Nominering: vilket är det bästa skräckspelet?

Medlem

Alla expansioner till The Sims

Medlem

Silent hill... Än idag har jag rysningar om hur dåligt jag mådde när jag spelade. Vet vid ett tillfälle i skolan fick jag stänga av ljudet helt och sätta på stereon med musik medan jag spelade.

Sjukt obehagligt spel för sin tid.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Resident Evil 2

Medlem

Marines kampanj i alien vs predator 1, följde även med ett par kallingar i boxen när man köpte det. 'Nuff sid.

Medlem

Jag är 40 bast och har varit något av en samlare av skräckfilm sedan 80-talet. Jag har blivit så avtrubbad att intresset börjat dala för genren. Men tack vare Penumbra serien och Amnesia så måste jag säga att jag kände att det trots allt finns hopp för att bli skrämd. Var inte helt nöjd med senaste Amnesa dock.

Medlem
Skrivet av Stevenbivenh:

Alla expansioner till The Sims

en god poäng.
där kan man snacka om att bli mörkrädd när man ser hur många de är.

Medlem
Skrivet av Bohica:

skäms på er alla!... inte en enda jävel har sagt Resident evil 1... det var första gången man verkligen spelade i skräck!

Skäms på dig själv för att glömma föregångaren Alone in the Dark, fyra år tidigare.
Dock håller jag med andra härinne om att svenska utvecklarna Frictional Games' Penumbra och Amnesia är de spel som bäst lyckats framkalla skräck utan att för den sakens skull bara bli enkel splatter.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Fredagen den 13 på C64

Medlem

System Shock 2 så klart.

Medlem

Five Nights at Freddy's.. ueeehh


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Alien vs predator 1 när man spelade marine, pissade i brallan. Resident evil 1 på sin tid.

Amnesia och outlast på senare tid.

Medlem

Clive Barkers Undying!


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem

AvP och AvP 2 som marine.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Första Silent Hill lämna nog djupast ärr när det begav sig. Alt. första uppföljaren. Sen så även om det inte gäller hela spelet så skulle jag säga Thief och dess odöda.

Jag kanske är ensam men jag har väldigt svårt för spel så som Amnesia eller Outlast, jag blir frustrerad över spelmekaniken långt innan jag blir rädd, det blir en väldigt massa suckandes och inga kallar kårar Faller mig inte i smaken helt enkelt. Men jag har ju sett båda spelen i sin hel helt på youtube och njutit av andras skräck och panik

Medlem

Star Wars: Shadows of the Empire på Nintendo 64, ni som spelat det vet vad jag menar.

Medlem

Nu spelar inte jag läbbiga spel allas för att jag är för feg men jag har för mig att första Doom=) och sedan Fear var megaläskigt?

Medlem

PT och Outlast.

Medlem

Bästa skräckminnet blir det hemsökta huset i Vampire The Masquerade.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Jag måste säga Resident evil 1,det har varit så många gånger jag har fått sluta spela för att jag inte har vågat spela för att något hoppat ut genom fönster eller liknande och halvt skrämt ihjäl mig....

Medlem

Tänkte första skiva Resident Evil 1 eller 2. Båda dessa är underbara men så kom jag på när jag för första gången slängde in Silent Hill i min playstation. Oh jösses den kvällen/natten kommer jag alltid att minnas.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Står fast vid att en av de bästa skräckspelen jag spelat är silent Hill 2, aldrig spelat ett spel med sån mysig skräckatmosfär som sh2, sedan kan jag nog inte säga att det är läskigt längre, men var måttligt rädd för det i yngre ålder. Outlast var jag lite besviken med då det var läskigt i början men man lärde sig fiendens beteende efter ett tag och då blev det genast tråkigt, först mot slutet började det bli intressant igen. Bästa nya skräckspelen enligt min åsikt är alien isolation, alla håller nog inte med men är man ett stort fan av alien så finns det ingen anledning att inte älska det, med alla detaljer osv. Första amnesia gillade jag skarpt men amfp vart ingen höjdare

Medlem

DOOM 1, första gången med ljudkort...
Första gången en Imp började klösa på mig stängde jag av...

Medlem

Alone in the Dark.

Ingen höll dig i handen. Varken för att trösta eller hjälpa dig att lösa pussel. Jag kommer fortfarande ihåg rökvarelsen som sitter i en stol helt ljudlös. Strålande.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Clive Barkers The Undying skrämde skiten ur mig

Värst vad folk verkar vara lättskrämda
Själv växte man upp med Silent Hill vilket enligt mig kör över det mesta. Ettan och tvåan är de som är värda att spela. Satt med brorsan på kvällen och ofta vart det något i stil med: du får spela, nej du får spela, nej du, oki då stänger vi av...

Vi var inte sådär jättegamla precis, lite krassliga på engelska osv men inte speciellt lättskrämda i övrigt. Bodde precis bredvid kyrkogårn där vi ofta lekte kurragömma och annat skit.

Personligen så är det många spel som jag inte räknar till skräckgenren, inklusive Doom, FEAR. Ett annat skönt spel var ju Shadowgate till NES, då var man inte speciellt gammal...

Medlem

Outlast är det enda liret som har fått mig att avbryta, så det får väl bli det.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Silent hills 2 när jag var liten, 4an också rätt bra:)

Medlem

Amnesia The Dark Descent!

Första Alien vs Predator var också jävligt jobbig. Första gången jag stötte på en facehugger asså... dra åt helvete vad rädd jag blev.

tjejspel med enhörningar, regnbågar och rosa teddybjörnar som vill kramas

Ase
Medlem

Alone in the dark 1 men om man inte gillar äventyr skulle jag säga System shock2 (mest nervpirrande i alla fall.

Skriv svar