Arnroths krönika – När det bästa blir det godas fiende

Medlem
Skrivet av Jozo:

En fråga: Om det nu finns så oerhört många kreativa kvinnor som vill skapa spel och dylikt, hur kommer det sig att de nästan aldrig startar några utvecklingsstudios själva? Varför finns det inga kvinnliga motsvarigheter till grundarna av DICE, Mojang, Avalanche och så vidare?

Bra fråga och helt klart något man får ta och fundera över.

Jag har aldrig tänkt på att det finns män som Markus Persson som gått från inget till ett fantastiskt spel medans det inte finns några kvinnor som haft samma drivkraft eller framgång. Tror knappast Pelle 10år bryr sig om det är en man eller kvinna som gjort Minecraft.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av MacNille:

När man skriver en bra kvinnlig karaktär, ska man komma ihåg att man ska både ge henne positiva och negativa egenskaper. Såg att det var någon som kritisera Dying light för att en kvinnlig karaktär i spelet hade bara positiva egenskaper och inget negativt. Det gör henne till en tråkig karaktär.

Finns andra som tycker att hon bara har negativa egenskaper och måste förlita sig på att bli räddad av en man.
Svag kvinna i nöd...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Jozo:

En fråga: Om det nu finns så oerhört många kreativa kvinnor som vill skapa spel och dylikt, hur kommer det sig att de nästan aldrig startar några utvecklingsstudios själva? Varför finns det inga kvinnliga motsvarigheter till grundarna av DICE, Mojang, Avalanche och så vidare?

Bra fråga och helt klart något man får ta och fundera över.

Jag har aldrig tänkt på att det finns män som Markus Persson som gått från inget till ett fantastiskt spel medans det inte finns några kvinnor som haft samma drivkraft eller framgång. Tror knappast Pelle 10år bryr sig om det är en man eller kvinna som gjort Minecraft.

Precis. Man läser ofta om hur alla dessa succéutvecklare började med några få som satt och kodade i en trång källare eller stuga med en stor målmedvetenhet. Varför hör man aldrig något liknande om några kvinnor, eller är dessa direktkvalificerade till toppjobb på grund av deras kön?

Medlem

Bra krönika!

Tycker dock dina krönikor var bättre förr, bara av den enkla anledningen att de släpptes på söndagar.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av MacNille:

När man skriver en bra kvinnlig karaktär, ska man komma ihåg att man ska både ge henne positiva och negativa egenskaper. Såg att det var någon som kritisera Dying light för att en kvinnlig karaktär i spelet hade bara positiva egenskaper och inget negativt. Det gör henne till en tråkig karaktär.

Finns andra som tycker att hon bara har negativa egenskaper och måste förlita sig på att bli räddad av en man.
Svag kvinna i nöd...

http://www.pixelcake.nl/wp-content/uploads/2015/02/Effe-over-...

ahhhh, Anita. När hon känner lukten av pengar och möjligheten att stå i rampljuset, är hon inte långt bort.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av ZF:
Citat:

en roll där hon inte var sexig, kåt heller ett våp.

slutshaming, good one..

Du ser ingen skillnad på när en man utmålar en kvinna med dessa "karaktärsdrag" och när en kvinna utmålar sig själv med dem då? Good one.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Jozo:

En fråga: Om det nu finns så oerhört många kreativa kvinnor som vill skapa spel och dylikt, hur kommer det sig att de nästan aldrig startar några utvecklingsstudios själva? Varför finns det inga kvinnliga motsvarigheter till grundarna av DICE, Mojang, Avalanche och så vidare?

Bra fråga och helt klart något man får ta och fundera över.

Jag har aldrig tänkt på att det finns män som Markus Persson som gått från inget till ett fantastiskt spel medans det inte finns några kvinnor som haft samma drivkraft eller framgång...

*host..förnärenkvinnagördetsåharhontydligenbaralegattillsigdenpositivaresponsen..host!*

Sorry, vill egentligen inte förstöra tråden genom att dra in den gamla feminismdebatten, kunde bara inte låta tillfället passera omärkt

NuZ
Testpilot
Skrivet av StarscreamSWE:

Behöver vi genusfrågor och politik i spel?

Jag tycker spel har varit en fristad från samhällets normer. En plats att leva ut sina fantasier. Riktigt tråkigt med de som vill pressa in jämställdhet i varje spel.

...och nej, jag har inte läst krönikan. Jag utgår ifrån att jag inte behöver det. Arnroths artiklar samt krönikor är alltid välskrivna, men den politiska agendan är inget jag uppskattar.

Håller fullständigt med dig!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Tänk att i alla debatter om ideologier så finns det extremister åt båda sidor, dels nötterna som verkligen hatar kvinnor, som gärna ser dem "stå vid spisen" (de låtsas som att det är ett skämt, men egentligen har de så galna åsikter) sedan finns det extremister åt andra hållet som förblindats till den grad att de ser sexism och kvinnohat överallt och istället börjar bunta ihop alla "män" och så fort någon inte håller med dem så är de vidriga sexister.

Personligen har jag svårt med båda dessa extremistkategorier och de personerna som håller sig i gränslandet till extremism också. Tyvärr så finns det fler extremister som tycker illa om kvinnor än tvärtom, det är jag övertygad om. Så på många sätt och vis är jag glad att debatten pågår.

Med det sagt så finns det många inlägg från artikelförfattare som denna som mer än gärna problematiserar när massmedier granskar våld i spel och korrelationen mellan våld i spel och våldsamma handlingar i verkligheten reagerar häftigt och blir arga och ser att de krafter som strävar efter att censurera eller förbjuda våld i spel är ett problem, men som antingen direkt argumenterar för censur och förbud i spel, eller gör det indirekt.

För mig är spel kultur, i spel finns människors fantasier, drömmar, mardrömmar, passioner, och hopp. Spel kan vara satirskildringar av samhället lika väl som Family Guy eller South Park, och spel kan vara plumpa, omogna, klumpiga fantasier från personer som kanske borde veta bättre. Men spel är fiktion. Lika mycket som film, böcker, konst, musik och all annan kultur.

Av någon anledning så sitter en stor skara spelskribenter och antingen aktivt eller passivt argumenterar för någon slags "sanering" av datorspel. För censur och en division av "rätt" och "fel" spelkultur. När serietecknare som Lars Vilks, eller Jean Cabut skrev satir om något, eller när Georges Remi ritade karikatyrer kring något, vare sig det var personer av judisk tro, eller muslimer, så sällade många sig på deras sida i en naïv tro på att politiska ideologier eller religioner inte ska styra vad som får ritas, skrivas eller sägas.

Jag minns när South Park kom till Sverige och sändes på TV så var det ett mediauppbåd kring det, och jag minns när folk avslöjade att de var rollspelare, så var det ett mediauppbåd kring det. Alla som varit datorspelare under 90-talet vet att man fått sneda blickar på grund av det, och det har alltid funnits idéer om att något ska "rensas upp".

Det är klart att det alltid funnits innehåll som jag tyckt varit tveksamt, och jag säger inte emot att det inte ska diskuteras, men det är en sak att diskutera något och att predika "rätt" och "fel". Det är en sak att diskutera något och att förespråka censur, eller förbud.

För precis som när Van Halen's "Hot for teacher" fick medierna att gorma om omoral och hur musikvideor som handlade om pojkar som blev upphetsade för att de fann sin lärarinna attraktiv, så gormar nuförtiden medierna om vilken typ av spelinnehåll som är omoraliskt. När Prince skrev en låttext som handlade om incest, så ville musikrecensenter att hans skivbolag skulle sparka honom och att staten skulle förbjuda den sortens smörja.

Våld i spel har många gånger granskats av forskare som gång på gång visat en negativ korrelation mellan fantasi och verklighet. Förmodligen hade varenda läsare här suttit i fängelse om det fanns en positiv korrelation. Men av någon anledning så sitter folk på samma forum och är övertygade att av någon anledning så kommer våld mot kvinnor (trots att en ÖVERDRIVEN MAJORITET av spel handlar om våld mot män) på något vis leda till våld mot kvinnor i verkligheten, eller att det på något vis återspeglar en skev kvinnosyn när speltillverkare gör denna typ av spel.

Samma moralismens godhjärtade riddare blinkar dock inte när spel där man får extra poäng om man skjuter "män" i huvudet, eller när "män" upprepade gånger används som passiva, själlösa, karaktärslösa "fiender" i spel efter spel. Horder av mestadels män hackas till småbitar i spel efter spel, och det är inget problem. För i spelkulturen är den normen accepterad, "det är fantasi", de flesta accepterar att fienderövare #2394 inte finns på riktigt, har familj, känslor och så vidare och när vi sätter ett headshot på "honom" och får en bonusscore så accepterar vi det, för det är fantasi.

På samma sätt som att det är fantasi i filmer, böcker och så vidare.

Betyder det att jag tycker att spel inte borde ha fler kvinnliga protagonister? Nej. Jag tycker att det är kul med fler. Jag tycker att det är kul med variation i spel. Men jag skulle inte få för mig att förespråka NÅGON form av censur i samma veva.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Jozo:

En fråga: Om det nu finns så oerhört många kreativa kvinnor som vill skapa spel och dylikt, hur kommer det sig att de nästan aldrig startar några utvecklingsstudios själva? Varför finns det inga kvinnliga motsvarigheter till grundarna av DICE, Mojang, Avalanche och så vidare?

Bra fråga och helt klart något man får ta och fundera över.

Jag har aldrig tänkt på att det finns män som Markus Persson som gått från inget till ett fantastiskt spel medans det inte finns några kvinnor som haft samma drivkraft eller framgång...

*host..förnärenkvinnagördetsåharhontydligenbaralegattillsigdenpositivaresponsen..host!*

Sorry, vill egentligen inte förstöra tråden genom att dra in den gamla feminismdebatten, kunde bara inte låta tillfället passera omärkt

Du får gärna förklara varför du tycker att kvinnor bara kan ligga till sig framgång. Nog för att du har en väldig negativ syn på kvinnors frihet tidigare men det här tar verkligen priset.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv

Spelade igenom Life Is Strange och tänkte ofta "vilket tjej spel!". Men det var intressant nog för att avklara och vela ha mer. Dock är time rewind inte min grej i spel med fokus på val & konsekvenser.


signatur

The definition of insanity?

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ender:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Jozo:

En fråga: Om det nu finns så oerhört många kreativa kvinnor som vill skapa spel och dylikt, hur kommer det sig att de nästan aldrig startar några utvecklingsstudios själva? Varför finns det inga kvinnliga motsvarigheter till grundarna av DICE, Mojang, Avalanche och så vidare?

Bra fråga och helt klart något man får ta och fundera över.

Jag har aldrig tänkt på att det finns män som Markus Persson som gått från inget till ett fantastiskt spel medans det inte finns några kvinnor som haft samma drivkraft eller framgång...

*host..förnärenkvinnagördetsåharhontydligenbaralegattillsigdenpositivaresponsen..host!*

Sorry, vill egentligen inte förstöra tråden genom att dra in den gamla feminismdebatten, kunde bara inte låta tillfället passera omärkt

Du får gärna förklara varför du tycker att kvinnor bara kan ligga till sig framgång. Nog för att du har en väldig negativ syn på kvinnors frihet tidigare men det här tar verkligen priset.

Om du förklarar för mig varför alla män heter Markus Persson så kan jag förklara för dig hur fel det kan bli när man tycker åt andra. Eller använde du svart humor precis som mig?

Medlem
Skrivet av Jozo:

En fråga: Om det nu finns så oerhört många kreativa kvinnor som vill skapa spel och dylikt, hur kommer det sig att de nästan aldrig startar några utvecklingsstudios själva? Varför finns det inga kvinnliga motsvarigheter till grundarna av DICE, Mojang, Avalanche och så vidare?

Enligt uppgifter ovan så var 10 % av utvecklarna kvinnor, så de är ju tämligen underrepresenterade, men jag är rätt så säker på att det finns många som vi aldrig hört talas om. Dessutom ska man ju ha i åtanke att det tar ett tag att etablera sig i spelbranschen, många av de namn som vi idag förknippar med stora spel var ju stora redan på tidigt 90-tal. Vänta 20 år så ska du nog se att vi har flera stora kvinnliga namn som toppar inom spelstudior och bland legendarerna

Medlem

Stör mig på att det inte var 64 spel 2014 med kvinnlig karaktärer, han pratar ju om ett mönster men 62 blir ju fel siffra

ZF
Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av ZF:
Citat:

en roll där hon inte var sexig, kåt heller ett våp.

slutshaming, good one..

Du ser ingen skillnad på när en man utmålar en kvinna med dessa "karaktärsdrag" och när en kvinna utmålar sig själv med dem då? Good one.

"en kvinna utmålar sig som ett" ..? du menar kanske menar målar, som i sminkar eller klär sig som ett, som här tydligen görs? om du menar nått annat med kvinnor som "utmålar" sig som våp så får du gärna utveckla. poängen var ju just att Arnroth (en man, typ) utmålar en kvinna med vissa karaktärsdrag och moraliserar över. så jo, jag ser skillnaden. det var vad inlägget handlade om liksom. den fiktiva kvinnan i fråga har möjligen vare sig "målats eller utmålats som ett våp", om så ev av en man, men den som i sin tur utmålar denna som det är ju tydligen en. ska man dra det till spetsen som brukligt så blir betydelsen ironisk värre.

för vad han gör är att nedvärdera en viss typ, som han ser det då, våp som spelar för mycket på attribut eller whatnot. om då den bilden är förkastlig så säger han naturligtvis även att verklighetens motsvarighet är det. iaf om vi ska vara lite konsekventa i det här förvirrade projektionsträsket som vissa förvirrade mediefigurer närmast lever på att skriva krönikor runt idag.

ja, good one indeed.

Skrivet av Lavrentivs:
Skrivet av Jozo:

En fråga: Om det nu finns så oerhört många kreativa kvinnor som vill skapa spel och dylikt, hur kommer det sig att de nästan aldrig startar några utvecklingsstudios själva? Varför finns det inga kvinnliga motsvarigheter till grundarna av DICE, Mojang, Avalanche och så vidare?

Enligt uppgifter ovan så var 10 % av utvecklarna kvinnor, så de är ju tämligen underrepresenterade, men jag är rätt så säker på att det finns många som vi aldrig hört talas om. Dessutom ska man ju ha i åtanke att det tar ett tag att etablera sig i spelbranschen, många av de namn som vi idag förknippar med stora spel var ju stora redan på tidigt 90-tal. Vänta 20 år så ska du nog se att vi har flera stora kvinnliga namn som toppar inom spelstudior och bland legendarerna

knappast troligt. mönstren för intresset har inte ändrat sig nämnvärt de senaste 30 åren eller så. och utan den där basen kommer givetvis inte heller resultaten av den se nämnvärt annorlunda ut. och det är fortfarande huvudsakligen en närmast renodlad grabbkultur idag.

sen behöver inte det säga nånting tvärsäkert, för det finns en annan aspekt också. och det är den att spelutveckling framöver inte nödvändigtvis kräver den där C64-bakgrunden. möjligheten för kreativitet utan grundtekniska kunskaper kommer förmodligen följa samma mönster vi sett inom andra mediaområden.

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av Ender:
Skrivet av ZF:
Citat:

en roll där hon inte var sexig, kåt heller ett våp.

slutshaming, good one..

Du ser ingen skillnad på när en man utmålar en kvinna med dessa "karaktärsdrag" och när en kvinna utmålar sig själv med dem då? Good one.

"en kvinna utmålar sig som ett" ..? du menar kanske menar målar, som i sminkar eller klär sig som ett, som här tydligen görs? om du menar nått annat med kvinnor som "utmålar" sig som våp så får du gärna utveckla. poängen var ju just att Arnroth (en man, typ) utmålar en kvinna med vissa karaktärsdrag och moraliserar över. så jo, jag ser skillnaden. det var vad inlägget handlade om liksom. den fiktiva kvinnan i fråga har möjligen vare sig "målats eller utmålats som ett våp", om så ev av en man, men den som i sin tur utmålar denna som det är ju tydligen en. ska man dra det till spetsen som brukligt så blir betydelsen ironisk värre.

för vad han gör är att nedvärdera en viss typ, som han ser det då, våp som spelar för mycket på attribut eller whatnot. om då den bilden är förkastlig så säger han naturligtvis även att verklighetens motsvarighet är det. iaf om vi ska vara lite konsekventa i det här förvirrade projektionsträsket som vissa förvirrade mediefigurer närmast lever på att skriva krönikor runt idag.

ja, good one indeed.

Aha, så man kan alltså inte (som man) nämna eller diskutera en stereotypisk och sexistisk bild på en kvinna, skapad av andra män, i en text som t ex denna krönika utan att därigenom dela dessa mäns eventuella kvinnosyn? Imponerande luftslott du försökte bygga där.

Medlem

Som vanligt, en bra och välskriven krönika av Arnroth. Dock håller jag inte med dig på många punkter, skall förklara varför.

Jo, jag kan börja med att för mig spelar det ingen roll vem som gör ett spel. Om det är ett gäng homosexuella med rosa hår och nagellack som sitter och gäckar medan de filar på världens bästa spel eller om det är macho-grabbar som sitter och skryter om deras bravader förra helgen. Så länge de presterar och levererar välgjorda spel som får mig att spinna av lycka, så bryr jag mig inte skvatt om deras sexuella läggning, kulturella eller religiösa bakgrund.

Sen om det är en kvinnlig huvudperson eller inte bryr jag inte heller så mycket om eftersom det är själva spelets kvalité och story jag är utefter. Dock, för mig, så kommer jag väl alltid att ha en mer eller mindre förkärlek för en man som är huvudpersonen eftersom jag också är av samma kön. Då man brukar ibland känna en tillhörighet men det betyder inte att jag kommer "dissa" spel med en kvinnlig roll. Tvärtom jag vill också verkligen se fler spel med coola och duktiga tjejer som huvudrollsinnehavare. För jag gillar se nya aspekter och variation i spel.

Det som jag är oerhört trött på att ständigt höra är att dittan och dattan måste vara med i spelbolagen eller spelet för att det skall bli mer jämställt eller vad det nu ska vara. Frågan är varför? Ja, varför måste man kvotera in män, kvinnor eller folk med en viss etnisk bakgrund i branschen? För att det skall se bra ut på pappret eller för att de skapar bättre spel?

Kan vi alla inte bara komma överens om att det spelar ingen roll vilken bakgrund du än har utan din förmåga och kunskap som räknas. Att kvotera in folk bara för att det skall se bra ut och diverse feminister och annat lösfolk skall bli nöjda. Ja, då kommer vi se ett gäng riktigt skitnödiga spel eftersom vi TVINGAR folk att jobba och deras fantasier i en viss rikting.

Låt fantasin flöda utan diverse onödiga påstående och kvoteringar både i spelen samt spelbolagen. Alla vet om du tvingar folk att löpa en viss banan, ja, då kommer det ändå sluta i katastrof. Därför du stoppar deras fantasi från att löpa fullt ut och det vill vi väl inte?

Kan hålla med om att spelbranschen inte alls är så jämställd som man vill att den ska vara. Men tvinga inte hela branschen över en natt utan låt den sakta men säkert förändras. Det är oftast då man får bäst resultat.

Så sluta upp med PK-tramset och inse att man måste gå efter individens prestationer samt att en förändring måste ske i en långsam takt.

Var allt från lilla mig, tack och hej!

Medlem
Skrivet av StarscreamSWE:

Behöver vi genusfrågor och politik i spel?

Jag tycker spel har varit en fristad från samhällets normer. En plats att leva ut sina fantasier. Riktigt tråkigt med de som vill pressa in jämställdhet i varje spel.

...och nej, jag har inte läst krönikan. Jag utgår ifrån att jag inte behöver det. Arnroths artiklar samt krönikor är alltid välskrivna, men den politiska agendan är inget jag uppskattar.

Självklart är spel en del av samhället och vår kultur, vilket också speglas i hur fantasivärlden i spelen utformas. På samma sätt som övrig kultur, likt böcker och filmer både präglas av vår verkliga värld, men också påverkar den.

Genusfrågor och politik är därför minst lika viktiga inom spelbranschen som i övriga samhället. Det vore naivt att tycka något annat.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av Lavrentivs:
Skrivet av Jozo:

En fråga: Om det nu finns så oerhört många kreativa kvinnor som vill skapa spel och dylikt, hur kommer det sig att de nästan aldrig startar några utvecklingsstudios själva? Varför finns det inga kvinnliga motsvarigheter till grundarna av DICE, Mojang, Avalanche och så vidare?

Enligt uppgifter ovan så var 10 % av utvecklarna kvinnor, så de är ju tämligen underrepresenterade, men jag är rätt så säker på att det finns många som vi aldrig hört talas om. Dessutom ska man ju ha i åtanke att det tar ett tag att etablera sig i spelbranschen, många av de namn som vi idag förknippar med stora spel var ju stora redan på tidigt 90-tal. Vänta 20 år så ska du nog se att vi har flera stora kvinnliga namn som toppar inom spelstudior och bland legendarerna

knappast troligt. mönstren för intresset har inte ändrat sig nämnvärt de senaste 30 åren eller så. och utan den där basen kommer givetvis inte heller resultaten av den se nämnvärt annorlunda ut. och det är fortfarande huvudsakligen en närmast renodlad grabbkultur idag.

sen behöver inte det säga nånting tvärsäkert, för det finns en annan aspekt också. och det är den att spelutveckling framöver inte nödvändigtvis kräver den där C64-bakgrunden. möjligheten för kreativitet utan grundtekniska kunskaper kommer förmodligen följa samma mönster vi sett inom andra mediaområden.[/quote]

Med tanke på att spelarbasen idag är närmast fifty-fifty (varierar dock mycket beroende på genre) så är jag rätt så säker på att fler och fler tjejer kommer att börja med spelutveckling.

ZF
Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av ZF:
Skrivet av Ender:
Skrivet av ZF:
Citat:

en roll där hon inte var sexig, kåt heller ett våp.

slutshaming, good one..

Du ser ingen skillnad på när en man utmålar en kvinna med dessa "karaktärsdrag" och när en kvinna utmålar sig själv med dem då? Good one.

"en kvinna utmålar sig som ett" ..? du menar kanske menar målar, som i sminkar eller klär sig som ett, som här tydligen görs? om du menar nått annat med kvinnor som "utmålar" sig som våp så får du gärna utveckla. poängen var ju just att Arnroth (en man, typ) utmålar en kvinna med vissa karaktärsdrag och moraliserar över. så jo, jag ser skillnaden. det var vad inlägget handlade om liksom. den fiktiva kvinnan i fråga har möjligen vare sig "målats eller utmålats som ett våp", om så ev av en man, men den som i sin tur utmålar denna som det är ju tydligen en. ska man dra det till spetsen som brukligt så blir betydelsen ironisk värre.

för vad han gör är att nedvärdera en viss typ, som han ser det då, våp som spelar för mycket på attribut eller whatnot. om då den bilden är förkastlig så säger han naturligtvis även att verklighetens motsvarighet är det. iaf om vi ska vara lite konsekventa i det här förvirrade projektionsträsket som vissa förvirrade mediefigurer närmast lever på att skriva krönikor runt idag.

ja, good one indeed.

Aha, så man kan alltså inte (som man) nämna eller diskutera en stereotypisk och sexistisk bild på en kvinna, skapad av andra män, i en text som t ex denna krönika utan att därigenom dela dessa mäns eventuella kvinnosyn? Imponerande luftslott du försökte bygga där.

den där meningen är helt havererad även jämfört med mitt ibland, får erkännas, röriga sätt att skriva. om du kritiserar nåns bild (eller avbild) av nått så delar du ju rimligen inte deras bild.

högst oklart därför vad du vill ha sagt egentligen, så jag utgår från att du i glädjeyran över att enkelt ha hittat nått dräpande att kontra med drabbades av totalt tankehaveri. men försök gärna igen, då med nånting som har nånting att göra med vad jag skrev helst.

tills dess, igen men kondenserat: saken var att Arnroth anser att en viss typ av (lite oklart definierade) kvinnor är "våp" som (knappt underförstått) måste bort. så ja, jag kritiserar inte bara hans bild utan vad den i förlängningen innebär, för artistisk frihet och för uttryck rent allmänt, kanske även bla den nu nog så ironiskt aktuella "rätten att känna sig bekväm" som det görs stora och frekventa nummer av i vissa förvirrade och nervösa ryggdunkarkretsar.

framförallt finner jag inställningen ironisk och hycklande, på tal om.

Skrivet av Lavrentivs:

Med tanke på att spelarbasen idag är närmast fifty-fifty (varierar dock mycket beroende på genre) så är jag rätt så säker på att fler och fler tjejer kommer att börja med spelutveckling.

det är ganska troligt att spelarbasen var 50/50 redan med NES. det är dock inte grunden för vidare teknikintresse, och därefter ev spelutveckling.

men som jag sa tidigare så finns det vissa faktorer redan nu, och sannolikt framgent tydligare sådana, som kommer förändra hur det utvecklas då. men det är naturligtvis ren spekulation som är baserad på andra områden med liknande förändring.

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av Ender:
Skrivet av ZF:
Skrivet av Ender:
Skrivet av ZF:
Citat:

en roll där hon inte var sexig, kåt heller ett våp.

slutshaming, good one..

Du ser ingen skillnad på när en man utmålar en kvinna med dessa "karaktärsdrag" och när en kvinna utmålar sig själv med dem då? Good one.

"en kvinna utmålar sig som ett" ..? du menar kanske menar målar, som i sminkar eller klär sig som ett, som här tydligen görs? om du menar nått annat med kvinnor som "utmålar" sig som våp så får du gärna utveckla. poängen var ju just att Arnroth (en man, typ) utmålar en kvinna med vissa karaktärsdrag och moraliserar över. så jo, jag ser skillnaden. det var vad inlägget handlade om liksom. den fiktiva kvinnan i fråga har möjligen vare sig "målats eller utmålats som ett våp", om så ev av en man, men den som i sin tur utmålar denna som det är ju tydligen en. ska man dra det till spetsen som brukligt så blir betydelsen ironisk värre.

för vad han gör är att nedvärdera en viss typ, som han ser det då, våp som spelar för mycket på attribut eller whatnot. om då den bilden är förkastlig så säger han naturligtvis även att verklighetens motsvarighet är det. iaf om vi ska vara lite konsekventa i det här förvirrade projektionsträsket som vissa förvirrade mediefigurer närmast lever på att skriva krönikor runt idag.

ja, good one indeed.

Aha, så man kan alltså inte (som man) nämna eller diskutera en stereotypisk och sexistisk bild på en kvinna, skapad av andra män, i en text som t ex denna krönika utan att därigenom dela dessa mäns eventuella kvinnosyn? Imponerande luftslott du försökte bygga där.

den där meningen är helt havererad även jämfört med mitt ibland, får erkännas, röriga sätt att skriva. om du kritiserar nåns bild (eller avbild) av nått så delar du ju rimligen inte deras bild.

högst oklart därför vad du vill ha sagt egentligen, så jag utgår från att du i glädjeyran över att enkelt ha hittat nått dräpande att kontra med drabbades av totalt tankehaveri. men försök gärna igen, då med nånting som har nånting att göra med vad jag skrev helst.

tills dess, igen men kondenserat: saken var att Arnroth anser att en viss typ av (lite oklart definierade) kvinnor är "våp" som (knappt underförstått) måste bort. så ja, jag kritiserar inte bara hans bild utan vad den i förlängningen innebär, för artistisk frihet och för uttryck rent allmänt, kanske även bla den nu nog så ironiskt aktuella "rätten att känna sig bekväm" som det görs stora och frekventa nummer av i vissa förvirrade och nervösa ryggdunkarkretsar.

framförallt finner jag inställningen ironisk och hycklande, på tal om.

Ok, om vi tar det från början då så gav du mig inte så mycket att gå på annat än ditt korta "slutshaming", vilket jag tyckte lät som en närmast provokativ kommentar då jag snarare ser raka motsatsen i det Arnroth säger. Jag ska inte tala för honom, men så som jag tolkar det han menar med "sexig, kåt heller ett våp" i sammanhanget så är det:
Sexig: En, av män, skapad kvinnokaraktär med syfte att väcka andra mäns attraktion.
Kåt: En av män skapad kvinnokaraktär med syfte att väcka andra mäns lust...typ samma som ovan.
Våp: En av män skapad kvinnokaraktär, hjälplös i sig själv, med syfte att räddas...av andra män.

Poängen, som jag ser det, med krönikan är ju att skapa/efterlysa trovärdiga kvinnoporträtt i spel, bl a genom att fler kvinnor skriver dessa än män. För när män gör det så blir det ofta så där "grabbigt", att kvinnorna istället för personer av det motsatta könet istället blir till objekt, vars främsta attribut är just sexig, kåt eller våp. En karaktär reduceras ju oftast till bakgrundsdekor när fokus bygger på dessa attribut...i sammanhanget.
Jag känner mig fullkomligt övertygad om att Arnroth inte ser något fel i att en kvinna i sig är sexig eller kåt, medans "våp" är mer utav ett skällsord, likväl som ett attribut som verkar vara vanligt förekommande när män tar på sig rollen att karaktärisera kvinnor...år dem.

Så när du lite nonchalant kastar in ett "slutshaming", är det då för att du tror att Arnroth ser många kvinnokaraktärer i spel som "våp", eller för att han reagerar på att många kvinnor utmålas som sådana?
Det blir ju liksom en enorm skillnad på hur man väljer att tolka det, och jag svarade dig som jag gjorde eftersom jag tror att du med flit valde det sämsta möjliga.

PS. Angående den fridlysta "artistiska friheten" så handlar väl inte krönikan om att begränsa spelutvecklarnas frihet att skapa vilka karaktärsporträtt de vill? Snarare om att skapa trovärdiga kvinnokaraktärer, när dessa äntligen inkluderas i spelvärlden, istället för den allt för vanliga (mans)bilden av kvinnor som är sexiga, kåta eller våp.

12
Skriv svar