HR Giger har dött

Skägg.
10 Chambers
HR Giger har dött

Läste precis att HR Giger avlidit, 74 år gammal. Om det är någon enskild konstnär jag gillat mest genom livet är det den schweiziska kufen. Det här är min absoluta favoritmålning av honom - Birth Machine.

#blogg


signatur
HR Giger har dött

Tråkiga nyheter.

Medlem

Min första tanke var "Vem?". Men efter en snabb koll på Wikipedia så inser jag att jag sett en hel del av hans arbete.

Medlem

Skaparen av den ultimata sci-fi dödsmaskinen.

Mycket tråkigt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Medlem

Ledsen


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Synd!

Tyckte alltid hans design av The Pilot (aka Space Jockeyn) var väldigt imponerande.

Finns att se här: https://1.bp.blogspot.com/-8KkgnS3T4Y4/ThZqb8n5llI/AAAAAAAAAy...

Medlem

Neeeej!

Då har vi förlorat en verklig visionär. Shit, den här mannen har nog skapat några av de mest konstiga, surrealistiska och faschinerande målningarna genom tiderna. Under alla mina studenår pryddes min vägg av en "Biomechaniod 75" planch av honom. Den finns nog kvar här någonstans. Får ta och leta fram den för att hedra honom.

Medlem

Sorgligt! SciFi-fansen lär för alltid vara glada att Ridley vågade sig på att besöka Giger och satsa på den stilen. Unik, fantastisk visionär.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Vila i frid mannen.

Inaktiv

Vilken kung, hade ingen aning om vem han var förrän nu.

Lärde mig något nytt också, kolla här:
https://giger.com/gigeritem.php?work=14&image=1

"This dramatic print features a side view of Baron Harkonnen's massive and deadly castle. This painting was also used in Ridley Scott's PROMETHEUS as the design for the Engineer's mountain base."

Imponerande

Vila i frid!

Jag får lära mig att se efter vad andra bloggare postar, innan jag själv gör det. Jag skrev om samma sak.

Giger var en visionär, vi har alldeles för få sådana.

Synd att vi aldrig fick se Gigers version av Dune, det hade varit mäktigt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag gillar den bilden också..
och vad han tänkte när han skapade den..

Tror jag var 13år första gången jag såg Alien...
Sedan dess har han varit en stor inspiration för mig...

Måste ta mig till hans museum en vacker dag..

R.I.P H.R. Giger


signatur

I was the turkey aaall alooooong!......

1
Skriv svar