Rapport: 92 % av världens pc-spel säljs digitalt

Medlem

Köper 99% digitalt, ibland som när Diablo 3 kom blev det låda.

Medlem

senate åren ahr varit digitatalt men beror helt på selet är och hur hyppad jag är för det

Medlem

borde finnas alternativet "jag köper inga spel, jag är Kapten Kidd!" ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Medlem

Inte bara 100% digitalt, utan lite mer specifikt nästan enbart Steam för min del.

Inaktiv

GameStop bör klappa igen för gott!

Inaktiv
Skrivet av DeFeCT:

Köpa spel i butik för 399kr, 499kr eller 599kr, eller förboka digital kopia för 250-350kr? Inget svårt val. (Och då menar jag inte Steam, Origin eller Uplay, det är oftast absurda priser där)

Vilka butiker har reor som Steam har emellanåt ?

Varför tror du inte Steam och Origin sänker sina priser? För att folket handlar ändå oavsett pris. Folk betalar hellre 150-200 kr mer än att behöva beställa, vänta, fraktavgift, hämta ut osv.

phi
Medlem

Jag har inte ens en dvd-spelare i min dator. Digitalt för hela slanten alltså.

Medlem

Åh, men ändå MÅSTE de digitala priserna ligga lika högt eller mycket högre...så inte de fysiska butikerna blir utkonkurrerade...jävla tjurskit!

Inaktiv

no good för handeln. butikerna kan väl sälja digitalt också ^

föredrar att installera från skiva känns bättre och man kan spela ett spel i taget.

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av DeFeCT:

Köpa spel i butik för 399kr, 499kr eller 599kr, eller förboka digital kopia för 250-350kr? Inget svårt val. (Och då menar jag inte Steam, Origin eller Uplay, det är oftast absurda priser där)

Vilka butiker har reor som Steam har emellanåt ?

Varför tror du inte Steam och Origin sänker sina priser? För att folket handlar ändå oavsett pris. Folk betalar hellre 150-200 kr mer än att behöva beställa, vänta, fraktavgift, hämta ut osv.

Men allt detta slipper man ju även om man inte beställer av steam och origin direkt, tex g2play.net. Och angående steam-rea som inträffar 2 ggr om året, om man har tur så kan jag lova att g2play har bättre eller samma pris som steam har på rean, fast ALLTID, inte bara 2 ggr om året

Medlem

Jag tillhör den generationen som helst har en låda att smeka på..

Men vi är la snart utrotade..

Medlem

PC blir oftast Digitalt, till konsol gillar jag fortfarande att ha skiva i de flesta fall.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ett tips till alla som handlar digitalt.
http://isthereanydeal.com/

Sen finns det lite mer underground-butiker som G2Play, DirectGameKeys, CJS CD Keys osv, som jag personligen aldrig haft några problem med, men som jag vet vissa inte alltid haft samma tur med.

vad är det för problem dem har haft med

Medlem

Det går så snabbt och smidigt att köpa digitalt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Men alltså

kinguin.net
g2play
fast2play

är ju samma butik? Är det inte redan sagt att man kan bli bannad från tex steam om man använder deras koder?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av MFZ:

ska man tänka på miljön är ju digitalt #1 dessutom.

och det vill man ju så gott man kan.

Det är en vanlig missuppfattning att det är mindre taxerande mot miljön att köpa produkter digitalt. Visst minskas utsläppen när t.ex. DVD skivor och dess fodral inte tillverkas och transporteras. Man så får inte glömma att fabrikerna som tillverkar dessa produkter helt enkelt börjar tillverka något annat om det behövs. Lägg sedan till den enorma energi det går åt att hålla igång samt kyla ned de gigantiska serverparkerna som växer fram där våra spel lagras och distruberas. Det vi egentligen gör är att lägga till ytterligare en energibov: serverparkerna. Visst är det ett steg i rätt riktning att gå mot det digitala, men om vi ska vara snällare mot miljön är det bättre att antingen ha digitala eller fysiska produkter.

Medlem

Jag har inte haft en CD/DVD läsare i datorn på många år nu... Lika skönt att slippa som dom meningslösa 3.5tums diskarna.

KoP
Medlem

Åh nej, och dom slutade tillverka 3.5" disketter för några år sedan också. Vart är världen påväg?

Medlem

Jag köper mest fysiska exemplar, men det har blivit lite mer digitalt på sistone.
Jag har fått för mig att det är svårare att undvika skit som Steam och Origin om man köper digitalt, men det kanske bara är så att de flesta spel kräver något av dem nu.

Medlem

Vem är förvånad över det här 2014?


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av dino_kov:
Skrivet av Bojkott:

Ett tips till alla som handlar digitalt.
http://isthereanydeal.com/

Sen finns det lite mer underground-butiker som G2Play, DirectGameKeys, CJS CD Keys osv, som jag personligen aldrig haft några problem med, men som jag vet vissa inte alltid haft samma tur med.

vad är det för problem dem har haft med

Inte fått sina nycklar eller fått använda nycklar. Sen har vissa krav som för oss svenskar kan verka konstigt, t.ex. att man måste ta kort på sitt ID-kort och maila till dem för att styrka att man är rätt köpare, något jag hittills bara har hört G2Play kräver och som vad jag har hört är enligt lag i det landet som de är etablerad i.

Jag har själv råkat ut för att visa ID, något jag inte hade några problem med då det gick bra att stryka över känslig information som personnummer osv. Allt de var intresserade av var egentligen namnet. Men paranoida som vi svenskar är så misstänker man ju direkt bedrägeri och identitetsstöld.

Medlem
Skrivet av Harry Coma:

Jag tillhör den generationen som helst har en låda att smeka på..

Men vi är la snart utrotade..

Haha, vi går en mörk framtid till mötes, vi lådsmekare


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Rekommenderar G2a och spelbutiken. Köper aldrig spel från steam då de kostar överdrivet mycket!


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Jag köper så långt det är möjligt en fysisk kopia, för då har jag alltid spelet kvar, oavsett vad som händer. Dessutom har jag bara mobilt bredband, så att ladda hem ett spel på 50GB blir en extrakostnad på 200 kr för mig. Dessutom är det ofta billigare att köpa en fysisk kopia än att handla på Steam, och leta stulna nycklar på skumma sidor vill jag inte ägna mig åt.

Dark Souls och Dark Souls 2 till exempel, där köpte jag de billigaste specialutgåvorna, de som hade en fysisk artbook, fysiskt soundtrack, någon plansch/vykort etc., och de kostade 100 kr mindre än att köpa dem på Steam.

Skrivet av showerguy:

Varför tror du inte Steam och Origin sänker sina priser? För att folket handlar ändå oavsett pris. Folk betalar hellre 150-200 kr mer än att behöva beställa, vänta, fraktavgift, hämta ut osv.

Om man inte vill vänta så måste man ju köpa spelet innan det kommit ut, oavsett om du köper det på Steam eller inte. Det är alltså inte ett argument. Köper du från en bra butik så har du spelet på releasedagen (eller före), så vänta behöver du inte göra.

Spel på t.ex. Webhallen brukar vid release vara ca. 100 kr billigare än på Steam, så trots fraktavgiften så blir det billigare, och betala med kort/internetbank så kommer spelet direkt hem i brevlådan och du behöver inte gå och hämta ut det.

Medlem

Det beror på spelet och om det är något Collectors Edition. WoW expansion CE köper jag fysiskt. Men om det skulle handla om ex. Sims 4 så blir det digitalt.


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem

Inget val för både och..nehepp... men visst digitalt brukar ofta (inte alltid) vara billigare så varför inte.

Medlem

Jag köper både digitalt och fysika kopior av spel, köper mesta dels mulitplayer spel digitalt och försöker att hålla mig till fysika kopior av spel när det gäller single player spel som inte har någon mulitiplayer funktion alls. Men i vissa fall så beror det på spelet också.

Medlem
Skrivet av Harry Coma:

Jag tillhör den generationen som helst har en låda att smeka på..

Men vi är la snart utrotade..

Brukade gilla det, eller rättare sagt "gillar" det, men jag har bara ingen plats i bokhyllan längre :/

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Men paranoida som vi svenskar är så misstänker man ju direkt bedrägeri och identitetsstöld.

Någon anledning till att man inte borde vara orolig för att få sin identitet stulen?

Medlem
Skrivet av Jelen:
Skrivet av DeFeCT:

Köpa spel i butik för 399kr, 499kr eller 599kr, eller förboka digital kopia för 250-350kr? Inget svårt val. (Och då menar jag inte Steam, Origin eller Uplay, det är oftast absurda priser där)

Var kan man hitta så låga priser, om du nu kan dela med dig?

www.greenmangaming.com


signatur

I drank what?

123
Skriv svar