Kontroversiella Hatred kommer inte säljas via GOG

Medlem
Skrivet av Camlin:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Bojkott:

Spelet i sig intresserar mig inte. Inte än i alla fall, men det kan ändras efter release. Tycker dock att det är tragiskt att företag har skrämts upp så pass mycket av PK-maffians korståg där allt som står emot deras åsikter ska lynchas för barnens skull.

Jag lovar er att inom loppet av en månad så har nån psykopat, som med största sannolikhet inte fått vård fast den bett om det, gått ut och dödat folk på gatan, och i utredningen så kommer de att finna Hatred installerat på datorn. Och detta kommer PK-maffian så klart att använda som argument i debatter.

Du är så gullig, blir lite varm inombords. Men du borde ta av foliehatten, den extra värmen verkar göra konstiga saker med din hjärna. Typ som att insinuera att det finns ett fenomen som kan kallas för "PK-maffian", och att denne skulle A) vara något negativt, och B) ha makt över andra.

Oh, du borde även kolla upp vad ordet censur innebär. Det betyder någonting HELT annorlunda från vad du pratar om när du använder det felaktigt. Det kan aldrig vara censur, någonsin ever oavsett hur du vrider och vänder på det i försök av att hitta nya definitioner av ordet, för ett vinstdrivet företag att välja bort ett spel från deras tjänst.

Det hade däremot varit skrämmande om det fanns någonting som gjorde GOG skyldiga att sälja spel som de inte vill sälja. Då är det någonting fel på riktigt.

Och om du på fullaste allvar tror att de valt att inte sälja det här spelet för att de är rädda för någon "PK-maffia" så kan jag inte annat än att tycka synd om dig. Av två anledningar.

Först av allt så är det uppenbart att GOG helt enkelt inte vill sälja spelet på sin sida. De vill inte bli förknippade med ett spel som är så smaklöst som detta. Det är skadligt för deras varumärke att bli förknippad med tveksam dynga.

Och för det andra så är det extremt ironiskt att du insinuerar att GOG skulle ha gjort detta beslutet i rädsla för "PK-maffian" och att GOG skulle få skit för att de sålde det, när människorna som du själv som kastar skit på GOG och skriker censur är både betydligt fler i antal och betydligt mer högljudda.

Detta är förvisso en sorts ironi som är väldigt vanligt bland ni foliehattar som ser PK-spöket överallt.

Är du IQ-befriad på riktigt, eller slant det bara till för dig idag?

För det första. Ordet PK-maffia har inget med någon sorts illuminati-rörelse att göra, utan är bara ett ord för såna som är politiskt korrekt till en extrem överdrift.

För det andra. Jag har inte sagt att GOG's beslut om att inte sälja Hatred är censur. De har all rätt i världen att själva få bestämma vad de vill sälja. Däremot så är PK-maffians strävan om att förbjuda den typen av spel censur i allra högsta grad.

Och för det tredje. GOG sa själva att spelet var bra men att de inte vill sälja det. Varför skulle de välja att inte sälja ett bra spel? Jo, för att de vet att det kommer uppröra alla moralkärringar som kommer spamma dem med klagobrev om hur fel det är att sälja så våldsamma spel. De riskerar att hamna mitt i en hetsig debatt precis som Valve. Kanske de till och med kommer förlora kunder om de väljer att sälja spelet.

Så jo, beslutet om att inte sälja spelet spelet bottnar helt och hållet i den gnälliga PK-maffian som aldrig gör något vettigt för samhället, utan som istället lägger all sin energi på fjantiga saker att försöka förbjuda våldsamma spel och pepparkaksgubbar i Luciatåget.

Folk som använder uttrycket PK-maffia borde nog inte försöka kalla andra för IQ-befriade kanske.
Folk som använder uttrycket PK-maffia kallar saker för "PK" medan normalt funtade människor kallar det för " att inte bete som ett arsle"

Jag tror att de som åtminstone ligger på medelnivå förstår att PK-maffia inte har något med konspirationer att göra, utan att det bara är som du säger, ett uttryck. Det är sällan jag använder det uttrycket, utan nöjer mig oftast med moralkärring. Men när de gång på gång lägger all skuld på spelen så slår det lite gnistor. Mest för att de sällan vet vad de pratar om, precis som på 80-talet då hårdrocken var skadligt för samhället. Det sägs att det finns drygt 1.2 miljarder gamers i världen, varav drygt 1/10 spelar våldsamma spel i någon form. Men så fort en gamer utför ett massmord så är det pga spelen.

Det är lite som att säga att bara för att en kör rattfull så kommer alla att göra det. Därför måste vi förbjuda alkohol och bilar. Det är mycket man måste förbjuda om man hela tiden ska resonera på det här viset. När jag var liten så fick jag lära mig att man inte ska dra alla över en kam. Folk tycks ha glöm borde innebörden med detta ordspråk.

Medlem
Skrivet av eCore:

Vissa av er här är riktigt perversa pk-åsiktsextremister som försöker våldta vår frihet.. Riktigt vidrigt faktiskt! Och det sjuka är att ni tror ni är dem "goda" för ni är emot något så ont som Hatred.. Nä stå och skrik utanför någon filmstudio istället för allt "sjukt" som kommer därifrån..

Ni är samma människor som jobbar aktivt emot vår demokratiska rätt att utnytja vår yttrandefrihet.. Folk som tycker att vissa saker inte ska ingå... Förbjud mer och mer till den dag vi alla måste gå med gröna kläder och en frisyr likt i nord korea.

Social Justice Warrior. A pejorative term for an individual who repeatedly and vehemently engages in arguments on social justice on the Internet, often in a shallow or not well-thought-out way, for the purpose of raising their own personal reputation. A social justice warrior, or SJW, does not necessarily strongly believe all that they say, or even care about the groups they are fighting on behalf of. They typically repeat points from whoever is the most popular blogger or commenter of the moment, hoping that they will "get SJ points" and become popular in return. They are very sure to adopt stances that are "correct" in their social circle.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=SJW

Gäller definitivt Ender och Senjinone som man ser i vartenda tråd och man märker riktigt hur ni går i gång på att förtrycka och tvinga på er åsikt på andra

Tack för att du finns. Vad hade världen varit utan foliehattar med så enormt välutvecklad känsla för verklighetsförankring som er varit egentligen? En bättre plats, självklart, men utan tvivel en tråkigare sådan. Det är ju trots allt ingenting som förgyller kvällen mer än att läsa inlägg som dessa. Dock är det lite ångestingivande att veta att du faktiskt är seriös, eftersom du har trots allt den där yttrandefriheten du är så rädd för att förlora, och tyvärr så innebär det att vi andra måste utsättas för den intellektuella versionen av passiv rökning - dvs passiv idioti.

Tur att ni är så galna och paranoida att det orsakar mer skratt än huvudvärk dock!

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Senjinone:
Skrivet av Bojkott:

Spelet i sig intresserar mig inte. Inte än i alla fall, men det kan ändras efter release. Tycker dock att det är tragiskt att företag har skrämts upp så pass mycket av PK-maffians korståg där allt som står emot deras åsikter ska lynchas för barnens skull.

Jag lovar er att inom loppet av en månad så har nån psykopat, som med största sannolikhet inte fått vård fast den bett om det, gått ut och dödat folk på gatan, och i utredningen så kommer de att finna Hatred installerat på datorn. Och detta kommer PK-maffian så klart att använda som argument i debatter.

Vilka är dessa PK-maffian som du pratar om?

För mig låter du som en sådan där konspirationsteoretiker som tror på chemtrails och rymdödlor...
"De vill stoppa allt" buhuuuuu...

PK-maffian är ett annat ord för PK- och moralkärringar, och har alltså ingenting med organiserad brottslighet att göra. Censur hör inte hemma i en demokrati. Det är upp till var och en om man vill spela ett spel som Hatred.

Censur hör hemma i demokratier, kanske inte i anarkier dock.

Censur hör inte hemma i en demokrati då yttrandefrihet är en av det viktigaste byggstenarna för demokratin.

Som t.ex rätten att mobba? Är det också en mänsklig rättighet, eller kan det vara så att allt kanske inte är så svart och vitt som många gärna vill få det all låta som när man svingar ord som "konst" och "demokrati" när man pratar om förbud av något som "Hatred"?

Finns ingen rätt att "mobba". Det finns en rätt att uttala sig, men den rätten sträcker sig inte över rätten av att inte bli diskriminerad, utsatt för hot, angrepp osv.

Du har inte skrivit några genomtänkta svar än tycker jag.

On Topic: Upp till affären att bestämma vad de vill sälja eller inte, men att censurera ett spel som Hatred och sedan sälja GTA-serien, Postal-serien, då verkar det som att de försöker bara hänga på SJW-vågen.

Det var samma ramaskri när Postal 2 skulle släppas, det blev bannlyst i flera länder men idag säljs det på många välkända affärer fastän dess bakgrund och det handlar väl mest om att ramaskriet har nästintill försvunnit.

Jag tror att GOG försöker hänga på den så kallade "PK-maffian" (intressant uttryck), på samma sätt som en affär i Australien gjorde med GTA-IV.

Jag tycker verkligen att GOG har rätten att inte sälja spelet men om man nu säljer spel som är extremt lika (massmord på civila etc), då tycker jag att man förlorar sitt argument om man försöker hävda att just detta spelet är så hemskt.

Medlem
Skrivet av Kuci:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Senjinone:
Skrivet av Bojkott:

Spelet i sig intresserar mig inte. Inte än i alla fall, men det kan ändras efter release. Tycker dock att det är tragiskt att företag har skrämts upp så pass mycket av PK-maffians korståg där allt som står emot deras åsikter ska lynchas för barnens skull.

Jag lovar er att inom loppet av en månad så har nån psykopat, som med största sannolikhet inte fått vård fast den bett om det, gått ut och dödat folk på gatan, och i utredningen så kommer de att finna Hatred installerat på datorn. Och detta kommer PK-maffian så klart att använda som argument i debatter.

Vilka är dessa PK-maffian som du pratar om?

För mig låter du som en sådan där konspirationsteoretiker som tror på chemtrails och rymdödlor...
"De vill stoppa allt" buhuuuuu...

PK-maffian är ett annat ord för PK- och moralkärringar, och har alltså ingenting med organiserad brottslighet att göra. Censur hör inte hemma i en demokrati. Det är upp till var och en om man vill spela ett spel som Hatred.

Censur hör hemma i demokratier, kanske inte i anarkier dock.

Censur hör inte hemma i en demokrati då yttrandefrihet är en av det viktigaste byggstenarna för demokratin.

Som t.ex rätten att mobba? Är det också en mänsklig rättighet, eller kan det vara så att allt kanske inte är så svart och vitt som många gärna vill få det all låta som när man svingar ord som "konst" och "demokrati" när man pratar om förbud av något som "Hatred"?

Finns ingen rätt att "mobba". Det finns en rätt att uttala sig, men den rätten sträcker sig inte över rätten av att inte bli diskriminerad, utsatt för hot, angrepp osv.

Du har inte skrivit några genomtänkta svar än tycker jag.

On Topic: Upp till affären att bestämma vad de vill sälja eller inte, men att censurera ett spel som Hatred och sedan sälja GTA-serien, Postal-serien, då verkar det som att de försöker bara hänga på SJW-vågen.

Det var samma ramaskri när Postal 2 skulle släppas, det blev bannlyst i flera länder men idag säljs det på många välkända affärer fastän dess bakgrund och det handlar väl mest om att ramaskriet har nästintill försvunnit.

Jag tror att GOG försöker hänga på den så kallade "PK-maffian" (intressant uttryck), på samma sätt som en affär i Australien gjorde med GTA-IV.

Jag tycker verkligen att GOG har rätten att inte sälja spelet men om man nu säljer spel som är extremt lika (massmord på civila etc), då tycker jag att man förlorar sitt argument om man försöker hävda att just detta spelet är så hemskt.

Det är dock skillnad på vad som händer i GTA 5 och i Hatred. I GTA 5 finns där en handling där karaktärerna är kriminella, och spelaren har valet att eventuellt massmörda civila. Det är inte hela spelet. Spelet bygger inte på att massmörda civila. Det är ett narrativt drivet spel.

Hatred har en enda funktion: massmörda civila. Detta utan någon handling som gör att karaktären har några andra motiv, han är bara ute efter att massmörda civila. Detta tar beslutet av massmord av civila iväg från spelarnas händer och sätter det som hela poängen med spelet. I GTA är det en bieffekt som är valfri för spelarna att begå, och vi är många som väljer att inte göra det. För GTA handlar inte om att massmörda civila.

Att jämföra dessa två är ganska konstigt, eftersom det är en enorm skillnad på att ge spelarna verktygen att göra den här typen av saker och låta spelaren ta det beslutet bortom spelets kontroll, eftersom det inte är en funktion som faktiskt är en del av spelet överhuvudtaget bortom att du blott kan göra det.

Det krävs ingen moralism eller någon jävla "PK-maffia" för att motivera beslutet att inte vilja sälja detta spelet. Hade jag varit GOG eller Steams ansvarig så hade jag absolut inte velat ha den här typen av spel förknippat med mitt företag. Inte för att spelet inte skulle ha rätten att existera, och inte för att jag är rädd för någon "PK-maffia" och moralister som är högljudda.

På den fronten är det tvärtom. Läser vi den här tråden till exempel är det extremt uppenbart hur ironiska ni människor faktiskt är i ert beteende. Ni som skriker om "SJW" och att GOG är fega och bla bla bla är trots allt ni som är som mest högljudda - och moralistiska.

Oh, du borde även kolla upp vad ordet censur betyder. Det är inte, borde inte vara, och kan aldrig vara, censur för ett privat företag att välja att inte sälja ett spel. Spelet har rätten att skapsa och säljas, men spelet har inte rätten att säljas vart som helst. Det är för helvete inte censur att välja att avstå från att ta in spelet i sin butik.

Spelet är smaklöst, och jag beklagar absolut inte att det får lov att skapas den här sortens spel, men jag beklagar verkligen att ni faktiskt köper spelet.

Varför, i sin tur, skapades spelet till att börja med? Jo, för att tjäna pengar på *er* så klart. Nu vet jag inte vad du personligen tänker göra, men jag kan ju säga direkt att majoriteten av alla personer som köper spelet gör det för att spelet är så "edgy" och "kontroversiellt". Grattis, ni har lyckats bli manipulerade av ett företag som inte är intresserad av att göra ett bra, välskrivet och genomtänkt spel, utan bara tjäna pengar på en icke-debatt. Sorgligt.

Inaktiv
Skrivet av Xepheros:

Det är dock skillnad på vad som händer i GTA 5 och i Hatred. I GTA 5 finns där en handling där karaktärerna är kriminella, och spelaren har valet att eventuellt massmörda civila. Det är inte hela spelet. Spelet bygger inte på att massmörda civila. Det är ett narrativt drivet spel.

Hatred har en enda funktion: massmörda civila. Detta utan någon handling som gör att karaktären har några andra motiv, han är bara ute efter att massmörda civila. Detta tar beslutet av massmord av civila iväg från spelarnas händer och sätter det som hela poängen med spelet. I GTA är det en bieffekt som är valfri för spelarna att begå, och vi är många som väljer att inte göra det. För GTA handlar inte om att massmörda civila.

Att jämföra dessa två är ganska konstigt, eftersom det är en enorm skillnad på att ge spelarna verktygen att göra den här typen av saker och låta spelaren ta det beslutet bortom spelets kontroll, eftersom det inte är en funktion som faktiskt är en del av spelet överhuvudtaget bortom att du blott kan göra det.

Varför är det värre med ett spel där huvudmålet är att begå massmord än ett spel där du har friheten att begå massmord?

Varför är det överhuvudtaget "dåligt" med ett spel som går ut på att utföra massmord?

Skrivet av Xepheros:

Varför, i sin tur, skapades spelet till att börja med? Jo, för att tjäna pengar på *er* så klart. Nu vet jag inte vad du personligen tänker göra, men jag kan ju säga direkt att majoriteten av alla personer som köper spelet gör det för att spelet är så "edgy" och "kontroversiellt". Grattis, ni har lyckats bli manipulerade av ett företag som inte är intresserad av att göra ett bra, välskrivet och genomtänkt spel, utan bara tjäna pengar på en icke-debatt. Sorgligt.

En väldigt stor mängd av alla spel görs för att tjäna pengar(typ alla AAA-spel).
Alla spel behöver inte vara bra. Det är möjligt att studion tänkte "äh det är alldeles för svårt, tidskrävande och kostsamt att göra ett bra spel, vi gör ett superkontroversiellt spel istället". Detta ligger ju isf på samma nivå som Goat Simulator. Där blev ju massa människor "manipulerade" av den superskojiga trailern och köpte ett spel som egentligen var ganska dåligt men kul ändå för att det ar så derpigt. Typ ett anti-spel.

Jag kommer köpa spelet för att jag älskar kontroversiella filmer/böcker/spel som vågar utforska och tänja på gränserna och det är något jag vill stödja. Sorgligt tycker du, vackert tycker jag.

Inaktiv

Spelet har sitt existensberättigande men GOG har också givetvis rätt att välja att inte sälja spelet. De har knappast inga skyldigheter att sälja alla spel som skapas?

Har sagt det hundramiljarder gånger nu - enda sättet att visa att ni inte gillar något i dagens samhälle är att INTE KÖPA DET. Pengar är det enda språket som företagen lyssnar till.

Köper ingen Hatred säljer ingen hatred. Köper ingen Assassins Creed och Battlefield så slipper vi trasiga spel. Osv.

Inaktiv

Det finns en betyligt mer intressantare debatt och det är att om man misshandlar ihjäl folk i GTA bryr sig ingen men misshandlar man ihjäl katter i GTA blir det ett jävla liv. Det borde ni ta upp som en helgdiskution, djur är tydligen mer värda än människoliv?

dmn
Medlem

Har det här spelet schysta kontroller och bra gameplay kan det bli nåt.

Aldrig fel med ett spel som utmanar normer.

Folk som blir upprörda över ett spel som detta har svårt att skilja på verklighet och pixlar.

Det kan absolut finnas underhållningsvärde i ett spel som får en att känna avsky medans man spelar.

Medlem

Men de säljer postal 1&2

eld
Medlem
Skrivet av eCore:

Social Justice Warrior. A pejorative term for an individual who repeatedly and vehemently engages in arguments on social justice on the Internet, often in a shallow or not well-thought-out way, for the purpose of raising their own personal reputation. A social justice warrior, or SJW, does not necessarily strongly believe all that they say, or even care about the groups they are fighting on behalf of. They typically repeat points from whoever is the most popular blogger or commenter of the moment, hoping that they will "get SJ points" and become popular in return. They are very sure to adopt stances that are "correct" in their social circle.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=SJW

Citat:

In Internet culture, the term has been used as a pejorative for someone campaigning against things they perceive to be instances of racism, sexism, homophobia, or other social injustice. Frequently initialized as "SJW", it is used to accuse opponents of sanctimony, to insinuate pretense, as a pejorative, and as a general shorthand for a person believed to be overreacting to social issues

[http://en.wikipedia.org/wiki/Social_justice#Social_justice_wa...]

Jag vet inte vad du och många andra gör här, även fz är ju ett gäng social justice warriors och stödjer rättvisa.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av employed:
Skrivet av Sebbepojken:

Tycker att spelet ser oerhört smaklöst ut. Följdaktligen innebär det för min del att GOG faktiskt har smak för vad de säljer och jag tycker det är bra att de väljer att inte sälja produkten.

Spelar du GTA5?

Ja! Den stora och avgörande skillnaden för mig är att det som är helt frivilligt och en öppen möjlighet att göra i GTA är något som framställs som grunden av Hatreds spelmekanik - att begå massmord på lokalbefolkning. Men eftersom jag tycker att det beteendet är smaklöst har jag alla möjligheter i världen att undvika det.

Jag hoppas du är kapabel till att se skillnaden på en stark uppmaning och en valfrihet.

Valfritt och valfritt. Du kommer inte ens förbi prologen utan massmörda vad jag misstänker är hela polisstyrkan i Ludendorff och lite till. Men jag antar att det är okej så länge någon skjuter tillbaka?

Komiskt nog så är ett bland de mest omdebatterade spelen också ett bland de få våldsamma spelen som du kan klara ut utan att döda en enda person, och det är Postal 2. Där har du en valfrihet, medans i GTA 5 så är du tvungen att döda, och det är inte bara i prologen, utan i flera uppdrag så måste du döda.

Kom igen, släpp sargen och kom in i matchen. Är du så enkelspårig eller gör du medvetet en sned tolkning bara för att du kan? Jag tänker inte ens bemöda mig med att möta ditt argument för jag vet precis hur du kommer skena vidare.

Medlem
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Kimpur:

Härligt! Snart får man spela ett spel som inte är rädd för våld!

Tramsigt av folk att hata på det här spelet, då kan man lika gärna hata GTA eller Soldier of Fortune

Det beror på hur man ser på det. GTA gör man det för att man vill ha pengar och ta sig ur kniviga situationer. Soldier of fortune, du är en soldat. Hatred, du är en massmördare utan något direkt motiv.

Själv tycker jag aldrig mord och avrättningar är OK oavsett situation. Däremot tycker jag allt är OK i den virtuella världen, när allt är ettor och nollor, där inget mänskligt liv tar skada.

Absolut, jag kan hålla med dig. Det finns ju filmer och böcker som liknar Hatred också så jag förstår inte problemet heller. Men jag tycker att GOG och andra butiker har rätt att välja vad de vill och inte vill sälja.

Medlem
Skrivet av eCore:

Vissa av er här är riktigt perversa pk-åsiktsextremister som försöker våldta vår frihet.. Riktigt vidrigt faktiskt! Och det sjuka är att ni tror ni är dem "goda" för ni är emot något så ont som Hatred.. Nä stå och skrik utanför någon filmstudio istället för allt "sjukt" som kommer därifrån..

Ni är samma människor som jobbar aktivt emot vår demokratiska rätt att utnytja vår yttrandefrihet.. Folk som tycker att vissa saker inte ska ingå... Förbjud mer och mer till den dag vi alla måste gå med gröna kläder och en frisyr likt i nord korea.

Social Justice Warrior. A pejorative term for an individual who repeatedly and vehemently engages in arguments on social justice on the Internet, often in a shallow or not well-thought-out way, for the purpose of raising their own personal reputation. A social justice warrior, or SJW, does not necessarily strongly believe all that they say, or even care about the groups they are fighting on behalf of. They typically repeat points from whoever is the most popular blogger or commenter of the moment, hoping that they will "get SJ points" and become popular in return. They are very sure to adopt stances that are "correct" in their social circle.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=SJW

Gäller definitivt Ender och Senjinone som man ser i vartenda tråd och man märker riktigt hur ni går i gång på att förtrycka och tvinga på er åsikt på andra

Så du försöker inte förtrycka dem med detta inlägg?
Saken hör till den att så fort man försöker ta en diskussion (jag har inte alla deras inlägg på minnet) där man själv är starkt kritisk till något som ikke-PK (SD) är posivit till, då är man:

1. ett får
2. Hjärntvättad
3. SJW
4. etc etc

I dessa tider ser jag aldrig någon som försöker mer aktivt att trycka ned VÅR demokratiska rätt att utnyttja vår yttrandefrihet. Detta är inte riktat mot dig personligen som jag citerar utan rent generellt.

Det här är självklart min subjektiva uppfattning om det hela.

Sedan tycker jag att även fast detta är internet ska man klara av att ha en diskussion utan att kalla någon pervers, iq-befriad m.m (detta gäller många i denna tråd).

Tänker man i ca 5 sekunder kan man komma på något bättre att skriva, att folk blir upprörda och vill ha en diskussion är bra, säga åt någon att dom är det ena eller det andra är inte så konstruktivt.

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av autograph:
Skrivet av Hymer:

GOG gör väl som dom själva vill men tur att Valve släpper det. Ni som gnäller på osmakligt: har ni läst böcker? Har ni sett på film? Där snackar vi att det finns endel sjuka grejer som detta inte verkar ens vara i närheten av.

Jag såg filmen "The Human Centipede 3, (Final Sequence)" igår. Var nog det sjukaste jag sett. Den tog verkligen ut svängarna och provocerar. Men jag gillade den!
Ungefär som filmerna av Uwe Boll, tex "Rampage" 1 och 2, och "Assault on Wall Street". De här filmerna är väldigt brutala och starka, men de visar på en kritik på samhället som spårat ur.
Dessa filmer har faktiskt ett viktigt och intressant budskap bakom den obehagliga ytan.

human centipede tror jag inte klår a serbian film, den filmen var så sjukt osmaklig att jag inte ens såg klart hela, kom till någon scen där en mamma födde och sedan skulle en fet karl våldta den nyfödda ungen. Där stängde jag av och undrar ens vad skaparna tänkte med, inte då fan var det hjärnan.
Sedan finns det dessa film rescensenter som säger den filmen var konst och inget annat, maken till psykiskt störda

Håller med, Tyckte den var övergränsen för min del. Sjukt vidrig film men men det finns väl folk som gillar sånt med.

När jag vill ha min dagliga dos av misär går jag in och kollar på LL.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av Ender:

Diskussion i all ära, men vart får du "konst" ifrån? Själv vet jag inte ens vart man applicerar begreppet "spel" på det här. "Digital massmordssimulator" känns som en närmare beskrivning än spel/konst.

Precis som GTA och alla andra spel där man poänglöst går runt och dödar, lemlästar och skapar död och kaos då menar du? Och inte har det blivit samma rabalder kring GTA som detta...

Jag tycker det är fjantigt och oerhört trångsynt av alla som vill förbjuda sådana här spel. Jag förstår dock företagen, det är deras rätt att förbjuda försäljningen så det är OK för mig, om GOG inte vill sälja detta så är det helt OK för mig, finns alltid någon annan som säljer det, alternativt så hittar utvecklarna en annan väg. Däremot så tycker jag aldrig man skall förbjuda sånt här. Jag likväl majoriteten av alla gamers har inga problem att spela sånt här och samtidigt vara helt normala och snälla samhällsmedborgare för vi kan skilja på ett spel och verkligheten. Jag älskar GTA och har mer än ofta gärna plockat fotgängare med bilen och skjutit horder med folk i spelet, helt utan anledning, men skulle aldrig i min vildaste fantasi göra detta i verkligheten. Men ni moralkärringar som vill förbjuda detta ser tydligen någon väldigt tydlig koppling mellan fantasi och verklighet och tror att problem löser sig själva för att man inför förbud. Huvudet i sanden. Det är ju givetvis helt fel och inga undersökningar sedan media började konsumeras har någonsin påvisat att radio, TV, rock, datorspel, flipperspel eller allt annat som de sagt vara en triggande faktor för våld varit en avgörande faktor för ett våldsdåd. De sjuka personer som utfört våldsdåden kunde lika gärna ha triggats av Tetris och Abba än GTA och någon dödsmetall-musik. Dvs inga riktiga kopplingar, men trots det så fortsätter moralkärringarna att gnälla att saker skall förbjudas.

Nej, låt detta spelet komma ut. Tydligen finns det ju ett oerhört intresse av spelet och jag tror inte ens 0.01% av dessa är massmördare som väntar på en fix, utan helt normala personer som bara gillar spel och action. Det enda du dödar med dessa spel är tid och digitala pixlar, påhitt. Inga riktiga människor, ingen kommer till skada, någonsin. Så lägg ner fjanteriet och låt spelet komma ut, och låt sedan marknaden avgöra om spelet är bra eller ej. Precis som en annan kommentator ovan påpekade så är ju t.ex Postal-spelen bra mer brutala och meningslösa på många sätt men ändå så säljs de ju på GoG och Steam. Så är problemet verkligen våldsamheten, eller är det mer för att företagen vill undvika PK-maffian och deras smutsiga metoder för att stoppa allt som DE tycker är fel?

Här är något som kanske får er att tänka om: Jag minns när moralkärringarna och PK-tanterna fick tuppjuck när Custer's Revenge släpptes i början på 80-talet. Det skulle tydligen förstöra samhället och göra alla till potentiella sexmissbrukare och våldsutövare. Jämför sedan vad som finns idag... lite kontrast för er som har nålen på moralkompassen fastlimmad endast åt ett håll...

Vi har faktiskt något i vårt samhälle som heter demokrati, och det innebär bl.a att du har lika mycket rätt att kritisera spelet som jag har att hylla det. Du har lika mycket rätt att säga nej som att jag har att säga ja. Sålänge ingen lider någon skada av det så ska det inte stoppas utan tillåtas. Så fortsätt ni att klaga på det, och vi andra kanske fortsätter hylla det. Inte pga att vi förespråkar drogbetingat och psyktiskt stört massmördande, utan för att vi vill att spel i alla dess former skall vara tillåtna att skapas. Bara så länge ingen lider någon skada av det på något sätt. Du har all rätt att undvika och hata spelet, men du har ingen rätt att hindra mig och andra från att ta del av det, oavsett anledning. Det finns många filmer och böcker jag tycker är totalt osmakliga också, men jag skulle aldrig hindra någon från att ta del av dem om de vill. För jag tror inte på förbud, utan på eget personligt ansvar, tycke och smak.

Själv ser jag fram emot spelet pga dess mörka karaktär. I verkligheten är jag faktiskt en väldigt snäll människa och lider när jag ser mosade maskar på gatan efter en regnig morgon, men när jag spelar så får det vara hur våldsamt som helst. Bara för att jag tycker det är kul. Och det är inte samma sak som att våld är kul, utan att våldsamma spel är kul.

Medlem

Tror nog att problemet är det är svårt att polisa dom av ESRB satta åldersgränserna.
Personligen ser jag fram emot att se hur man har valt att integrera det kontroversiella med story och spelmekanik.
Manhunt från rockstar har nog väldigt få lyckats att trumfa vad gäller det.


signatur

#PCMR

Medlem

Åh, herregud... here we go again.
Inte läst allt. Men va fan, hur tänker folk?

Skrivet av Senjinone:

Personligen tänker jag bojkotta Steam helt om de går vidare och säljer skiten.

haha u serious bro? Löjligaste jag läst. Då ska jag bojkotta alla affärer som säljer Saw. Saw är enligt min mening så sjukt mycket sjukare på alla möjliga sätt och viss än hatred.

Skrivet av Ender:

Diskussion i all ära, men vart får du "konst" ifrån? Själv vet jag inte ens vart man applicerar begreppet "spel" på det här. "Digital massmordssimulator" känns som en närmare beskrivning än spel/konst.

Ah men för fan. 1) konst är subjektivt, det kanske inte är konst i dina ögon och det är okej. Men det kan vara det i andras.
2) Det finns många definitioner på spel och spel är svår definierat. Men för alla definitioner som jag känner till så platsar hatred in i. Ett spel är något interaktivt som man gör för att underhålla sig själv, ett spel måste även ha vissa regler som spelaren följer, i ett spel måste man även kunna misslyckas. Det finns många "spel" på steam som inte passar in i detta, men hatred är inte en av dem. Att ens argumentera att hatred inte är ett spel för att den inte passar in i din politiskt korrekta världsbild är bara fullständigt absurt. Sjukt absurt. Riktigt skrämmande att det finns folk som vägrar acceptera spel som ett spel för att spelet strider mot dina politiska ideologier.
3) En simulator kan även vara ett spel. Hört om sims? simcity? stronghold? arma? Finns många spel som även är en simulator. Det ena utesluter inte det andra.

Skrivet av von_lidl:

Det beror på hur man ser på det. GTA gör man det för att man vill ha pengar och ta sig ur kniviga situationer. Soldier of fortune, du är en soldat. Hatred, du är en massmördare utan något direkt motiv.

Fast väldigt många dödar oskyldiga i GTA för skojskull och för att få polisen efter sig. Fortsätta med att döda polisen och skapa kaos tills man har blivit dödad. Tror alla som spelat GTA har testat att göra det där minst en gång. Och de har förmodligen haft kul när dem gjort det. Inget fel med det. Det där är exakt samma mål som hatred har. Döda oskylda, få fram polisen, döda polisen, överlev så länge som möjligt. Same shit. Kolla bara på Elders React, de flesta av dem hade skit kul att bara springa runt och slå och döda människor. Helt normalt beteende.
Varför måste allt ha ett motiv? Jag förstår inte den logiken. Det är ett spel. Du dödar i spel för skojskull inte för att göra en godgärning. Eller hade hatred varit okej om de hittade på någon bullshit story som att de han dödar egentligen är onda ryssar? Hade spelet varit okej då?

Medlem
Skrivet av Morknox:
Skrivet av von_lidl:

Det beror på hur man ser på det. GTA gör man det för att man vill ha pengar och ta sig ur kniviga situationer. Soldier of fortune, du är en soldat. Hatred, du är en massmördare utan något direkt motiv.

Fast väldigt många dödar oskyldiga i GTA för skojskull och för att få polisen efter sig. Fortsätta med att döda polisen och skapa kaos tills man har blivit dödad. Tror alla som spelat GTA har testat att göra det där minst en gång. Och de har förmodligen haft kul när dem gjort det. Inget fel med det. Det där är exakt samma mål som hatred har. Döda oskylda, få fram polisen, döda polisen, överlev så länge som möjligt. Same shit. Kolla bara på Elders React, de flesta av dem hade skit kul att bara springa runt och slå och döda människor. Helt normalt beteende.
Varför måste allt ha ett motiv? Jag förstår inte den logiken. Det är ett spel. Du dödar i spel för skojskull inte för att göra en godgärning. Eller hade hatred varit okej om de hittade på någon bullshit story som att de han dödar egentligen är onda ryssar? Hade spelet varit okej då?

Först och främst, lugna ner dig lite.

Jag lägger själv ingen vikt i motivet i spel för jag är som många andra, jag spelar för att det är kul. Jag brukar nästan aldrig titta på cutscenes eftersom att det är så himla tråkigt, GTA V är ett undantag eftersom att handlingen är ganska humoristisk tycker jag. Men jag kan tänka mig att det är så som jag skrev i inlägget som du citerade att folk vill ha ett "okej" motiv för att det ska vara acceptabelt, vilket blir en rejäl dos med dubbelmoral. Sen är det väl upp till oss att bestämma om vi vill spela Hatred eller inte, jag personligen tycker inte det särskilt roligt ut och sen verkar det lite för deprimerande och otrevligt för min egen del.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Tycker att spelet ser oerhört smaklöst ut. Följdaktligen innebär det för min del att GOG faktiskt har smak för vad de säljer och jag tycker det är bra att de väljer att inte sälja produkten.

men kom igen, alla spel kan inte vara som super Mario eller rayman o dylikt,...

vart menar du att gränsen för smaklöst går?,

imo är det ingen skillnad på detta eller grand theft auto, cod osv som bla går ut på att ha ihjäl så många som möjligt..

för att inte tala om tex alla bilspel som uppmanar till att köra alldeles för fort,,
eller det dolda budskapet i need for speed,, "i behov av amfetamin"

.

Medlem

I gta kan man spela en färgad man som går runt o säger nigger och som även senare skjuter färgade gubbar på stan..

I gta kan man även ha ihjäl sin lokala hora efter man fått sig en avsugning.

nuff said

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av employed:
Skrivet av Sebbepojken:

Tycker att spelet ser oerhört smaklöst ut. Följdaktligen innebär det för min del att GOG faktiskt har smak för vad de säljer och jag tycker det är bra att de väljer att inte sälja produkten.

Spelar du GTA5?

Ja! Den stora och avgörande skillnaden för mig är att det som är helt frivilligt och en öppen möjlighet att göra i GTA är något som framställs som grunden av Hatreds spelmekanik - att begå massmord på lokalbefolkning. Men eftersom jag tycker att det beteendet är smaklöst har jag alla möjligheter i världen att undvika det.

Jag hoppas du är kapabel till att se skillnaden på en stark uppmaning och en valfrihet.

jag förstår inte, förklara för mig gärna..
du spelar alltså ett spel där man kan göra alla dessa hemska saker,, och motiverar det med att ja men det är ju valfritt,,...

undrar om det bara är jag som anser att det är ett skolexempel på hyckleri?????

Medlem
Skrivet av roftg:
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av employed:
Skrivet av Sebbepojken:

Tycker att spelet ser oerhört smaklöst ut. Följdaktligen innebär det för min del att GOG faktiskt har smak för vad de säljer och jag tycker det är bra att de väljer att inte sälja produkten.

Spelar du GTA5?

Ja! Den stora och avgörande skillnaden för mig är att det som är helt frivilligt och en öppen möjlighet att göra i GTA är något som framställs som grunden av Hatreds spelmekanik - att begå massmord på lokalbefolkning. Men eftersom jag tycker att det beteendet är smaklöst har jag alla möjligheter i världen att undvika det.

Jag hoppas du är kapabel till att se skillnaden på en stark uppmaning och en valfrihet.

jag förstår inte, förklara för mig gärna..
du spelar alltså ett spel där man kan göra alla dessa hemska saker,, och motiverar det med att ja men det är ju valfritt,,...

undrar om det bara är jag som anser att det är ett skolexempel på hyckleri?????

Det är bara du. Du behöver gå tillbaka till skolan om du ser det där som ett "skolexempel på hyckleri." Vet du varför? Eftersom han uttryckligen talar om att han inte är intresserad av att begå massmord på civila i ett spel Det är därför skillnad på ett spel som GTA där du KAN göra det men varken har incentiv eller tvång att göra det, medan Hatred är 100% baserad på att göra det.

Så nej, det finns ingen hyckleri här. Det handlar om att hans preferenser säger att han inte vill begå massmord av civila, vilket GÅR att göra i GTA 5 men också GÅR ATT UNDVIKA.

Medlem
Skrivet av Senjinone:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Senjinone:
Skrivet av Stelefan:

Tragiskt. Gissar på att de är rädda för allt hat från icke-gamers, dvs SJW's.

Synd att en sån liten skara extremister har ett sånt stort inflytande.

Synd att det finns en liten skara perversa typer som gillar idén att sådana här spel ska finnas.

dvs tragiska personer.

Enbart pga åsikter som din kommer jag köpa spelet, i hopp om att det säljer bra och de gör fler.

Jag gillar idén att jag har den makten över dig.

Du och alla andra moralkärringar Den enda makten ni har är att ni gör er själva förbannade när spel som dessa säljer MER pga hur mycket ni gråter, så det enda ni egentligen har är antingen:

1. Aktier i bolaget som gör spelet ni "hatar".
2. Moralpanik.
3. Makt att sprida spelet mer genom offentligt gråt över moral och förtappad ungdom och hemskheter som frihet.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av autograph:
Skrivet av Hymer:

GOG gör väl som dom själva vill men tur att Valve släpper det. Ni som gnäller på osmakligt: har ni läst böcker? Har ni sett på film? Där snackar vi att det finns endel sjuka grejer som detta inte verkar ens vara i närheten av.

Jag såg filmen "The Human Centipede 3, (Final Sequence)" igår. Var nog det sjukaste jag sett. Den tog verkligen ut svängarna och provocerar. Men jag gillade den!
Ungefär som filmerna av Uwe Boll, tex "Rampage" 1 och 2, och "Assault on Wall Street". De här filmerna är väldigt brutala och starka, men de visar på en kritik på samhället som spårat ur.
Dessa filmer har faktiskt ett viktigt och intressant budskap bakom den obehagliga ytan.

human centipede tror jag inte klår a serbian film, den filmen var så sjukt osmaklig att jag inte ens såg klart hela, kom till någon scen där en mamma födde och sedan skulle en fet karl våldta den nyfödda ungen. Där stängde jag av och undrar ens vad skaparna tänkte med, inte då fan var det hjärnan.
Sedan finns det dessa film rescensenter som säger den filmen var konst och inget annat, maken till psykiskt störda

Filmen är sjuk, och motbjudande. Men inte pga vad den visar, utan pga att det den visar är verklighetsförankrat.


signatur

I drank what?

Medlem

BRA!

Vissa kommer inte förstå att gränsen går någonstans. Men det är så det är.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Senjinone:
Skrivet av Bojkott:

Spelet i sig intresserar mig inte. Inte än i alla fall, men det kan ändras efter release. Tycker dock att det är tragiskt att företag har skrämts upp så pass mycket av PK-maffians korståg där allt som står emot deras åsikter ska lynchas för barnens skull.

Jag lovar er att inom loppet av en månad så har nån psykopat, som med största sannolikhet inte fått vård fast den bett om det, gått ut och dödat folk på gatan, och i utredningen så kommer de att finna Hatred installerat på datorn. Och detta kommer PK-maffian så klart att använda som argument i debatter.

Vilka är dessa PK-maffian som du pratar om?

För mig låter du som en sådan där konspirationsteoretiker som tror på chemtrails och rymdödlor...
"De vill stoppa allt" buhuuuuu...

PK-maffian är ett annat ord för PK- och moralkärringar, och har alltså ingenting med organiserad brottslighet att göra. Censur hör inte hemma i en demokrati. Det är upp till var och en om man vill spela ett spel som Hatred.

Du behöver lära dig vad censur är...

Om jag har en restaurang och vägrar att sälja en viss sorts öl så är inte det censur.
Jag hindrar inte dem från att tillverka ölen eller sälja den på amdra ställen. Jag tar bara ställning för att jag inte vill sälja den till mina kunder.

Detta är samma sak.
Ingen hindrar dem från att skapa spelet eller sälja det.
GOG säger bara ett de inte vill stå bakom det.

Lär dig lite innan du snackar, då slipper det bli så jäkla pinsamt...

Medlem
Skrivet av eCore:

Vissa av er här är riktigt perversa pk-åsiktsextremister som försöker våldta vår frihet.. Riktigt vidrigt faktiskt! Och det sjuka är att ni tror ni är dem "goda" för ni är emot något så ont som Hatred.. Nä stå och skrik utanför någon filmstudio istället för allt "sjukt" som kommer därifrån..

Ni är samma människor som jobbar aktivt emot vår demokratiska rätt att utnytja vår yttrandefrihet.. Folk som tycker att vissa saker inte ska ingå... Förbjud mer och mer till den dag vi alla måste gå med gröna kläder och en frisyr likt i nord korea.

Social Justice Warrior. A pejorative term for an individual who repeatedly and vehemently engages in arguments on social justice on the Internet, often in a shallow or not well-thought-out way, for the purpose of raising their own personal reputation. A social justice warrior, or SJW, does not necessarily strongly believe all that they say, or even care about the groups they are fighting on behalf of. They typically repeat points from whoever is the most popular blogger or commenter of the moment, hoping that they will "get SJ points" and become popular in return. They are very sure to adopt stances that are "correct" in their social circle.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=SJW

Gäller definitivt Ender och Senjinone som man ser i vartenda tråd och man märker riktigt hur ni går i gång på att förtrycka och tvinga på er åsikt på andra

Dummaste jag hört på länge

Du verkar inte ha någon koll över huvud taget.
Du använder uttrycket SJW helt fel, det är så pinsamt

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Senjinone:
Skrivet av Bojkott:

Spelet i sig intresserar mig inte. Inte än i alla fall, men det kan ändras efter release. Tycker dock att det är tragiskt att företag har skrämts upp så pass mycket av PK-maffians korståg där allt som står emot deras åsikter ska lynchas för barnens skull.

Jag lovar er att inom loppet av en månad så har nån psykopat, som med största sannolikhet inte fått vård fast den bett om det, gått ut och dödat folk på gatan, och i utredningen så kommer de att finna Hatred installerat på datorn. Och detta kommer PK-maffian så klart att använda som argument i debatter.

Vilka är dessa PK-maffian som du pratar om?

För mig låter du som en sådan där konspirationsteoretiker som tror på chemtrails och rymdödlor...
"De vill stoppa allt" buhuuuuu...

PK-maffian är ett annat ord för PK- och moralkärringar, och har alltså ingenting med organiserad brottslighet att göra. Censur hör inte hemma i en demokrati. Det är upp till var och en om man vill spela ett spel som Hatred.

Censur hör hemma i demokratier, kanske inte i anarkier dock.

Censur hör inte hemma i en demokrati då yttrandefrihet är en av det viktigaste byggstenarna för demokratin.

Ja, absolut är yttrandefrihet en av våra viktigaste grundpelare. Men tyvärr har du fel. Ett samhälle utan censur är en utopi eller anarki.

Censur är ett oerhört viktigt redskap i speciella delar av vårt samhälle, området där det används främst är väl inom bekämpnigen av barnpornografi. Jag hoppas ingen här har något mot den formen av censur.

"Gillar ni det inte titta inte på det." - det argumentet håller inte riktigt hela vägen?

Barnpornografi censureras för att det är ett brott mot mänskliga rättigheter, och sån censur har jag förståelse för och ser det inte som ett direkt hot mot yttrandefriheten då jag anser att brott inte har något med vare sig yttrandefrihet eller demokrati att göra. Hyckleri kanske vissa tycker, men är så jag känner i alla fall. Fiktivt våld är helt lagligt i Sverige, än så länge i alla fall, och staten kan enligt lag inte gå in och sätta ett förbud på t.ex. Hatred. Dock är det precis som jag skrev tidigare helt och hållet upp till butikerna om de vill sälja spelet eller ej.

Så ett spel där man kidnappar och våldtar barn skulle vare helt ok för dig alltså?
För det är ju bara fiktiv sex och fiktiv våld.

Medlem
Skrivet av roftg:
Skrivet av Sebbepojken:

Tycker att spelet ser oerhört smaklöst ut. Följdaktligen innebär det för min del att GOG faktiskt har smak för vad de säljer och jag tycker det är bra att de väljer att inte sälja produkten.

men kom igen, alla spel kan inte vara som super Mario eller rayman o dylikt,...

vart menar du att gränsen för smaklöst går?,

imo är det ingen skillnad på detta eller grand theft auto, cod osv som bla går ut på att ha ihjäl så många som möjligt..

för att inte tala om tex alla bilspel som uppmanar till att köra alldeles för fort,,
eller det dolda budskapet i need for speed,, "i behov av amfetamin"
.

Var gränsen går vet jag inte. Det jag har sett av Hatred är att det tycks gå ut på att begå massmord på lokalbefolkningen bara för pga rent hat. Det tycker jag är smaklöst. Rätta mig jättegärna om jag är fel ute. Jag har inte sett något annat spel med det upplägget i alla fall. Många nämner GTA, men den stora skillnaden är just att man är fri att göra vad man vill där. Om du säger att du i GTA går omkring och besinningslöst mördar lokalbefolkningen skulle jag tycka att ditt spelsätt är smaklöst. Men jag spelar inte spel på det viset.

Medlem
Skrivet av Senjinone:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Senjinone:
Skrivet av Bojkott:

Spelet i sig intresserar mig inte. Inte än i alla fall, men det kan ändras efter release. Tycker dock att det är tragiskt att företag har skrämts upp så pass mycket av PK-maffians korståg där allt som står emot deras åsikter ska lynchas för barnens skull.

Jag lovar er att inom loppet av en månad så har nån psykopat, som med största sannolikhet inte fått vård fast den bett om det, gått ut och dödat folk på gatan, och i utredningen så kommer de att finna Hatred installerat på datorn. Och detta kommer PK-maffian så klart att använda som argument i debatter.

Vilka är dessa PK-maffian som du pratar om?

För mig låter du som en sådan där konspirationsteoretiker som tror på chemtrails och rymdödlor...
"De vill stoppa allt" buhuuuuu...

PK-maffian är ett annat ord för PK- och moralkärringar, och har alltså ingenting med organiserad brottslighet att göra. Censur hör inte hemma i en demokrati. Det är upp till var och en om man vill spela ett spel som Hatred.

Du behöver lära dig vad censur är...

Om jag har en restaurang och vägrar att sälja en viss sorts öl så är inte det censur.
Jag hindrar inte dem från att tillverka ölen eller sälja den på amdra ställen. Jag tar bara ställning för att jag inte vill sälja den till mina kunder.

Detta är samma sak.
Ingen hindrar dem från att skapa spelet eller sälja det.
GOG säger bara ett de inte vill stå bakom det.

Lär dig lite innan du snackar, då slipper det bli så jäkla pinsamt...

Den enda som är pinsam här är du. Hittar du någonstans i denna tråd där jag anklagar GOG för att censurera så gör du det bra. Du bör ta och uppsöka en psykolog och kolla upp din läskunnighet så du slipper stå där som ett fån när du felaktigt har anklagat någon.

Skriv svar