PC-fans rasande över Biowares Inquisition-tystnad

Medlem

Jo, lite problem har man nog stött på.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Oj vilken ovanlig nyhet, har själv ~100 timmar nedlagd i DAI och inte stött på några större konstigheter. Flyter på riktigt bra trots relativ gammal hårdvara (2x 670 & i5 750), dock så skulle tactical cam kunna vara något bättre.
Jag förstår inte poänget över "raseriet"? Bioware har redan nämnt att de kommer att förbättra många utav de sakerna som nämns i nyheten, vad tjänar det till att de varje dag uppdaterar sitt påstående med att de fortfarande jobbar på det? Hellre att de lägger ner all tid på utvecklingen istället. PC-communities kan vara lite extremt otåliga ibland...

Medlem

Spelat 70 timmar eller nåt. Stöter på lite buggar då och då, men inget gamebreaking. Men det märks att det finns mycket att putsa på.

Medlem
Skrivet av Sanazin:

Oj vilken ovanlig nyhet, har själv ~100 timmar nedlagd i DAI och inte stött på några större konstigheter. Flyter på riktigt bra trots relativ gammal hårdvara (2x 670 & i5 750), dock så skulle tactical cam kunna vara något bättre.
Jag förstår inte poänget över "raseriet"? Bioware har redan nämnt att de kommer att förbättra många utav de sakerna som nämns i nyheten, vad tjänar det till att de varje dag uppdaterar sitt påstående med att de fortfarande jobbar på det? Hellre att de lägger ner all tid på utvecklingen istället. PC-communities kan vara lite extremt otåliga ibland...

Men att vara helt tysta i flera veckor kan jag tycka är lite väl mycket. De kan väl skriva lite hur det går, om vad de ska fixa i första patchen, om den kommer landa i år eller nästa år, det tar faktiskt inte lång tid att göra ett inlägg om det, spelet har ju problem, och många är upprörda, det är ju inte taktiskt att lägga locket på och försvinna helt och hållet. Avvara 10 minuter och gör ett inlägg som uppenbarligen MÅNGA människor vill ha, hur svårt är det?

Medlem

Lite småbuggar har jag stött på men inget gamebreaking. Muspekaren försvinner ibland men kommer tillbaka om jag högerklickar. Har aldrig behövt starta om spelet eller kraschat. Frameraten i mellansekvenserna stör något, men det hade visst att göra med synkproblem med rösterna hörde jag.
På mitt överklockade 970 kan jag köra ultra 2xMFAA med framerates på 45-75 med jämna frametimes så det har inte känts hackigt. Acceptabelt för min del.
Stridskontrollerna känns lite begränsade ibland, men oftast känns det rätt gött att mest fokusera på en karaktär. Spelet är så pass stort att micromanage:a alla karaktärer i varje strid hade gjort det tröttsamt rätt fort.
Det största problemet är nog att det finns för mycket att göra. För en spelare som inte kan lämna en quest ogjord blir det nästan lite övremäktigt. Men det är ett ilandsproblem. GOTY. Kanske det bästa som hänt sen DA:O ihmo.

Medlem

Har inte haft några märkvärda buggar under mina 80 timmars spelande iaf. Vet inte om det är en bug men jag har inte lyckas att crafta något till superior, även när jag har 40% chans få det på alla items jag har craftat. Har craftat 10 superior vapen utan att få det till superior. Kan va maximal otur med.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av PaZ:

Tekniska problem har jag inte haft några alls, flyter som en dröm på mitt 4 år gamla system med halvdassigt grafikkort, HDD och 6gb ram. Däremot förstår jag inte hur de tänkt att man ska använda kontrollerna. Man ska gå med wasd, och sen när man är nära en fiende så ska man klicka på den med musen och hålla in för att slå. men medan du slår kan du inte röra dig, så om du missbedömt avståndet vevar du i luften i en sekund. Gå närmre, upprepa. Endast specialattacker gör att du automatiskt går fram till fienden och anfaller. Så det är ett måste att spela med takisk kamera i alla strider som innehåller mer än 1-2 fiender i taget. Jag kan ha missuppfattat hur det är tänkt att funka, för så här kan de ju inte tänkt att det ska vara.

(not: jag spelar dual wield rogue)

Fast tycker det är mer overkligt och skulle vara sämre att du teleporteras till fiende så fort du slår. har du valt att placera dig dåligt då kommer du missa fienden, det är väl ändå lite det som gör dig bättre eller sämre på ett spel?

PaZ
Medlem
Skrivet av Rwaat:
Skrivet av PaZ:

Tekniska problem har jag inte haft några alls, flyter som en dröm på mitt 4 år gamla system med halvdassigt grafikkort, HDD och 6gb ram. Däremot förstår jag inte hur de tänkt att man ska använda kontrollerna. Man ska gå med wasd, och sen när man är nära en fiende så ska man klicka på den med musen och hålla in för att slå. men medan du slår kan du inte röra dig, så om du missbedömt avståndet vevar du i luften i en sekund. Gå närmre, upprepa. Endast specialattacker gör att du automatiskt går fram till fienden och anfaller. Så det är ett måste att spela med takisk kamera i alla strider som innehåller mer än 1-2 fiender i taget. Jag kan ha missuppfattat hur det är tänkt att funka, för så här kan de ju inte tänkt att det ska vara.

(not: jag spelar dual wield rogue)

Vill du att din karaktär automatiskt ska gå fram till fienden vid vanliga attacker också?

Jag vet inte hur det skulle kännas eftersom jag inte provat, men som det är nu så känns det mer som ett actionspel än ett RPG just där. Jag vill hellre spela mina strider taktiskt än twitch-baserat, så jag är glad att möjligheten finns, men hade föredragit om det taktiska läget varit standard.

Kan tillägga att jag gillar spelet i övrigt, även om det är lite väl många olika system (crafting, olika typer av potions etc) som jag inte hade saknat om de försvunnit.

Skillträden känns lite veka på något vis, det känns inte som att det finns någon progression i dem där man får bättre och bättre förmågor direkt.

Medlem

Har problem med diverse krasher (kan dock vara fel på datorn också, men det är väldigt få spel som krashar lika mycket), och UI'n "låser" sig lite ibland, så att jag inte kan använda musen för att klicka på saker, oerhört frustrerande, framförallt i dialoger där man inte kan se de små ikonerna som antyder hur man säger saker/om det leder till något osv.

Medlem

Mellansekvenserna är lite konstiga, eftersom man kan få väldigt ojämn framerate. Om man nu är en PC-spelare som mig själv så vore det korkat att inte använda gamepad, vips så är kontrollproblemen borta!

PaZ
Medlem
Skrivet av Rydell1986:
Skrivet av PaZ:

Tekniska problem har jag inte haft några alls, flyter som en dröm på mitt 4 år gamla system med halvdassigt grafikkort, HDD och 6gb ram. Däremot förstår jag inte hur de tänkt att man ska använda kontrollerna. Man ska gå med wasd, och sen när man är nära en fiende så ska man klicka på den med musen och hålla in för att slå. men medan du slår kan du inte röra dig, så om du missbedömt avståndet vevar du i luften i en sekund. Gå närmre, upprepa. Endast specialattacker gör att du automatiskt går fram till fienden och anfaller. Så det är ett måste att spela med takisk kamera i alla strider som innehåller mer än 1-2 fiender i taget. Jag kan ha missuppfattat hur det är tänkt att funka, för så här kan de ju inte tänkt att det ska vara.

(not: jag spelar dual wield rogue)

Fast tycker det är mer overkligt och skulle vara sämre att du teleporteras till fiende så fort du slår. har du valt att placera dig dåligt då kommer du missa fienden, det är väl ändå lite det som gör dig bättre eller sämre på ett spel?

Jag tror inte att det är teleporterande som är lösningen, men om man hoppar runt mellan olika karaktärer och pausar som fan (som jag är van att spela den här typen av spel), så är det jättesvårt att positionera sig i defaultläget.

Medlem

o.O
I.. uh.. I..

Påminner om The Thing, från Filmen med samma namn samt The Adams Family.

Medlem

Tror de inte kommer fixa det som jag tycker är den sämsta delen av spelet. För att citera Yahtzee: "It's an MMORPGer!".

Det är storyn man vill åt, men 95% av tiden går ut på att springa runt och göra MMO quests. Samla 35 blommor och 10 iron. Skjut getter tills du fått 10 meat. Döda 10 banditer här borta. Och varje gång man ska plocka upp en blomma eller loot måste man göra en animation som tar 3 sekunder. Det blir rätt enformigt.

Striderna är... jag vet inte, lätta kanske är fel ord. Körde trots allt inte på absolut svåraste. Men de var inte direkt engagerande. Som archer var det iallafall bara att hålla in musknappen och trycka iväg sina skills när cooldownen försvann. 200 pilar senare trycker man tabb för att byta till nästa fiende, sen repetera. Tryck på cloak-knappen om man drar aggro. Ens kumpaner använde sina skills dugligt, och tanken höll för det mesta aggro bra, så det var inget behov av att micro-managea och använda taktikläget. Trevligt iochförsig, men det blir inte mycket till spel kvar när man inte behöver göra något annat än att hoppa in i skadade karaktärer och svälja en potion då och då. Skillsystemet var ganska meh. Okej, man låser upp nya skills och kan spendera poäng som gör vissa skills dubbelt så bra. Kändes som att vissa skills var helt värdelösa, som att hoppa bak som archer t.ex., men annars spelade det ingen större roll vad man tog. Vad man än tog så gjorde det karaktärerna bättre, och AIn använde de nya förmågorna väl oavsett hur de funkade.

Karaktärerna är även väldigt träiga. Ingen man direkt gillar eller kommer minnas efter att spelet är slut. Långt ifrån lika välskrivna som kompanjonerna i Baldurs Gate eller Mass Effect. Heck, jag tyckte att det senaste Wolfenstein (som jag köpte ungefär samtidigt som DAI) hade betydligt mer intressanta och relaterbara karaktärer.

Även storyn är rätt så krystad. De lämnar över ansvaret för inkvisitionen till spelaren som är en komplett främling för dem och oerfaren som ledare? Cassandra hade varit platsat mycket bättre i ledarrollen. Sen är det första man gör när man fått det här stora ansvaret att springa ut i skogen och personligen skjuta på ondingar och plocka blommor? Det är som att George Bush hade stuckit till irak ungefär.

Aja, end rant. Det var inte min kopp te helt enkelt, men folk som gillar MMOs lär gilla det.

Medlem
Skrivet av Kogster:
Skrivet av BillyJoeBob:

Vilken tur att jag spelar på Xbox One då

Har hittills haft en i princip felfri upplevelse, och då har jag ändå spelat 250h+
Positivt överraskad också över hur snyggt det faktiskt är på Xboxen.

För mig är det goty utan problem. I simply love it!

Det har gått 13 dagar sen spelet släpptes? 250 timmar skulle betyda 19,2 timmar om dan.

Om de är ca 10 pers som sitter på denna buggfixen och de har tre raster om dagen (antar de crunchar), vilket borde resultera i ...hmmm snart 400st "fikabröd" och en låda delicatobollar som fått sätta livet. Snart dags att få ordning på problemen Bioware.

]hahah att jag har ska ladda upp filmen på youtube med årets bugg där musiken och hela spelet sket sig länk kommer om en stund
årets bugg filmen är inte klippt bara uppspeedad

plus en sak slog mig..va fan... ( spolie varning)!!!

oo nej skurken kan inte ta tebaka ankaret...ne he varför i helvete inte bara hugga handen av avataren du spelar så är problemet löst!!!!


signatur

New life, New hope

Medlem

Jag har slutat köpa spel vid release, särskilt AAA titlar då de nästan alltid är ofärdiga. Bättre att vänta ett par månader, då får man både ett billigare och bättre spel.

Medlem

Tycker det överlag är ett bra spel om man är på det klara att de försökt göra ett större spel, med de vanliga reservationerna det innerbär (litet mer steniga npcs t.ex, såsom skyrim, men mindre extremt - faktiskt bara pga spelets längd man märker det tycker jag). Taktikläget är en rak port från controller-UI, därför är den oanvändbar i pcversionen förutom vissa n ödtorftiga kommandon under svårare strider.

Annars är det mest småsaker som att man inte kan keybinda musknappar. Att fps är låst till 30 fps verkar vara en märklig lösning på ett problem de hade i sin grafikmotor med desynch i dialoger. Vet inte om det stämmer eller ej men i en dialog blir jag inte störd av det i vilket fall.

Har man problem med att spelet är för lätt så bör man spela på nightmare. Man får iaf jobba rätt rejält i vissa strider. Spelar man nightmare med friendly fire så är det nog ett av de svåraste spelen någonsin, med tanke på cleaves. Skulle vara en kul utmaning med ett patchat tactical mode.

Edit: Glömde det där med drivers/directx. Det var förvisso irriterande, dock är det något som försvunnit sedan jag ändrade till window mode samt ambient occlusion. Inte den bästa lösningen i det andra fallet men tills de patchar iaf...

Inaktiv
Skrivet av m0rfar:

Överdrivet tycker jag. Visst, det kraschar ibland, mellansekvenserna är låsta till 30 fps, so what, det är mellansekvenser. Kan hålla med om att taktikläget är sådär, men minns ärligt talat inte att det var så mycket bättre i Dragon Age 1. Känns mest som folk måste ha något att gnälla på.

Tusentals av oss har DirectX problem, prövat med nytt OS, olika drivers och två grafikkort, nada. Hur som helst så är det helt oacceptabelt att annonsera och sälja produkter som är defekta. Nu är det ju iof mjukvara som aldrig är riktigt perfekt, men då kan man ju åtminstone kommunicera med folk som har problem.

Just nu är två PC patchar i Q&A och har varit där väldigt länge, troligen väntar dom med ett syncat släpp med konsolerna. DÅLIGT!


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Jag kör mantle så jag har inte haft något problem med framerate eller krasher. Däremot är kontrollerna kassa och jag upplever endel popups.

Medlem

Det enda jag har som stör lite är att frame rate droppar rejält i städer och platser där det är mycket folk. Så fort jag kommer ut från dessa områden så flyter det på bra.
Visst, problemet med mellansekvenser hade jag med men det ordnades ju upp rätt omgående.


signatur

Miner, don´t shoot!

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Hur upplever ni mus/tangentbord-kontrollen?

Kontrollen vid actionläget - eller när man rör sig i världen - är MMO:aktigt - inget jag direkt gillar, men vande mig snabbt. Det påminde mycket om DAO.

Taktikläget har förstås både positiva och negativa sidor. Bra att man kan ställa in läge och avstånd själv, synd bara att avståndet ändå känns begränsat och att kontrollen inte är så bra som i DAO. Kameran stannar vid hinder, väggar och sånt och har inte samma bra höjd som i DAO heller.

Vad jag verkligen saknar är fler beteendeinställningar som i gamla spelet.

Jag gillar spelet mycket ska tilläggas!


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Medlem

Hade det stått Ubisoft istället för Bioware så hade det blivit ett jävla liv.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

k3m
Medlem

Blir som bäst ett 100krs köp för att få stilla rollspels hungern. Väntar tålmodigt på Witcher 3 i stället

Medlem
Skrivet av omgponies:

Jag kör mantle så jag har inte haft något problem med framerate eller krasher. Däremot är kontrollerna kassa och jag upplever endel popups.

Har också provat med mantle påslaget. Fick ungefär 5-10 fps högre i vissa områden. Laddningstiderna blev dock bedrövliga. Menyn hängde sig oftare osv...

Synd med alla dessa tekniska problem, för under utan finns ett riktigt fint spel.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Förstår inte vad folk gnäller på. Jag har minst 40h i spelet och klarat av spelet + i princip alla optional quests osv. Har inte haft några problem alls om man bortser från deras låsta FPS i cutscenes.

Medlem
Skrivet av zelloxy:

Förstår inte vad folk gnäller på. Jag har minst 40h i spelet och klarat av spelet + i princip alla optional quests osv. Har inte haft några problem alls om man bortser från deras låsta FPS i cutscenes.

Alltså nog för att utvecklarna har en förmåga att överdriva när det kommer till hur långt ett spel är, men i DA:I pratas det om 20-40h för main story och 150-200h för hela spelet, och du har gjort i princip hela spelet på 40? ...

Medlem

har spelat mer än 90 timmar nu och det har inte kraschat en enda gång

Medlem

Har haft en del problem, sitter just nu fast i en grotta kan inte komma ut eller gå vidare för spelet kraschar efter jag går typ 10 m.. För övrigt tycker jag spelet känns riktigt medel, tråkig oengerad "you-are-the-only-one-that-can-save-the-world" story. Vilket inte är fel om det görs rätt, men i det här tycker jag inte de har lyckats, har som sagt inte spelat klar (kan ju inte för tillfället) spelet så kanske är bättre längre fram. men ah

3/5 mer än det skulle jag inte ge spelet

Medlem

Har också haft en del problem - krascher, hoppande/stakande animationer (inga jätteproblem med framerate på mitt 7970 GHz), att spelet inte vill fokusera på konversationer korrekt alla gånger - bara för att nämna några saker.

Inventoryt och menyerna är verkligen inte gjort för tgb+mus, och det märks - awkward i allmänhet, riktigt dåliga tooltips (@ mouseover). Inventoryt är i och för sig ingen kul historia i allmänhet, hopplöst att hitta och sortera i.

Frostbite 3 känns inte som en jättebra motor för spelet, wonky animationer (som tidigare nämnt), och lite halvdan terrängtraversering ("klättring" som ex.) är för mig en ganska nämnvärd stämningssänkare. Vackert, det är det dock.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

ps3 versionen är sämre än pc. Det säger nått.

123
Skriv svar