Stöldliga tvingar Webhallen till nya rutiner

Redaktör
Skrivet av bleak:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av oskj:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av sandmanman:
Skrivet av Seraium:

Varför censurera idioten, häng ut fanskapet.
Typisk Sverige att skydda brottslingar.

För att personen förmodligen har familj och släkt som inte vill bli kopplade till vad en enskild individ har gjort, blir det allmänt känt att någon i deras familj är en brottsling vad tror du då det får för konsekvenser för de oskyldiga. Var snäll och tänk till lite extra innan du låter din ilska pladdra.

Jag förstår ditt resonemang ifall det handlar om terrorism, rasism eller dylika brott. Stöld?
"ÖH!! Din brorsa stal på Webhallen! NU SKA DU FÅ STRYK!!!"

Errr.. nej.

Men vilken nytta har allmänheten av att se hur förövaren ser ut?

Vi kan ju vända på frågan, vilken nytta HAR inte allmänheten av att se hur förövaren ser ut?

Det kan t.ex. göda fördomar.

Detta resonemang är orsaken till att svenskar har extremt lågt förtroende för massmedia idag. Nu har inte ni samma ansvar då ni är en spelsite, men media bör inte hålla inne med information på grund av att det kan " göda fördomar" . Det är extremt journalistiskt ohederligt.

Journalistik är alltid ett val av vilken information som presenteras, det är ofrånkomligt och verkligen inget nytt. Att kalla det ohederligt har jag därför svårt att förstå.

Journalisten bör ta upp sånt som är relevant för nyheten i fråga - jag har svårt att se hur gärningsmannens hudfärg kan vara relevant i det här fallet, annat än för att bekräfta vissa åsikter om att en viss hudfärg/etnicitet beter sig mer illa än andra. Fast så länge man inte har ett vetenskapligt underlag för ett sånt påstående är de åsikter, fördomar eller förutfattade meningar.

Skrivet av oskj:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av oskj:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av sandmanman:
Skrivet av Seraium:

Varför censurera idioten, häng ut fanskapet.
Typisk Sverige att skydda brottslingar.

För att personen förmodligen har familj och släkt som inte vill bli kopplade till vad en enskild individ har gjort, blir det allmänt känt att någon i deras familj är en brottsling vad tror du då det får för konsekvenser för de oskyldiga. Var snäll och tänk till lite extra innan du låter din ilska pladdra.

Jag förstår ditt resonemang ifall det handlar om terrorism, rasism eller dylika brott. Stöld?
"ÖH!! Din brorsa stal på Webhallen! NU SKA DU FÅ STRYK!!!"

Errr.. nej.

Men vilken nytta har allmänheten av att se hur förövaren ser ut?

Vi kan ju vända på frågan, vilken nytta HAR inte allmänheten av att se hur förövaren ser ut?

Det kan t.ex. göda fördomar.

Så att förhindra fördomar är mer allvarligare och skall ha högre prioriteringar än att få fast den skyldige även om allmänheten tipsar polisen och ett gripande kan ske?

Kliar mig på huvudet och är verkligen förundrad över ditt resonemang...

Har jag sagt det?

Den här gärningsmannen finns på film, känner nån igen honom kommer han åka dit (om han inte redan gjort det). Att visa honom offentligt gör absolut ingenting för brottsutredningen.


signatur
Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Dunderhoken:

Tänk på det i fortsättningen gott folk att yttrandefrihet icke får förekomma på FZ...

Yttrandefrihet - OK.

Rasistpladder - Inte OK.

Så enkelt är det.

Problemet idag är väl att rasistkortet används för att förtrycka folk som tycker annorlunda. Håller man inte med om att vi ska öppna gränserna blint för alla så är man främlingsfientlig och rasist enligt media. Kräver man att det bör finnas någon typ av handlingsplan för att integrera och hjälpa de som kommer hit, ja då är den personen rasist.

Råkar man till råga på allt ha vit hy och vara man, ja då är du den ondaste jävel som finns på denna planet.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Tompa:

Det kan t.ex. göda fördomar.

Men om en viss grupp utför 8/10 ett visst brott så är det ju ingen fördom, utan fakta. "Fördom" betyder ju att man har förutfattade meningar som inte stämmer. Stämmer det så är det således inte en "fördom".

Jag antar att fördomen som göds i det här fallet är att invandrare är mer brottsbenägna när sanningen egentligen är att personer i socialt utsatta grupper oftare begår brott. Att "invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken pga att de är invandrare" är definitivt en fördom.

Sen är ju faktiskt bilden pixlad, så bara att säga att det är en invandrare som försöker stjäla i det här fallet är att göda fördomar tycker jag.

Medlem
Skrivet av zhapp:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Tompa:

Det kan t.ex. göda fördomar.

Men om en viss grupp utför 8/10 ett visst brott så är det ju ingen fördom, utan fakta. "Fördom" betyder ju att man har förutfattade meningar som inte stämmer. Stämmer det så är det således inte en "fördom".

Jag antar att fördomen som göds i det här fallet är att invandrare är mer brottsbenägna när sanningen egentligen är att personer i socialt utsatta grupper oftare begår brott. Att "invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken pga att de är invandrare" är definitivt en fördom.

Sen är ju faktiskt bilden pixlad, så bara att säga att det är en invandrare som försöker stjäla i det här fallet är att göda fördomar tycker jag.

Av vilka består dessa socialt utsatta grupper du pratar om? Är det arbetslösa, utförsäkrade, sjuka, pensionärer du pratar om? Du får gärna specificera, då alla dessa grupper är rätt utsatta.

Medlem
Skrivet av zhapp:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Tompa:

Det kan t.ex. göda fördomar.

Men om en viss grupp utför 8/10 ett visst brott så är det ju ingen fördom, utan fakta. "Fördom" betyder ju att man har förutfattade meningar som inte stämmer. Stämmer det så är det således inte en "fördom".

Jag antar att fördomen som göds i det här fallet är att invandrare är mer brottsbenägna när sanningen egentligen är att personer i socialt utsatta grupper oftare begår brott. Att "invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken pga att de är invandrare" är definitivt en fördom.

Sen är ju faktiskt bilden pixlad, så bara att säga att det är en invandrare som försöker stjäla i det här fallet är att göda fördomar tycker jag.

Att invandrare är överrepresenterade på svenska anstalter är absolut inte en fördom. Om du gick i gymansiet för drygt 10 år sedan så stod det klart o tydligt i samhällsböckerna att runt 50% av alla brottslingar har invandrarbakgrund :).

Medlem
Skrivet av Tompa:

...

Nej, men din förklarning låter som att du menar just det.

Men tror du på fullt allvar att någon känner igen honom när han är pixlad? Vad är då grejen med att gå ut med filmen? Då det nu enbart skapar "fördomar" som ni fint kallar det.

Jag bryr om överhudvudtaget inte om vilken färg grabben har på huden utan om att han skall ställas för svars och dömas för det brott han har begått. För att kunna göra det i det här läget borde det vara klyftig nog avpixla mannen, så att allmänheten kan tipsa till polisen ifall de känner igen honom eller har andra viktigta uppgifter som rör fallet.

Medlem
Skrivet av zhapp:

personer i socialt utsatta grupper oftare begår brott. Att "invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken pga att de är invandrare" är definitivt en fördom.

Problemet är att invandrare är en majoritet i "socialt utsatta grupper" vilket i praktiken blir ungefär samma sak och därmed blir det bara en formell skönskrivning av samma kategori människor. Såvida du inte menar långtidssjukskrivna eller någon annan "socialt utsatt grupp", men det tror nog ingen att du menar.

Samma sak med "segregerade områden" som de facto innebär "områden med majoriteten invandrare". Fast det sistnämnda skriver man inte då det är "rasistiskt".

Så nej, man menar inte att invandrare begår mer brott för att dom är just invandrare/färgade. Det finns andra anledningar till att just dom begår mer brott än att det är genetiskt eller kulturellt betingat, men det tar det inte bort det faktum att dom är överrepresenterade i statistiken.

Hela den "debatten" (eller vad sjutton man skall kalla det) är otroligt sned och det så kallade "romregistret" är ett typexempel på hur svenska "anti-rasister" fungerar. Istället för att inse att dom som var i romregistret var där för att dom antingen 1) var dömda för brott, 2) misstänkta för brott eller 3) på något sätt hade anknytning till person, plats eller händelse rörande 1) och/eller 2) så antog "anti-rasisterna" att dom var där enbart på grund av det faktum att dom var romer.

Det har pågått under en tid, vilket både har urvattnat ordet "rasist" och dessutom ökat folkets misstro till media - som i sin tur sätter käpparna i hjulet för de som verkligen är utsatta för riktig rasism och som rätteligen borde ha stöd.

Som en parantes: Många verkar dessutom klumpa ihop alla typer av invandrare, vilket är fel, då det t ex är en stor skillnad på arbetskraftsinvandring och flyktingar. För att inte nämna det faktum att det faktiskt finns vita invandrare också...

Skrivet av zhapp:

Sen är ju faktiskt bilden pixlad, så bara att säga att det är en invandrare som försöker stjäla i det här fallet är att göda fördomar tycker jag.

Nej, man ser armarna på personen och därmed hudfärgen. Ingen fördom alltså, utan fakta.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av oskj:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av sandmanman:
Skrivet av Seraium:

Varför censurera idioten, häng ut fanskapet.
Typisk Sverige att skydda brottslingar.

För att personen förmodligen har familj och släkt som inte vill bli kopplade till vad en enskild individ har gjort, blir det allmänt känt att någon i deras familj är en brottsling vad tror du då det får för konsekvenser för de oskyldiga. Var snäll och tänk till lite extra innan du låter din ilska pladdra.

Jag förstår ditt resonemang ifall det handlar om terrorism, rasism eller dylika brott. Stöld?
"ÖH!! Din brorsa stal på Webhallen! NU SKA DU FÅ STRYK!!!"

Errr.. nej.

Men vilken nytta har allmänheten av att se hur förövaren ser ut?

Vi kan ju vända på frågan, vilken nytta HAR inte allmänheten av att se hur förövaren ser ut?

Det kan t.ex. göda fördomar.

Detta resonemang är orsaken till att svenskar har extremt lågt förtroende för massmedia idag. Nu har inte ni samma ansvar då ni är en spelsite, men media bör inte hålla inne med information på grund av att det kan " göda fördomar" . Det är extremt journalistiskt ohederligt.

Journalistik är alltid ett val av vilken information som presenteras, det är ofrånkomligt och verkligen inget nytt. Att kalla det ohederligt har jag därför svårt att förstå.

Journalisten bör ta upp sånt som är relevant för nyheten i fråga - jag har svårt att se hur gärningsmannens hudfärg kan vara relevant i det här fallet, annat än för att bekräfta vissa åsikter om att en viss hudfärg/etnicitet beter sig mer illa än andra. Fast så länge man inte har ett vetenskapligt underlag för ett sånt påstående är de åsikter, fördomar eller förutfattade meningar.

Skrivet av oskj:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av oskj:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av sandmanman:
Skrivet av Seraium:

Varför censurera idioten, häng ut fanskapet.
Typisk Sverige att skydda brottslingar.

För att personen förmodligen har familj och släkt som inte vill bli kopplade till vad en enskild individ har gjort, blir det allmänt känt att någon i deras familj är en brottsling vad tror du då det får för konsekvenser för de oskyldiga. Var snäll och tänk till lite extra innan du låter din ilska pladdra.

Jag förstår ditt resonemang ifall det handlar om terrorism, rasism eller dylika brott. Stöld?
"ÖH!! Din brorsa stal på Webhallen! NU SKA DU FÅ STRYK!!!"

Errr.. nej.

Men vilken nytta har allmänheten av att se hur förövaren ser ut?

Vi kan ju vända på frågan, vilken nytta HAR inte allmänheten av att se hur förövaren ser ut?

Det kan t.ex. göda fördomar.

Så att förhindra fördomar är mer allvarligare och skall ha högre prioriteringar än att få fast den skyldige även om allmänheten tipsar polisen och ett gripande kan ske?

Kliar mig på huvudet och är verkligen förundrad över ditt resonemang...

Har jag sagt det?

Den här gärningsmannen finns på film, känner nån igen honom kommer han åka dit (om han inte redan gjort det). Att visa honom offentligt gör absolut ingenting för brottsutredningen.

Man pixlar inte ansiktet, någon som vet vem det är ser filmen och anmäler det till polisen, hur kan inte det göra något för brottsutredningen menar du?

Medlem
Skrivet av zhapp:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Tompa:

Det kan t.ex. göda fördomar.

Men om en viss grupp utför 8/10 ett visst brott så är det ju ingen fördom, utan fakta. "Fördom" betyder ju att man har förutfattade meningar som inte stämmer. Stämmer det så är det således inte en "fördom".

Jag antar att fördomen som göds i det här fallet är att invandrare är mer brottsbenägna när sanningen egentligen är att personer i socialt utsatta grupper oftare begår brott. Att "invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken pga att de är invandrare" är definitivt en fördom.

Sen är ju faktiskt bilden pixlad, så bara att säga att det är en invandrare som försöker stjäla i det här fallet är att göda fördomar tycker jag.

Om man faktist tittar på brottsstatistiken* så kommer man... *drumvirvel*... att se olika folkgrupper, etniciteter och bakgrunder står för olika typer av brottsligheter eller är överrepresenterade på vissa områden. Det är inga fördomar att svenskar med utländsk bakgrund är tex överrepresenterade i våldtäktsöverfall utan det är fakta.

* I alla fall om tittar på brottsstatistik från andra länder.

Redaktör
Skrivet av oskj:

Men tror du på fullt allvar att någon känner igen honom när han är pixlad? Vad är då grejen med att gå ut med filmen? Då det nu enbart skapar "fördomar" som ni fint kallar det.

Det är Webhallen som gått ut med filmen, gissningsvis för att visa varför de infört den nya policyn för att minska rånrisken. Men du får fråga Webhallen.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av oskj:

Men tror du på fullt allvar att någon känner igen honom när han är pixlad? Vad är då grejen med att gå ut med filmen? Då det nu enbart skapar "fördomar" som ni fint kallar det.

Det är Webhallen som gått ut med filmen, gissningsvis för att visa varför de infört den nya policyn för att minska rånrisken. Men du får fråga Webhallen.

No shit, Sherlock!

Men svara på frågan, tror du att folk kommer att känna igen mannen om han är pixlad? Tycker du tillexempelvis att programmet "Efterlyst" skapar fördomar i Sverige?

Medlem
Skrivet av shelter:

"Bra" att ha reflexväst på sig, han blir ju inte direkt svårare att se när försöker fly.

Det här med reflex västen, för er som inte riktigt förstår det, att ha en reflex väst på sig gör att man ser ut mer som en arbetare, oddsen för att se ut som en snattare minskar, om nu inte en bra personal som kanske i detta fallet kanske visste om bluffen.

Medlem

Haha vilken dumfan till tjuv, vad försökte han ens sno ett moderkort ? men bra dom borde gjort detta för längesen, inga pengar ingen vara så enkelt är det.

Redaktör
Skrivet av oskj:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av oskj:

Men tror du på fullt allvar att någon känner igen honom när han är pixlad? Vad är då grejen med att gå ut med filmen? Då det nu enbart skapar "fördomar" som ni fint kallar det.

Det är Webhallen som gått ut med filmen, gissningsvis för att visa varför de infört den nya policyn för att minska rånrisken. Men du får fråga Webhallen.

No shit, Sherlock!

Men svara på frågan, tror du att folk kommer att känna igen mannen om han är pixlad? Tycker du tillexempelvis att programmet "Efterlyst" skapar fördomar i Sverige?

Du frågade varför de går ut med filmen, jag svarade vad jag tror: eftersom mannen är pixlad tror jag inte syftet är att sätta dit honom.

All form av publicering kan medföra fördomar, eller att stärka en eventuellt inte helt korrekt bild av en grupp människor.


signatur
Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av sandmanman:
Skrivet av Seraium:

Varför censurera idioten, häng ut fanskapet.
Typisk Sverige att skydda brottslingar.

För att personen förmodligen har familj och släkt som inte vill bli kopplade till vad en enskild individ har gjort, blir det allmänt känt att någon i deras familj är en brottsling vad tror du då det får för konsekvenser för de oskyldiga. Var snäll och tänk till lite extra innan du låter din ilska pladdra.

Jag förstår ditt resonemang ifall det handlar om terrorism, rasism eller dylika brott. Stöld?
"ÖH!! Din brorsa stal på Webhallen! NU SKA DU FÅ STRYK!!!"

Errr.. nej.

Bekanta till familjen, grannar, arbetskollegor och chefer kan får reda på att en i deras familj är en brottlsing och har en prick i registret, hur kul är det att få sneda blickar i fikarummet och kanske börja bli utfryst bara för att en i familjen valt att göra något korkat och som du inte hade något med att göra. Det är svårt det här, vart ska man dra gränsen för vilka som ska hängas ut? Bara de som begår grova brott eller alla? Jag förstår er frustration här men vi som vanliga medborgare kan inte agera poliser, det finns många galningar bland oss som gärna skulle vilja få fast en brottsling och slå sönder de, och då är man plötsligt en brottsling själv. Låt polisen sköta sitt jobb och om lagen tillåter att man hänger ut brottslingar för att få tips av allmänheten då får det bli så, men då har man i alla fall lagen på sin sida.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av oskj:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av oskj:

Men tror du på fullt allvar att någon känner igen honom när han är pixlad? Vad är då grejen med att gå ut med filmen? Då det nu enbart skapar "fördomar" som ni fint kallar det.

Det är Webhallen som gått ut med filmen, gissningsvis för att visa varför de infört den nya policyn för att minska rånrisken. Men du får fråga Webhallen.

No shit, Sherlock!

Men svara på frågan, tror du att folk kommer att känna igen mannen om han är pixlad? Tycker du tillexempelvis att programmet "Efterlyst" skapar fördomar i Sverige?

...

All form av publicering kan medföra fördomar, eller att stärka en eventuellt inte helt korrekt bild av en grupp människor.

Ok.

All form av våldsspel kan medföra att vissa personer blir mer våldsbegnägna, därför skall vi sluta sälja våldsspel. Ser du hur dumt det låter? Så dumt låter just ditt argument.

Återigen är det viktigare att försvara och motverka fördomar än att ta fast riktiga brottslingar oavsett "grupp av människor"?

Jag vet inte varför men det känns allt mer som du spelar på att olika grupper faktist står för en större del av brottsligheten när du yttra dig så där. Om vi alla hade samma hudfärg, religon eller vad-nu-det-kan-tänkas-vara skulle du fortfarande vara så anti-avpixlering?

Redaktör
Skrivet av oskj:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av oskj:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av oskj:

Men tror du på fullt allvar att någon känner igen honom när han är pixlad? Vad är då grejen med att gå ut med filmen? Då det nu enbart skapar "fördomar" som ni fint kallar det.

Det är Webhallen som gått ut med filmen, gissningsvis för att visa varför de infört den nya policyn för att minska rånrisken. Men du får fråga Webhallen.

No shit, Sherlock!

Men svara på frågan, tror du att folk kommer att känna igen mannen om han är pixlad? Tycker du tillexempelvis att programmet "Efterlyst" skapar fördomar i Sverige?

...

All form av publicering kan medföra fördomar, eller att stärka en eventuellt inte helt korrekt bild av en grupp människor.

Ok.

All form av våldsspel kan medföra att vissa personer blir mer våldsbegnägna, därför skall vi sluta sälja våldsspel. Ser du hur dumt det låter? Så dumt låter just ditt argument.

Återigen är det viktigare att försvara och motverka fördomar än att ta fast riktiga brottslingar oavsett "grupp av människor"?

Jag vet inte varför men det känns allt mer som du spelar på att olika grupper faktist står för en större del av brottsligheten när du yttra dig så där. Om vi alla hade samma hudfärg, religon eller vad-nu-det-kan-tänkas-vara skulle du fortfarande vara så anti-avpixlering?

Jag frågade bara om fördelarna med att publicerara bilden av gärningsmannen, och sa sen att risken med publicering är att det föder fördomar. Det kan vara så ibland, men det kan också vara så ibland att publicering är motiverad. Men du polariserar ju stenhårt och drar långtgående slutsatser. Då får det vara för mig.


signatur
Medlem

Ser att FZ jobbar hårt som valarbetare åt SD...

Har ni inte insett vid det här laget vad en sådan här attityd leder till får ni skylla er själv.
Vad trodde ni egentligen skulle ske när ni delar den här nyheten?

Skägg.
10 Chambers

Ok. Jisses.

1. Det är Webhallens film, och deras beslut att pixla förövaren.
2. Pressetiska regler säger också att det är att föredra
3. Jag skrev nyheten för att de nya rutinerna kommer att påverka många läsare och att de ska förstå varför.


signatur
Medlem

Yttrandefrihet existerar inte i ordets bemärkelse. Det borde bytas ut, men det passar en demokrati att kalla det så antar jag. Nu var det helt orelaterat mina åsikter i denna topic, vilket är att sådan stöld är väldigt fräck och förhoppningsvis kan den minskas.

Medlem
Skrivet av sandmanman:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av sandmanman:
Skrivet av Seraium:

Varför censurera idioten, häng ut fanskapet.
Typisk Sverige att skydda brottslingar.

För att personen förmodligen har familj och släkt som inte vill bli kopplade till vad en enskild individ har gjort, blir det allmänt känt att någon i deras familj är en brottsling vad tror du då det får för konsekvenser för de oskyldiga. Var snäll och tänk till lite extra innan du låter din ilska pladdra.

Jag förstår ditt resonemang ifall det handlar om terrorism, rasism eller dylika brott. Stöld?
"ÖH!! Din brorsa stal på Webhallen! NU SKA DU FÅ STRYK!!!"

Errr.. nej.

Bekanta till familjen, grannar, arbetskollegor och chefer kan får reda på att en i deras familj är en brottlsing och har en prick i registret, hur kul är det att få sneda blickar i fikarummet och kanske börja bli utfryst bara för att en i familjen valt att göra något korkat och som du inte hade något med att göra. Det är svårt det här, vart ska man dra gränsen för vilka som ska hängas ut? Bara de som begår grova brott eller alla? Jag förstår er frustration här men vi som vanliga medborgare kan inte agera poliser, det finns många galningar bland oss som gärna skulle vilja få fast en brottsling och slå sönder de, och då är man plötsligt en brottsling själv. Låt polisen sköta sitt jobb och om lagen tillåter att man hänger ut brottslingar för att få tips av allmänheten då får det bli så, men då har man i alla fall lagen på sin sida.

Men är det en vit man så har han ingen som helst rätt eller någon som tar hänsyn till det som du beskriver. Se bara på Aftonbladet.

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av zhapp:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Tompa:

Det kan t.ex. göda fördomar.

Men om en viss grupp utför 8/10 ett visst brott så är det ju ingen fördom, utan fakta. "Fördom" betyder ju att man har förutfattade meningar som inte stämmer. Stämmer det så är det således inte en "fördom".

Jag antar att fördomen som göds i det här fallet är att invandrare är mer brottsbenägna när sanningen egentligen är att personer i socialt utsatta grupper oftare begår brott. Att "invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken pga att de är invandrare" är definitivt en fördom.

Sen är ju faktiskt bilden pixlad, så bara att säga att det är en invandrare som försöker stjäla i det här fallet är att göda fördomar tycker jag.

Av vilka består dessa socialt utsatta grupper du pratar om? Är det arbetslösa, utförsäkrade, sjuka, pensionärer du pratar om? Du får gärna specificera, då alla dessa grupper är rätt utsatta.

Arbetslösa, utförsäkrade, långtidssjukskrivna ingår definitivt i den gruppen, men även de som faktiskt har jobb men har väldigt låg inkomst.

Skrivet av DAoG:
Skrivet av zhapp:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Tompa:

Det kan t.ex. göda fördomar.

Men om en viss grupp utför 8/10 ett visst brott så är det ju ingen fördom, utan fakta. "Fördom" betyder ju att man har förutfattade meningar som inte stämmer. Stämmer det så är det således inte en "fördom".

Jag antar att fördomen som göds i det här fallet är att invandrare är mer brottsbenägna när sanningen egentligen är att personer i socialt utsatta grupper oftare begår brott. Att "invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken pga att de är invandrare" är definitivt en fördom.

Sen är ju faktiskt bilden pixlad, så bara att säga att det är en invandrare som försöker stjäla i det här fallet är att göda fördomar tycker jag.

Att invandrare är överrepresenterade på svenska anstalter är absolut inte en fördom. Om du gick i gymansiet för drygt 10 år sedan så stod det klart o tydligt i samhällsböckerna att runt 50% av alla brottslingar har invandrarbakgrund :).

Läs det jag skrev igen så ser du att jag inte skrev att det är en fördom. Fördomen i det här fallet är att "invandrare begår fler brott för att de är invandrare", vilket det inte finns några belägg för. Jag skulle gissa att även "8/10 av alla brottslingar saknar högskoleutbildning" är sant, men det har ju ingenting med att de har suttit i skolbänken kortare tid än andra. Skulle någon säga "lågutbildade är brottslingar" skulle jag också kalla det fördom.

Skrivet av conthox:
Skrivet av zhapp:

personer i socialt utsatta grupper oftare begår brott. Att "invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken pga att de är invandrare" är definitivt en fördom.

Problemet är att invandrare är en majoritet i "socialt utsatta grupper" vilket i praktiken blir ungefär samma sak och därmed blir det bara en formell skönskrivning av samma kategori människor. Såvida du inte menar långtidssjukskrivna eller någon annan "socialt utsatt grupp", men det tror nog ingen att du menar.

Samma sak med "segregerade områden" som de facto innebär "områden med majoriteten invandrare". Fast det sistnämnda skriver man inte då det är "rasistiskt".

Fast om man nu vet att det inte har något med att de är invandrare att göra varför skulle man då säga det? Varför inte säga som det är istället? Att med flit säga att "invandrare begår fler brott" trots att man vet att det inte alls beror på att de är invandrare skulle jag definitivt klassa som rasistiskt. Det är som att säga att "män är sämre på att ta hand om barn" istället för att säga "den förälder som är hemma kortare tid under barnets uppväxt är sämre på att ta hand om barnet". Eftersom män i genomsnitt är hemma med barn kortare tid stämmer ju båda men de ger helt olika bild av anledningen.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av ibib:
Skrivet av Ztreek:

Hade det inte varit väldigt enkelt om personen i kassan bad kunden lämna över ID och bankkort så får kunden tillbaka det sen när den betalar eller lämnar tillbaka varan

Tyvärr inte. De kan enkelt lämna över en legitimation och ett betalkort som är stulna.

Man ser väl om det är Kalle Andersson flintis 45 år eller Adam Petterson 18 på kortet.

Sant, men inte nödvändigtvis om det är Kalle Andersson 25 eller Adam Petterson 19. Överskatta inte folks förmåga att avgöra om det är rätt person på bilden på ett litet körkort, eller folks förmåga att ens titta på kortet.

Ett system ska göra det lätt att göra rätt. Det system som Webbhallen inför nu är i princip helt säkert från den typ av stölder vi såg i filmen. Ett system där man lämnar något i pant har en stor nackdel i att man i praktiken lämna lite vad som helst i pant.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Seså, vill ni diskutera den pixlade personens etnicitet kan ni klicka er vidare till Flashback.

När du uttrycker dig på det sättet så behöver jag nog inte göra det. Bara om jag vill veta den exakta etniciteten.

Skrivet av Cane:

Ser att FZ jobbar hårt som valarbetare åt SD...

Har ni inte insett vid det här laget vad en sådan här attityd leder till får ni skylla er själv.
Vad trodde ni egentligen skulle ske när ni delar den här nyheten?

dom jobbar iaf åt rätt parti.

Medlem
Skrivet av zhapp:

Fast om man nu vet att det inte har något med att de är invandrare att göra varför skulle man då säga det? Varför inte säga som det är istället?

Men om invandrare begår mer brott än etniska svenskar, så är det ju så det är. Sedan vad det beror på är en annan fråga.

Det du menar är ungefär att man skall säga anledningen till att dom begår brott istället för vilka det är som utför brottet. Det var i detta fall inte relevant i sammanhanget och troligen såpass uppenbart att man inte behövde nämna det.

Skrivet av zhapp:

Att med flit säga att "invandrare begår fler brott" trots att man vet att det inte alls beror på att de är invandrare skulle jag definitivt klassa som rasistiskt.

Med den retoriken är det alltså fel att säga "de flesta som begår skadegörelse och fylleri är tonåringar", för dom begår ju inte brotten för att de är tonåringar.

Man måste skilja på gärningsmannabeskrivning och brottsorsak.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Gnällkuk

Tips till er på FZ, när ni skapar en poll nästa gång så se till att vara tydliga med formuleringen. Frågan var om man handlade i någon av Webhallens butiker, man kan anta att vi pratar om fysiska butiker men det framgår inte. Således blir en poll missvisande när det är oklart hur man ska rösta och folk kan tolka på olika sätt.

Sen har vi pollen om Star Citizen, där har vi en negativ artikel om spelet och dess skapare följt av en poll där man får tycka till om man har förtroende eller inte, blir en otroligt vinklad poll och ungefär på samma nivå som Aftonbladet som har en artikel om någon som blivit attackerad av en lösgående hund, uppföljt med en bild på en arg kampund som skäller mot kameran och en fråga om man är rädd för hundar.

/En som jobbar inom branschen.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av zhapp:

Fast om man nu vet att det inte har något med att de är invandrare att göra varför skulle man då säga det? Varför inte säga som det är istället?

Men om invandrare begår mer brott än etniska svenskar, så är det ju så det är. Sedan vad det beror på är en annan fråga.

Det du menar är ungefär att man skall säga anledningen till att dom begår brott istället för vilka det är som utför brottet. Det var i detta fall inte relevant i sammanhanget och troligen såpass uppenbart att man inte behövde nämna det.

Nej, jag anser inte att man ska förklara varför personer som är mer socialt utsatta oftare begår brott varje gång det händer, det förstår väl alla att det vore ganska tröttsamt i längden. Jag menar att man inte ska säga att "invandrare begår fler brott" eftersom det väldigt lätt tolkas som att anledningen till att de begår brott är just för att de är födda utanför Sverige. Speciellt idag när det är så väldigt vanligt med fördomar om andra kulturer och människor.

Skrivet av conthox:
Skrivet av zhapp:

Att med flit säga att "invandrare begår fler brott" trots att man vet att det inte alls beror på att de är invandrare skulle jag definitivt klassa som rasistiskt.

Med den retoriken är det alltså fel att säga "de flesta som begår skadegörelse och fylleri är tonåringar", för dom begår ju inte brotten för att de är tonåringar.

Jag tycker det är ok att säga för att många typer av brott som tonåringar begår beror just på åldern. Självklart har det mer med mognad och umgängeskrets att göra, men eftersom fördomar mot brottsliga tonåringar inte är särskilt utbrett är det ändå helt ok.

Inaktiv
Skrivet av zhapp:
Skrivet av conthox:
Skrivet av zhapp:

Fast om man nu vet att det inte har något med att de är invandrare att göra varför skulle man då säga det? Varför inte säga som det är istället?

Men om invandrare begår mer brott än etniska svenskar, så är det ju så det är. Sedan vad det beror på är en annan fråga.

Det du menar är ungefär att man skall säga anledningen till att dom begår brott istället för vilka det är som utför brottet. Det var i detta fall inte relevant i sammanhanget och troligen såpass uppenbart att man inte behövde nämna det.

Nej, jag anser inte att man ska förklara varför personer som är mer socialt utsatta oftare begår brott varje gång det händer, det förstår väl alla att det vore ganska tröttsamt i längden. Jag menar att man inte ska säga att "invandrare begår fler brott" eftersom det väldigt lätt tolkas som att anledningen till att de begår brott är just för att de är födda utanför Sverige. Speciellt idag när det är så väldigt vanligt med fördomar om andra kulturer och människor.

Skrivet av conthox:
Skrivet av zhapp:

Att med flit säga att "invandrare begår fler brott" trots att man vet att det inte alls beror på att de är invandrare skulle jag definitivt klassa som rasistiskt.

Med den retoriken är det alltså fel att säga "de flesta som begår skadegörelse och fylleri är tonåringar", för dom begår ju inte brotten för att de är tonåringar.

Jag tycker det är ok att säga för att många typer av brott som tonåringar begår beror just på åldern. Självklart har det mer med mognad och umgängeskrets att göra, men eftersom fördomar mot brottsliga tonåringar inte är särskilt utbrett är det ändå helt ok.

Ok, lika bra att kvinnorna i förorten tiger då om hederskulturen där, därför att vi kan ju spä på fördomar menar jag. Skit i könsstympningar, balkongflickor och allt sådant.

Tycker det är extremt vidrigt tänk som människor som du har. Ni lämnar stackars kvinnor och barn att bli utnyttjade i vidriga kulturer för att ni inte vill sprida fördomar. FYFAN!

kulturrelativism kallas det som du och vänstermänniskor sysslar med.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av bleak:
Skrivet av zhapp:
Skrivet av conthox:
Skrivet av zhapp:

Fast om man nu vet att det inte har något med att de är invandrare att göra varför skulle man då säga det? Varför inte säga som det är istället?

Men om invandrare begår mer brott än etniska svenskar, så är det ju så det är. Sedan vad det beror på är en annan fråga.

Det du menar är ungefär att man skall säga anledningen till att dom begår brott istället för vilka det är som utför brottet. Det var i detta fall inte relevant i sammanhanget och troligen såpass uppenbart att man inte behövde nämna det.

Nej, jag anser inte att man ska förklara varför personer som är mer socialt utsatta oftare begår brott varje gång det händer, det förstår väl alla att det vore ganska tröttsamt i längden. Jag menar att man inte ska säga att "invandrare begår fler brott" eftersom det väldigt lätt tolkas som att anledningen till att de begår brott är just för att de är födda utanför Sverige. Speciellt idag när det är så väldigt vanligt med fördomar om andra kulturer och människor.

Skrivet av conthox:
Skrivet av zhapp:

Att med flit säga att "invandrare begår fler brott" trots att man vet att det inte alls beror på att de är invandrare skulle jag definitivt klassa som rasistiskt.

Med den retoriken är det alltså fel att säga "de flesta som begår skadegörelse och fylleri är tonåringar", för dom begår ju inte brotten för att de är tonåringar.

Jag tycker det är ok att säga för att många typer av brott som tonåringar begår beror just på åldern. Självklart har det mer med mognad och umgängeskrets att göra, men eftersom fördomar mot brottsliga tonåringar inte är särskilt utbrett är det ändå helt ok.

Ok, lika bra att kvinnorna i förorten tiger då om hederskulturen där, därför att vi kan ju spä på fördomar menar jag. Skit i könsstympningar, balkongflickor och allt sådant.

Tycker det är extremt vidrigt tänk som människor som du har. Ni lämnar stackars kvinnor och barn att bli utnyttjade i vidriga kulturer för att ni inte vill sprida fördomar. FYFAN!

kulturrelativism kallas det som du och vänstermänniskor sysslar med.

Haha, sitt still i båten. Snart får vi låsa den här tråden.


signatur
Skriv svar