Arnroths krönika – När det bästa blir det godas fiende

Robot
Arnroths krönika – När det bästa blir det godas fiende
Medlem
Arnroths krönika – När det bästa blir det godas fiende

Kan inte bry mig mindre. Det ska vara karaktärer som Duke (Duke Nukem 3D), Lo Wang (Shaddow Warrior), Rynn (Drakan: Order of the Flame) för att jag ska njuta. De ska vara matcho helt enkelt.

Ju mindre cutscenes i ett spel desto bättre.

MEG
Medlem

Lite tröttsamt med allt tjat om män vs kvinnor, bryr mig inte så länge spelet är bra...


signatur

Death is only the beginning

Skrivet av MEG:

Lite tröttsamt med allt tjat om män vs kvinnor, bryr mig inte så länge spelet är bra...

Haha, det där var nästan en rads summering av krönikan.

Medlem

När man skriver en bra kvinnlig karaktär, ska man komma ihåg att man ska både ge henne positiva och negativa egenskaper. Såg att det var någon som kritisera Dying light för att en kvinnlig karaktär i spelet hade bara positiva egenskaper och inget negativt. Det gör henne till en tråkig karaktär.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Skrivet av MRZnr1:

Kan inte bry mig mindre. Det ska vara karaktärer som Duke (Duke Nukem 3D), Lo Wang (Shaddow Warrior), Rynn (Drakan: Order of the Flame) för att jag ska njuta. De ska vara matcho helt enkelt.

Ju mindre cutscenes i ett spel desto bättre.

När det gäller Duke så håller jag absolut inte med, han är nog en av dom tråkigaste karaktärerna som jag har sett, han ska verka Badass men blir mest en parodi på sig själv(Vilket jag antar är meningen, i en spelserie är det ok men inte mer)

Personligen tycker jag att ju mer mänskliga sidor dom visar desto bättre är det, ta det nya wolfenstein tex, jävligt bra och röjigt spel, karaktären är badass och man lyckas få in riktiga känslor i karaktärerna.

Inaktiv

Den karaktären jag har brytt mig mest om i ett spel var Agro i Shadow of the Colossus.

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av MRZnr1:

Kan inte bry mig mindre. Det ska vara karaktärer som Duke (Duke Nukem 3D), Lo Wang (Shaddow Warrior), Rynn (Drakan: Order of the Flame) för att jag ska njuta. De ska vara matcho helt enkelt.

Ju mindre cutscenes i ett spel desto bättre.

När det gäller Duke så håller jag absolut inte med, han är nog en av dom tråkigaste karaktärerna som jag har sett, han ska verka Badass men blir mest en parodi på sig själv(Vilket jag antar är meningen, i en spelserie är det ok men inte mer)

Personligen tycker jag att ju mer mänskliga sidor dom visar desto bättre är det, ta det nya wolfenstein tex, jävligt bra och röjigt spel, karaktären är badass och man lyckas få in riktiga känslor i karaktärerna.

Vad gör Duke I Duke Nukem 3D som inte är badass? Killen skjuter ju huvudet av bossar och sen sätter sig och skiter i de korta cutscenes som finns.

Jag msstänker att du blandar ihop min kommentar med sömnpillret Duke Nukem Forever.

Medlem

Som vanligt har du skrivit en välformulerad krönika, Thomas. Och som vanligt kommer du få mycket skit i kommentarstråden för det du skriver.

Män kan skriva bra kvinnliga karaktärer. Jag tror inte att du behöver ha personlig erfarenhet av det du skriver om, bara förståelse för objektet. Om vi breddar dina tankebanor så kan vi stryka ordet "kvinna" och istället formulera frågan så här: Måste man ha varit gangster på 40-talet för att skriva sådana karaktärer? Nej, utvecklarna av Mafia lyckades ganska bra ändå.

En bra manusförfattare kan skriva intressanta karaktärer just för att hen kan tänka sig in i andra människors liv och beslut. Fantasi, förståelse och en tydlig vision tror jag är ledorden. Inte könet på manusförfattaren.

Medlem
Skrivet av MacNille:

När man skriver en bra kvinnlig karaktär, ska man komma ihåg att man ska både ge henne positiva och negativa egenskaper. Såg att det var någon som kritisera Dying light för att en kvinnlig karaktär i spelet hade bara positiva egenskaper och inget negativt. Det gör henne till en tråkig karaktär.

Det gäller för vilken karaktär som helst. Spelar inte heller någon roll vem som skapar dem. Det finns dåliga författare av båda könen...

Om folk hade slutat gnälla över buggar, dlc:s och antalet kvinnor per man så hade man kanske kunnat börja njuta av spelen istället.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Evilof:

Haha, mycket bra

Medlem
Skrivet av MRZnr1:

Kan inte bry mig mindre. Det ska vara karaktärer som Duke (Duke Nukem 3D), Lo Wang (Shaddow Warrior), Rynn (Drakan: Order of the Flame) för att jag ska njuta. De ska vara matcho helt enkelt.

Ju mindre cutscenes i ett spel desto bättre.

Jag avskyr verkligen cutscenes. Värsta som finns är sådana där spel då man är tvungen att titta på dem.

Medlem

En fråga: Om det nu finns så oerhört många kreativa kvinnor som vill skapa spel och dylikt, hur kommer det sig att de nästan aldrig startar några utvecklingsstudios själva? Varför finns det inga kvinnliga motsvarigheter till grundarna av DICE, Mojang, Avalanche och så vidare?

Medlem

Män förstår kvinnor, kvinnor förstår män.
Sen så kanske det är lättare att tolka sitt egna kön, men har nog ingen betydelse allts i att skapa en karaktär

Medlem

Behöver vi genusfrågor och politik i spel?

Jag tycker spel har varit en fristad från samhällets normer. En plats att leva ut sina fantasier. Riktigt tråkigt med de som vill pressa in jämställdhet i varje spel.

...och nej, jag har inte läst krönikan. Jag utgår ifrån att jag inte behöver det. Arnroths artiklar samt krönikor är alltid välskrivna, men den politiska agendan är inget jag uppskattar.

Skrivet av StarscreamSWE:

Behöver vi genusfrågor och politik i spel?

Jag tycker spel har varit en fristad från samhällets normer. En plats att leva ut sina fantasier. Riktigt tråkigt med de som vill pressa in jämställdhet i varje spel.

...och nej, jag har inte läst krönikan. Jag utgår ifrån att jag inte behöver det. Arnroths artiklar samt krönikor är alltid välskrivna, men den politiska agendan är inget jag uppskattar.

Tror att de tränger sig på vare sig man vill eller inte. Men valfritt att bry sej ju Tack ändå för snälla ord.

Medlem

Blir lite oroad över svaren då ämnet tydligen är så kontroversiellt, så jag hoppar direkt ner till en en kommentar först.

Välskrivet och insiktsfullt, som vanligt. Det för tankarna direkt till ett par variabler i spel generellt. Först är det ju stor skillnad på spel och spel.
Den typ av spel du använder som exempel i din krönika kan ju lätt beskrivas som "karaktärsspel", vilka borde tillskrivas större krav på karaktärerna de använder än spel som Tetris eller Monopol. Inte heller spel som klassiska mmo's där du kan välja kön (i bästa fall) behöver karaktärerna ha några speciella drag, då spelaren skriver sitt eget manus. Det enda tråkiga där är när spelaren, genom sitt kön, tvingas in i obekväma karaktärsval som t ex bikini armor.

Den typ av spel du nämner i krönikan använder karaktärerna på ett helt annat sätt, där trovärdighet spelar en enorm roll, och jag till fullo håller med att dessa bör skrivas av en kvinna. Samtidigt känner jag inte att det är den största prioriteten, även om det skulle kunna vara en god tvåa. Det viktigaste är manus/story i sig.
Det är med sådana här spel som gränsen mellan dessa, film och böcker blir riktigt tunn, och kraven på trovärdiga karaktärer blir så mycket viktigare. För film så krävs det en kombination av olika faktorer, som manus, story och skådespeleri för att skapa trovärdiga karaktärer. Misslyckas en del så faller ofta de andra, och filmen slutar i en enda röra.
I böcker så finns det bara en kock, författaren, som boken vilar på. Är hen dålig på den hen gör så spelar det ju ingen roll om hen är man eller kvinna. Misstänker att många författare, manliga som kvinnliga, tar inspiration och råd från folk runt omkring sig, men jag har sällan känt att en karaktär blivit orealistisk bara för att den skrivits av ett motsatt kön i böcker.

Lite långt, men poängen är angående krönikan, att det endast i ett fåtal spel är av betydelse ifall en man eller kvinna skriver respektive karaktärer, och att det i spelen som är relevanta i första hand behöver ett bra manus, där karaktärsdrag skrivna av respektive kön verkligen får chansen att göra en skillnad.

Idag tror jag att dessa spel är en ganska liten del i sig av marknaden, men att de kommer öka markant i takt med teknologins framfart. Och jag ser fram emot det

Medlem
Skrivet av StarscreamSWE:

Behöver vi genusfrågor och politik i spel?

Jag tycker spel har varit en fristad från samhällets normer. En plats att leva ut sina fantasier. Riktigt tråkigt med de som vill pressa in jämställdhet i varje spel.

...och nej, jag har inte läst krönikan. Jag utgår ifrån att jag inte behöver det. Arnroths artiklar samt krönikor är alltid välskrivna, men den politiska agendan är inget jag uppskattar.

Det finns få ställen som har mer politiska influenser än kulturen, spel inräknade. Spel kanske var en fristad från det för tjugo år sedan, men samtidigt som det började röra sig mot att bli ett seriöst berättarmedium och en legitim del av kulturen så blev det lika politiskt som allt annat.

För allting som har med människor att göra är politik. Och allting du ser på TV, spel, eller i skönlitteratur, är färgade av politik. Det är omöjligt att undvika, och det är inte någonting som nödvändigtvis är dåligt heller.

Spel idag är mångfacetterat, och kommer i många smaker. Det är inte mindre politiskt att ta avstånd från vissa politiska åsikter än att ställa sig för dem, eftersom allting handlar om vad konstnärerna vill berätta.

Den största faktorn är oftast huruvida man själv tänker på det eller inte, och det är jätteofta som vi just inte tänker på hur precis allting är politiskt eftersom vi är så vana vid det.

Medlem

"svaret på frågan om spelvärldens bästa kvinnliga karaktärer kan skrivas av män är för enkelt: Nej. De kommer skrivas av kvinnor, eftersom de har erfarenhet av att vara just kvinnor."

Jag tror inte svaret är så enkelt.
Vad är det som säger att man måste ha erfarenheten av att vara man för att skriva den bästa manliga karaktären?

Förövrigt så är Colin Campbells artikel och polygon skräp.

Skrivet av Ender:

Blir lite oroad över svaren då ämnet tydligen är så kontroversiellt, så jag hoppar direkt ner till en en kommentar först.

Välskrivet och insiktsfullt, som vanligt. Det för tankarna direkt till ett par variabler i spel generellt. Först är det ju stor skillnad på spel och spel.
Den typ av spel du använder som exempel i din krönika kan ju lätt beskrivas som "karaktärsspel", vilka borde tillskrivas större krav på karaktärerna de använder än spel som Tetris eller Monopol. Inte heller spel som klassiska mmo's där du kan välja kön (i bästa fall) behöver karaktärerna ha några speciella drag, då spelaren skriver sitt eget manus. Det enda tråkiga där är när spelaren, genom sitt kön, tvingas in i obekväma karaktärsval som t ex bikini armor.

Den typ av spel du nämner i krönikan använder karaktärerna på ett helt annat sätt, där trovärdighet spelar en enorm roll, och jag till fullo håller med att dessa bör skrivas av en kvinna. Samtidigt känner jag inte att det är den största prioriteten, även om det skulle kunna vara en god tvåa. Det viktigaste är manus/story i sig.
Det är med sådana här spel som gränsen mellan dessa, film och böcker blir riktigt tunn, och kraven på trovärdiga karaktärer blir så mycket viktigare. För film så krävs det en kombination av olika faktorer, som manus, story och skådespeleri för att skapa trovärdiga karaktärer. Misslyckas en del så faller ofta de andra, och filmen slutar i en enda röra.
I böcker så finns det bara en kock, författaren, som boken vilar på. Är hen dålig på den hen gör så spelar det ju ingen roll om hen är man eller kvinna. Misstänker att många författare, manliga som kvinnliga, tar inspiration och råd från folk runt omkring sig, men jag har sällan känt att en karaktär blivit orealistisk bara för att den skrivits av ett motsatt kön i böcker.

Lite långt, men poängen är angående krönikan, att det endast i ett fåtal spel är av betydelse ifall en man eller kvinna skriver respektive karaktärer, och att det i spelen som är relevanta i första hand behöver ett bra manus, där karaktärsdrag skrivna av respektive kön verkligen får chansen att göra en skillnad.

Idag tror jag att dessa spel är en ganska liten del i sig av marknaden, men att de kommer öka markant i takt med teknologins framfart. Och jag ser fram emot det

Tror inte vi tänker olika; jag berörde det lite med exemplet ur This war of mine. Eller snarare, jag håller med dej.

Medlem

Kan man skriva en bra/intressant karaktär så kan man. Efter det slänger man på ett kön.

Medlem
Skrivet av StarscreamSWE:

...och nej, jag har inte läst krönikan. Jag utgår ifrån att jag inte behöver det. Arnroths artiklar samt krönikor är alltid välskrivna, men den politiska agendan är inget jag uppskattar.

då tycker jag att du ska göra det innan du kommenterar. För om den "politiska agendan" finns här så är den mycket nyanserad.

i övrigt håller jag nog med herr arnroth med den lilla invändningen att jag har för mig att last of us kom ut 2013 och inte 2015...

Medlem

Om naughty dog skulle ha ändrat Ellie skulle spelet ha kunnat gå från årets bästa till ett bra eller medelmåttigt som bäst.

Spelet var utan tvekan årets bästa spel och börja kritisera delar av spelet och spekulera hur man skulle kunna göra det bättre är som att tala om för Charlotte Kalla när hon står på prispallen med guldet runt halsen hur hon skulle kunna åka skidor bättre.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av StarscreamSWE:

Behöver vi genusfrågor och politik i spel?

Nästa år börjar vi klaga på hudfärg och några år efter det börjar vi med sexuell läggning.

Kan verkligen en vit man vara med och utveckla NBA 2K16? Eller finns det risk för att...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

ZF
Medlem
Citat:

Adrian Chmielarz @adrianchm

Female protagonists in PC games available on Steam:
1993: 1
2000: 2
2007: 8
2014: 62
See a pattern?

att det fanns en väldig massa japanska spel på Steam först runt 2014?

Citat:

Exemplet handlar om vad Pratchett lyckades göra med senaste Tomb Raider, hur Lara Croft utvecklades och blev en mer helgjuten kvinna, full av egen kraft och långt från forna tiders mer kurviga objekt.

nu är jag inte insatt i exakt hur stor del manuset påverkat den grafiska designen. men förutom att en mer avancerad handling kräver lite mer djup, så har jag lite svårt att se att det är en enorm skillnad på Lara 1995 och Lara 2012

enda skillnaden är ju att hon är klenare och gnälligare. vilket naturligtvis måste (och kommer) ändras över tiden med de kommande spelen, om det nu är tänkt att vara i samma serie.

Citat:

men jämfört med det optimala, vad Ellie skulle kunnat vara, kunde det till och med kännas lite fegt. Varför tog inte Naughty Dog steget fullt ut och lät Ellie vara starkare och bli mindre beskyddad av Joel?

hon klarar sig ju fint under under en väldigt stor del av spelet, och räddar faktiktiskt livet på Joel innan han räddar henne.

ursäkta spoilern.

Citat:

en roll där hon inte var sexig, kåt heller ett våp.

slutshaming, good one..

Avstängd

För mig spelar det noll fucking roll Kvinna eller man i spelet.

Ibland kan spelet vara dåligt, mannen suger eller kvinnan suger i det ena, båda är lika mycket värda,

Medlem

En av fördelarna med spelvärlden är att man, tills nyligen, kunde fly ifrån dessa eviga politiska diskussioner om vita mäns oduglighet och arvssynd mot kvinnor och alla andra levande varelser på planeten.

Jag har trots min väldigt blandade skara spelvänner bestående av både män, kvinnor och olika bakgrund aldrig stött på någon som ens antytt att de aldrig skulle kunna spela ett spel om det bara var kvinnor i det.

Kort och gott så blir jag bara så trött på detta politiserade mantra á la ´68.

Medlem
Skrivet av zotyr:

En av fördelarna med spelvärlden är att man, tills nyligen, kunde fly ifrån dessa eviga politiska diskussioner om vita mäns oduglighet och arvssynd mot kvinnor och alla andra levande varelser på planeten.

Jag har trots min väldigt blandade skara spelvänner bestående av både män, kvinnor och olika bakgrund aldrig stött på någon som ens antytt att de aldrig skulle kunna spela ett spel om det bara var kvinnor i det.

Kort och gott så blir jag bara så trött på detta politiserade mantra á la ´68.

Diskussionerna handlar snarare om att människor som du aktivt ställer dig emot att andra än dig själv ska få delta av samma spelvärld du beskriver så nostalgiskt. Diskussionen handlar om att det finns ett extremt avstånd av proportioner mellan hur mångfalden bland spelare gentemot mångfalden bland karaktärer. En väldigt specifik grupp utgör standarden för hur spelens huvudkaraktärer idag skapas i det stora, och det är ett problem. För grejen är ju att resten av alla möjliga människor från möjliga bakgrunder ignoreras, och aldrig får synas. Och ofta när de väl syns, så är de där som token-karaktärer, till exempel "kvinna som är helt useless och enbart existerar för att bli räddad i handlingen".

Det är ingen som säger att det är fel att spel fortsätter göras som de gör idag. Det vi andra önskar är att vi som inte är vita heterosexuella män kanske skulle få välskrivna karaktärer som vi kan relatera till, och känna oss representerad av.

Du är trött på detta "politiserade mantra" för att du redan har vad vi andra vill ha, men inte verkar förstå det själv.

Medlem
Skrivet av Bennii:

...

Skrivet av Propy:

...

Skrivet av Evilof:

...

Håller med till fullo

12
Skriv svar