Nominering: vilket är det bästa skräckspelet?

Medlem

Silent Hill 2!!

Medlem
Skrivet av Bohica:

skäms på er alla!... inte en enda jävel har sagt Resident evil 1... det var första gången man verkligen spelade i skräck! dom där jävla hundarna eller första gången du såg en zombie i lilla biblioteket som åt av soldaten... MY GOD! visst det har kommit bra efter det absolut men Resident evil var mitt första "bajsabyxanvaggatillsömnsavpsykolog" spel

Knepigt det där. Jag håller med, dock var man inte gammal då heller. När man spelar det nu så ser det bara humoristiskt ut. Ska jag döma spelet ur en vuxen synvinkel eller nostalgi?

Medlem

P.T. Åtminstone teasern. Så hoppas spelet blir lika kusligt!

Medlem

1. Penumbra Overture
2. Amnesia: The Dark Descent
3. Penumbra Black Plague
4. F.E.A.R
5. Outlast

Finns säkert måååånga fler spel som jag har glömt bort, men det här är iaf mina top 5.

Penumbra spelen och Amnesia... Behöver inte sägas något om.

F.E.A.R. Den första då, var roligt tvärsigenom... Det är sällan spel fortsätter att skrämma en trots att man inte spelar det, eller har gjort det sen det släpptes...(Tänker då på varenda stegjävel man någonsin klättrar i spel nuförtiden, så förväntar man sig nervöst att Alma ska stå där.)

Outlast hade sina stunder, men förstördes av att hela tiden ha "springa/gömma sig för X snubbe/snubbar"... Det blev bara irriterande efter ett tag.

Medlem

Project zero (Fatal frame) med kameran

Medlem

Elvira: Mistress of the dark. Gav mig såna jä*la mardrömmar.

KoP
Medlem
Skrivet av Forcie:
Skrivet av KoP:

Elvira 2: The jaws of Cerberus eller Condemned.

Elvira, Elvira 2 och Waxworks var lagom läskiga ja. I alla fall för grabbar som gick i lågstadiet som jag gjorde då

Ja Elvira spelen var redigt läskiga när man var yngre. Min första riktiga scare som jag minns å som fick mig att skrika och hoppa till var ifrån Elvira 2 i början av spelet då man kommer in i det övergivna vakthuset utanför filmstudion. Själklart var huset tomt men med spår utav att något hade hänt(blodstänk på väggarna). Och när man sedan efter en stunds utforskande öppnar dörren till förrådet och den döda väktaren faller emot en, det är då blöjan fylls upp!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Alien: Isolation faktiskt. System Shock 2 och F.E.A.R var stundtals väldigt läskiga, och Amnesia var också enerverande, men inget av dessa spel fick min puls att gå upp så mycket som Alien: Isolation. Orkade bara spela pass på 1-2 timmar för att jag var på helspänn hela tiden. Att jag är löjligt förtjust i Alien och Aliens gör inte saken sämre.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Forcie:
Skrivet av KoP:

Elvira 2: The jaws of Cerberus eller Condemned.

Elvira, Elvira 2 och Waxworks var lagom läskiga ja. I alla fall för grabbar som gick i lågstadiet som jag gjorde då

Ja Elvira spelen var redigt läskiga när man var yngre. Min första riktiga scare som jag minns å som fick mig att skrika och hoppa till var ifrån Elvira 2 i början av spelet då man kommer in i det övergivna vakthuset utanför filmstudion. Själklart var huset tomt men med spår utav att något hade hänt(blodstänk på väggarna). Och när man sedan efter en stunds utforskande öppnar dörren till förrådet och den döda väktaren faller emot en, det är då blöjan fylls upp!

Japp, satte stämningen direkt där.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Forcie:
Skrivet av KoP:

Elvira 2: The jaws of Cerberus eller Condemned.

Elvira, Elvira 2 och Waxworks var lagom läskiga ja. I alla fall för grabbar som gick i lågstadiet som jag gjorde då

Ja Elvira spelen var redigt läskiga när man var yngre. Min första riktiga scare som jag minns å som fick mig att skrika och hoppa till var ifrån Elvira 2 i början av spelet då man kommer in i det övergivna vakthuset utanför filmstudion. Själklart var huset tomt men med spår utav att något hade hänt(blodstänk på väggarna). Och när man sedan efter en stunds utforskande öppnar dörren till förrådet och den döda väktaren faller emot en, det är då blöjan fylls upp!

Precis där när väktaren faller ut var sekunden mina mardrömmar startade haha. Det blev inte bättre av att man nästan fick återuppleva det i Resident Evil 1 några år senare efter man läst dagboken vid garderoben.. Herre min skapare!

NuZ
Testpilot

Amnesia och AVP 1999 alla dagar!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Hela ''The Sims'' serien..

Medlem

Amnesia: The Dark Descent är nog favoriten, stämningen av gamla kalla slott är oslagbar.

Medlem

Doom 3

Det första skräckspel jag spelat typ. Räknar bort Phantasmagoria.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Resident Evil 1 och REmaken.... BÄSTA skräckspelen någonsin. Än idag.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

1. Alien Isolation

2. Dead Space

3. Amnesia

4. F.E.A.R

5. Outlast

Va rätt svårt att bara välja ett tyvärr

SoL
Medlem

Jag förstår inte hur alla kan tycka alien isolation e läskigt? De e ju rena barnleken Amnesia däremot måste jag fan ta o spela det verkar toppa skräck genren

Medlem

har spelat det mesta inom skräck genren, hela vägen ned till C64 tiden och det enda spelet som har gett mig kalla kårar på riktigt och verkligen fått mig att vara skit skraj är spelet hired guns till Amigan.
brukar vara härdad och modig i spel, oavsett mörker och omgivning så stormar man fram och skjuter ihjält fienden, men hired guns hade man fan respekt för.
fanns inget äckligare än att ta sig igenom dessa mörka gångar medans man hörde det där äckliga ljudet från fienden.
man såg typ bara 1 ruta framför sig så det fanns ingen chans att veta vad som befann sig framför en och helt plötsligt så kunde en stor muterad orm stå framför en och man hade ingen chans att reagera.

dagens skräck spel gäspar man sig igenom och jag har spelat allt som är känt och som finns på marknaden.
amnesia hade väl några stunder där man hoppade till och rös, likaså resident evil 1/2 och silent hill, men utöver det, nej, bara boring.

Medlem

De spel som skrämt mig är
1. Outlast
2. Thief 3 - the cradle
3. Amnesia

Medlem

Alone in the Dark (1992 CD-versionen)
Roligt att de finns folk som spelat originalet här. Hade väldigt bra musik, och böcker mm som bidrog till stämningen. CD-versionen hade mycket bättre ljud och musik

Alien vs Predator (1999)
Att spela som Marine var bjöd både på krypande och chockande skräck. Så fort den där rörelsedetektorn så gick pulsen upp

FEAR
Högteknologisk action och max payne möter the ring. Alma jävlas med en hela tiden med syner och stämning som får en att skjuta på allt så fort de blir lite mörkt.

Dead Space
När 3an var så dålig så är det svårt att komma ihåg hur bra 1an faktiskt var. Kommer fortfarande ihåg första gången jag mötte en necromorph som hög mej i bitar trotts att jag skött sönder huvudet på den.

Medlem

Första Aliens Vs. Predator. från 1999. Det är nog det enda spel som faktiskt skrämt mig övht.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Det första Stalker. Extrem läskigt när man möte en bloodsucker för första gången.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Amnesia och P.T.

Medlem

Amnesia The Dark Descent och Outlast, dessa två var sjukt bra enligt mig och längtar starkt tills SOMA och Outlast 2 släpps. Penumbra serien var också bra.

Inaktiv

Jag har svårt att bli skrämd av spel.
Doom 3 var rätt creepy i början.

Medlem

Avp1/2 human campaign minns jag väl.. första Dead space var rejält svettigt också..


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Medlem

Fönster-hund-scenen i Resident Evil 1 satte nog lite skräck i alla på den tiden, men inget slår följande två spel.

Solklar etta: System Shock 2
Tätt följd av: Clive Barker's Undying

Punkt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Amnesia: The dark descent ..pallade inte ens ta mig igenom det .. gav upp efter jag kommit ner i källaren.......för mkt hjärtklappning och ångest . .;D
Annars brukar inte spel påverka mig alls.

Skriv svar