på med, det här är inte journalistik, det är skvaller.

Vi citerar Markus själv. Det är inte skvaller. Och eftersom han är en av spelvärldens mest kända människor, och dessutom svensk, finns ett rejält nyhetsvärde.

skvaller (n.)
hörsägen, pratstund, rykte, skandalhistorier, sladder, småpratande

Det är inget nyhetsvärde, det hakar in i folks behov av att skvallra. Stört att även speljournalistik har sjunkit till den nivån att personer blir kändisar där detaljer i deras liv som inte har något med spel att göra blir artiklar.

Medlem

Det sägs att genier ofta är introverta, tillbakadragna och blir lätt deprimerad.

Tror att Marcus ångrar att han sålde företaget till Microsoft och kanske skulle låtit en nära vän ta över det helt eller nåt sånt. På den tiden tycks han ha haft riktiga vänner, men nu umgås många med honom bara för att han är en av världens rikaste.

Skulle nog inte vilja ha hans liv just nu, men hans liv innan han sålde företaget.

Medlem

Lycka är att ha ett mål i livet, att skapa och hjälpa.
Pengar är bara ett hjälpmedel. Det är lätt att bli blind, man blir inte lycklig av njuta och lyxa till sig.

Ett tips till han är att finna något han verkligen vill skapa och göra, använd dessa pengar som ett verktyg för detta. Han är mänsklig och trott att pengar löser allt, hoppas att han nu inser vad livet verkligen går ut på, skapa och hjälpa, att hitta sitt mål.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Redaktör
Skrivet av eld:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av eld:

FZ, vad fan håller ni på med, det här är inte journalistik, det är skvaller.

Vi citerar Markus själv. Det är inte skvaller. Och eftersom han är en av spelvärldens mest kända människor, och dessutom svensk, finns ett rejält nyhetsvärde.

skvaller (n.)
hörsägen, pratstund, rykte, skandalhistorier, sladder, småpratande

Det är inget nyhetsvärde, det hakar in i folks behov av att skvallra. Stört att även speljournalistik har sjunkit till den nivån att personer blir kändisar där detaljer i deras liv som inte har något med spel att göra blir artiklar.

Jag håller med dig om att det här kanske inte är den mest djuplodande journalistiken, men då det intresserar väldigt, väldigt många av våra läsare väljer vi att någon gång ibland skriva såna här nyheter också. Nyp mig i örat om det blir för ofta, bara.


signatur
Medlem

Ja, Markus var smart som sålde Minecraft. Tyvärr så är Markus också fel person att få så mycket pengar i min åsikt. Hans fantasivilla-köp mer än bevisade faktumet att han inte kan hantera pengar för fem öre.

Skriv svar