Spelidé 6E272DB2 - Skate Escape

Medlem
Spelidé 6E272DB2 - Skate Escape

Då och då så får jag spelidéer som jag tycker är intressanta, oftast är de inte särskilt utformade utan endast ett frö av en speldesign. Jag skriver ner dessa idéer för att kanske vid senare tillfälle arbeta vidare eller bara inspireras av dem. Här är en av dem som jag kom fram till på tåget medans jag lyssnade på lite olika album av Machinedrum. Det är inte den perfekta musiken för spelet kan nämnas i efterhand men det var där idén började.

Intro
Framtiden är riktigt, riktigt tråkig. Allt har blivit så alldagligt, det som skulle kunna anses vara utmanande eller "extremt" har redan gjorts många gånger om och blivit accepterat av samhället. Fallskärmshoppande, extreme pogo, sax-springande... allt du kan tänka dig. Så de som är mer rebelliska av sig har tagit det hela till sin absoluta spets för att hitta en socialt icke-accepterad syssla genom att kombinera destruktion med något utmanande ur den äldre skolan: skateboarding. Dessa personer infiltrerar och planterar sprängämnen på större rymdskepp som dockat inom jordens atmosfär för att sedan ställa sig så långt från flyktkapslarna som möjligt, redo med sina skateboards.

När de hoppar på brädan så aktiverar de sina väl placerade sprängämnena för att få skeppet att tappa balans och börja luta. De har sedan det riktigt bråttom att ta sig till andra sidan av skeppet, in i en flyktkapsel och komma ifrån levande innan skeppet kraschar ner i planeten; allt detta så fort och med så många grymma skate-trick som möjligt. Övervaknings-videos av dessa bragder läggs sedan upp på Screwtube för att de ska kunna visa upp sina grymma färdigheter.

Grundidé
I grund och botten ska detta vara ett skate spel men med stor fokus på explosioner, kaos, höga hastigheter med grymma trick. Tänk dig om man tog Tony Hawk, blandade det med Jet Set Radio, marinera med Burnout och slutligen ta en nypa Carmageddon; fokus är helt klart på galen action mer än någon realism. Spelarens färd bedöms och får poäng baserat på tid och tricks längs på vägen så att kombinera båda är en utmaning då högre hastigheter gör det svårare att kontrollera karaktären samt att göra trick. Du sätter alltså svårighetsgraden med hjälp av den hastigheten du väljer men med högre risk kommer en större belöning om du klarar av det.

Det är däremot inte bara action hela tiden då innan skatefärden genomförs finns det en planeringsfas där han/hon själv måste planera sin rutt genom skeppet. Det finns ett område där spelaren måste starta ifrån men exakt position och vilken väg han/hon tar är helt upp till spelaren. Detsamma gäller sprängämnena som måste placeras ut manuellt under planeringsfasen och att sedan tända av dem vid olika tillfällen under turen genom skeppet ger fördelar, t ex så kan spelaren spränga så att lutningen ökar vid öppnare och rakare områden samt spränga så att lutningen minskar när ett snävare, mer trickvänligt område dyker upp.

Likt många andra skateboardspel så spelas det hela ur ett tredjepersonsperspektiv där spelaren är fri att vandra runt och utforska samt planera under den lugnare planeringsfasen medans folk på skeppet går runt och arbetar. När spelaren väl drar igång äventyret så ändras scenen ganska drastiskt, alarm tjuter, folk springer runt kaotiskt och försöker fly, föremål som inte är bultade ner börjar röra på sig och saker börjar explodera i bästa Michael Bay-stuk.

Vad som kan skapa problem
Jag tror att det är svårt att få till bra kontroller som känns sköna och snabba för ett skate-spel så det skulle vara ett av de större problemen att lösa. Att ha en planeringsfas och en actionfas kan göra att det blir för många variablar som påverkar vilket kan leda till att det är svårt att se effekten av dina val. Slutligen så är nog balansering och leveldesign knepig att lösa för att få det kul men ändå utmanande.

Vad jag gillar
Hur galet dumt det hela är; det är Tony Hawk på crack och tar inte sig själv alls på allvar. Om man får till kontrollerna och spelbalansen tror jag att det kan bli ett sjukt kul spel men som ändå är svårt att bemästra, detta för att det bygger både på att spelaren kan planera väl men också att han/hon lever upp till sina färdigheter och klarar att ta sig igenom nivån. Hmm, glömde jag nämna explosioner?

#blogg

Spelidé 6E272DB2 - Skate Escape

Bra idé, det känns som om "Sunset Overdrive" har delar av det du skriver om, kanske dock inte så skate-inriktat, men själva drivet att man ska sikta mot att utmana sig själv.

Har du varit, eller är du en skateåkare?

Jag testade ett par gånger när jag var yngre, men jag var alldeles för rädd för blåmärken för att fortsätta


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skägg.
10 Chambers

You had me at "skate"!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

You had me at "skate"!

Om man bara vore ung och oförstörd igen:

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Bra idé, det känns som om "Sunset Overdrive" har delar av det du skriver om, kanske dock inte så skate-inriktat, men själva drivet att man ska sikta mot att utmana sig själv.

Har du varit, eller är du en skateåkare?

Jag testade ett par gånger när jag var yngre, men jag var alldeles för rädd för blåmärken för att fortsätta

Huh, hade inte sett något om Sunset Overdrive men nu när jag såg en trailer så håller jag helt med om likheten, det har helt klart samma stil både i tempo, galenhet och explosioner.

Jag åker inte så mycket skateboard men longboard blir det, spelidén började som ett longboardspel med höga hastigheter i nedförsbackar (där spelaren måste hålla koll på hastigheten) men det tog ett par konstiga vändningar.

Sålänge man har hjälm och kanske några fler skydd när man är ny så är det inte så mycket att vara rädd för, man är aldrig för gammal för att börja

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

You had me at "skate"!

Ibland krävs det inte mer

Medlem
Skrivet av skogsvilden:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

You had me at "skate"!

Om man bara vore ung och oförstörd igen:

https://www.youtube.com/embed/soeLK9pLEVg

Hah, komiskt nog har jag sneglat lite på elektriska longboards den senaste tiden. ZBoards är så galet fula däremot, har tittat mer på Evolve'n som är mer estetiskt tilltalande (och typ samma specs). Alltid priset som får en att vända på minen däremot.

1
Skriv svar