Playstation-hackarna: "Vi gjorde det för skojs skull"

Medlem
Skrivet av Sille:
Skrivet av Pholiage:

Kan vi sluta kalla dessa IT-terrorister för "hackare"? Fan jag skickade mass mail när jag gick i högstadiet. Är jag en ex-hacker nu?

Mer Ex-spammer.

Det var exakt hans poäng. De spammar information till deras servrar så de kraschar.

Medlem

Det är väl bara bra om det hackas lite ibland? Vad jag menar med det, är att nätsäkerhet är någonting som de flesta tar för givet. Så länge inga större skador blir gjorda så ser jag det som en positiv sak att uppmärksamma säkerhetshål, och som i detta fallet DDOS-attacker....företag måste ha en bra beredskapsplan för sånt här.

Tycker inte själva hackandet är speciellt chockerande, snarare "offrets" respons.

Medlem

Då kan de väl, på ren svenska, gå och idka samlag med sig själva.

Medlem
Skrivet av Faulisto:

Grabbar tycker ni ska ta det lugna och inte hetsa upp er.
Sånt här händer regelbundet och är inget exceptionellt, det är bara några pojkar som hittat på ett pojkstreck inte mer med det, ni hade väl för er otyg också som tonåringar?

Men lägg ner med det där jävla skitsnacket. Inte fan är det samhällets uppgift att uppfostra andras ungar. Det är INDIVIDENS val att skaffa barn. Och om det nu hade varit amhällets uppgift att uppfostra dessa barn hade du antagligen inte gillat utfallet

Medlem
Skrivet av Maggot:

Företag måste ha en bra beredskapsplan för sånt här.

Tycker inte själva hackandet är speciellt chockerande, snarare "offrets" respons.

Den "beredskapsplan" jag läst lite om är att man routar alla connections genom en cloudbaserad tjänst innan dom kommer till hosten.

Sen hur bra detta funkar med ett nätverk som Live eller PSN vet jag inte.

Medlem

PSN/Xbox live nere, närdå? har suttit med datorn hela julen så inte märkt av något hah

Medlem

Och iom denna nyhet så får jag reda på att man måste betala för att spela online på PS4?! Vad fan hände med all jävla anti MS snack o att dom gjorde allt för gamers?
Och sen klagar ni på några finska kids som egentligen visar er var alla era jäkla pengar går till (det är ju iaf inte direkt till att göra ER upplevelse bättre!).
Damn damn damn....

Medlem
Skrivet av Ellakk:
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Ellakk:
Skrivet av Ducci:
Skrivet av vuze2143:

Mest på skoj när någon sätter en pistol mellan deras jäkla ögon... Fan hatar människor som lever på andras lidande!!!

Lugn nu, så illa är det ju inte.
Det är ju bara tv spel vi pratar om ingen lider i detta.
Går miste om något möjligt men jag är rätt säker på att det kommer tillbaka.

Självklart är det ett jävla ilandsproblem men nog så störande när jag äntligen fått tid för att ta en öl och lira lite för första gången i december och möts av ett felmeddelande som tre människor med för mycket fritid ställt till med. Vet inte om jag är mest sur på Sony som tar betalt för en krånglande tjänst eller datanazisterna som inte respekterar andra människor.

Alla system har sina bristgränser. Man kan ju inte klaga på Volvo för att nån knivat dina däck?

Som att jämföra äpplen och päron. Hade online-delen vart gratis som den var på ps3 så hade jag riktat min trötthet mot datanazisterna men Sony tar nu betalt för att jag ska få en trevligare upplevelse online, tyvärr har psn varit nere mer senaste året än det var under min hela ps3 upplevelse.

Hade inte spelat nån roll om det var gratis eller inte. Tjänsten betalas alltid på nåt sätt även om det inte var du personligen som pröjsar. Reklam, promotions osv. PSN var ju hackat när det bara var PS3 och då var det gratis.

Medlem

Sony förtjänar det med deras vidriga Xbox live version av MP på PS4.

Skrivet av Faulisto:

Grabbar tycker ni ska ta det lugna och inte hetsa upp er.
Sånt här händer regelbundet och är inget exceptionellt, det är bara några pojkar som hittat på ett pojkstreck inte mer med det, ni hade väl för er otyg också som tonåringar?

är ditt namn flenders:)


signatur

New life, New hope

Skrivet av snailslayer1:
Skrivet av Faulisto:

Grabbar tycker ni ska ta det lugna och inte hetsa upp er.
Sånt här händer regelbundet och är inget exceptionellt, det är bara några pojkar som hittat på ett pojkstreck inte mer med det, ni hade väl för er otyg också som tonåringar?

Men lägg ner med det där jävla skitsnacket. Inte fan är det samhällets uppgift att uppfostra andras ungar. Det är INDIVIDENS val att skaffa barn. Och om det nu hade varit amhällets uppgift att uppfostra dessa barn hade du antagligen inte gillat utfallet

det borde va samhällets ansvar när föräldrarna har misslyckats , tyvärr har det inte varit så sen 50-talet

Medlem
Skrivet av humancentipede:
Skrivet av snailslayer1:
Skrivet av Faulisto:

Grabbar tycker ni ska ta det lugna och inte hetsa upp er.
Sånt här händer regelbundet och är inget exceptionellt, det är bara några pojkar som hittat på ett pojkstreck inte mer med det, ni hade väl för er otyg också som tonåringar?

Men lägg ner med det där jävla skitsnacket. Inte fan är det samhällets uppgift att uppfostra andras ungar. Det är INDIVIDENS val att skaffa barn. Och om det nu hade varit amhällets uppgift att uppfostra dessa barn hade du antagligen inte gillat utfallet

det borde va samhällets ansvar när föräldrarna har misslyckats , tyvärr har det inte varit så sen 50-talet

Rätt.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Media borde lära sig skillnaden på Cracker och Hacker.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Kan vi sluta kalla dessa IT-terrorister för "hackare"? Fan jag skickade mass mail när jag gick i högstadiet. Är jag en ex-hacker nu?

Jag måste faktiskt hålla med dig. Jag kan överbelasta elnätet i mitt hus så att säkringen löser ut. Gör det mig till elektriker?

eld
Medlem

Dom har oftast alltid en bra poäng, ska folk vara arga på dom som pekar ut svagheterna eller företagen som låter svagheterna i deras system vara kvar.

Medlem

javla idioter imo

Inaktiv

Jag tänker inte låta dem få mig att bli arg. Småbarnen. Spelade offlinespel och brädspel medan det var nere istället.

Skrivet av Pholiage:

Kan vi sluta kalla dessa IT-terrorister för "hackare"? Fan jag skickade mass mail när jag gick i högstadiet. Är jag en ex-hacker nu?

Själv använde jag NetBus. Kan också titulera mig "ex-hacker" då?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Pholiage:

Kan vi sluta kalla dessa IT-terrorister för "hackare"? Fan jag skickade mass mail när jag gick i högstadiet. Är jag en ex-hacker nu?

Skrivet av Dominus:

"hackarna"

Skrivet av Oneone:

Media borde lära sig skillnaden på Cracker och Hacker.

Hackers har blivit ett vedertaget begrepp när det gäller digital skadegörelse, sen ska man såklart göra skillnad på intrång, överbelastningar och liknande.


signatur
Medlem

idioter är vad de är, inte hackers.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Mest på skoj när någon sätter en pistol mellan deras jäkla ögon... Fan hatar människor som lever på andras lidande!!!

Sluta lipa, är ju knappast något att ens bli arg för, handlar om tvpspel, ingen har tagit skada av detta. Se det som något bra istället, nu kanske Sony och MS ser till att skaffa ett bra skydd, så att ingen som verkligen är ute efter att skada kan göra detta. Handlar trots allt bara om ett ofarligt bus.

Medlem

Varför är det ingen här som reagerar på hur två företag som omsätter flera miljarder per år, kan få sina tjänster nedstängda av några hackers med en svenssonårslön? Om något så borde man vara förbannad på företaget som tillåter dessa hål i dess säkerhet. Om ens bank vart hackad och ens pengar vart stulna så hade man fått ersättning av banken. Var är ersättningen från Sony och MS?

Medlem
Skrivet av employed:

Varför är det ingen här som reagerar på hur två företag som omsätter flera miljarder per år, kan få sina tjänster nedstängda av några hackers med en svenssonårslön? Om något så borde man vara förbannad på företaget som tillåter dessa hål i dess säkerhet. Om ens bank vart hackad och ens pengar vart stulna så hade man fått ersättning av banken. Var är ersättningen från Sony och MS?

Denna typ av attacker är enormt svåra att skydda sig mot. Det är ungefär som att klaga på vägen för att det blir trafikstockning när det plötsligt dyker upp tusen gånger så många fordon jämfört med hur det är normalt.

Det är inte bara "spel" framför konsolen, vi tänkte kolla film tillsammans på viaplay eller netflix, inte funkade det utan PSN anslutning inte.

Ryan eller vad han kallar sig är inte tillräckligt smart för att förutspå alla konsekvenser och varför folk skulle ge han pungsparkar.

Man kollektivbestraffar inte om man ska ge sig på företag, skulle folk få veta vem han är skulle han förmodligen ligga i något dike nånstans. Folk använder dessa för att koppla av från jobbet och slippa hjärtattack, en del lägger ner pengar på spel, auktioner osv, medans andra sitter och använder konsolen som mediamaskin...

Men som sagt, detta är säkerligen en bunt med fjortisar som inte har en aning om konsekvenserna, om de nu är så tuffa kan de fäll komma fram face-to-face framför alla drabbade så folk kan utdela sina pungsparkar.

Medlem

Enligt mitt tycke vore det helt enkelt passande att på alla vis möjliga ta reda på dessa personers riktiga identiteter så att de sedan kan ta ansvar för deras handlingar.

Det han påstår (enligt denna artikel) är en uppmaning för andra att ta ansvar medan de själva gömmer sig bakom en IT-fasad. De får helt enkelt börja leva efter hur de lär.

Jag kan tänka mig att det finns en hel del illasinnade spelare därute som kan tänka sig att lära dessa barn vilka andra personliga säkerhetsbrister det finns där ute..


signatur

Constants and variables

MEG
Medlem

Hmmm även om ett företag har "dålig" säkerhet så är det fortfarande inte ok att sabotera och förstöra. Vart ska man dra gränsen i så fall?
Och det blir konsekvenser, företaget förlorar pengar vilket kommer att slå tillbaka på de anställda och konsumenterna. Jag hoppas att de som ligger bakom denna skadegörelse åker fast så kan de spendera resten av sitt liv med att betala skadestånd.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Pholiage:

Kan vi sluta kalla dessa IT-terrorister för "hackare"? Fan jag skickade mass mail när jag gick i högstadiet. Är jag en ex-hacker nu?

Jag måste faktiskt hålla med dig. Jag kan överbelasta elnätet i mitt hus så att säkringen löser ut. Gör det mig till elektriker?

http://static9.depositphotos.com/1586254/1102/i/950/depositph...

Detta fick mig att skratta!

Medlem

Xbox Live har fungerat bra hela veckan hemma hos oss o.O
IS MY CONSOLE SUPER-IMMUNE =O!?

Medlem
Skrivet av eld:

Dom har oftast alltid en bra poäng, ska folk vara arga på dom som pekar ut svagheterna eller företagen som låter svagheterna i deras system vara kvar.

Man måste ju inte utnyttja svagheter bara för att de finns och förstöra för folk. Detta är ju ungefär lika meningsfullt som att sparka sönder en parkbänk och ropa "fuck the system, ni borde gjort en tåligare parkbänk!"

Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är inte bara "spel" framför konsolen, vi tänkte kolla film tillsammans på viaplay eller netflix, inte funkade det utan PSN anslutning inte.

Gissar att du då inte ens orkade bry dig om att testa netflix. Har själv inte kunnat logga in på psn, men netflix har inte strulat en enda gång de sista dagarna. Viaplay fungerade inte dock.

De övriga kommentarerna i tråden är ganska skrattretande. Göra det olagligt att bli kapad? Lol. Varför inte göra det olagligt att bli rånad då på samma gång? Om man har saker hemma som man inte vill bli av med så måste man väl se till att ha ordentligt med skydd så att detta inte sker.

Verkar även som om när Xbox live är nere så är det "hackarnas" fel, men när psn är nere så är det sonys fel. Hur kommer det sig.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Det här är mest på skoj det med och är samtidigt ett bra exempel på vad varje liten ödla just nu förtjänar som tack för sitt "lilla" bus

Tur att jag hann köpa Dragon Age: Inquisition innan PSN gick ner. Det spelet räcker lääääänge

God Jul & Gott Nytt på er alla.

123
Skriv svar