Vad händer med Wildstar?

Medlem
Vad händer med Wildstar?

Kalla mig casual men när gubben springer så sakta som dem gör i detta spel och man ÄNTLIGEN får en mount på lvl 15 så springer den fan långsammare än första mounten på wow, loggade ut 5 minuter efter jag köpte första mounten å starta det aldrig mer. Nej, inte bra helt enkelt, allt är för tidskrävande.

Medlem

hade det funnits något nytänk i spelet hade det kanske gått bättre för dom. Räcker inte med att tänka ut ett annorlunda combat-system

Medlem
Skrivet av anon_178365:

Ingen är intresserad av nya MMO's då WoW har funnits i nästan 10 år, antingen spelar man WoW eller så spelar man inte MMO's alls.

Jag antar att de som fortfarande spelar AoC, Tera, Rift, Aion, Secret World, Archeage, FFXIV och fler andra MMO'n inte är intresserade av den genren?

Medlem

Jag testade betan och tyckte inte om att det inte fanns mouselook utan att hålla nere en knapp hela tiden, sen vill jag att man t.ex. själv måste aima sina attacker och "spells" som i Firefall, tröttnat på det här med att bara klicka på en fiende och sen stå spamma 1234 tills dom dör.

Medlem
Skrivet av Striva:
Skrivet av anon_178365:

Ingen är intresserad av nya MMO's då WoW har funnits i nästan 10 år, antingen spelar man WoW eller så spelar man inte MMO's alls.

Jag antar att de som fortfarande spelar AoC, Tera, Rift, Aion, Secret World, Archeage, FFXIV och fler andra MMO'n inte är intresserade av den genren?

Håller med Striva där, finns en hel del MMO som går runt därute. Glöm inte 10åriga EVE.

Skrivet av anon_178365:

Kom på något nytt istället för att kopiera 90% av WoW och ändra några få saker, förstår inte hur företag kan vara så dumma och tro att det kommer gå runt, investera i trisslotter istället det låter som en tryggare satsning än ett nytt MMO.

Här har du en poäng, allt förmycket kopierande för att det ska kännas "varför är detta bättre?". För mig är det förundrat att man så ofta just kör i gamla hjulspår, finns mycket man kan göra men genren utan att det behöver se tecknat ut och har samma HUD som WOW. Varför nyttjar ingen mer att så många har en smartphone eller surfplatta, t.ex skulle man kunna handla, crafta, chatta och andra enklare saker när man inte sitter klistrad vid spelet. Eller bakar in andra genren som RTS? Även att försöka få till en möjlighet att kunna spela dator & konsoll på samma servrar (finns många tweaks man kan göra för att kontroll vs mus ska spela bra ihop).

Inaktiv
Skrivet av Striva:
Skrivet av pinalina:

Ingen är intresserad av nya MMO's då WoW har funnits i nästan 10 år, antingen spelar man WoW eller så spelar man inte MMO's alls.

Jag antar att de som fortfarande spelar AoC, Tera, Rift, Aion, Secret World, Archeage, FFXIV och fler andra MMO'n inte är intresserade av den genren?

Hälften av de spelen du nämner är gratis skit som livnär sig på ryssar och polacker med orimliga microtransaktioner. Den andra delen (Archeage) är nytänk men hamnar till slut i samma fack som de andra.

World of Warcraft har allt och de nya spel i liknande genrer som kommer ut är halvfärdiga, innehållsfattiga och oftast spel som slutar i grådassiga gratisversioner med dagarna räknade till stendöda.

Medlem

Jag spelade fösta månaden vid release och redan på lvl 35 såg man att något inte stämde, svårhetsgraden på fösta instancen (lvl 20) var svårare än WoW vanilla 40 man Molten Core och det fanns ingen anledning att göra instancer när man lvlade fortare och fick bättre gear får solo quests.

Jag var peppad för att det var Hardcore inriktat men det var mer dålig spel design och frustrerade moment som gjorde det tidskrävande/svårt.

Sen var UI ett skämt fast med addon stöd , man sket i UI och lät användare lösa buggar. Det känns inte som ett Premium MMO som en rättfärdigar en månads kostand på 120kr.

Var peppad över 2år men det dog fort

Medlem
Skrivet av anon_178365:

Ingen är intresserad av nya MMO's då WoW har funnits i nästan 10 år, antingen spelar man WoW eller så spelar man inte MMO's alls.

Jag har spelat WoW sedan release, och har provat några MMO's men frågan blir alltid "varför ska jag spela detta när WoW redan finns?"

Kom på något nytt istället för att kopiera 90% av WoW och ändra några få saker, förstår inte hur företag kan vara så dumma och tro att det kommer gå runt, investera i trisslotter istället det låter som en tryggare satsning än ett nytt MMO.

Med tanke på att WoW inte är något unik (även om såna som varit med från start gärna vill tro det), utan bara en kopia av äldre MMO-titlar (EQ, DAoC, SWG, Lineage m.m.) med ett Warcraft tema, så är det så klart att fler MMO-titlar blir likadana. Det är liksom det hela genren går ut på. Utföra quests, loota, raida m.m.

Har man lirat ett och samma spel i 10 år så är det så klart att det är svårt att hitta något annat när du hela tiden jämför det du testar med WoW istället för att jämföra det med hela MMO genren.

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av Striva:
Skrivet av pinalina:

Ingen är intresserad av nya MMO's då WoW har funnits i nästan 10 år, antingen spelar man WoW eller så spelar man inte MMO's alls.

Jag antar att de som fortfarande spelar AoC, Tera, Rift, Aion, Secret World, Archeage, FFXIV och fler andra MMO'n inte är intresserade av den genren?

Hälften av de spelen du nämner är gratis skit som livnär sig på ryssar och polacker med orimliga microtransaktioner. Den andra delen (Archeage) är nytänk men hamnar till slut i samma fack som de andra.

World of Warcraft har allt och de nya spel i liknande genrer som kommer ut är halvfärdiga, innehållsfattiga och oftast spel som slutar i grådassiga gratisversioner med dagarna räknade till stendöda.

Mmm förutom eve kommer jag inte på nåt mmo som inte är samma stil som wow

Medlem

Körde det i betan och det är jag glad för, så slapp jag köpa det.

Det var ju uppenbart från början att det inte skulle fungera- de ruschade ut spelet precis före sommaren (varför denna stress?), de visste inte vad de ville göra med spelet (bara för hardcore-spelare? PvP? Folk som hellre inreder i The Sims?). Och så vidare.

Det finns gott om utrymme på MMO-marknaden, det visar den gigantiska hype som byggs upp inför varje större släpp. Många letar desperat efter ett alternativ till World of Warcraft. Men för att konkurrera behöver du ge folk mer än en kul levellingupplevelse, lite annorlunda stridssystem och en genomtänkt grafisk utformning.

För att ta ett exempel: Guild Wars 2 är inget perfekt spel på långa vägar, men med en stabil spelarbas och annorlunda ekonomisk modell har det lyckats hålla sig flytande bra mycket bättre än alla de andra WoW-utmanare som kommit de senaste åren. Varför? Förhållandevis få buggar redan vid release, låg kostnad, och tillgängligt för casual-spelarna. Alla utvecklare har något att lära där.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem

Jag slutade spela vid lvl 18? Då vanliga mobs typ inte gick att döda längre. Aldrig återvänt till selet.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av anon_178365:

Jag har spelat WoW sedan release, och har provat några MMO's men frågan blir alltid "varför ska jag spela detta när WoW redan finns?"

Kom på något nytt istället för att kopiera 90% av WoW och ändra några få saker, förstår inte hur företag kan vara så dumma och tro att det kommer gå runt, investera i trisslotter istället det låter som en tryggare satsning än ett nytt MMO.

Känner samma sak.. har provat i stort sett alla stora MMO som finns och har aldrig riktigt fastnat för dem som jag fastnade för WoW.

Och även fast Blizzard inte pumpar ut lika många uppdateringar per expansion som de gjorde i början, så är uppdateringarna enligt mig ändå bättre än större delen utav det som andra företag pumpar ut (inom MMO-genren).

Medlem

För mig har det vart så med mmo's att ja började med wow vid släpp, och körde i ca 6-7 år. Testade några mer mmo's under tiden och även efter men det går inte.. Man fastnar inte på samma sätt. Jag lider av WOW syndromet helt enkelt. Kommer aldrig kunna lira ett mmo så intensivt igen det vet jag. Men det är inte bara negativt, så mycket tid man lade ner på wow går ju knappt att beskriva, så det wow förde med sig när ja slutade spela var att jag känner väldigt mycket mer för stora öppna singelplayer spel så som skyrim, the witcher, far cry 3 osv. Där man kan spendera någon timme o sen bara fimpa utan att känna stressen att polaren lvlar ifrån eller va han nu gör men visst absolut så finns ju det lilla hoppet där att man någon gång kommer få uppleva samma känsla som 2004. Men ja vet inte.. Är väl mitt sätt att växa upp på tyvärr, tiden finns inte längre.

Inaktiv
Skrivet av pippen1001:
Skrivet av Segas:
Skrivet av Striva:
Skrivet av pinalina:

Ingen är intresserad av nya MMO's då WoW har funnits i nästan 10 år, antingen spelar man WoW eller så spelar man inte MMO's alls.

Jag antar att de som fortfarande spelar AoC, Tera, Rift, Aion, Secret World, Archeage, FFXIV och fler andra MMO'n inte är intresserade av den genren?

Hälften av de spelen du nämner är gratis skit som livnär sig på ryssar och polacker med orimliga microtransaktioner. Den andra delen (Archeage) är nytänk men hamnar till slut i samma fack som de andra.

World of Warcraft har allt och de nya spel i liknande genrer som kommer ut är halvfärdiga, innehållsfattiga och oftast spel som slutar i grådassiga gratisversioner med dagarna räknade till stendöda.

Mmm förutom eve kommer jag inte på nåt mmo som inte är samma stil som wow

Precis - och i förhållande till andra MMO som spottas ut så går det bra för EVE. Man behöver inte vara hjärnkirurg för att se ett mönster.

Varje gång det presenteras ett "nytt" revolutionerande MMO så kan jag inte annat än skaka på huvudet och räkna dagarna tills det sjunker som ett skepp.

Medlem
Skrivet av anon_178365:

När alla andra MMO's tillsammans i princip har mindre spelarbas än vad WoW

Perfect World International

Skrivet av Cybersoul:

Jag spelade fösta månaden vid release och redan på lvl 35 såg man att något inte stämde, svårhetsgraden på fösta instancen (lvl 20) var svårare än WoW vanilla 40 man Molten Core och det fanns ingen anledning att göra instancer när man lvlade fortare och fick bättre gear får solo quests.

Jag var peppad för att det var Hardcore inriktat men det var mer dålig spel design och frustrerade moment som gjorde det tidskrävande/svårt.

Sen var UI ett skämt fast med addon stöd , man sket i UI och lät användare lösa buggar. Det känns inte som ett Premium MMO som en rättfärdigar en månads kostand på 120kr.

Var peppad över 2år men det dog fort

haha jo jag tyckte det var rätt roligt.
Som tank var det skitskoj att man var tvungen att vara bra på förflytta sig i stridens hetta till skillnad från WoW.

Det som däremot var lite värre var när man mötte en lite tyngre elite mob som man blev one-shottad av. Då satt man som en fågelholk och undra va fan det var som gick snett.

Tycker spelet är fantastiskt roligt och snyggt men finns en hel del mindre detaljer man kunde jobbat bättre på.
Det som stoppar mig från att spela är att jag inte har tid med en grindfest och eftersom spelet kräver att man spelar tillsammans med vänner så går spelet helt enkelt bort.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Trist, jag tyckte spelet såg lovande ut till en början, men ställde mig lite tvekande efter en beta-omgång, och köpte det aldrig. Nu har jag precis öppnat upp WoW för en vända igen, så jag antar att mitt svar är givet.

Medlem

Samma för mig. Körde betan relativt många timmar men det blev inget köp. Känslan blev samma som när jag testat andra MMOs: "Det här spelet är väl småtrevligt och så men ska jag ändå spela nåt sånt här så kan jag ju lika gärna spela WoW."

På ett sätt hade jag hellre spelat nåt annat mmo än WoW bara för att få något nytt, men lik förbannat så kommer det bli WoW igen till nya patchen.

Ase
Medlem

Testade betan & insåg att det bara var en wow klon stelt & intetsägande, wow var kul tills man lvl upp spelande redan från betan på wow oxå men ledsnade på det efter nåt år
idag så kör jag Secret World

Medlem

Jag hör till en av de få som fortfarande lirar minst 4-5 timmar varje dag. Oftast mer.

Jag är med i en av de bästa EU-PvE-exile guiderna där vi kör hardcorementalitet när det kommer till raidandet. Vi plöjer igenom första raiden varje vecka för gear och attunement för de eventuella nya i guilden, Sist så slaktade vi Ohmna (sista bossen i Genetic Archives, 20mans-raiden) och blev rankade som nr.2 i effektivitet på wildstarlogs. Vi satte även "Immortal" vilket logiskt nog betyder att ingen dog.
Och det är här som Wildstar skiner. Raiderna är helt fantastiska.

Jag har inte mött någon som gillar att raida som har sagt att Wildstars raider är dåliga, oftast så brukar de istället säga att de i hästlängder är de bästa raiderna någonsin. De är fruktansvärt svåra till en början, men även fantastiskt belönande. I andra MMO's är det ibland okej om ett par snubbar ryker, här så kan varje person wipa hela raiden med ett litet misstag. Mekaniken bakom fighterna är topnotch, och med ett grymt fightingsystem så blir det bara bättre.

Det är utmattande att i 4-5 timmar sitta på helspänn och dodga AoEs, se till att man är inom räckhåll för healern, vara blixtsnabb med att interrupta oneshot-attacker från vad det än är ni dödar, hålla koll på aggromätarn samtidigt som du (om du är deepz for life som mig) måste naila din rotation för att knäcka resten av dina lagkamrater och säkra platsen på tronen som högsta deepz. Men det är just därför det blir så jäkla sweet när ni väl sätter det. Även fast jag oftast är helt slut efter en kväll så kan jag knappt bärga mig tills nästa tillfälle; för att krossa nästa utmaning eller klara tidigare bättre.

För de som fortfarande spelar Wildstar mer eller mindre hardcore är det ganska uppenbart att det inte går som bäst för spelet. Det är märkbart svårt att få ihop 40-50 spelare för 40mans-raiderna (som vi bara har börjat på). Det finns inte heller speciellt mycket att göra utanför raiderna; mina off-dagar består mest av att sätta guld på grottorna, kanske göra ett par dailies, bära puggar genom grottor eller levla en alt. Det är också märkbart att de som tyckte spelet var alldeles för svårt har stuckit, då hela spelarbasen känns mycket bättre idag.

För de som har blivit förälskade i Wildstar som mig, kanske mest de som raidar - så är inte WoD ett alternativ. Inte för att WoD skulle vara sämre, de är helt enkelt för olika spel. Jag tror inte något av alternativen kan ersätta det andra, mer än att kanske ta för mycket tid.

Jag tror att Wildstar i sig självt är ett större hot för sin överlevnad än WoD. Jag hoppas innerligt att det tar sig ur dippen det befinner sig i nu. Jag får helt enkelt vänta och se..

- Peter

Medlem
Skrivet av anon_178365:

Ingen är intresserad av nya MMO's då WoW har funnits i nästan 10 år, antingen spelar man WoW eller så spelar man inte MMO's alls.

Jag håller inte med. Jag spelade WoW fram till och med WotLK. För en månad eller två sedan tog jag och köpte MoP och installerade spelet. Men helig skit, det spelet har inte åldrats väl. Strider, zoner och framför allt quests känns så otroligt 2004.

Allt är stelt och opersonligt. Själva upplägget på uppdragen (döda 10 vildsvin eller samla 15 kristaller) är sövande och ger noll engagemang. Oftast har man ingen koll på varför uppdrag ska göras eftersom spelet inte lyckas skapa någon nyfikenhet.

The Secret World å andra sidan. Där har vi ett spel där varenda litet uppdrag känns viktigt. Där världen skapar upptäckarlusta och det finns en genomgripande handling som man faktiskt bryr sig om. Skill-systemet är dessutom en frisk fläkt i jämförelse med WoW och alla dess kopior.

Medlem

Jag saknar faktiskt spelet en aning trots att det mest underhållande jag gjorde var att bygga hus och gårdar. Anledningen jag slutade var att min polare tog en paus så jag gjorde detsamma då jag inte kände för att spela ensam - sedan blev det lite problem med ekonomin och datordelar som behövdes bytas ut och nu har jag inte riktigt råd med en månadskostnad.

Även om jag hade det så vet jag inte om jag är jättesugen på att komma tillbaka. Husbyggandet hade för många begränsningar för att kännas värt det i längden(hamnade på 800/800 allt för många gånger).

Lite snabbare mounts hade inte skadat heller som sagt tidigare i tråden - vi båda reagerade på hur sakta våra motocyklar kändes...

Jodå, det finns en del problem och beslut som behöver "rättas till" men allt som allt gillar jag spelet. Som sagt, jag saknar det en aning.

Medlem

350:- RIP
Spelade tills jag var lvl 23 eller nåt sånt. Ush.

Medlem

Gick vidare till Archage, ångrar det inte en sekund. Sorry Wildstar, humorn och charmen fanns där, men mekaniken var gammal och trist.

Skribent

Jag tror att Carbine överskattade hur många som faktiskt kan tänka sig att köra hardcore-raids som huvudsyssla. Det lät fint under utvecklingen, men enligt dem själva blev de överraskade när det visade sig att väldigt många knappt rörde gruppmaterialet och var inloggade väldigt korta stunder åt gången.

Om de lyckas göda denna målgrupp med mer material blir nog avgörande för hur spelet lyckas i framtiden. Mycket hänger på om nästa patch blir bra och om den slår på bred front. Casuals idag blir morgondagens hardcore-raidare.

Skrivet av xorpen:

Jag hör till en av de få som fortfarande lirar minst 4-5 timmar varje dag. Oftast mer.

Kul med lite input från ett hardcore-perspektiv. Om jag får mer fritid någon gång ska jag försöka pusha så jag kan åtminstone testa raids (jag håller tummarna för att 10-manna-raids kommer någon gång..)


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Striva:
Skrivet av pinalina:

Ingen är intresserad av nya MMO's då WoW har funnits i nästan 10 år, antingen spelar man WoW eller så spelar man inte MMO's alls.

Jag antar att de som fortfarande spelar AoC, Tera, Rift, Aion, Secret World, Archeage, FFXIV och fler andra MMO'n inte är intresserade av den genren?

För att ett MMO spel ens ska vara värt att lägga ner tid på måste det ha alla features som wow har åtminstone. Allting under wow tycker jag är ett dåligt MMO spel, eftersom det då finns bättre alternativ. Vet inte hur det är med de spelen men antar att spelbasen inte är särskilt stor.

Medlem

Alltså man måste ju inte göra ett helt nyskapande spel varje gång, det går ju att ta ett gammalt koncept och göra det bra. Jag menar, det är ju det som WoW gjorde. Inte mycket där som var nyskapande, bara det att det lockade stor publik som ville testa för att det var ett bra spel, som också tillhörde en populär spelserie.

Det är så mycket som kan gå snett, men om jag ska ge min personliga feedback så är det absolut viktigaste att spelkänslan sitter. Det är ju den som ska fungera som bas alla de timmar man lägger ned på spelet. Är det något som inte stämmer där så kommer man till slut att ge upp.

Medlem

Kom till lvl 24 sen orkade jag inte mer. Och då har jag varit uttråkad sen lvl 10 men försökte köra vidare (utan nån större framgång).


signatur

7800x3d, 7900xtx

Medlem

Hade dem bara gjort storyn i spelet lite mer moget. Än något riktat för 12-13 åringar hade spelet säkert varit sjukt kul. Men nu när alla trailers och teasers är av dåligt ironisk karaktär känns det inte alls kul att spendera flertalet timmar i.

Kanske någon timme då och då - men inget värt en månadskostnad i huvud taget!

Medlem

Köpte Wildstar vid release utan att ha testat betan innan - det var korkat av mig. Dead on Arrival för mig. Vet inte vad det var som gjorde det, men det var något jag störde mig extremt på i det spelet.

Tur att man har GW2 att falla tillbaka på.

12
Skriv svar