Helgdiskussion: free-to-play eller månadsavgift?

MEG
Medlem
Helgdiskussion: free-to-play eller månadsavgift?

Free to play är nog här för att stanna, både på gott och ont.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Free to play blir oftast rätt dåligt i min erfarenhet. Gillar nog mer Buy 2 play konceptet mer som Elder Scrolls Online gjort riktigt bra t.ex.

Medlem

jag föredrar att betala en månadsavgift och få tillgång till hela spelet, än att det ska vara pay2win, eller pay2shine med en massa blingbling och kläder till sin karaktär.

Medlem

buy2play ala guild wars

Medlem

Finns ju riktigt bra free2play spel som inte är mmo. Så länge det gäller kosmetiska prylar, mounts osv även extra character slots är saker som är helt okey. Jag har spelat mycket Hearthstone och Heroes of The Storm på slutet och inte lagt ut en enda krona. Dock är jag väldigt sugen på att köpa Naxxaramas

Medlem

WoW som exempel. i början fick du content hela tiden, du betalade verkligen för att det skulle komma patcher en gång i månaden.. nu betalar du för en kass expansion med 3 raids och inga nya BG's.

Guild Wars och KOTOR ger ju ut mer content i en liten patch än vad WoW gör i sina stora numer.

Medlem

Spelar ffxiv, och dom hade aldrig kunnat få un allt content med pay2win.


signatur

i7 920 2.66ghz @3.8ghz, Gigabyte GTX 680 2GB OC SLI, 12GB DDR3 1600mhzmem, Samsung 830 256GB,GA-EX58-UD4P motherboard, 3x24 Asus Vw246"

Medlem

Chanserna ökar att man spelar ett MMO om det är free to play, risken ökar att man slutar spela om det är månadsavgift.

Jag spelar aldrig mmo för dessa spela är i stort sett meningslösa.

Medlem

Månadsavgift om spelet känns premium och extraordinärt både i hur spelet flyter på samt bra design, Annars f2p/b2p.

Wildstar och ESO var inte direkt något av det ovan.

Medlem

Eftersom jag inte har tid att spela lika mycket som jag vill gillar jag bättre F2P modellen likt många kör. Du kan om du vill köra premium och få fördelar och spendera riktiga pengar på kläder och skit i deras shop.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Chanserna ökar att man spelar ett MMO om det är free to play, risken ökar att man slutar spela om det är månadsavgift.

Jag spelar aldrig mmo för dessa spela är i stort sett meningslösa.

Jag läste din första kommentar och kände att du hade en mycket bra poäng. Sen förstörde du hela grejen genom att kalla mitt val för att koppla av med vänner meningslöst.

Medlem

Sub spel är oftast bättre, ser många free2buy spel som är fails

Sorry, inget av det.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Buy to play, om bara för att slippa sjuka mängden fuskare som kommer med free to play, vilket är jävligt beklagligt. Tycker inte det är fel på dagens free to play modeller i sig, förutom att det oftast blir sjukt mycket dyrare om man nu kan tänka sig lägga pengar på det vilket känns sådär.

Men månadskostnad? Nej usch. Fördelen med månadskostnad är ju såklart att alla kommer ha samma innehåll i jämförelse med en jävla massa expansioner och DLC, som till exempel är ett problem med många FPS spel. Men samtidigt så kanske jag inte är ett dugg intresserad av vad dom bestämmer sig att lägga pengarna på för innehåll, så varför ska jag då betala för det?

En godtycklig trial-period eller ett hyfsat demo tycker jag borde räcka för att en som kund ska veta ifall man tycker det är något värt att lägga pengarna på.
Det måste finna nån slags investering för att det ska funka, i alla fall i PvP sammanhang.

Medlem

Free to play funkar tycker jag om man inte blir "straffad" för du inte betalar. Dvs som de flesta mobilspel lägger en timelock efter en stund och du måste betala för att fortsätta. Eller att du är begränsad att fortsätta som i KOTOR.

Spel som War Thunder, Tera, World of Tanks m.fl kan du spela i oändlighet utan att behöva lägga ett öre. Sen att jag lagt 3k på World of Tanks är av egen vilja. Dels för suedo prenumereringen och dels för att jag vill ge tillbaka till utvecklaren som gett mig underhållning.

Görs det rätt så är free to play hur bra som helst i min mening. Men jag vill att spel ska ha ett pris. Alltså singleplayer som Last of Us och Halo. Annars blir risken att de kanske gör portioner av spelen till "pay walls". Kul om man ska göra sista konfrontationen i Witcher 3 och man får upp en ruta $5 to fight last boss.

Medlem

Buy to play aka Guild Wars.

Inaktiv

Varför inte? Spel som Path of the exile har ett bra system där man kan bara köpa skins eller utrymme, Inte exotiska skott eller OP vapen som man inte kan få tag i någon annanstans i spelet än i deras shop. Det enda nackdelen är att man inte får någon fysisk kopia av spelet om man värkligen gillar det och ha det på hyllan.

FM-guru
F.d. Sisyr

För egen del skiter jag ärligt talat i vilket. Jag har fortfarande inte hittat ett enda MMO som intresserat mig i mer än tiotalet timmar. Alldeles för enformigt.

Medlem

Jag gillar när det är valfritt, dvs när spelet är så pass bra balanserat mellan de olika formerna att man kan köra casual gratis utan att gå miste om för mycket jämfört med de som pröjsar för att lira.

Saknar förresten Dungeon Runners från NCsoft. De hade båda formerna men ett abonnemang kostade bara futtiga 5 dollar i månaden vilket ledde till att en riktigt stor del av deras spelarbas valde att betala för en liten XP-bonus och tillgång till högsta kvalitén på utrustning.

Ambassadör
Xbox

F2P är skit. Kanske inte som idé, men i praktiken är det bajs jämfört med övriga. Dels drar det till sig det absoluta bottenskrapet av den mänskliga genpoolen och dels så besudlas själva spelupplevelsen av allt jäkla tjat om "buy this, buy that" hela tiden.


signatur

Jump in.

Medlem

Eftersom alla spel med månadsavgift hittils är värdelösa så föredrar jag free2play, då kan jag åtminstone prova spelet utan att betala.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Absolut Buy 2 play! utan tvekan

Medlem

Om ett spel är extremt bra så kvittar det i min mening då jag brukar lägga ned lite pengar i de spel som jag spelar mest, så länge priserna är inom en rimlig gräns.

Men det enda mmorpg spelet som jag riktigt fastnat för var WoW och det spelet levererar än idag.

Medlem

Personligen spelar spelets kvalité mindre roll. Snarare är det livssituationen som påverkar att jag föredrar f2p. Med familj som tar mycket tid känns det inte som att en månadsavgift är berättigad när jag kanske kan spela någon timme under kvällen.

Med ett spel som är f2p eller b2p kan jag spela när jag har möjlighet och kan spendera pengar på saker som ger min speltid mervärde.

Medlem

Jag tillhör den (försvinnande skara?) som inte klagar på en månadsavgift. När anarchy Online släpptes var det buggigt som få spel, men konceptet var nytt och jag förstår att man behöver ta betalt för att hosta servrar och fylla på med content, om nu spelarna förväntar sig ett spel som utvecklas med tiden. Problemet just nu är väl att man dels inte är lika lättflörtad, men också att de spel som släpps är ganska likartade. Personligen har jag inget emot att spelen liknar varandra, men i så fall måste man lyckas få in rätt stämning i spelen(så viktigt), samtidigt måste gränssnitt funka bra och vara intuitiva. Lyckas man med detta samtidigt som man lyckas uppdatera med trevligt nytt content varje månad så betalar jag gladeligen runt 150:- per månad (det vissa här på forumet kallar "mjölkning")

Medlem

Månadsavgift UTAN mikrotransaktioner.
Månadsavgift med mikrotransaktioner är bara fult och får en att känna sig lurad.

Medlem

B2P som i Guild Wars 2, om nåt. Tyvärr rätt trött på hela genren överlag så skulle nog aldrig kunna tänka mig månadskostnad överhuvudtaget igen.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Inget av dom! Jag har nästan slutat spela helt pga av F2P och månadsavgift. F2P skapar bara massa kaos och utvecklaren har givetvis inget intresse för att spelet ska bli välbalanserat och en rolig upplevelse för de som spelar. Månadsavgift är iaf något bättre än F2P men det blir förbannat dyrt i längden. Allt det här har fått mig att nästan helt tappa intresset för multiplayer, mmo osv. Det är synd för utvecklarna, för förr köpte jag massvis med spel bara för jag gilade utvecklarna och ville verkligen ge dom prengar för jobbet. Lite utav respekt. Numer blir det knappt inga bara för jag vägrar sponsra den här idiotin.

De här koncepten är deras egen förlust i mina ögon. Tyvärr!

Medlem

Svarade månadskostnad, men det rör sig kanske mer om ett "beror på". Saken är den att med en månadskostnad så vet du vad du får och vad det kostar. För mig har WoW varit en win-win då jag fått väldigt mycket nöje för en relativt låg månadskostnad, ställt till hur mycket tid jag haft att spela.
Tyvärr så verkar oftast hela "f2p" modellen gå ut på att snuva spelaren på mycket mer pengar...gärna i utbyte mot mindre spelande, vilket gör att jag äcklas av den.

12
Skriv svar