Bli e-sportsproffs – sök till gymnasiet

Robot
Bli e-sportsproffs – sök till gymnasiet

Gymnasieskolor hakar på trenden och erbjuder specialinriktade utbildningar.


Moderator | Testpilot
Bli e-sportsproffs – sök till gymnasiet

Varför inte? Det är ju "bara gymnasiet". Grundämnen ingår väl (förhoppnignsvis) och så kan man söka vidare till universitet senare om det inte var något bra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Nja, vill inte att befolkningen i Sverige ska bli ännu dummare. Känns som majoriteten av programmet kommer vara att spela och folk kommer glömma av allt det andra som de lär sig och bli korkade.

Medlem

Eventteknik känns som en ganska bra delkurs att ha med.
E-sporten lär inte minska de kommande åren.

Medlem

väldigt kritiskt till detta. Spel är i min mening fortfarande att anses som en fritidsaktivitet, lika så med andra "elit" gymnasium. I dom flesta fall så halkar eleverna efter, eftersom det blir ett för stort fokus på aktiviteten är studierna i övrigt...

Medlem

Kan man ha andra sporter som i grunden är lekar/tävlingar som gymnasieinriktning så bör man ju kunna ha e-sport också. Sen är jag väl inte superexhalterad över varken e-sportsutbildningar eller utbildningar för annan sport. Men som sagt, vore hyckligt om av någon anledning e-sport inte skall få vara med om andra tävlingsformer får det.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Inriktningen känns ju rätt värdelöst i sig, eller är det någon som har bättre erfarenhet av E-sport och lagen som vet vad det finns för krav på gymnasietbetyg eller eventuellt universitet betyg för att komma in i ett E-sportslag?

Kul grej, kan ju växa i långa loppet

Medlem

Hade inte varit intresserad personligen men att skapa skollag låter ju riktigt kul.

Medlem

Om det inte inriktar sig mot själva spelandet utan snarare om organisationen omkring e-sport är det som vilket specialinriktat gymnasium som helst. Förutom eventteknink bör marknadsföring, ekonomi, egenföretagande, juridik ingå som kurser utöver de kurser som ger högskolekompetens. Får skolan dessutom dit exempelvis Emil "heaton" Christensen, organisationsansvariga för Dreamhack osv som föreläsare blir det nog riktigt bra.

Jag jämför ofta med fotboll i mina kommentarer och ska göra det även nu. Bara för att du råkar gå ett specialinriktat gymnasium, som ett fotbollsgymnasium, betyder det inte att du ger upp hela ditt liv och fokuserar på att bli nya Zlatan och skiter i allt annat. Jag ser det mer som en chans att hålla motivationen uppe för hela gymnasietiden då du får chans att utöva ett intresse samtidigt.

Medlem

Finns ju inriktningar mot andra sporter och idrotter, så varför inte e-sport?

Så länge det motiverar eleverna till att gå i skolan så är det väl bara positivt. Bättre att gå tre år på det här än att hoppa av en utbildning man inte trivs med. Grundämnena läser man på alla gymnasieprogram, och man får därmed behörighet till att vidareutbilda sig i framtiden om karriären inom e-sport går åt skogen, vilket det förmodligen kommer göra för de flesta.

Medlem

"Tacka sociala medier för det"

Skrivet av uberpwnage2.0:

Varför inte? Det är ju "bara gymnasiet". Grundämnen ingår väl (förhoppnignsvis) och så kan man söka vidare till universitet senare om det inte var något bra.

Du får det att låta som övriga traditionella ämnen var menlösa.

Skrivet av Ferren:

Kul grej

Ja, kul grej. Om det inte hade handlat om människors utbildning.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Nja, vill inte att befolkningen i Sverige ska bli ännu dummare. Känns som majoriteten av programmet kommer vara att spela och folk kommer glömma av allt det andra som de lär sig och bli korkade.

Du verkar inte veta hur gymnasieprogram fungerar.

Det här är bara bra. Eftersom programmen är designade på sätten de är så gör det ingen skillnad ifall en person läser på det här programmet innan de väljer att plugga vidare till universitet. Idrottsprogrammen är inte oseriösa till att börja med, och även på estet får du alla kurser som krävs för att plugga vidare. Det här lär hjälpa samhället mer än vad man kan tro faktiskt. För det första så är det en studiegång med en målgrupp som är väldigt benägen att kämpa hårt, precis som alla andra inriktningar som lutar sig åt personers drömmar, och det kan utöver det även hjälpa e-sporten i Sverige enormt. Finns inga nackdelar här.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Nja, vill inte att befolkningen i Sverige ska bli ännu dummare. Känns som majoriteten av programmet kommer vara att spela och folk kommer glömma av allt det andra som de lär sig och bli korkade.

Ser man på din kommentar så lär ju inte denna profil kunna göra det värre, direkt...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Fr0gg0.:

Nja, vill inte att befolkningen i Sverige ska bli ännu dummare. Känns som majoriteten av programmet kommer vara att spela och folk kommer glömma av allt det andra som de lär sig och bli korkade.

Du verkar inte veta hur gymnasieprogram fungerar.

Det här är bara bra. Eftersom programmen är designade på sätten de är så gör det ingen skillnad ifall en person läser på det här programmet innan de väljer att plugga vidare till universitet. Idrottsprogrammen är inte oseriösa till att börja med, och även på estet får du alla kurser som krävs för att plugga vidare. Det här lär hjälpa samhället mer än vad man kan tro faktiskt. För det första så är det en studiegång med en målgrupp som är väldigt benägen att kämpa hårt, precis som alla andra inriktningar som lutar sig åt personers drömmar, och det kan utöver det även hjälpa e-sporten i Sverige enormt. Finns inga nackdelar här.

Fast det där stämmer inte över huvud taget.. Näst intill alla jag känner som har läst på "elit" gymnasiet, dels regionalt samt riksintag på såväl fotbollsgymnasium, hockey, skidor,bandy etc. så har tillslut programmet slagit över till att allt mer handla om sporten, och ännu mindre till det egentliga skolarbetet. Väldigt många blir tvungna till att läsa ett fjärde år, bara för att lyckas få godkänt i grundämnena. Det skapas ofta en klyfta mellan tränarna i sporten och lärarna på programmet.

Det typiska som försvinner på dessa program är C-kurser, som allt mer krävs för att kunna komma in på universitet, även så att konkurrensen på vidareutbildningar ökar, så kommer dessa elever aldrig att ha en chans på marknaden.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Nja, vill inte att befolkningen i Sverige ska bli ännu dummare. Känns som majoriteten av programmet kommer vara att spela och folk kommer glömma av allt det andra som de lär sig och bli korkade.

Trollning börjar:

Du har helt rätt, skit i gymnasiet, du blir bara dummare av det. Sluta skolan efter högstadiet.

Men om jag missförstod dig så ber jag om ursäkt och istället villig att gå brevid dig och kräva att inriktning på Gymnasium försvinner. Vem fan behöver inrikta sig på Politik, matte, IT, VVS i skolan, för då glömmer dom allt annat dom har lärt sig.

Det är lättare att skaffa arbete utan inriktning, du behöver bara gå tre år extra på universitetet med specialinriktning och det är lättare att komma in där om du inte har inriktning på gymnasiet.

Hurra för Sverige!

Trollning avslutad

Folk får välja själva vilken inriktning dom ska gå på gymnasiet, det är en valfrihet i ett demokratiskt land. Om man ser att dataspel fördummar folk så kanske inte detta är det bästa forumet att vara på, om man inte själv anser sig va dum i huvudet.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Nja, vill inte att befolkningen i Sverige ska bli ännu dummare. Känns som majoriteten av programmet kommer vara att spela och folk kommer glömma av allt det andra som de lär sig och bli korkade.

Självfallet så kommer eleverna läsa Matematik, Engelska, Svenska, Samhällskunskap etcetera (d.v.s ämnen som är obligatoriska i gymnasial utbildning).

Och vad gör folk dummare av ett e-sportsgymnasium? I dagsläget finns det flera fotbolls/hockey/basket-gymnasium runt om i Sverige, vilket i grund och botten är samma sak som detta.

I do not agree!


signatur

You can't win the game...

phi
Medlem

Ser inga problem med ett e-sportgymnasium med tanken på att det redan finns diverse flummiga idrottsgymnasium.

En bråkdel av alla som går på ett idrottsgymnasium kommer att lyckas nå elitnivå i deras idrott eller sport. Idrottsgymnasium är ju dock onekligen bättre för din fysiska hälsa än att sitta och nörda x antsl timmar i veckan.

Medlem
Skrivet av phi:

Ser inga problem med ett e-sportgymnasium med tanken på att det redan finns diverse flummiga idrottsgymnasium.

En bråkdel av alla som går på ett idrottsgymnasium kommer att lyckas nå elitnivå i deras idrott eller sport. Idrottsgymnasium är ju dock onekligen bättre för din fysiska hälsa än att sitta och nörda x antsl timmar i veckan.

men e-sport är inte idrott så det går inte att jämföra riktigt.

Så länge inte skattepengarna går till det så har jag inga problem med det. Det finns ju för schack...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av phi:

Ser inga problem med ett e-sportgymnasium med tanken på att det redan finns diverse flummiga idrottsgymnasium.

En bråkdel av alla som går på ett idrottsgymnasium kommer att lyckas nå elitnivå i deras idrott eller sport. Idrottsgymnasium är ju dock onekligen bättre för din fysiska hälsa än att sitta och nörda x antsl timmar i veckan.

men e-sport är inte idrott så det går inte att jämföra riktigt.

Så länge inte skattepengarna går till det så har jag inga problem med det. Det finns ju för schack...

Klart det går att jämföra. Bara för att man går på fotbollsgymnasium betyder inte det att man kommer få jobb som fotbollsproffs.

Den enda fördelen är väl att man får röra på sig, men hur mycket idrott hade jag på en IT-linje? Inte mycket ska jag säga dig. Så det här är bara bra, så länge man täcker alla möjligheter för framtida studier så kör på.

Medlem

Detta känns som något man kan ha som extrakurs/inriktning på ett IT-program istället för som ett helt eget program.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Vi har skidgymnasium här i stan så varför inte?

Medlem

Fett coolt. Slår ju lätt sportutbildningar och är praktiskt taget samma sak.

Medlem
Skrivet av Ferren:

Folk får välja själva vilken inriktning dom ska gå på gymnasiet, det är en valfrihet i ett demokratiskt land. Om man ser att dataspel fördummar folk så kanske inte detta är det bästa forumet att vara på, om man inte själv anser sig va dum i huvudet.

Om du lät ungar välja mellan att äta praliner eller gröt till frukost, vad tror du de skulle välja? Det handlar inte om att göra folk dummare än base-value intelligens. Det handlar om bildning. Det handlar om att erbjuda eller inte erbjuda en vettig utbildning för att dessa människor både för sin egen skull och för landets, som medborgare ska kunna bidra med sin kunskap. Ska de då kunna spela dataspel? Tror du att dessa skolor skulle finnas om det var staten som styrde? Men nu är det privata aktörer som driver skolor som vill sälja sina utbildningar till eleverna. "Vad tycker eleverna om? Spela dataspel? Då ger vi dom det."

Ung människa: "Det här tycker jag är bra, jag får göra det jag tycker är roligt"

Jag vet att unga människor tycker att de är skitsmarta och tror sig veta sitt eget bästa, men så är sannerligen inte fallet många gånger.

Skrivet av didde:

Så det här är bara bra, så länge man täcker alla möjligheter för framtida studier så kör på.

Det gör man inte. För det går inte.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Skolan i dagens form suger, gillar lite nytänk även fast det inte räcker hela vägen.


signatur

IDKFA

Medlem

Skitsamma, blir väl samma sak som naturvetenskaps programmet bara att klassen får betyg i att spela. Jag tror att nästan alla killarna i min klass fick F i flera ämnen på grund av att dem spelade på lektionerna, speciellt matte lektionerna.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av didde:

Så det här är bara bra, så länge man täcker alla möjligheter för framtida studier så kör på.

Det gör man inte. För det går inte.

Och vad baserar du det på?
Det går skitbra att läsa fotboll och ha chans att kunna läsa vidare. Vissa utbildningar har mer behörigheter för skolor som KTH. Men alla vill inte läsa vidare på KTH heller för den delen.

Sedan att jag aldrig har behövt bevisa vilken linje jag gick på under skoltiden gör det hela ännu lättare att ha lite "flumiga" kurser under gymnasiet.

Medlem
Skrivet av vuze2143:

väldigt kritiskt till detta. Spel är i min mening fortfarande att anses som en fritidsaktivitet, lika så med andra "elit" gymnasium. I dom flesta fall så halkar eleverna efter, eftersom det blir ett för stort fokus på aktiviteten är studierna i övrigt...

Vissa ser ju idrott som lek och aktivitet.

Medlem
Skrivet av didde:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av didde:

Så det här är bara bra, så länge man täcker alla möjligheter för framtida studier så kör på.

Det gör man inte. För det går inte.

Och vad baserar du det på?
Det går skitbra att läsa fotboll och ha chans att kunna läsa vidare. Vissa utbildningar har mer behörigheter för skolor som KTH. Men alla vill inte läsa vidare på KTH heller för den delen.

Sedan att jag aldrig har behövt bevisa vilken linje jag gick på under skoltiden gör det hela ännu lättare att ha lite "flumiga" kurser under gymnasiet.

Därför att antal studietimmar för en person som går gymnasium med, låt oss kalla det "fluminriktning", lär vara samma som för en som läser traditionellt upplägg. Den tiden man flummar (idrottar eller spelar spel) sitter andra och läser riktiga kurser. Enda sättet att få in samma kvalitet/mängd är att läsa samma sak och lägga flummet utöver. Det skulle bli en mycket mer tidskrävande utbildning som jag inte kan tänka mig att någon skulle välja.

"Täcker alla möjligheter för framtida studier" är inte bara de ämnen man har krav på sig, egentligen. Annars hade vi kunnat låta massor bara läsa matte, engelska och svenska på gymnasiet.

Min poäng är denna: Med samma mängd timmar så faller någonting bort när man ersätter med något annat, och det som faller bort lär vara, i min mening, viktigare kunskap än att spela dataspel och anordna dataspelsturneringar.

Skrivet av jimmah:
Skrivet av vuze2143:

väldigt kritiskt till detta. Spel är i min mening fortfarande att anses som en fritidsaktivitet, lika så med andra "elit" gymnasium. I dom flesta fall så halkar eleverna efter, eftersom det blir ett för stort fokus på aktiviteten är studierna i övrigt...

Vissa ser ju idrott som lek och aktivitet.

Betänk att i den riktiga ekonomin handlar det om att framställa mat och att tillverka och bygga saker och lösningar som effektiviserar och ökar produktivitet.

Ingen får det bättre för att du springer en mil snabbare. Därför är idrott lek.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av didde:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av didde:

Så det här är bara bra, så länge man täcker alla möjligheter för framtida studier så kör på.

Det gör man inte. För det går inte.

Och vad baserar du det på?
Det går skitbra att läsa fotboll och ha chans att kunna läsa vidare. Vissa utbildningar har mer behörigheter för skolor som KTH. Men alla vill inte läsa vidare på KTH heller för den delen.

Sedan att jag aldrig har behövt bevisa vilken linje jag gick på under skoltiden gör det hela ännu lättare att ha lite "flumiga" kurser under gymnasiet.

Därför att antal studietimmar för en person som går gymnasium med, låt oss kalla det "fluminriktning", lär vara samma som för en som läser traditionellt upplägg. Den tiden man flummar (idrottar eller spelar spel) sitter andra och läser riktiga kurser. Enda sättet att få in samma kvalitet/mängd är att läsa samma sak och lägga flummet utöver. Det skulle bli en mycket mer tidskrävande utbildning som jag inte kan tänka mig att någon skulle välja.

"Täcker alla möjligheter för framtida studier" är inte bara de ämnen man har krav på sig, egentligen. Annars hade vi kunnat låta massor bara läsa matte, engelska och svenska på gymnasiet.

Min poäng är denna: Med samma mängd timmar så faller någonting bort när man ersätter med något annat, och det som faller bort lär vara, i min mening, viktigare kunskap än att spela dataspel och anordna dataspelsturneringar.

Men det är så precis det är idag. Jag läste väldigt mycket "flummiga" kurser på gymnasiet som jag inte skulle ha någon användning av i framtiden och jag läste ändå något så aktuellt som IT. Samma med idrotts eller estetiska gymnasium. De har många kurser som på samma sätt du beskriver som.

Vem bestämmer vad som är viktig kunskap förresten? Är det viktigare att läsa matematik D än sång?
Är det viktigare för oss att läsa engelska c än problemlösning?

Förstår din poäng och lägger till min; Det viktiga är att vi läser något som vi trivs med, för det påverkar helheten av våra studier. Hade jag valt något mer kreativt på gymnasiet istället för IT hade jag garanterat klarat av de ämnen jag tyckte var tråkiga.

Sedan att man inte ens behöver bra/viktiga gymnasiebetyg, då man kan söka in på högskoleprovet, gör ju linjevalet ännu mindre viktigt. Det finns alltid chanser att vidareutveckla sig själv, även om man läst dans på gymnasiet.

Medlem
Skrivet av didde:

Men det är så precis det är idag. Jag läste väldigt mycket "flummiga" kurser på gymnasiet som jag inte skulle ha någon användning av i framtiden och jag läste ändå något så aktuellt som IT. Samma med idrotts eller estetiska gymnasium. De har många kurser som på samma sätt du beskriver som.

Vem bestämmer vad som är viktig kunskap förresten? Är det viktigare att läsa matematik D än sång?
Är det viktigare för oss att läsa engelska c än problemlösning?

Förstår din poäng och lägger till min; Det viktiga är att vi läser något som vi trivs med, för det påverkar helheten av våra studier. Hade jag valt något mer kreativt på gymnasiet istället för IT hade jag garanterat klarat av de ämnen jag tyckte var tråkiga.

Sedan att man inte ens behöver bra/viktiga gymnasiebetyg, då man kan söka in på högskoleprovet, gör ju linjevalet ännu mindre viktigt. Det finns alltid chanser att vidareutveckla sig själv, även om man läst dans på gymnasiet.

Jo jag förstår att människor gör bättre ifrån sig ifall de trivs med vad de läser och alla ska inte tryckas genom samma mall. Och det var ju så de privata skolorna uppstod, med sådana ideér om kreativitet. Men någonstans går gränsen också. Tänk dig själv om du var ledare för landet och hade på ditt ansvar att allt fungerar: industri och sjukvård och matproduktion. Då skulle du kanske inte tycka att det kändes fullt så bra att för många står och sjunger i skolan i stället för att de blir ingenjörer genom att läsa matte. Eller praktiska sjukvårdsutbildningar.

Man får liksom tänka "hur kan jag bidra till ett bättre samhälle genom det jag lär mig"? För ni som går i skolan är ju allas våran framtid. Och vi behöver duktiga, kompetenta människor på många områden. Spela dataspel känns inte som något av dom.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

12
Skriv svar