SSD-enheter kan bli lika billiga som mekaniska diskar 2016

Robot
SSD-enheter kan bli lika billiga som mekaniska diskar 2016
Medlem
SSD-enheter kan bli lika billiga som mekaniska diskar 2016

Att SSD får samma eller lägre pris som mekaniska diskar är ju bara en tidsfråga, men håller mig mycket skeptisk till att det kommer att hända den närmsta tiden. Kanske om 3-5 år skulle jag tro.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Kommer att hända inom 1-6 år tror jag personligen.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Kommer hända imorgon om du läser det här imorgon.

Medlem

För nuvarande kör jag 4x512gb (ssd) i raid och 2x128gb (ssd) i raid. Hade varit jävligt nice att kunna dumpa de mindre och smeka in lite större ssd.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Så jag är en ganska dryg gamer som kör 144hz med G-sync och SLI och allt vad det heter, I'm not here to stress that men jag vill bara säga att jag även kör SSD - och SSD är prisvärt för ALLA.

Det är så jävla worth helt enkelt. Det finns liksom no going back efter att man suttit på en vettig SSD (rekommenderar en Samsung mycket varmt, de är världsbäst på SDD)

Medlem

Mjo, SSD är värt att ha, oavsett om det är en fet gaming rigg, vanlig surfdator eller konsol.

Medlem

Jag behöver inte att dom blir exakt lika billiga som mekaniska, men går det ner i pris och är låt oss säga mellan 10-30% dyrare än mekaniska så kommer jag garanterat köpa 2 st ssd och ha en som bas och en som jag har alla mina program på utan tvekan dock beror ju detta på priset.

Det är ju skyhögt pris just nu sitter jag själv på mekanisk och ssd skulle jag köpt x2 ssd och en skulle sitta på minst 5 tb well min ssd skulle kostat mer än vad alla mina delar kostade och bra mer där till.

Därav välkommnar jag gärna ett billigare pris på ssd!

Inaktiv

Minns när jag köpte en 80 meg(!) hd till min Amiga 1200 för 4000:-

Medlem
Skrivet av KatOne:

Så jag är en ganska dryg gamer som kör 144hz med G-sync och SLI och allt vad det heter, I&#039;m not here to stress that men jag vill bara säga att jag även kör SSD - och SSD är prisvärt för ALLA.

Det är så jävla worth helt enkelt. Det finns liksom no going back efter att man suttit på en vettig SSD (rekommenderar en Samsung mycket varmt, de är världsbäst på SDD)

Svengelskan skär i sinnet...

Men jag håller med, av alla uppgraderingar jag gjort på datorn så har bytet till ssd varit det absolut mest värdefulla!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Jag behöver inte att dom blir exakt lika billiga som mekaniska, men går det ner i pris och är låt oss säga mellan 10-30% dyrare än mekaniska så kommer jag garanterat köpa 2 st ssd och ha en som bas och en som jag har alla mina program på utan tvekan dock beror ju detta på priset.

Det är ju skyhögt pris just nu sitter jag själv på mekanisk och ssd skulle jag köpt x2 ssd och en skulle sitta på minst 5 tb well min ssd skulle kostat mer än vad alla mina delar kostade och bra mer där till.

Därav välkommnar jag gärna ett billigare pris på ssd!

Samsung har haft för mycket problem med en del av sina SSD för att få en rekommendation.

Medlem

Har en SSD på 500-nånting gigabyte, så använder den som systemdisk också. Det är en rätt obeskrivlig känsla att datorn tagit sig till skrivbordet innan jag hunnit ta på mig en t-shirt och ett par mjukisbrallor. Självklart har jag en high-end dator i övrigt också, men en SSD är alltid en värd investering. Kommer inte ångra att jag betalade 3000 för min även om jag kommer kunna köpa en för samma pris med flera gånger storleken om några år.

Medlem

samsung pro fungerar bra var evo serien som hade lite små bekymmer.

btw detta när det kommer ner i pris;)
SSD 1.2TB Intel 750 PCIe krävs mb bios som stödjer NVMe dock plus lite andra krav.

Ne allvarligt ssd är trevligt som systemdisk men kan inte påstå jag sett extrema skillnader i spel direkt.

Raid 0 ger ju lite mer så klart men ska man raida så är det riktigt raid kort som gäller inte nått jox som är integreterat på dagens moderkort.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av eatem:

Minns när jag köpte en 80 meg(!) hd till min Amiga 1200 för 4000:-

Omagad!

Medlem
Skrivet av SnelHest:
Skrivet av eatem:

Minns när jag köpte en 80 meg(!) hd till min Amiga 1200 för 4000:-

Omagad!

Vår amiga 500 hade inbyggt 512kb internminne!
Men ska man va värst så måste man betala, så vi slog till på ett tilläggsminne på 512kb vilket gav datorn hela 1mb minne!!!

Hade aldrig en hårddisk tyvärr


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Det är så pass billigt idag med SSD så om man bygger en ny dator finns knappt någon anledning att inte ha en liten SSD för Windows och de vanligaste programmen.

Medlem

Än så länge kan jag inte se mig med en SSD på 5T. Som det ser ut just nu så ska man inte använda SSD till lagring över huvud taget. HDD för datalagring och SSD för att köra program.

I framtiden kanske spelen tar extremt mycket plats på disken och absolut, då kan jag tänka mig en SSD enhet med denna storlek

Men att dessa finns på marknaden pressar priserna på de med mindre storlek och det är ju jättebra!


signatur

cags

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av KatOne:

Så jag är en ganska dryg gamer som kör 144hz med G-sync och SLI och allt vad det heter, I&amp;#039;m not here to stress that men jag vill bara säga att jag även kör SSD - och SSD är prisvärt för ALLA.

Det är så jävla worth helt enkelt. Det finns liksom no going back efter att man suttit på en vettig SSD (rekommenderar en Samsung mycket varmt, de är världsbäst på SDD)

Svengelskan skär i sinnet...

Men jag håller med, av alla uppgraderingar jag gjort på datorn så har bytet till ssd varit det absolut mest värdefulla!

oh my, big spender sjukt va utvecklingen har kommit långt.
Men väldigt välkomna nyheter.

Medlem
Skrivet av eatem:

Minns när jag köpte en 80 meg(!) hd till min Amiga 1200 för 4000:-

Jag hade en 120mb..kostade runt 10.000kr..

sen hade jag även en 20 (!!!) mb som var större än datorn fick stå under tvn


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av eatem:

Minns när jag köpte en 80 meg(!) hd till min Amiga 1200 för 4000:-

Jag hade en 120mb..kostade runt 10.000kr..

sen hade jag även en 20 (!!!) mb som var större än datorn fick stå under tvn

Snälla säg att du har kvar en bild på den badboyen!

Medlem
Skrivet av eatem:

Minns när jag köpte en 80 meg(!) hd till min Amiga 1200 för 4000:-

Hade själv en 20MB ill min Amiga500. Dyrrrrrr

Medlem
Skrivet av faceslicer:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av eatem:

Minns när jag köpte en 80 meg(!) hd till min Amiga 1200 för 4000:-

Jag hade en 120mb..kostade runt 10.000kr..

sen hade jag även en 20 (!!!) mb som var större än datorn fick stå under tvn

Snälla säg att du har kvar en bild på den badboyen!

Jag tror inte det - men jag ska kolla igenom mina grejer!

Förövrigt lät den som en Sopwith Camel när man startade den


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

1
Skriv svar