Se jämförelse av The Witcher 3-grafiken på PS4 och Xbox One

Medlem
Skrivet av Chiefen:
Skrivet av Bojkott:

PS4 borde också ha körts i 900p. Men jag antar att det är på order av Sony? Är ju inte direkt första gången som PS4 har haft usel FPS bara för att de ska envisas med 1080p.

De lyckas mycket bra med balansgången av 1080p och ~60fps i Last of Us. Däremot är det sällan täta skogar i långa renderingsavstånd. Med lite innovation i hur man skalar ned detaljer långt bort så tror jag nog även spel som utspelar i skogar kan få bra fps.

Är det en konstant 60fps som i Forza 5 eller toppar det bara 60fps ibland?

Kul att den mer kraftfulla konsollen verkar ha tagit bort en hel del grafiska detaljer och lyckas ändå inte hålla en stabil fps. Vart är molnen på ps4-versionen?


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av Chiefen:
Skrivet av Bojkott:

PS4 borde också ha körts i 900p. Men jag antar att det är på order av Sony? Är ju inte direkt första gången som PS4 har haft usel FPS bara för att de ska envisas med 1080p.

De lyckas mycket bra med balansgången av 1080p och ~60fps i Last of Us. Däremot är det sällan täta skogar i långa renderingsavstånd. Med lite innovation i hur man skalar ned detaljer långt bort så tror jag nog även spel som utspelar i skogar kan få bra fps.

Är det en konstant 60fps som i Forza 5 eller toppar det bara 60fps ibland?

Det händer att man känner av en dipp till kanske 45fps när något makalöst händer på skärmen, annars är det rätt så solid må jag säga. Det är inte ett sådant där spel man önskar de låst på 30.

Medlem

Ser ut att vara utvecklat till xbonen och sedan portad till ps4ran.

Medlem

Hur ser PC-versionen ut då? Mer rapporter tack!

Medlem
Skrivet av Chiefen:
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av Chiefen:
Skrivet av Bojkott:

PS4 borde också ha körts i 900p. Men jag antar att det är på order av Sony? Är ju inte direkt första gången som PS4 har haft usel FPS bara för att de ska envisas med 1080p.

De lyckas mycket bra med balansgången av 1080p och ~60fps i Last of Us. Däremot är det sällan täta skogar i långa renderingsavstånd. Med lite innovation i hur man skalar ned detaljer långt bort så tror jag nog även spel som utspelar i skogar kan få bra fps.

Är det en konstant 60fps som i Forza 5 eller toppar det bara 60fps ibland?

Det händer att man känner av en dipp till kanske 45fps när något makalöst händer på skärmen, annars är det rätt så solid må jag säga. Det är inte ett sådant där spel man önskar de låst på 30.

Fast man kan väl välja att låsa det på 30 ifall man vill?


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

k3m
Medlem

Ta't lugnt! CDPR är kända att patcha sina spel De bästa spelutvecklarna är CDPR

Medlem

Bara jag som har problem med styrningen? Helt knäppt ibland. Kändes helt omöjligt att dyka ned och loota kistor eller bara simma rakt fram under vatten!
Spelar PS4 versionen.


signatur

Furo - Kind Soul

Medlem
Skrivet av Skatbo:
Skrivet av gusgun577:

Alltså jag förstår inte varför någon skulle välja konsol över pc.

Kommer man och säger "ja men alla har inte råd med en super dyr pc" så är det ju skitsnack, vilken budget pc som helst skulle väl klara detta bättre.
Sen med tanke på att konsol spelen kostar 500-600 spänn vid släpp så har du ju snart kommit upp i en kostnad till en hyffsad burk.

(Detta är ingen hat tråd! Men jag förstår det helt enkelt inte)

Kanske för att alla spel inte släpps till PC som kommer till konsol? Rätt enkelt.

Sedan att lägga ut 15k på en riktig gamingburk eller runt 3.5k för ett PS4 samt något spel då och då är ju en generell skillnad.

Fast man behöver ju inte lägga ut 15k längre, det har man inte behövt göra på ett bra tag heller.

Trist att saker bara poppar upp ur intet när han rider in i staden; broräcke, blommor, detaljer på husen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

När får vi tävla om Witcher 3 då? ^_^


signatur

/ Shuburn

Medlem

TW3 i Ultra (förutom Hairworks som är avstängd, usch vilken FPS-dödare!) på 60FPS @ 1920x1200 är en fröjd för ögat
<3 PC

Medlem
Skrivet av gusgun577:

Alltså jag förstår inte varför någon skulle välja konsol över pc.

Kommer man och säger "ja men alla har inte råd med en super dyr pc" så är det ju skitsnack, vilken budget pc som helst skulle väl klara detta bättre.
Sen med tanke på att konsol spelen kostar 500-600 spänn vid släpp så har du ju snart kommit upp i en kostnad till en hyffsad burk.

(Detta är ingen hat tråd! Men jag förstår det helt enkelt inte)

Anledningarna till varför jag tycker konsol är "bättre" är dels att de bästa spelen kommer till konsol, och att spelen som köps kan potentiellt öka i värde i framtiden, eller i alla fall besitta något värde.

Ett spel köpt på PC är i princip för evigt förlorade pengar. Tråkigt synsätt? Japp, det är möjligt.

Medlem
Skrivet av gusgun577:

Alltså jag förstår inte varför någon skulle välja konsol över pc.

Kommer man och säger "ja men alla har inte råd med en super dyr pc" så är det ju skitsnack, vilken budget pc som helst skulle väl klara detta bättre.
Sen med tanke på att konsol spelen kostar 500-600 spänn vid släpp så har du ju snart kommit upp i en kostnad till en hyffsad burk.

(Detta är ingen hat tråd! Men jag förstår det helt enkelt inte)

Möjligtvis går det att köpa en dator som klarar av att spela nya spel kanske ett år eller 2, men efter ett tag kommer det vara kört. Och som många andra säger, exklusiva spel. Argumentet att spel är billigare på PC är skitsnack, dom är kanske en hundring billigare vid release, men konsolspel kan man sälja om man vill när man är klar för 80% av nypriset. Jag har nog lagt i snitt 200 kr/ spel till mitt ps4, och då har jag inte sålt ett enda begagnat, däremot köpt.

Medlem
Skrivet av gusgun577:

Alltså jag förstår inte varför någon skulle välja konsol över pc.

Kommer man och säger "ja men alla har inte råd med en super dyr pc" så är det ju skitsnack, vilken budget pc som helst skulle väl klara detta bättre.
Sen med tanke på att konsol spelen kostar 500-600 spänn vid släpp så har du ju snart kommit upp i en kostnad till en hyffsad burk.

(Detta är ingen hat tråd! Men jag förstår det helt enkelt inte)

Det skiljer 40 spänn mellan Steam och PS Store. Visst blir det pengar på en 10 årsperiod men det är inte gigantiska skillnader idag.

Jag har en budget på för 5500 som jag mest spelar CS och Dota2 på. Jag undrar verkligen om den klarar sig bättre än PS4? Skulle verkligen vilja veta, men det är svårt att solla bland alla överflödiga kommentarer och hitta dom som verkligen har nåt att bidra med.

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

hur känns spelet på xbone ? på min dator skulle jag nog ligga mellan 20-30 fps hela tiden på medium om ens det xD

Det känns grymt bra på min xbox one, enda problemet jag har haft var att min xbox inte ville ladda ner uppdateringen, så fick installera om spelet.

Förövrigt inga framedrops och riktigt skön känsla i världen, riktigt bra side och main quests!

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Skatbo:
Skrivet av gusgun577:

Alltså jag förstår inte varför någon skulle välja konsol över pc.

Kommer man och säger "ja men alla har inte råd med en super dyr pc" så är det ju skitsnack, vilken budget pc som helst skulle väl klara detta bättre.
Sen med tanke på att konsol spelen kostar 500-600 spänn vid släpp så har du ju snart kommit upp i en kostnad till en hyffsad burk.

(Detta är ingen hat tråd! Men jag förstår det helt enkelt inte)

Kanske för att alla spel inte släpps till PC som kommer till konsol? Rätt enkelt.

Sedan att lägga ut 15k på en riktig gamingburk eller runt 3.5k för ett PS4 samt något spel då och då är ju en generell skillnad.

Fast man behöver ju inte lägga ut 15k längre, det har man inte behövt göra på ett bra tag heller.

https://www.youtube.com/embed/DH6FCgqQB_s

https://www.youtube.com/embed/wiS9LC6X55Q

Du vet väl att potato masher har begagnade delar och utan OS så den kan inte köra GTA V.

Skrivet av gusgun577:

Alltså jag förstår inte varför någon skulle välja konsol över pc.

Kommer man och säger "ja men alla har inte råd med en super dyr pc" så är det ju skitsnack, vilken budget pc som helst skulle väl klara detta bättre.
Sen med tanke på att konsol spelen kostar 500-600 spänn vid släpp så har du ju snart kommit upp i en kostnad till en hyffsad burk.

(Detta är ingen hat tråd! Men jag förstår det helt enkelt inte)

Du får tillbaka största delen av pengarna när du säljer spelen till konsol. Till PC har du ingen möjlighet att göra det och sitter med spelet tills tjänsten lägger ner.

När du börjar komma upp i hundratalet spel till olika system kommer du snabbt märka att du inte kommer spela 99% av spelen igen. Då är det en stor fördel att kunna köpa och sälja spel och inte göra några större förluster. Jag personligen har aldrig gjort en större förlust än 50kr och i en del fall gjort vinster på en del spel.
Förhandsbokar och importerar kan du komma rätt långt under 500-600kr per spel till ett nytt sytem och Witcher 3 är ett av få spelen jag betalat mer än 400kr för till PS4 men då fick jag spelet på morgonen på Fredag och inte på tisdag.

Om jag nu skulle lägga upp Witcher 3 på tradera skulle jag få tillbaka ALLA pengarna (447kr+) för spelet.
Skulle jag köpt spelet till PC för 330kr hade jag gjort en förlust på 330kr direkt. Pengar jag aldrig kommer få tillbaka för nyckeln blir förbrukad direkt och bundet till ett konto eller tjänst.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Visst kan man tycka att det heliga "nextgen" borde vara fetare och fläska på med allt vi drömt om (inkl. jetpacks och hooverboards). Med tanke på kvaliteten som utvecklarna uppnår idag med dagens begränsade erfarenhet om hur man optimerar på nextgen konsoller och med tanke på priset vi betalar tycker jag vi får en riktigt bra deal.

Jag pröjsade 2490 i butik för min PS4. Jag tycker det är långt mer än OK för vad den klarar idag men framförallt vad den kommer klara imorgon.

För övrigt håller jag inte alls med @Lariosodog att ps4ans bild är mindre klar eller eller mer odefinerad. Jag tycker däremot att X1 har en ljus (och äcklig i mina ögon) hinna över skärmen, särskilt vid konturer och i rörelse. Riktigt synd att utvecklarna inte lyckades hålla uppe 30 minimum FPS på någon version dock.

Medlem
Skrivet av gusgun577:

Alltså jag förstår inte varför någon skulle välja konsol över pc.

Kommer man och säger "ja men alla har inte råd med en super dyr pc" så är det ju skitsnack, vilken budget pc som helst skulle väl klara detta bättre.
Sen med tanke på att konsol spelen kostar 500-600 spänn vid släpp så har du ju snart kommit upp i en kostnad till en hyffsad burk.

(Detta är ingen hat tråd! Men jag förstår det helt enkelt inte)

Skulle gärna spela med pc-grafik. Men håller mej till xbone då jag är bekväm av mej. En handkontroll framför teven är så mycket enklare och smidigare än pc.
Och saknar inte tiden med att skruva grafikkort och meka inställningar alls.

Medlem

Jag kör spelet till ps4 och jag känner inte igen framedropsen som visas. Tycker det flyter på kanonbra och jag njuter vareviga sekund av detta spel. Hittills 5/5

Medlem

flyter bra på pc mid/high settings.

något jag stör mig något fruktansvärt är styrningen som är gjort så den ska passa konsolerna, och givetvis blir pc drabbade som vanligt.

CDProjekt verkligen rå ljög pc spelarna rakt i ansiktet.

Medlem

Jag är ärligt chockad över hur mycket pop-ins det var och hur lång tid det tog för vissa texturer att ladda! Stör mig betydligt mer på det än den låga FPS spelet uppvisa, allra helst på PS4.

Medlem

Har spelet till PS4 inge 60FPS, men spelar på svåraste utan att det drabbar gameplayen, helt klart spelbart vill klarar man inte av FPS drops ibland så rekommenderar jag det dock inte till konsol

Medlem

Det är pinsamt att se hur spelet presterar på ps4an. Det kändes som ett klockrent köp innan jag såg det här.

Konsolernas bristande prestanda innebär att det enda man kan använda dem till är sportspel (exkl racing), indiespel och sing star. Det är illa.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

flyter bra på pc mid/high settings.

något jag stör mig något fruktansvärt är styrningen som är gjort så den ska passa konsolerna, och givetvis blir pc drabbade som vanligt.

CDProjekt verkligen rå ljög pc spelarna rakt i ansiktet.

Hur bra det flyter beror väl på vilken dator du har? Den information är ensamt helt irrelevant.

Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:
Skrivet av Bahoven:

Ospelbart.

På vilken plattform? Vad gör det ospelbart? Komigen nu - mer än ett ord kan du kanske få till?

Tyckte ett ord räckte. Det är ospelbart på båda konsolerna. Gick igenom samma del i spelet igår på pc och om det skulle vara i närheten av det jag ser här så hade jag inte spelat. Det är ju för helvete nere i 20 fps stundvis !

Medlem
Medlem

Är det inte så att ps4 droppar till 20 när den inte orkar hålla 30 och den låser sig där tills den kan komma upp till 30. Medans xone inte har en v-sync och därför har den högre fps. Läste man deras artikel så säger de att ps4 med sina 30 fps cap gör upplevelsen bättre och mjukare med mindre "skakighet" när man rör kameran.

Overall, the fact Xbox One tends to holds a higher frame-rate is misleading in terms of the quality of the end experience; a capped 30fps is by far the preferred option in this case and we still hope to see it implemented in a future update.

Medlem
Skrivet av isma:

Visst kan man tycka att det heliga "nextgen" borde vara fetare och fläska på med allt vi drömt om (inkl. jetpacks och hooverboards). Med tanke på kvaliteten som utvecklarna uppnår idag med dagens begränsade erfarenhet om hur man optimerar på nextgen konsoller och med tanke på priset vi betalar tycker jag vi får en riktigt bra deal.

Jag pröjsade 2490 i butik för min PS4. Jag tycker det är långt mer än OK för vad den klarar idag men framförallt vad den kommer klara imorgon.

För övrigt håller jag inte alls med @Lariosodog att ps4ans bild är mindre klar eller eller mer odefinerad. Jag tycker däremot att X1 har en ljus (och äcklig i mina ögon) hinna över skärmen, särskilt vid konturer och i rörelse. Riktigt synd att utvecklarna inte lyckades hålla uppe 30 minimum FPS på någon version dock.

Oj, grymt bra pris! Vart hittade du den delen?

Medlem
Skrivet av gusgun577:

Alltså jag förstår inte varför någon skulle välja konsol över pc.

Kommer man och säger "ja men alla har inte råd med en super dyr pc" så är det ju skitsnack, vilken budget pc som helst skulle väl klara detta bättre.
Sen med tanke på att konsol spelen kostar 500-600 spänn vid släpp så har du ju snart kommit upp i en kostnad till en hyffsad burk.

(Detta är ingen hat tråd! Men jag förstår det helt enkelt inte)

För att jag vill kunna sitta med polarna i soffan med en varsin handkontroll i ena näven och en bärs i andra och skrika ut frustrationen över hur dåliga vi är på sportspel Plus att jag bara vill kunna sätta i skivan och spela utan krångel.

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Skatbo:
Skrivet av gusgun577:

Alltså jag förstår inte varför någon skulle välja konsol över pc.

Kommer man och säger "ja men alla har inte råd med en super dyr pc" så är det ju skitsnack, vilken budget pc som helst skulle väl klara detta bättre.
Sen med tanke på att konsol spelen kostar 500-600 spänn vid släpp så har du ju snart kommit upp i en kostnad till en hyffsad burk.

(Detta är ingen hat tråd! Men jag förstår det helt enkelt inte)

Kanske för att alla spel inte släpps till PC som kommer till konsol? Rätt enkelt.

Sedan att lägga ut 15k på en riktig gamingburk eller runt 3.5k för ett PS4 samt något spel då och då är ju en generell skillnad.

Fast man behöver ju inte lägga ut 15k längre, det har man inte behövt göra på ett bra tag heller.

https://www.youtube.com/embed/DH6FCgqQB_s

https://www.youtube.com/embed/wiS9LC6X55Q

Men är inte hela grejen med "PC master race" att kunna maxa ut alla spel i 60fps 1080p? Eller numera rentav 120 eller 144fps.
Även om skillnaden mellan High och Very High inte är markanta så är det ju dessa saker man är ute efter som pc-användare och når man inte upp till det så är det ju egentligen vad pc-communityn står för (iaf när det diskuteras "vs konsoler")

123
Skriv svar