Helgdiskussion: Vad är bäst – och sämst – med Fallout-serien?

Robot
Helgdiskussion: Vad är bäst – och sämst – med Fallout-serien?
Medlem
Helgdiskussion: Vad är bäst – och sämst – med Fallout-serien?

Sämst med Fallout?
Nu förstår jag inte riktigt...

Medlem

Som i de flesta andra liknande spel, det saknas aktiva agenter med egna agendor. Ingen dynamisk miljö.

Medlem

Det absolut sämsta är stabiliteten i FO3 och NV. Tappat räkningen hur många gånger den motorn kraschar.

Och inte direkt i topp: Animationerna och motorn klarar inte att skapa av lika hotande miljöer som t.ex. STALKER.

Utan att göra långa listor så ska jag bara lägga till i editen att jag gillar att det är första persons vy. 3e person ger sämre inlevelse.

Medlem

En mer levande värld där inte alla människor som inte bor i en "stad" är banditer.

Medlem

Skrev jätteinlägg om styrkor och svagheter angående Fallout 3.

Trycker på redigera för att fixa en särskrivning.

Hela posten försvinner i tomma intet.

Tappar orken.

Medlem

Bäst? Ron Perlman!

Medlem

Håller mig till Fallout 3 & NV.

Bra
Perks
Rätt lagom level tak.
Atmosfären, små detaljerna, intressanta platser.
DLC på rätt sätt.
Radion
Intressanta och rätt varierande missions.
Ändå rätt bra och kul story, åtminstone fram till slutet.
Kul vapen.
De flesta skills kändes användbara.
Följeslagare
Humorn
VATS, kunde visserligen funkat bättre men var ändå roligt att använda, dock inte nödvändigt vilket var bra.

Dåligt
Stela karaktärer och animationer.
Usel mouse input >=\
Blev för lätt för snabbt även på svåraste svårighetsgrad och hardcore.
Saknade känslan av långtgående konsikvenser under spelets gång.

Färgerna, okej det är en post apokalyptisk värld men... kom igen det här är lite väl depremerande xP.

För mycket svart och vitt och som tidigare näms att det sällan fanns någon tvivel om vad som var rätt val i ett visst läge. Sånt passar verkligen inte in i en brutal post apokalyptisk värld.

I slutändan ganska stel och förutsägbar värld, som tycks bara fungera/finnas när du kollar. I Stalker spelen kan man höra någon skrika och skjuta 1km bort, pga någon mutant behöver äta eller någon stackare gick in i fel skog. Fallout 3 och NV saknar mycket av den mer levande, oförutsägbara och oförlåtande värld man får i Stalker spelen.

Grafiken och tekninken. Den var inte dålig när spelen släpptes men inte speciellt bra heller. Utöver saker som bättre AI, kunde atmosfären även blivigt mycket bättre med lite mörkare nätter, bättre ljus effekter, skuggor osv. Igen Stalker spelen här totaldominerar över Fallout spelen i dem aspekterna.
Ex

Medlem
Skrivet av Thadius:

Skrev jätteinlägg om styrkor och svagheter angående Fallout 3.

Trycker på redigera för att fixa en särskrivning.

Hela posten försvinner i tomma intet.

Tappar orken.

ctrl+a, ctrl+c
Alltid. Alla siter. Börja jobba in det i ryggradern!


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Sämst: 1st person view (inte top down längre, och 3dje persons vy i F3 och NV är ett dåligt skämt. I och med 1st person view kommer vi till nästa punkt:
Menlöst att skilla upp avståndsvapen. Allt du behöver göra är att springa nära, och sikta på huvudet med funktionen som låter dig frysa tiden och sikta. All form av avståndsvapen som inte exploderar fungerar detta ypperligt med, och det borde inte vara så.

Bäst: Miljön, karaktärerna, den enorma världen.


signatur

I drank what?

Medlem

Det sämsta: Bethesda.

Det bästa: Bethesda.

Medlem

Jag har endast spelat New Vegas så mina åsikter baseras helt på det spelet.

Bäst:
- Känslan. Känslan av en stor öppen värld där man inte vet vad som döljer sig bakom nästa kulle. Friheten att faktiskt kunna gå över kullen när man vill utan att osynliga väggar sätter stopp för det eftersom spelmakaren har en specifik händelsekedja i åtanke.
Men detta gäller ju för alla open world spel så varför spela Fallout? Radiostationerna och musiken så klart!
"To the town of Agua Fria rode a stranger one fine day"
- Annars är ju bunkrarna ute i ödemarken väldigt speciella med sina sociala experiment. Det är väl de som är mest unikt med Fallout.

Sämst:
- Tveklöst buggar. Jösses vad trasigt det spelet var mellan varven, karaktärer som fastnar på osynliga hinder var ju standard.
- Styrningen med mus var kraftigt huvudvärksframkallande innan man fick ordning på den. Minns jag rätt att jag var tvungen att fixa med en tredjeparts patch?
- Alla soldater låter likadant och säger samma sak. "Patrolling the Mojave almost makes you wish for a nuclear winter."

Så sammanfattningsvis är det som gör Fallout till ett bra spel att det utvecklas av Bethesda med allt vad det innebär.
(jag vet att New Vegas gjordes av Obsidian men ni vet vad jag menar)

Medlem

Sämst: fps, craftingsystemet, bethesda..
Bäst: all fallout före 1999...

Medlem

Svårt att säga. Jag gillar F1&2 för vad dom är och jag gillar F3&NV för vad dom är.

Jag avskydde F1 när jag var yngre för att det första uppdraget gick på tid. Avskyr än idag tidspress delar i spel. Men har bättre tålamod med sånt nu än då.

F2 är fortfarande det bästa Fallout spelet enligt mej själv. Men talande Deathclaws var bland de mest avtändande i F2.

F3 kändes stort, nytt och fräscht för mej. Har spenderat 2000+ timmar i F3. Mycket bra story och en vacker utarbetad ödemark. Men att det inte fanns något iron sight var bara dåligt. Det var lite tråkigt att det endast fanns en typ av raiders och enbart två factions, Brotherhood of steel och Enclave.

FNW hade en okej story men det kändes lite för tamt och civiliserat. Men Obsidian öste på med fler vapen med olika ammo typer, vapen modifieringar, fler olika typer av raiders, fler factions och mer interaktivitet med både factions och övriga världen och Supermutanten Marcus, samt fler valmöjligheter än F3.

Fallout ska vara humoristiskt och inte alltför seriöst men jag gillar ändå den mörkare och mer dramatiska stämningen i F3.

Medlem
Skrivet av Nercis:

Svårt att säga. Jag gillar F1&2 för vad dom är och jag gillar F3&NV för vad dom är.

Jag avskydde F1 när jag var yngre för att det första uppdraget gick på tid. Avskyr än idag tidspress delar i spel. Men har bättre tålamod med sånt nu än då.

F2 är fortfarande det bästa Fallout spelet enligt mej själv. Men talande Deathclaws var bland de mest avtändande i F2.

F3 kändes stort, nytt och fräscht för mej. Har spenderat 2000+ timmar i F3. Mycket bra story och en vacker utarbetad ödemark. Men att det inte fanns något iron sight var bara dåligt. Det var lite tråkigt att det endast fanns en typ av raiders och enbart två factions, Brotherhood of steel och Enclave.

FNW hade en okej story men det kändes lite för tamt och civiliserat. Men Obsidian öste på med fler vapen med olika ammo typer, vapen modifieringar, fler olika typer av raiders, fler factions och mer interaktivitet med både factions och övriga världen och Supermutanten Marcus, samt fler valmöjligheter än F3.

Fallout ska vara humoristiskt och inte alltför seriöst men jag gillar ändå den mörkare och mer dramatiska stämningen i F3.

2000+ timmar, rätt bra kr/h där.

Medlem

Jag har alldeles för mycket åsikter om detta för att orka göra ett vettigt inlägg

Medlem

För stel värld. Samma problem i tex. Skyrim. Slå i hjäl en drake framför ögonen på vakten han vänder sig mot dig och säger: "Oh what's the matter ? Someone stole your sweetroll?"

Ugh.

Samma i Fallout. Du gör något omvälvande men det bli liksom aldrig något utav det ! Spränger staden med en nuke ? Killen bredvid: "Watch your manners"

....

Men det positiva är ju en grym värld med härlig stämning och rolig utforskning !

Medlem

Felet med Fallout 3 (Och flera andra av Bethesda's spel) var att man hade skapat en fantastisk och vacker värld med enorm potential utan att fylla den med värdigt material.
Världen är inte särskilt dynamisk och de flesta uppdrag och berättelser man stöter på är ganska småskaliga och begränsade.

Allt detta fixades med helt fantastiska mods gjorda av spelare men det visar ju bara att Bethesda själva är ganska dåliga på att göra bra innehåll till sina storslagna världar.

Medlem
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av Nercis:

Svårt att säga. Jag gillar F1&2 för vad dom är och jag gillar F3&NV för vad dom är.

Jag avskydde F1 när jag var yngre för att det första uppdraget gick på tid. Avskyr än idag tidspress delar i spel. Men har bättre tålamod med sånt nu än då.

F2 är fortfarande det bästa Fallout spelet enligt mej själv. Men talande Deathclaws var bland de mest avtändande i F2.

F3 kändes stort, nytt och fräscht för mej. Har spenderat 2000+ timmar i F3. Mycket bra story och en vacker utarbetad ödemark. Men att det inte fanns något iron sight var bara dåligt. Det var lite tråkigt att det endast fanns en typ av raiders och enbart två factions, Brotherhood of steel och Enclave.

FNW hade en okej story men det kändes lite för tamt och civiliserat. Men Obsidian öste på med fler vapen med olika ammo typer, vapen modifieringar, fler olika typer av raiders, fler factions och mer interaktivitet med både factions och övriga världen och Supermutanten Marcus, samt fler valmöjligheter än F3.

Fallout ska vara humoristiskt och inte alltför seriöst men jag gillar ändå den mörkare och mer dramatiska stämningen i F3.

2000+ timmar, rätt bra kr/h där.

hehe ja om man ändå kunde få betalt för att sitta och nötta som jag gör... Men det är spelade timmar över lång tid. Jag sitter ju inte och spelar 24/7 non-stop Har 1600+ timmar i FNV och har 1000+ i Skyrim. Morrowind och Oblivion vet jag inte men det är nog upp emot 1000+ 2000+ där med. Fallout och Elder Scrolls är spel som passar mej som handen i handsken

Medlem

Det sämsta är väl karaktärernas animationer. Något jag alltid stört mig på. De är faktiskt riktigt dåliga. Annars är det väl inget fel egentligen.

Medlem

Det bästa är nog 50 tals designen och Musiken

Det sämsta är att det blev ett FPS efter Fallout 1 och Fallout 2 men det har inte hållit mig ifrån att spela 3an eller New Vegas och kommer spela Fallout 4.

Men kan hoppas att det släppts ett ny i fågelvy någon gång.

Medlem
Skrivet av Cybersoul:

Det bästa är nog 50 tals designen och Musiken

Det sämsta är att det blev ett FPS efter Fallout 1 och Fallout 2 men det har inte hållit mig ifrån att spela 3an eller New Vegas och kommer spela Fallout 4.

Men kan hoppas att det släppts ett ny i fågelvy någon gång.

Känner samma sak. kommer nog köpa F4 dag ett eller väldigt tidigt för att spela igenom det 1-2 gånger, fast jag klankar ner en del på 3an och frammåt.

sämst, gå vilse i vault 106, och ta en vecka innan man hittar ut.

men som många andra säger ,stel värld .. ingen vind, ingen tumbleweed .. inget regn .. ingen sandstorm.. och hela spelets belysningsmekanik utgörs av 1 st ambient light, och jättefula animationer... ändå är f3 och nv bra

Medlem
Skrivet av TheConsul:

Sämst: fps, craftingsystemet, bethesda..
Bäst: all fallout före 1999...

Instämmer till fullo.

Inaktiv

Det jag älskade med Fallout 2 var att du kunde döda vem som helst i hela spelet. Från barnen på gatan till shopkeepers osv. De var inte märkligt odödliga som i de flesta spel.

Sen gillade jag att man hade olika"karma" i olika städer. I en del städer såg de dig som Jesus typ medan i andra hatade de dig så mycket så att de anföll på sikt (spelet gick in i combat bara man visade sig). Allt beroende på hur man hade betett sig.

I de flesta andra spel är man magiskt ond/god för alla man möter typ, oavsett om de har träffat dig innan. Var mycket ballare system i Fallout 2.

Sen en annan grej. Dina stats påverkade spelet på ett väldigt roligt sätt. Valde du t.ex. väldigt låg INT blev du trög och fick sämre dialogval. Tar man tillräckligt låg INT blir man helt efter och kan bara grymta typ "ung... uuh". Vetefan om man kan klara spelet så

Massa sådana saker gör att jag minns Fallot 2 som ett av de bästa spelen jag spelat. Tyvärr har det inte åldrats väl. Försökte spela om det för något år sedan men tyckte det var för omodernt. Bara en sådan sak som en quest log liksom Man saknar sånt.

Mina åsikter.

Medlem

Kan man hoppa på New Vegas direkt eller ska man lira Fallout3 först ?
Köpte precis NV på Steam.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Det överlägset värsta med Fallout är den fruktansvärt gråa grafiken, blir alltid deppig när jag lirar det.

Det bästa är nog atmosfären med musik och 50-tals attiraljer strödda runt kartan.

Ettan och tvåan har jag knappt lirat då jag inte var en större fan av genren när jag var yngre.

Medlem

Bäst: Allt utom motorn.
Sämst: Det är inte Unreal-4 motorn.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av Thadius:

Skrev jätteinlägg om styrkor och svagheter angående Fallout 3.

Trycker på redigera för att fixa en särskrivning.

Hela posten försvinner i tomma intet.

Tappar orken.

https://chrome.google.com/webstore/detail/lazarus-form-recove...

Gör livet lite lättare.


signatur

The last metroid is in captivity, the galaxy is at peace!

12
Skriv svar