Tuff verklighet för unga hbtq-spelare

Medlem

Folk är idioter på internet, ingen nyhet. Jag kan dock tycka att det går i rätt riktning till en mer öppen syn på saker och ting.

Medlem

Homosexuella är så jäkla kännsliga. Lipa mer då. Jag får hat dagligen när jag spelar csgo för jag är dålig men inte fan tar jag åt mig av det. Sen att dom inte kan identifiera sig när dom spelar så spel? Nähä och? Jag har aldrig lagt en tanke på personens sexuella läggning om inte spelet påvisar det. Då borde dom även ha svårt för 90% av alla filmer som görs idag. Sluta vara så lättkränkta........


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Finner det ganska ironiskt att väldigt många här verkar bli provocerade av att läsa att andra blir provocerade...

Medlem
Skrivet av MrPeters:

Har inget emot hbtq personer men kan medge att ordet "bög" används av mig när jag blir irriterad på slumpmässiga personer på nätet.
Har dock aldrig använt det i syftet av att förolämpa specifikt hbtq personer utan mer utav frustration.

Samma här. Jag säger bög dagligen, och jag är väldigt mycket för homosexuellas rättigheter. Samtidigt blir mina vänner (både straighta och homosexuella) inte sura när jag säger det. Detta eftersom jag aldrig i mitt liv sagt "bög" för att avse något negativt mot homosexuella. Mina polare (ljusa som mörka) blir inte sura när jag säger "neger" heller. För de förstår vad jag försöker kommunicera - och det är aldrig något hatiskt.

Hur kan detta komma sig?? Det vore ju som om... om... om att ords innebörd kunde tolkas subjektivt, eller som att olika människor kan mena olika saker med samma ord?! Helt klart en ding ding värld!

Detta sker naturligtvis eftersom ord i sig är meningslösa och saknar all förmåga eller kraft - som alla lingvistisker lär sig redan på introduktionskursen.

Jag bestämmer vad orden jag säger har för innebörd. I'm the fucking communicator.

Jag väljer vad jag menar med de ord jag sänder, och så länge jag lyckas förmedla exakt vad det är jag menar med mina ord så är allt frid och fröjd. Då spelar det exakt ingen roll vad någon whiner tolkar höger och vänster ur det jag säger, för allt annat än det jag sagt är inte vad jag säger. Så den personer har fel och/eller är dum i huvudet och därmed inte värd att lyssna på.

Författaren av budskapet har tolkningsföreträde. Sen får du ta det hur du vill, men jag vet vad jag menade och sover följaktligen gott om natten, bokstavligt talat oskyldig inför misstolkningar av mina budskap.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Biggles:

Och det tog entvåTRE hela kommentarer innan de unga kränkta gamermännen kände att deras oskulldsfulla spelvärld var angripen av en minoritet som inte gjort annat än att påpeka ett tragiskt mönster i dagens community.

Det är verkligen skrämmande just hur hätskt motstånd det blir inom den svenska spelcommunitien så fort man poängterar eller kritiserar en sida av den som kan få en minoritet att känna obehag. För tydligen ska vi ge blanka fan i folk som inte tillhör normen.

Jag mår illa. Det är fan inte långt ifrån att man slutar komma hit, så genomruttet vidriga är de inställningar gentemot hbtq och även kvinnor som florerar här på FZ. Varje gång samma visa.

De påstod bara att folk är känsliga, vilket till viss del kan stämma, man bör alltid gå ut på internet med tanken på att man blir kränkt, självklart ska det inte behöva vara så men det är den verklighet man lever i, för tillfället är det bara att bita ihop tills ord som bög osv förlorar sin kraft, vilket det verkligen har imo.

Skällsord som bög, hora, neger, osv har förlorat så otroligt mycket kraft i det svenska samhället att jag personligen tycker att man inte bör ens känna sig illa berörd av dem, klart man var berörd av dessa taskiga kommentarer folk gav en när man var 'nyfödd på internet' men efter 10 år som online gamer så är orden en fis i rymden, till slut kommer de sluta existera, själv tycker jag att folk använder sådana ord mindre, i alla fall i DotA.

Om du tycker FZ är illa gällande HBTQ så har du nog inte surfat på nätet värst länge

Självklart ska ingen behöva må dåligt på internet, men det är lika sant som att ingen ska behöva må dåligt IRL, men folk är taskiga, både på nätet och i det verkliga livet, bara att inse att människor är as, och kommer i flera tusen år framåt att fortsätta vara det.

Se det såhär, det är betydligt bättre idag än förut.
hatet mot judarna är mildare, hatet mot icke vita är mindre, homosexuella har tex rätt att gifta sig i Sverige.

Det blir bättre med långsamma steg.

Jag har nog bara lyckats undvika de mer uttalat homofobiska hörnen av Internet. Ett medvetet val, kan jag tillägga.

Jag är väl medveten om människans natur, men det betyder inte att jag helt sonika tänker acceptera vilket beteende som helst. Jag blir inte det minsta berörd om nån kallar mig bög på internet men om andra blir det så är det ett problem för dom; och bara för att ett problem inte drabbar mig personligen betyder det inte att det har ringa betydelse eller att det inte ska uppmärksammas.

Och det är bättre, visst, men det betyder inte att det inte kan bli sämre för minoriteter om vi inte ser upp. Om man verkligen inte bryr sig om avikande sexuella läggningar i spel borde den här typen av nyheter inte beröra alls. Om man däremot av en eller annan anledning (hm!) motsäger sig den typen av utveckling så är den här typen av nyheter tydligen viktiga att dementera som struntprat och slöseri med tid.

Medlem

Jag älskar resonemanget här, "eftersom det inte finns så många homosexuella karaktärer i vår underhållning, drar vi slutsatsen att spelutvecklare hatar oss och borde anpassa sig efter en procentuellt VÄLDIGT liten andel av sina konsumenter."

Resonerar laktosallergikern att restauranger måste hata dem därför att de använder vanliga mjölkprodukter i sin mat?

"Jag finns inte i spel.." Hela det mediala Sverige är ett enda stort cirkelrunk med i-landsproblem.

Medlem

Jag är man och njuter av andra män. Tycker det är onödigt att fokus ska ligga så jäkla mycket på vad man föredrar för kön att njuta av.

Jag tycker inte att man ska fokusera så mycket på just könet som så utan mer att vad är bäst för en själv.

Medlem
Skrivet av KatOne:

Jag menar, hur fan skulle du ha överlevt på afrikas savanner för 20,000 år sedan om du idag låter ditt liv spåra ur för att någon snubbe som blev bältad av sin farsa som barn går till sitt yttersta för att "talk about your peg leg" - det vill säga, säga vad det nu är som han hoppas sårar dig?

Jag säger inte att det inte ska finnas en stödjande community runt en i samhället, räkna in mig till den. Men som en "god vän" (och som ens psykolog skulle informera om) - man kommer inte komma en meter här i livet om man låter sig själv vara en jävla kristallvas. Än är inte sista idioten född, learn to deal with it.

Spot on!

Inaktiv

"... jag finns inte i Pride" är en ny rapport gjord på uppdrag av mig själv. Målet med den har varit att synliggöra de erfarenheter unga svenska normala personer har när de inte känner ett behov av att vara politiskt korrekta, ta del av mainstreamkultur och gå på korståg med sina skitnödiga 'jagkännermigkränkt'-problem.

Medlem

Det är pinsamt att läsa toppkommentarerna, problemet grundar sig ju i att folk tycker det är ok att använda en sexuell läggning och stereotypiska normer på ett nedsättande sätt.
Att säga "bög" till någon för att kränka så använder man det ordet på ett nedsättande sätt. Men att vara bög är inte nedsättande. Så varför använda sig av en sexuell läggning för att nedvärdera andra?
samma sak gäller klassikern som "du kastar som en tjej" etc. Skärpning!

Medlem
Skrivet av n3ro:

"... jag finns inte i Pride" är en ny rapport gjord på uppdrag av mig själv. Målet med den har varit att synliggöra de erfarenheter unga svenska normala personer har när de inte känner ett behov av att vara politiskt korrekta, ta del av mainstreamkultur och gå på korståg med sina skitnödiga 'jagkännermigkränkt'-problem.

Kände du dig kränkt av dem här artikeln eller....?

Inaktiv
Skrivet av Biggles:
Skrivet av n3ro:

"... jag finns inte i Pride" är en ny rapport gjord på uppdrag av mig själv. Målet med den har varit att synliggöra de erfarenheter unga svenska normala personer har när de inte känner ett behov av att vara politiskt korrekta, ta del av mainstreamkultur och gå på korståg med sina skitnödiga 'jagkännermigkränkt'-problem.

Kände du dig kränkt av dem här artikeln eller....?

Jag visar bara på hur fånig artikeln är över huvud taget. Sarkasm kallas det. Men tydligen kände du dig kränkt av mitt inlägg. Eller?

Grow a pair.

Medlem

Fan vad det ska lipas hela tiden om saker och ting. Boo fricking hoo. Inget illa mot HBQT-personer, men hade det funnits en Pride-festival för straighta hade det ju tagits illa upp också.

Medlem

Visst är det lätt att leta reda på skit och sen inte göra någonting åt det själv! För självklart är det någon annans plikt att se till att din förändring sker i samhället?

Medlem
Skrivet av n3ro:
Skrivet av Biggles:
Skrivet av n3ro:

"... jag finns inte i Pride" är en ny rapport gjord på uppdrag av mig själv. Målet med den har varit att synliggöra de erfarenheter unga svenska normala personer har när de inte känner ett behov av att vara politiskt korrekta, ta del av mainstreamkultur och gå på korståg med sina skitnödiga 'jagkännermigkränkt'-problem.

Kände du dig kränkt av dem här artikeln eller....?

Jag visar bara på hur fånig artikeln är över huvud taget. Sarkasm kallas det. Men tydligen kände du dig kränkt av mitt inlägg. Eller?

Grow a pair.

Artikeln eller rapporten? Två olika saker, och rapporten som finns länkas var mycket intressant.

Och så avrundar vi såklart med en hänvisning till min uppenbara (?) avsaknad av ryggrad, som av en tillfällighet kan tolkas som avsaknad av maskulinitet också. Inget nytt under solen här!

Inaktiv

Ge dem ett finger och dem tar hela handen.

Kommer nog använda glåpord lite extra kommande dagarna i spelvärlden. Känner mig kränkt för att jag inte får styra över vad som kommer ur min mun nämligen. Hur var det med yttrandefrihet nu igen? Eller är den begränsad?

'Vi gillar olika ...... men du måste stödja oss'

Hyckleri kallas det. Paradoxalt kallas det.

Inaktiv

"Tuff verklighet för unga hbtq-spelare"

Kan vi inte bara konstatera att det är tufft för alla minoriteter när det kommer till underhållning? Dagens PK samhälle ger oss vita kränkta män konstanta migrän. När kan vi få en artikel om det?


signatur

The definition of insanity?

Medlem
Skrivet av Olidion:

Undra om det finns en studie för hur tyskarna känner sig efter alla dessa andravärldskriget spel?

Det behövs ingen undersökning, att alla spel med nazistteman är förbjudna i Tyskland säger precis allt.

Medlem

Av hela forumet att dömma så stämmer majoriteten av FZ:s medlemmar ej in på den undersökning Arnroth kommenterar i dagens krönika. Fruktansvärt empatilöst och ruttna kommentar som pryder denna typ av artiklar. Att sedan folk hävdar att det inte är något att bry sig om är en jättefin tanke som än lyser med sin frånvaro.

Varför kan vi inte vara glada över att det finns de som uppmärksammar utanförskapet och arbetar aktivt för att göra något åt det? Vi har en lång väg att gå med mycket arbete framför oss om vi ska utgå från detta forum.

Inaktiv
Skrivet av Biggles:
Skrivet av n3ro:
Skrivet av Biggles:
Skrivet av n3ro:

"... jag finns inte i Pride" är en ny rapport gjord på uppdrag av mig själv. Målet med den har varit att synliggöra de erfarenheter unga svenska normala personer har när de inte känner ett behov av att vara politiskt korrekta, ta del av mainstreamkultur och gå på korståg med sina skitnödiga 'jagkännermigkränkt'-problem.

Kände du dig kränkt av dem här artikeln eller....?

Jag visar bara på hur fånig artikeln är över huvud taget. Sarkasm kallas det. Men tydligen kände du dig kränkt av mitt inlägg. Eller?

Grow a pair.

Artikeln eller rapporten? Två olika saker, och rapporten som finns länkas var mycket intressant.

Och så avrundar vi såklart med en hänvisning till min uppenbara (?) avsaknad av ryggrad, som av en tillfällighet kan tolkas som avsaknad av maskulinitet också. Inget nytt under solen här!

Ojj, herregud vad du blev långsökt och lättkränkt bara genom orden 'grow a pair'. Gå och skriv en rapport du också. Du verkar ju vara duktig med ordbajseri och visar uppenbarligen att du blivit kränkt av en främling på nätet. Här får du en näsduk. Eller är det icke-maskulint att gråta också? Detta blir intressant ^^

Du tog hela handen där och jag gav dig bara långfingret. Duktig pojke. Inget nytt under solen här var det, ja

Medlem

Mängder skriver: "inget illa mot bögar"

Ändå är det just illa folk beter sig.

"Åh det finns inte festivaler för straighta". - jo, det finns det. hela året. Men det är inte ni som blivit förtryckta, nerslagna och tvingas fly från hus och hem pga vem ni älskar.

Är det så hemskt, så fruktansvärt hemskt, att även homosexuella ska kunna få ifrågasätta den heteronormativa normen i spel? Vad händer då, kommer jorden gå under?

By the way, det är inte bögarna här som lipar. Det är de kränkta intoleranta människorna som inte kan låta en förtryckt grupp människor få uppleva en tillhörighet i deras favoritintresse.

Inaktiv
Skrivet av Christoffer B:

Det är pinsamt att läsa toppkommentarerna, problemet grundar sig ju i att folk tycker det är ok att använda en sexuell läggning och stereotypiska normer på ett nedsättande sätt.
Att säga "bög" till någon för att kränka så använder man det ordet på ett nedsättande sätt. Men att vara bög är inte nedsättande. Så varför använda sig av en sexuell läggning för att nedvärdera andra?
samma sak gäller klassikern som "du kastar som en tjej" etc. Skärpning!

Fast det har ju ingenting med spelvärlden att göra.

Skrivet av CptEight:

Av hela forumet att dömma så stämmer majoriteten av FZ:s medlemmar ej in på den undersökning Arnroth kommenterar i dagens krönika. Fruktansvärt empatilöst och ruttna kommentar som pryder denna typ av artiklar. Att sedan folk hävdar att det inte är något att bry sig om är en jättefin tanke som än lyser med sin frånvaro.

Varför kan vi inte vara glada över att det finns de som uppmärksammar utanförskapet och arbetar aktivt för att göra något åt det? Vi har en lång väg att gå med mycket arbete framför oss om vi ska utgå från detta forum.

Vad arbetar dessa människor aktivt med för att göra något åt utanförskapet i spelvärlden?

Medlem
Skrivet av n3ro:
Skrivet av Biggles:
Skrivet av n3ro:
Skrivet av Biggles:
Skrivet av n3ro:

"... jag finns inte i Pride" är en ny rapport gjord på uppdrag av mig själv. Målet med den har varit att synliggöra de erfarenheter unga svenska normala personer har när de inte känner ett behov av att vara politiskt korrekta, ta del av mainstreamkultur och gå på korståg med sina skitnödiga 'jagkännermigkränkt'-problem.

Kände du dig kränkt av dem här artikeln eller....?

Jag visar bara på hur fånig artikeln är över huvud taget. Sarkasm kallas det. Men tydligen kände du dig kränkt av mitt inlägg. Eller?

Grow a pair.

Artikeln eller rapporten? Två olika saker, och rapporten som finns länkas var mycket intressant.

Och så avrundar vi såklart med en hänvisning till min uppenbara (?) avsaknad av ryggrad, som av en tillfällighet kan tolkas som avsaknad av maskulinitet också. Inget nytt under solen här!

Ojj, herregud vad du blev långsökt och lättkränkt bara genom orden 'grow a pair'. Gå och skriv en rapport du också. Du verkar ju vara duktig med ordbajseri och visar uppenbarligen att du blivit kränkt av en främling på nätet. Här får du en näsduk. Eller är det icke-maskulint att gråta också? Detta blir intressant ^^

Du tog hela handen där och jag gav dig bara långfingret. Duktig pojke. Inget nytt under solen här var det, ja

Ju förr ni lär er just hur inbäddat sexism och homofobi är i samhället desto förr kan ni bli bättre människor för er omvärld.

Och varför i all världen skulle jag skriva en rapport om den bara blir avfärdad som gnäll eller idioti bara för att den inte håller samma (låga) standarder som den svenska gamerkulturen i stort tycks ha. Hade det skrivits om "hetetosexuellas kränkande i spel" så hade ni vart där direkt och skandering att nu var det fan på TIDEN att nån tog upp det. Men de där homotyperna de kan allt ta och "grow a pair", som det nu heter

[edit] intressant förresten att det är just glåpord som har blivit huvudsaken här i kommentatorfälten när rapporten tar upp en hel del annat, som t.ex. den stereotypiska skildringen av homosexuella karaktärer i spel. Några tankar om det?

Medlem
Skrivet av matte89:

"Tuff verklighet för unga hbtq-spelare"

Kan vi inte bara konstatera att det är tufft för alla minoriteter när det kommer till underhållning? Dagens PK samhälle ger oss vita kränkta män konstanta migrän. När kan vi få en artikel om det?

För att dra några citat från kommentarfältet:
Vem fan bryr sig? Sluta vara så jävla känslig.

Medlem

Alltså, visst, jag kan hålla med. Men fyfan vad jag hatar ordet heteronormativt, DET ÄR LA FÖRHELVETE SJÄLVKLART ATT HETERO ÄR NORMEN?!

Inaktiv
Skrivet av KatOne:

Författaren av budskapet har tolkningsföreträde. Sen får du ta det hur du vill, men jag vet vad jag menade och sover följaktligen gott om natten, bokstavligt talat oskyldig inför misstolkningar av mina budskap.

Till viss del. Men testa verbalt trackasera någon på stan och försvara dig genom att du "inte menar det så!", så ska du se hur bra det går.

Medlem
Skrivet av Simon Karlsson:

Mängder skriver: "inget illa mot bögar"

Ändå är det just illa folk beter sig.

"Åh det finns inte festivaler för straighta". - jo, det finns det. hela året. Men det är inte ni som blivit förtryckta, nerslagna och tvingas fly från hus och hem pga vem ni älskar.

Är det så hemskt, så fruktansvärt hemskt, att även homosexuella ska kunna få ifrågasätta den heteronormativa normen i spel? Vad händer då, kommer jorden gå under?

By the way, det är inte bögarna här som lipar. Det är de kränkta intoleranta människorna som inte kan låta en förtryckt grupp människor få uppleva en tillhörighet i deras favoritintresse.

Det här är nog varför jag skulle bli en usel journalist: du kan sätta huvudet på spiken med ett enkelt inlägg medans jag kämpar för att göra min poäng rättvisa i dussintalet! Utmärkt skrivet mister Karlsson!

Medlem

Spel är för det första en av de mer HBTQ-toleranta platserna när det verkligen kommer ner till vad folk egentligen tycker. Alltså inte när det kommer över deras begränsade ordföråd när det kommer till förolämpningar utan vad dem tycker när dem är lugna och seriösa. Jag, och de flesta normala människor, säger ganska mycket när dem är sura. Precis som Katone beskriver det så tar vi upp det som har högst sannolikhet att såra. Precis som att du sparkar någon i skrevet när du verkligen vill att han, och även ganska effektivt även på hon, ska få ont.

För det andra så finns det inget som helst sätt för främligar att veta vad du har för sexuell läggning om du inte berättar det för dem. Ska man behövs gömma sin läggning? Nej, men inte går de flesta runt och sprider sexuella preferenser till främlingar som vill trolla eller förolämpa en. Jag går sällan ens ut med namn och då har jag endå ett av Sveriges vanligaste. Behåller man sig anonym till den störa massan så undviker man ganska mycket skit.

Det är inte tillåtet att slå någon i huvudet i ishockey men endå har man hjälm. Har du saker du är känslig för så är det vist att inte lägga fram dem på fat till personen som vill såra dig.

Skrivet av Lepr:

Finner det ganska ironiskt att väldigt många här verkar bli provocerade av att läsa att andra blir provocerade...

Det är för att dessa kränkta människor vill ha rättigheter och makt över andra just för att dem är kränkta. Tydligen är det så att alla som känner sig kränkta har en rätt att bestämma över saker.

Det gör mig kränkt.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Usch så löjligt som alltid.

Medlem

Så mycket butthurt(ursäkta ordvalet), det kan väl inte komma som en nyhet att online spelande communities är en cesspool av människor som saknar allt folkvett och tolerans.

Känns som folk som inte ser det problematiskt att folk använder bög som skällsord, är samma människor som inte ser problem att kalla chokladboll för negerboll. Orden betyder ingen för dig, medan det för andra är associerat med väldigt VÄLDIGT mycket negativa känslor.

Skriv svar