Spelhösten 2014

Medlem
Spelhösten 2014

Hej

Tänkte testa på bloggandet och kommer fokusera på spel i huvudsak. I detta första inlägg tar jag en liten titt på höstens och vinterns spel och vad vi har att se fram emot. En hel del är det!

Hösten är här och det finns, som sagt, mycket att se fram emot på spelfronten. Jag har 15 spel på bevakningslistan och många känns redan som självklara köp. Det är en härlig tid som nu kommer. Både ute i naturen och framför datorn och konsolerna!

Listan presenteras nedan med släppdatum inom parentes (dessa kan redan vara aktuella men jag har försökt hålla dem uppdaterade)

Destiny (2014-09-09)
Wasteland 2 (2014-09-19)
The Vanishing of Ethan Carter (2014-09-25)
Middle-Earth: Shadow of Mordor (2014-10-07)
Driveclub (2014-10-08)
Borderlands: The Pre-Sequel (2014-10-14)
Civilization: Beyond Earth (2014-10-24)
The Crew (2014-11-11)
Assassin's Creed: Rogue (2014-11-11)
Assassin's Creed: Unity (2014-11-13)
GTA V (2014-11-18)
Far Cry 4 (2014-11-20)
Dragon Age: Inquistion (2014-11-21)
Project Cars (2014-11-21)
Elite: Dangerous (2014-12-31)

Högst upp på listan står Destiny! Det har ju redan varit ute i nästan två veckor nu. Jag har sett fram emot Destiny sedan det presenterades och har följt utveckling någorlunda sedan dess. Jag gillar konceptet med ett rollspelsinspirerat FPS i öppna världar. På samma sätt som jag gillade Borderlands.

Men hittills har det inte levt upp till mina förväntningar. Det är inte alls så öppet som jag förväntat mig utan känns ganska linjärt och enkelspårigt. Då pratar jag framförallt om kampanjen. Jag har bara spelat runt fem timmar så jag måste ge det betydligt mer tid innan jag kan ge ett rättvist omdöme. Men när jag läser recensioner på nätet så verkar det inte som att jag kommer att ändra uppfattning men jag återkommer i ärendet.

I och med att jag blev lite besviken på Destiny så seglar Borderlands: The Pre-Seqeuel upp som väldigt intressant spel från att ha varit "något som jag antagligen kommer att köpa och spela men först lite senare, på rea" till något jag är sugen på att köpa direkt på släppdagen. Vi får se! Kan man få för mycket Borderlands? Tveksamt!

Wasteland 2 släpptes igår! Av de recensioner jag hittills läst så har det fått gott betyg och verkar således ha varit värt att vänta på så det blir till att besöka Steam-butiken idag och tanka hem det!

The Vanishing of Ethan Carter skall bli spännande att se. Det är något av ett äventyrsspel med inslag av detektivarbete och pussel. Jag hoppas bara att man som spelare verkligen själv får leta upp ledtrådar och pussla ihop dem utan allt för mycket hjälp av spelet självt. Det har varit alldeles för mycket sådana spelmoment de senaste åren, Det blir ett spelmoment som man inte kan misslyckas med utan bara något man skall gå igenom. Ganska meningslöst. Har som sagt stora förväntningar på detta spel men avvaktar ändå lite recensioner innan jag slår till.

MIddle-Earth: Shadow of Mordor missade jag helt i samband med E3 men förstod senare att det fick mycket uppmärksamhet. Jag har nu kollat in det lite mer och måste säga att jag är nyfiken på det!

Bilspelen uteblev till stor del vid lansering av "next gen"-konsollerna förra året. Flera spel var utannonserade som Need For Speed: Rivals, The Crew och PS4-exklusiva Driveclub. Endast Need For Speed kom dock till start så det var bara att lämna de andra i vägdammet. Dessa har nu kommit upp på banan igen och har dessutom fått sällskap av Project Cars som verkar kunna bli en riktigt Gran Turismo-dödare.

I Pole Position står dock Driveclub. Detta spel som var en releasetitel till PS4 och som skulle hjälpa till som dragbil vid lanseringen av konsolen har mycket att leva upp till nu när det äntligen släpps. Need For Speed Rivals var ett riktigt bra spel i min mening och de nosade också på det nya heta inom bilspel, nämligen det sociala spelandet. Både Driveclub och The Crew bygger mycket på detta koncept. Personligen ställer jag mig lite avvaktande till detta då jag är en singelspelare i stor utsträckning men vi får se vad det innebär. Egentligen är jag mest intresserad av Project Cars så jag kommer nog att vänta till slutet av året innan jag bestämmer vilket av höstens bilspel som skall få mina pengar.

Inte mindre än två Assassin's Creed-spel kommer att släppas i år. Dessutom på samma dag (eller iaf väldigt nära varandra). Ett till den förra generationens konsoler, Assassin's Creed Rogue, och ett till "next gen" och PC, Assassin's Creed: Unity.

Det första kommer att hänga samman med Assassin's Creed III, Assassin's Creed Liberation och Assassin's Creed IV i den bemärkelsen att det utspelas vid tiden för den amerikanska revolutionen (som jag har förstått det).

Det andra, Assassin's Creed: Unity, utspelas under världens kanske mest kända revolution, den franska. Det ser grymt snyggt ut och jag blir så imponerad över världarna och städerna som spelskaparna kan åstadkomma idag. Den ena större och mer storslagen än den andra.

Jag har haft grymt kul med Assasin's Creed IV så jag ser fram emot båda spelen. Ett Assassin's Creed brukar innehålla många speltimmar så dessa båda spel lär ju sträcka sig över julhelgerna och en bra bit in i 2015 för min del!

GTA V skall äntligen komma till PS4, Xbox One och PC. Jag har inte spelat det alls ännu så jag ser fram emot att spela det på PS4 när det släpps.

Far Cry 4 kan bli kul. Till min förvåning tyckte jag Far Cry 3 var riktigt underhållande och 4:an verkar vara mer av allt och dessutom kan jag nu spela det på PS4 med förhoppningsvis bättre flyt så det skall faktiskt bli kul. Kanske inget jag köper direkt när det kommer ut men jag kommer definitivt att testa det vid första bästa tillfälle, om det verkar hålla måttet.

Dragon Age: Inquisiition kommer äntligen att släppas och det ser fantastiskt ut. Personligen gilllade jag Mass Effect mer än Dragon Age (om det nu går att ställa dem mot varandra). Dessutom ser jag nästan mer fram emot The Witcher 3 så det blir en innehållsrik och intressant RPG-höst och vinter.

SIst men inte minst har vi Elite: Dangerous. Denna uppföljare till Elite och Frontier: Elite II. Elite firar 30 års jubileum idag. Jag var lite för ung för att spela det första Elite men Frontier lade jag många timmar på och älskade det. Det jag har sett av Elite: Dangerous verkar väldigt lovande. Jag har tillgång till betan men har ännu inte hunnit testa! Jag skall sätta mig med det en dag och verkligen känna på det.

Mycket spel att se fram emot och alldeles för lite tid. Baserat på denna lista så är det nästan 4 spel i månaden i snitt räknat från och med september tom december. Och då kommer det säkert att dyka upp fler intressant spel innan årsskiftet! Jaja. det är bara att lägga dem till backloggen och konstatera att höst- och vinterkvällarna är räddade!

Vilka spel ser du fram emot under hösten?

#blogg

Inaktiv
Spelhösten 2014

Har inte ps4 men ar anda nyfiken pa 3 spel man gillade pa ps2 och ps3 och det ar Twisted metal, Wipeout och Motorstorm, kommer nan av dessa till ps4 tro.?

Medlem

När det gäller Motorstorm så gjordes det av samma utvecklare som nu gör Driveclub, Evolution Studios. De har fullt fokus på Driveclub nu förstås men har sagt att det kan komma ett Motorstorm till PS4 i framtiden. Men inget är klart där.

När det gäller Wipeout och Twisted Metal ser det mer mörkt ut. Har inte hittat någon information om att något av de spelen skulle vara på gång till PS4.

1
Skriv svar