League of Legends-liga ville ha max en gay-kvinna per lag

Medlem

Detta grunda sig i att en man som bytt kön till kvinna dominerade en ladder tidigare.

Det handla inte om förtryck mot läggningen i sig utan bara att män inte ska få spela i kvinnoturneringar med andra förutsättningar.

Annars kan du ju slänga in 5 "kvinnor" i ligorna för tjejer och dominera allt.

Samma ladder för alla kön hade ju dock löst det bättre i min mening.

Varför män generellt är bättre på spel diskussionen vill jag inte lägga mig i. Kvinnor bör ju ha samma potential som män i e-sport. Därför tycker jag det är fel med könsindelade ladders i alla fall.

phi
Medlem

Det var nog fan det dummaste jag läst hittills i år.

Medlem

Folk som är HBTQ blir ju ofta mobade, så de har ju tränat hela livet. Klart det ger en fördel.

Medlem

...jag fattar inte.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

"And there are arguments and concerns from other participants who disputes that Lesbian, Gay, Transgendered Women members may probably have some unfair advantage."

HAHAAHAHHAHAAHAHAHA bästa jag hört på länge!

Skrivet av grollo_92:
Skrivet av Soothsayer:
Skrivet av grollo_92:
Skrivet av Soothsayer:
Skrivet av Ferren:
Skrivet av fARLIGT:

Helvete om någon i Sverige hade uttalat sig sådär offentligt.
Då hade garanterat feministerna gett sig ut på gatorna med "högafflarna" för att demonstrera och vänsterpacket tar sin gyllene chans att kasta sten på polisen igen.

Men bra de bad om ursäkt iaf, svårt se hur någons läggning kan påverka hur man spelar.

Jo men du vet väl att folk som inte är sexuellt attraherad av det motsatta könet är ju sämre på allt bara för att det är något fel på dom......

Helt sjuk detta..

Fast bekymret är ju inte homosexuella, tror bara de råka komma med för att det är gamla människor utan någon koll som stiftar sånt här. Poängen är ju att i ett land med mycket transsexuella kommer kvinnors ligor bli övertagna av kvinnor med manlig bakgrund för att dessa är bättre på sport (i nästan alla fall).

Ja men jag förstår ändå inte varför det är kvinnliga och manliga ligor. Är kvinnors hjärnor sämre utvecklade och har därför ingen chans mot mäns överlägsna hjärnor? Nej. Dom får väl helt enkelt lägga ner lika mycket tid som vem som helst för att bli bra.

Det är inte så de funkar, googla Könsdimorfism. http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nsdimorfism

Det där sa mig ingenting. Jag vet att män och kvinnor i regel ser olika ut och därför kan det vara ojämnt i sporter som t ex fotboll eller ishockey men i e-sport spel där reflexer, intelligens och spelförståelse är det viktigaste borde väl män kunna möta kvinnor?

Män och kvinnor har olika färdigheter när de kommer till "intelligens", spelförståelse och i allra högsta grad reflexer. Män och kvinnor är virade olika på nästan allt, subtila små skillnader som blir tydliga först när man tar saker till sina extremer (som elitesport). Män är inte bättre än kvinnor, kvinnor är inte bättre än män, vi har bara olika färdigheter, som beror på hur man utsatts för hormoner under viktiga utvecklingsfaser (tex 23e fosterveckan). Kvinnor och män kan sällan (inte alltid, men sällan) tävla på lika villkor.

Medlem

Scarlett som spelar SC2 säger väl allt. Bästa kvinnan är före detta man

Jag menar män är fortfarande bättre än kvinnor på de flesta spel ( även om det inte finns biologiska anledningar) och då kan jag förstå att det är orättvist att tillåta män som slänger på sig en peruk och klänning att spela mot kvinnor och tjäna in lätta pengar

Medlem

Finns bara en term för detta:

Jävla idioter!


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Pada:

Detta grunda sig i att en man som bytt kön till kvinna dominerade en ladder tidigare.

Det handla inte om förtryck mot läggningen i sig utan bara att män inte ska få spela i kvinnoturneringar med andra förutsättningar.

Vi har länge vetat att transkvinnors hjärnor är just kvinnliga hjärnor. 2011 visade Antonio Guillamon i en studie (Journal of Psychiatric Research, vol 45 #2) att det även stämmer för transpersoner som inte ens gått igenom någon medicinsk behandling.

Kort och gott finns det ingen anledning att hålla transkvinnor separerade från andra kvinnor. Att vi har ovanligt många transkvinnor som gjort bra ifrån sig i eSport handlar nog mer om att många transkvinnor hittat till nördintressen av diverse skäl.

Håller ärligt talat med här. Transpersonerna är ju BIOLOGISKT sett män så det är en bra regel att blocka ut dem från en kvinnlig liga.
Jag vet inte om ni såg när Gunde Svan nyss slog den kvinnliga vm tagaren i skidskytte? Och han är ju rätt till åren nu... Så ja rätt uppenbart om man inte är helt förblindad av sina PK-skygghetslappar.

Medlem
Skrivet av Pada:

Detta grunda sig i att en man som bytt kön till kvinna dominerade en ladder tidigare.

Det handla inte om förtryck mot läggningen i sig utan bara att män inte ska få spela i kvinnoturneringar med andra förutsättningar.

Annars kan du ju slänga in 5 "kvinnor" i ligorna för tjejer och dominera allt.

Samma ladder för alla kön hade ju dock löst det bättre i min mening.

Varför män generellt är bättre på spel diskussionen vill jag inte lägga mig i. Kvinnor bör ju ha samma potential som män i e-sport. Därför tycker jag det är fel med könsindelade ladders i alla fall.

Precis det här det handlar om! Att transsexuella dominerar ligorna som är avsedda för kvinnor. Det är som om du skulle slänga in ett manligt fotbolls eller hockeylag i kvinnoligorna och se hur jäkla bra det gick för resten.

Sen att detta är på andra sidan jorden och att de gör precis som de själva vill i sin egen liga betyder väl otroligt mycket för oss i Sverige va?


signatur
Redaktör
Skrivet av Bockstensmannen:

Håller ärligt talat med här. Transpersonerna är ju BIOLOGISKT sett män så det är en bra regel att blocka ut dem från en kvinnlig liga.
Jag vet inte om ni såg när Gunde Svan nyss slog den kvinnliga vm tagaren i skidskytte? Och han är ju rätt till åren nu... Så ja rätt uppenbart om man inte är helt förblindad av sina PK-skygghetslappar.

Gunde Svan är fysiskt starkare, vilket ger stora fördelar i fysiska sporter. Om man inför en sån här regel i esport av liknande skäl, vore det klokt att också förklara att och hur starka LoL-spelare är bättre än svaga. Samt att enbart låta regeln gälla transpersoner, inte lesbiska.


signatur
Medlem

Jag tycker faktiskt det finns en poäng när det gäller fysiska sporter, och då är jag ändå helt och fullt för transpersoner, men då är det snarare så att man kanske i framtiden borde avveckla könsbarriären och införa 'viktklasser' där man blir indelade efter fysisk prestationsförmåga istället. Alla har ju olika förutsättningar oavsett kön, och de verkar ju ha riktigt bra mätredskap nuförtiden.

Men då man sitter och spelar LoL spelar inte det någon som helst roll, och varför man inkluderar lesbiska i regeln är ju ett mysterium. Jag hoppas de blir mer accepterande efter protesterna.

Medlem

Om jag som man skulle definiera mig själv som kvinna och går in i kvinnornas omklädningsrum på badhuset, skulle ni tycka att det var helt okej?

Om en manlig sprinter säger att han är kvinna, och ställer upp i damernas 100, 200 och 400 meter i SM, skulle det vara okej?

Skrivet av grollo_92:
Skrivet av Soothsayer:
Skrivet av Ferren:
Skrivet av fARLIGT:

Helvete om någon i Sverige hade uttalat sig sådär offentligt.
Då hade garanterat feministerna gett sig ut på gatorna med "högafflarna" för att demonstrera och vänsterpacket tar sin gyllene chans att kasta sten på polisen igen.

Men bra de bad om ursäkt iaf, svårt se hur någons läggning kan påverka hur man spelar.

Jo men du vet väl att folk som inte är sexuellt attraherad av det motsatta könet är ju sämre på allt bara för att det är något fel på dom......

Helt sjuk detta..

Fast bekymret är ju inte homosexuella, tror bara de råka komma med för att det är gamla människor utan någon koll som stiftar sånt här. Poängen är ju att i ett land med mycket transsexuella kommer kvinnors ligor bli övertagna av kvinnor med manlig bakgrund för att dessa är bättre på sport (i nästan alla fall).

Ja men jag förstår ändå inte varför det är kvinnliga och manliga ligor. Är kvinnors hjärnor sämre utvecklade och har därför ingen chans mot mäns överlägsna hjärnor? Nej. Dom får väl helt enkelt lägga ner lika mycket tid som vem som helst för att bli bra.

Det finns många fysiologiska skillnader mellan mäns och kvinnors hjärnor. Till exempel så använder kvinnor båda hjärnhalvorna när de gör något som har med språk att göra, män använder bara den vänstra hjärnhalvan.

Kvinnor är on average bättre på "social cognition", alltså att kunna känna av hur andra personer känner sig. Män däremot har bättre finmotorik, vilket ju definitivt spelar roll när vi snackar spel på elitnivå. Män har även en större "parietal cortex", den del av hjärnan som styr vår rumsuppfattning, vilket också det spelar en stor roll, särskilt i spel som CS.

Medlem
Skrivet av L32:
Skrivet av Oneone:

Varför kan de inte bara ha en liga? med tjejer och killar? problem solved?

Därför att det skulle innebära att människor blev uppdelade i grupper efter kön och att den ena gruppen skulle ses som bättre än den andra på att spela, vilket den inte är.

Men.. men... killar är ju bättre?

Medlem

Varje dag blir man påmind om att sista idioten inte är född än.

Medlem
Skrivet av LVX156:

Om jag som man skulle definiera mig själv som kvinna och går in i kvinnornas omklädningsrum på badhuset, skulle ni tycka att det var helt okej?

Om en manlig sprinter säger att han är kvinna, och ställer upp i damernas 100, 200 och 400 meter i SM, skulle det vara okej?

Om man ska vara för jämställdhet så skulle det vara okej.
Men då skulle männen mest troligt konkurrera ut kvinnor i samtliga sporter vilket skulle vara jävligt tråkigt då jag föredrar att titta på kvinnor i en del grenar/sporter.

I övrigt tror jag alla även feminister och personer som förespråkar jämställdhet tycker att det är okej att dela in personer beroende på kön där kvinnor och män är väldigt olika och det inte påverkar könen till det sämre.

Det öppnar också upp en diskussion hur man ska lösa problemen med att männens lagsporter likt hockey, fotboll och basket där männen i toppligan tjänar nog bra för att kunna utöva sporten på heltid. Något som inte alls är säkert för kvinnorna i motsvarande.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Var försiktiga med att tillskriva biologiska könsskillnader här. Vi vet fortfarande väldigt lite om hjärnan. Att ett område är anatomiskt större (fler dendritkopplingar) hos en individ betyder inte nödvändigtvis att den individen är bättre, eller ens har bättre förutsättningar, än en annan när det gäller funktioner som associeras med det området (som i sig kan vara vaga associationer då hjärnans funktioner oftast sprider sig över större områden). Skillnader bland hjärnor behöver inte heller vara 100% genetiskt.

Skillnader i kognitiva förmågor brukar oftast vara små och kan i väldigt hög utsträckning påverkas av annat än vad man föds med.

Ingen idé att dra analogier till fysiskt krävande sporter i detta fall...

Medlem
Skrivet av Quelor:
Skrivet av Derpcore:
Skrivet av Quelor:

Har då aldrig sett en transexuell kvinna vara med i kvinnlig fotboll, är det så jävla udda regel endå?

Ja, det är det. Om du tänker lite.

Kan köpa det angående läggning, men om en person som föds som man sedan anser sig kvinna har personen i fråga fortfarande en mans kropp och förutsättningar, jag vet inte, kanske bara är trött

Om vi bortser från alla tusentals fel det finns i ditt resonemang, kan du åtminstone leverera en källa som stödjer din tes om att män automatiskt är bättre pga kön på TV-spel än kvinnor?

Medlem

Ser fram emot deras nästa turnering där varje lag måste ha minst en el-allergiker och kvinna som identifierar sig sexuellt som en ubåt.

Medlem
Skrivet av LVX156:

Det finns många fysiologiska skillnader mellan mäns och kvinnors hjärnor. Till exempel så använder kvinnor båda hjärnhalvorna när de gör något som har med språk att göra, män använder bara den vänstra hjärnhalvan.

Båda kön använder båda hjärnhalvor "när de gör något som har med språk att göra", även om tunga delar av språkförståelse och språkproduktion huvudsakligen rör sig i vänster hemisfär (i de flesta fall)

Medlem
Skrivet av Tompa8989:

Är det verkligen så svårt att fatta? Det är bevisat att män och kvinnor har olika sorters hjärnor och att homosexuella personer har mer av det motsatta könets hjärnstruktur än heterosexuella personer.

Det är inte riktigt så enkelt. Alla människor har olika sorters hjärnor. Skillnaden mellan män och kvinnor (och homo/hetro) är högst generell och något man kan hitta mellan tex olika raser eller två andra godtyckligt valda grupper också. Eftersom skillnaderna är små och överlappande så är det irrelevant. Det är inte som den fysiska skillnaden mellan män och kvinnor där kvinnor aldrig kan uppnå mäns styrka utan steroider.

Ännu har man inte hittat någon koppling mellan en specifik gen som bara finns i ett kön och hjärnstruktur. De generella skillnader som finns kan förklaras med att hjärnan är plastisk och ändrar struktur baserat på ens erfarenheter, något som pga könsroller or stereotyper skiljer sig mellan könen. Vi vet dock ännu alldeles för lite om både neuroplasticitet och hur gener påverkar hjärnan för att dra några slutsatser.

Medlem

Regeln har för övrigt redan dragits tillbaka.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av L32:
Skrivet av Oneone:

Varför kan de inte bara ha en liga? med tjejer och killar? problem solved?

Därför att det skulle innebära att människor blev uppdelade i grupper efter kön och att den ena gruppen skulle ses som bättre än den andra på att spela, vilket den inte är.

Sällan Stennan. Det skulle inte innebära som du tror.
Snarare skulle det innebära att man grupperas efter slump. Ungefär som grupperna i OS/VM.

Medlem

* Sällan Stellan

Medlem

Jag skulle mer än gärna se en stor empirisk studie i form av spelturneringar, där man tar 50/50 killar och tjejer. Gärna fler typer av spel med inslag av pussel och problemlösning, koncentrations-utmaningar och liknande. Varför inte även fästa mätare för puls och hjärnaktivitet etc? Mycket intressant!

Medlem
Skrivet av Oneone:

Varför kan de inte bara ha en liga? med tjejer och killar? problem solved?

Ja. Man behöver bara kanske dela upp så det blir två grupper tjejer. Fula tjejer och snygga tjejer.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av disinfect:
Skrivet av Tompa8989:

Är det verkligen så svårt att fatta? Det är bevisat att män och kvinnor har olika sorters hjärnor och att homosexuella personer har mer av det motsatta könets hjärnstruktur än heterosexuella personer.

Det är inte riktigt så enkelt. Alla människor har olika sorters hjärnor. Skillnaden mellan män och kvinnor (och homo/hetro) är högst generell och något man kan hitta mellan tex olika raser eller två andra godtyckligt valda grupper också. Eftersom skillnaderna är små och överlappande så är det irrelevant. Det är inte som den fysiska skillnaden mellan män och kvinnor där kvinnor aldrig kan uppnå mäns styrka utan steroider.

Ännu har man inte hittat någon koppling mellan en specifik gen som bara finns i ett kön och hjärnstruktur. De generella skillnader som finns kan förklaras med att hjärnan är plastisk och ändrar struktur baserat på ens erfarenheter, något som pga könsroller or stereotyper skiljer sig mellan könen. Vi vet dock ännu alldeles för lite om både neuroplasticitet och hur gener påverkar hjärnan för att dra några slutsatser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Neuroscience_of_sex_differences

http://www.spring.org.uk/2013/12/connectivity-the-difference-...

http://www.uphs.upenn.edu/news/News_Releases/2013/12/verma/

http://www.mastersofhealthcare.com/blog/2009/10-big-differenc...

Medlem
Skrivet av Redstar:

Jag skulle mer än gärna se en stor empirisk studie i form av spelturneringar, där man tar 50/50 killar och tjejer. Gärna fler typer av spel med inslag av pussel och problemlösning, koncentrations-utmaningar och liknande. Varför inte även fästa mätare för puls och hjärnaktivitet etc? Mycket intressant!

Och viktigt! Tänk ifall någons hjärnvågor könen emellan skulle ge upphov till eventuella för eller nackdelar! Skönt att jag som man är precis lika bra som alla andra män, på allt som dessa män gör...därför att jag ju är man. Och män kan, det har jag läst!

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av disinfect:
Skrivet av Tompa8989:

Är det verkligen så svårt att fatta? Det är bevisat att män och kvinnor har olika sorters hjärnor och att homosexuella personer har mer av det motsatta könets hjärnstruktur än heterosexuella personer.

Det är inte riktigt så enkelt. Alla människor har olika sorters hjärnor. Skillnaden mellan män och kvinnor (och homo/hetro) är högst generell och något man kan hitta mellan tex olika raser eller två andra godtyckligt valda grupper också. Eftersom skillnaderna är små och överlappande så är det irrelevant. Det är inte som den fysiska skillnaden mellan män och kvinnor där kvinnor aldrig kan uppnå mäns styrka utan steroider.

Ännu har man inte hittat någon koppling mellan en specifik gen som bara finns i ett kön och hjärnstruktur. De generella skillnader som finns kan förklaras med att hjärnan är plastisk och ändrar struktur baserat på ens erfarenheter, något som pga könsroller or stereotyper skiljer sig mellan könen. Vi vet dock ännu alldeles för lite om både neuroplasticitet och hur gener påverkar hjärnan för att dra några slutsatser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Neuroscience_of_sex_differences

http://www.spring.org.uk/2013/12/connectivity-the-difference-...

http://www.uphs.upenn.edu/news/News_Releases/2013/12/verma/

http://www.mastersofhealthcare.com/blog/2009/10-big-differenc...

Observera att transpersoner har hjärnor formade efter sin könsidentitet, även innan medicinering. Den här ligan har med andra ord tänkt helt galet enligt uppgifterna du länkar.

Skriv svar