Tuff verklighet för unga hbtq-spelare

Robot
Tuff verklighet för unga hbtq-spelare

En ny rapport visar att det är ett hårt spelklimat för svenska hbtq-gamers.


Medlem
Tuff verklighet för unga hbtq-spelare

"Bög" är ett skällsord på varenda skola i hela Sverige. Det handlar om att ändra ungdomars attityd överlag, inte bara på Internet.

Medlem

Undra om det finns en studie för hur tyskarna känner sig efter alla dessa andravärldskriget spel?

Medlem

när tar det slut? alltså hur fan ska man veta om någon är gay eller inte om man spelar? vem fan bryr sig? fan va alla är känsliga nu för tiden, alla tar illa upp av exakt ALLT.

Medlem

Men snälla, folk är för känsliga nu för tiden asså. Suck

Medlem

Men gråt mer, om jag hade varit homosexuell hade då inte jag brytt mig. Aldrig varit med om en så känslig grupp som homosexuella.. eller ja, djurrättsaktivister och mammor också... och många religiösa.

Medlem

Jag blir näthatad dagligen i CS:GO av diverse småbarn i både textchatt och röstchatt trots att jag är hetro, kan inte påstå att jag någonsin tar till mig av något någon säger till mig där.

Inaktiv

Nu får ju folk tamejfan ge sig!

Medlem

Finns nog ingen som inte blir/blivit utsatt för de i spel men är tydligen extra synd om vissa? Blir bara irriterad på de asså, trolla tillbaka lr skit i de liksom

Medlem

Tyvärr - vilket man ser på kommentarerna hittills - är många som frekventerar FZ en del av problemet.

Medlem

Gillar de inte vad som finns, spela inte. Simple as that. Datorspel är ingen mänsklig rättighet.. Annars kan de ju alltid gotta sig i sin långsökta "queer-reading" om det nu är så otroligt viktigt att identifiera sig med en spelkaraktärs läggning.

Medlem

Välkommen till internet, du blir kränkt dagligen, suck it up eller kom inte tillbaka.

Medlem

det är bara så sjukt löjligt sånt här, Om någon snorunge skulle kalla mig något vad det än är, så är det väl bara att inte ta åt sig, jag tycker detta är så sjukt löjligt, om någon skulle kalla mig för white trash hillbilly strait shooter eller något annat, så rinner allt av som vatten ändå så, inte fan skulle jag gå å klaga och tycka det måste bli en ändring.. Jag skulle vilja se ändring på att yngre spelare lirar mmorpg och jag vet inte åldern på folk innan jag spelar med dom, men inte fan klagar jag officelt för det o begär en ändring, nä bara låter det rinna av som sagt.

Medlem

Finns knappt nå bögar och lebbar i Spel, nu på raka arm tänker jag på GTA 4, där det finns några bögar, men annars, nja.. i RPG spel som Bioware gör är det ett val, men det är inte en dedikerad bög.

lebbar finns ju absolut inte.

Medlem
Skrivet av Bennii:

"Bög" är ett skällsord på varenda skola i hela Sverige. Det handlar om att ändra ungdomars attityd överlag, inte bara på Internet.

bra sagt dock så behövs det ta ett steg längre å säga människor överlag, det är inte bara 13 åringar som slänger ur sig bög osv även äldre är minst lika duktiga

Medlem

Jag vill göra en instickare om just de exakta partierna jag citerat.

Jag vill bara påpeka, innan det, att jag förstår att okunskapen (även hos välmenande parter) är utbredd och att jag kan hålla med rent "recensionsmässigt" om att få bra skrivna och älskvärda - goda som onda, män som kvinnor, människor som fantasy/scifi-arter - HBTQ-karaktärer finns avspeglade i spel idag, och det vore roligt och spännande att se bra såna karaktärer. Om inget annat så: för att spelen jag spelar naturligtvis bör ha ha välskrivna karaktärer.

Citat:

Hot och hat är inte sällsynt vid möte med andra i onlinespel.

Nepp, inte heller sällsynt att höra om ens mamma i olika sexuella sammanhang. Vart är Mödraföreningen med sin rapport?

Eller att höra om alla saliga rasbegrepp. Afrosvenska föreningen?

Eller att höra om handikapp. Vart är Handikappförbundet med sin artikel?

Eller om cancer. Eller aids. Eller våldtäkt. Eller vad du nu vill. Och just FÖR att det är allt det dåliga på en gång så är det uppenbarligen inte något att ta på allvar. Varför allt detta hemska, hath humanity gone mad?!

Nej, det är ganska enkelt varför folk "bara inte kan sluta säga sånt här ;__;". Det första barn lär sig i skolan är vär hur man sårar någon, ungefär?

Some Dave Chapelle förklarar om mänsklig irritation i en av sina stand up-rutiner: "If you've pissed me the fuck off, I WILL try to find your weakest spot and I will attack you there. Imagine I'm out driving and I get hit by another driver and we both pull over. He steps out of his vehicle and lo and behold - he has a peg leg. And he just smashed in to my fuckin' Bentley. Guess what I'm gonna be doing. I'm gonna be talking about the fuckin' leg!"

Så, alltså, man måste ju förstå att om folks syfte är att såra en så kommer de försöka såra. Och de kommer lyckas, OM du låter dem lyckas.

Så jävla svårt är det inte att spela ifred online. En mängd spel har begränsande friends-funktioner, stängda parties, instanser, möjligheter att muta och filtrera röst och textchatt, et cetera ett cetera.

Faktum är, blir man förföljd på nätet så tar man - rent pragmatiskt - inte de hyfsat enkla stegen att göra sig tillräckligt anonym. Och det är inte" blaming the victim" så mycket som empowering them. Bor du i vilda western så bör du kanske äga en revolver. Det är ett gott råd, inte mer än så.

Citat:

Ord som "gay" och "homosexuell" används ofta som skällsord. Flera i undersökningen har slutat att spela med andra för att undkomma näthatet.

Fast varför låta hatarna vinna? Ingen i hela världen kommer kunna hjälpa dig om du inte hjälper dig själv till att börja med.

Det handlar inte om att någon fysiskt vrider om ens arm och tvingar bort en från sin dator i sitt eget hem. Du väljer själv att ställa dig upp och stänga av, och varför? För att något rövhål ville få dig att göra exakt det? Why the fuck are you actually purposefully doing their bidding?!

Vad sägs om - att du skiter i vad hatfulla, fördomsfulla rövhål har att säga om dig? Det lär väl vara en bra utgångspunkt.

Och never mind att det som sagt finns tekniker för att faktiskt dölja sig för dem - även i det "öppna" så har man alltid möjligheten att skita i. Ingen tvingar dig att läsa det som står på skärmen framför dig. Klicka ner rutan, sätt handen för, whatever. Eller läs och förstå att dessa människor mår fantastiskt dåligt och vägra vara deras toalett.

Jag menar, hur fan skulle du ha överlevt på afrikas savanner för 20,000 år sedan om du idag låter ditt liv spåra ur för att någon snubbe som blev bältad av sin farsa som barn går till sitt yttersta för att "talk about your peg leg" - det vill säga, säga vad det nu är som han hoppas sårar dig?

Jag säger inte att det inte ska finnas en stödjande community runt en i samhället, räkna in mig till den. Men som en "god vän" (och som ens psykolog skulle informera om) - man kommer inte komma en meter här i livet om man låter sig själv vara en jävla kristallvas. Än är inte sista idioten född, learn to deal with it.

Har man inte självförtroendet att avfärda folk som uppenbarligen är dumma i huvudet och som dessutom - mer eller mindre strategiskt - försöker såra en, så lär man springa på problem så fort du går utanför dörren.

Det är något att ta med en psykolog, så man själv kan lära sig att komma över dessa idioters utfall och inse att de är väldigt, väldigt små personer som inte är värda att lyssna på i tre sekunder.

Medlem

Ska se om jag kan one-upp:a detta.

Jag tycker att det är dålig stil att alla hjältar och hjältinnor är snygga och att skurkar och bullies ofta är riktigt fula typer i spel och filmer. Total diskriminering mot oss fula personer, och jag känner mig riktigt kränkt. Jag tror jag ska starta en anti-fulhetsdiskriminerings-grupp. Folk måste bli mer toleranta mot oss fula personer. Hur många ska man behöva stämma för att folk ska förstå att de inte kan behandla oss såhär?

phi
Medlem

Själv växte jag upp och slutade bry mig i att en finnig tonåring skriker i micen att jag är gay och att han ska våldta mig med en kaktus.

Jag tycker snarare det är skitkul när folk blir så förbannade när de spelar, så jag blir tvungen att provocera dem ännu mer i spelet.

Medlem

Tror det handlar om att ändra folks synsätt över huvud taget, folks åsikter ändras inte när de sätter sig framför datorn och börjar spela en match dota. Anonymiteten som internet för med sig gör bara att man blir mer frispråkig då man själv inte får ta några konsekvenser för sitt agerande.
Det finns fock väldigt accepterade internetkultur där alla värnar om andras välmående, det gäller bara att veta var man ska leta, Twitch är en bra start.

Medlem

Och det tog entvåTRE hela kommentarer innan de unga kränkta gamermännen kände att deras oskulldsfulla spelvärld var angripen av en minoritet som inte gjort annat än att påpeka ett tragiskt mönster i dagens community.

Det är verkligen skrämmande just hur hätskt motstånd det blir inom den svenska spelcommunitien så fort man poängterar eller kritiserar en sida av den som kan få en minoritet att känna obehag. För tydligen ska vi ge blanka fan i folk som inte tillhör normen.

Jag mår illa. Det är fan inte långt ifrån att man slutar komma hit, så genomruttet vidriga är de inställningar gentemot hbtq och även kvinnor som florerar här på FZ. Varje gång samma visa.

k3m
Medlem

Som att spelutvecklare har tid att göra olika romanser i spel. Vi får ju knappt nu några romanser i spel. Och romanser hör inte hemma i ett action/äventyrsspel. Samma är det med rollspel av den konventionella sorten.

Vad gäller karaktärsutvecklingen så kan man nog implementera det rätt lätt.

Inaktiv
Skrivet av k3m:

Som att spelutvecklare har tid att göra olika romanser i spel. Vi får ju knappt nu några romanser i spel. Och romanser hör inte hemma i ett action/äventyrsspel. Samma är det med rollspel av den konventionella sorten.

Vad gäller karaktärsutvecklingen så kan man nog implementera det rätt lätt.

"I de flesta spel tas karaktärernas sexuella läggning aldrig ens upp".
Vi vet... Det är inte problemet.

Medlem
Skrivet av Biggles:

Och det tog entvåTRE hela kommentarer innan de unga kränkta gamermännen kände att deras oskulldsfulla spelvärld var angripen av en minoritet som inte gjort annat än att påpeka ett tragiskt mönster i dagens community.

Det är verkligen skrämmande just hur hätskt motstånd det blir inom den svenska spelcommunitien så fort man poängterar eller kritiserar en sida av den som kan få en minoritet att känna obehag. För tydligen ska vi ge blanka fan i folk som inte tillhör normen.

Jag mår illa. Det är fan inte långt ifrån att man slutar komma hit, så genomruttet vidriga är de inställningar gentemot hbtq och även kvinnor som florerar här på FZ. Varje gång samma visa.

Det är ganska simpelt, en majoritet de som kommenterar i denna tråd tänker nog så här:
"Jag skiter fullständigt i hur Du ser ut och vem Du får känslor för"

Medlem

Har inget emot hbtq personer men kan medge att ordet "bög" används av mig när jag blir irriterad på slumpmässiga personer på nätet.
Har dock aldrig använt det i syftet av att förolämpa specifikt hbtq personer utan mer utav frustration.

Medlem
Skrivet av aholman:
Skrivet av Biggles:

Och det tog entvåTRE hela kommentarer innan de unga kränkta gamermännen kände att deras oskulldsfulla spelvärld var angripen av en minoritet som inte gjort annat än att påpeka ett tragiskt mönster i dagens community.

Det är verkligen skrämmande just hur hätskt motstånd det blir inom den svenska spelcommunitien så fort man poängterar eller kritiserar en sida av den som kan få en minoritet att känna obehag. För tydligen ska vi ge blanka fan i folk som inte tillhör normen.

Jag mår illa. Det är fan inte långt ifrån att man slutar komma hit, så genomruttet vidriga är de inställningar gentemot hbtq och även kvinnor som florerar här på FZ. Varje gång samma visa.

Det är ganska simpelt, en majoritet de som kommenterar i denna tråd tänker nog så här:
"Jag skiter fullständigt i hur Du ser ut och vem Du får känslor för"

Jag har dock svårt att tro det med tanke på just hur aggressivt den här typen av nyheter tas emot. Om man verkligen är ointresserad och neutral i ärendet borde en mer rationell reaktion vara "hm, okej, I see your point but don't care". Istället blir det mer "men herregud väx upp era fegisar det där får ni ju tåla!"

Medlem
Skrivet av Biggles:

Och det tog entvåTRE hela kommentarer innan de unga kränkta gamermännen kände att deras oskulldsfulla spelvärld var angripen av en minoritet som inte gjort annat än att påpeka ett tragiskt mönster i dagens community.

Det är verkligen skrämmande just hur hätskt motstånd det blir inom den svenska spelcommunitien så fort man poängterar eller kritiserar en sida av den som kan få en minoritet att känna obehag. För tydligen ska vi ge blanka fan i folk som inte tillhör normen.

Jag mår illa. Det är fan inte långt ifrån att man slutar komma hit, så genomruttet vidriga är de inställningar gentemot hbtq och även kvinnor som florerar här på FZ. Varje gång samma visa.

De påstod bara att folk är känsliga, vilket till viss del kan stämma, man bör alltid gå ut på internet med tanken på att man blir kränkt, självklart ska det inte behöva vara så men det är den verklighet man lever i, för tillfället är det bara att bita ihop tills ord som bög osv förlorar sin kraft, vilket det verkligen har imo.

Skällsord som bög, hora, neger, osv har förlorat så otroligt mycket kraft i det svenska samhället att jag personligen tycker att man inte bör ens känna sig illa berörd av dem, klart man var berörd av dessa taskiga kommentarer folk gav en när man var 'nyfödd på internet' men efter 10 år som online gamer så är orden en fis i rymden, till slut kommer de sluta existera, själv tycker jag att folk använder sådana ord mindre, i alla fall i DotA.

Om du tycker FZ är illa gällande HBTQ så har du nog inte surfat på nätet värst länge

Självklart ska ingen behöva må dåligt på internet, men det är lika sant som att ingen ska behöva må dåligt IRL, men folk är taskiga, både på nätet och i det verkliga livet, bara att inse att människor är as, och kommer i flera tusen år framåt att fortsätta vara det.

Se det såhär, det är betydligt bättre idag än förut.
hatet mot judarna är mildare, hatet mot icke vita är mindre, homosexuella har tex rätt att gifta sig i Sverige.

Det blir bättre med långsamma steg.

Medlem

Jag tycker faktiskt det är upp till spelutvecklarna själva att välja vilka personer (inkl. kön, nationalitet, religion, sexuell läggning) de vill ha med i sina spel. Jag tycker ingen ska få dåligt samvete för att de väljer att göra ett spel med en manlig stereotyp hollywood-hjälte. Inte heller om de väljer att göra ett spel med en kvinnlig hjälte. Eller en transvestit. Det är alltid bra med reflektion och debatt, men det är lätt hänt att det blir häxjakt och twitter-storm mot de som inte gör de mest högljudda personerna glada.

Inaktiv
Skrivet av MrPeters:

Har inget emot hbtq personer men kan medge att ordet "bög" används av mig när jag blir irriterad på slumpmässiga personer på nätet.
Har dock aldrig använt det i syftet av att förolämpa specifikt hbtq personer utan mer utav frustration.

Ofta menar man inget illa. Men det är lite som att skrika neger åt random folk på nätet. Ibland visar det sig faktiskt sitta en bakom avataren. Då blir det lite jobbigt.
Finns så många andra bättre sätt att uttrycka frustration på.

Medlem
Medlem
Skrivet av Biggles:

Och det tog entvåTRE hela kommentarer innan de unga kränkta gamermännen kände att deras oskulldsfulla spelvärld var angripen av en minoritet som inte gjort annat än att påpeka ett tragiskt mönster i dagens community.

Det är verkligen skrämmande just hur hätskt motstånd det blir inom den svenska spelcommunitien så fort man poängterar eller kritiserar en sida av den som kan få en minoritet att känna obehag. För tydligen ska vi ge blanka fan i folk som inte tillhör normen.

Jag mår illa. Det är fan inte långt ifrån att man slutar komma hit, så genomruttet vidriga är de inställningar gentemot hbtq och även kvinnor som florerar här på FZ. Varje gång samma visa.

Är väl inte motstånd mot kvinnor och HBTQ, är väl motstånd mot folk i allmänhet ska gnälla om tamejfan vad som helst när det gäller internet. "Åh nej, secretkiller1337 kallade mig för kuksugare och gay, vi måste få en ändring och det är nu!".

Skiter ärligt talat i om du är feminist, homosexuell/bi, hetero, moderat, sosse, rullstolsburen, på internet är det lika jävligt för alla eftersom allt folk ser är ett alias, ett namn och klarar du inte av att någon kallar dig för diverse saker så kanske du borde gå ut och spela fotboll istället. Sen att det finns de idioter som sitter och skriver sådana saker till någon på facebook/blogg där man inte är lika anonym, så är det en annan sak.

Skriv svar