Så bra är prestandan i GTA V

Medlem

Radeon R9 295x2 är ett kort, inte två som artikeln säger. Just FYI så folk inte går och köper dubbla sådana när ett bevisligen räcker.

Medlem

"Om det räcker" ju på vad man gör med det. Kör man 4K eller 3st 1440p är det säkert bra med två och en maffig PSU.

Medlem

Min 7950 3GB klarar av spelet galant i 1680x1050 med väldigt höga inställningar.

Medlem
Skrivet av Saurfange:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Scatterbrain:

Blir sugen på en riktigt kraftfull dator nu! Någon som vet ungefär hur mycket det skulle kosta att bygga en burk som klarar alla maxinställningat med hög framerate?

runt 14k tror jag. Beror på vilket grafikkort du väljer. De andra delarna är ganska självklara.

fast det där är nog väldigt klumpigt räknat. 6 tusen skulle jag säga. För jag antar du redan äger monitor, mus, tangentbord och säkert någon h-disk. säkert en låda med? Isf köper du ett uppgraderingspaket från exempelvis inet för 2500kr en AMD A8 Räcker så det blir över i cpu väg. Sen köper du ett redigt nät agg för säg 700 å då finns säkert billigare. sen ett graffe säg ett 960 för 2600kr. så saftigare än så behöver det inte kosta för att kunna få lira spel på en kraftig pc

Men han ville ha max + 60fps...min senaste maskin slutade på runt 14 och jag kanske kan klara det. Vi får se, jag har inte testat.
Men det är klart väljer man att uppgradera så kan man kanske få ner priset. Men det blir lätt att man byter ut det mesta ändå.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Arnoldo:

droppar till 45 fps i trafik med mitt evga 980 gtx med optimala inställningar enligt geforce experince och ligger runt 70 75 "idle mode" i4770 3.5 ghz kanske är för vek? och det är i 1080p

gforce experience "optimala" inställningar ska du inte lita på.
De har i min erfarenhet aldrig siktat på stadiga 60+ fps utan verkar gå på att hålla sig över 30 typ.

Medlem

Har ett GTX 780 och pendlar mellan 50-60fps på i stort sett maxade inställningar förutom på shadows som jag kör med på snäppet under.

Fortfarande shockad eftersom det flyter på så bra! Bättre än vad många spel gör


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

780ti flyter helt otroligt bra. Vilket jävla spel!

Medlem

Ligger mellan 80-110 fps hela tiden, känns ungefär lika väl optimerat som max payne

Medlem

Den här muppen sitter på en laptop med switchable graphics, AMD 7970M kort och får inte igång det överhuvudtaget.

Medlem

Har några polare som funderar på att skaffa GTAV och jag vill ju såklart hänga på jag med (även fast jag har det till min PS3a). Dock sitter jag på ett 480 GTX 1.5 gb vram så jag är osäker på hur min prestanda kommer att vara.

Klår ganska precis (lite över) minimum kraven på spelet med min rätt så gamla burk så jag antar att om jag sätter allting på lägsta så kommer det fungera.

Har länge planterat att uppgradera min burk men jag har inte ekonomin för att klara det då jag inte lyckats hitta något jobb på snart 2 år... Ingen som vet om någon som har ett jobb över? =P

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av pumbaa:

Den här muppen sitter på en laptop med switchable graphics, AMD 7970M kort och får inte igång det överhuvudtaget.

De verkar ha ett generellt problem med just laptops.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av pumbaa:

Den här muppen sitter på en laptop med switchable graphics, AMD 7970M kort och får inte igång det överhuvudtaget.

De verkar ha ett generellt problem med just laptops.

Switchable graphics brukar i regel orsaka mer problem än vad de löser. Det har dock blivit bättre de senaste åren. När det var sprillans nytt så fick man offra en get för att få ett spel att funka.

Medlem

Någon som har ett 580 GTX och vet hur det flyter?


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Börjar nästan tvivla på om min nya gaming laptop komma klara spelet eller vad tror ni?

i7 4710HQ 2.5Ghz turbo 3.5Ghz
8gb RAM
GTX 850M 2GB

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Bennii:

GTX680, ett drygt 3 år gammalt grafikkort, klarar 60fps i 1080p med MSAA.

Vad har du på de andra inställningarna?

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Bennii:

GTX680, ett drygt 3 år gammalt grafikkort, klarar 60fps i 1080p med MSAA.

Vad har du på de andra inställningarna?

Jag syftade på Guru3D-testet som ni tog bilden från. De fick 61fps average med GTX680. Deras inställningar i övrigt verkar vara en mix av High och Very High enligt artikeln.

Hmm, har ett GTX680 själv men får ha lägre inställningar för att komma under spelets rekommenderade gräns för videominne. Är det så att det utan tvekan kommer börja lagga om man går över gränsen på något eller annat sätt eller beror det lite på? Dum fråga kanske...

Medlem

Det är förenat med kraftiga prestandadippar att överskrida VRAM. Ofta ger det spikar i bildfrekvensen, snarare än kontinuerlig seghet (även om segheten också förekommer av andra orsaker). Det sker utan tvekan.

Jag kör en ovveride för att kunna köra på very high, ibland flyter det på jättebra, men i andra miljöer är det ospelbart, vilket gör att jag valt att invänta sommaren och de nya släppen då.

asg.. 4 fps för amd r9 i crossfire

Medlem

Åh vilken bra nyhet. Har inte köpt spelet än men jag inhandlade ett 980 in väntan på GTA V!

Medlem

Handlade in GTAV idag då jag tror jag kommer klara mig bra på GTX 970 och 2600K


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av pumbaa:

Den här muppen sitter på en laptop med switchable graphics, AMD 7970M kort och får inte igång det överhuvudtaget.

De verkar ha ett generellt problem med just laptops.

Stämmer. Finns en lösning: stäng av AMD-grafiken, starta spelet och sätt snabbt igång AMD-grafiken igen. Görs i Enhetshanteraren. Funkade direkt med mitt Nvidia, innan hände ingenting när jag skulle starta spelet.


signatur
Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Saurfange:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Scatterbrain:

Blir sugen på en riktigt kraftfull dator nu! Någon som vet ungefär hur mycket det skulle kosta att bygga en burk som klarar alla maxinställningat med hög framerate?

runt 14k tror jag. Beror på vilket grafikkort du väljer. De andra delarna är ganska självklara.

fast det där är nog väldigt klumpigt räknat. 6 tusen skulle jag säga. För jag antar du redan äger monitor, mus, tangentbord och säkert någon h-disk. säkert en låda med? Isf köper du ett uppgraderingspaket från exempelvis inet för 2500kr en AMD A8 Räcker så det blir över i cpu väg. Sen köper du ett redigt nät agg för säg 700 å då finns säkert billigare. sen ett graffe säg ett 960 för 2600kr. så saftigare än så behöver det inte kosta för att kunna få lira spel på en kraftig pc

Men han ville ha max + 60fps...min senaste maskin slutade på runt 14 och jag kanske kan klara det. Vi får se, jag har inte testat.
Men det är klart väljer man att uppgradera så kan man kanske få ner priset. Men det blir lätt att man byter ut det mesta ändå.

Precis, jag undrade helt enkelt vad man får punga ut om man vill ha absolut top notch. 4k plus maxa grafikinställningarna och samtidigt bibehålla stabil hög framerate utan att köra skiten ur datorn så den stänger av sig för överhettning. Har såklart inte den budgeten, men det skulle vara intressant att höra något från någon som försökt sig på detta.

Tack för alla svar btw!

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av pumbaa:

Den här muppen sitter på en laptop med switchable graphics, AMD 7970M kort och får inte igång det överhuvudtaget.

De verkar ha ett generellt problem med just laptops.

Stämmer. Finns en lösning: stäng av AMD-grafiken, starta spelet och sätt snabbt igång AMD-grafiken igen. Görs i Enhetshanteraren. Funkade direkt med mitt Nvidia, innan hände ingenting när jag skulle starta spelet.

Jo jag läste faktiskt om det, har provat ett par gånger men inte lyckats än, det är knepigt via Steam, eftersom det inte är många sekunder man har på sig att aktivera grafiken efter att man startar spelet; för tidigt = spelet krashar, för sent = Social Club visar "Unable to initialize Directx9 device." Jag avvaktar å betraktar er andra med avundsjuka tills (om) det kommer en patch som åtgärdar detta.

Medlem

Sitter på I7 4790k, 16 GB RAM och dubbla gtx 970. Men spelet flyter ju inte på för fem öre iaf? Spelar ingen roll om allt körs på very high, eller normal. Laggar ju lika mycket ingame iaf?

NuZ
Testpilot
Skrivet av Joacim.Engman:

Sitter på I7 4790k, 16 GB RAM och dubbla gtx 970. Men spelet flyter ju inte på för fem öre iaf? Spelar ingen roll om allt körs på very high, eller normal. Laggar ju lika mycket ingame iaf?

Stäng av SLI. Nya drivrutiner och allt?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Flyter på som smör här med i princip allt på de högsta inställningarna (FXAA+2x MSAA+TXAA) Det hade jag verkligen inte förväntat mig med tanke på GTA IV.
Har dock endast 2GB VRAM så Shadows är på High istället för Very High. Kör på SLI och fungerar väl så jag skulle inte rekommendera att de som har SLI stänger av det, om det strular så är det något annat som spökar.

Medlem

Blir väl att köpa mitt tredje exemplar av detta spel då om jag fixar 60 fps med mitt gtx 770

12
Skriv svar