Zenimax anklagar John Carmack för stöld

Robot
Zenimax anklagar John Carmack för stöld

John Carmacks forna arbetsgivare hävdar att han tagit med sig kod till Oculus Rift.

#nyhetstips, #id-software, #oculus-vr


Medlem
Zenimax anklagar John Carmack för stöld

Löjligt utav Zenimax, bara för dem inte lät honom jobba med både id software och OR.

Medlem

Det brukar gå bra att klaga så fort det går bra för någon.

Medlem

Zenimax skjutglada advokater får gärna bråka med facebooks advokater.
Hoppas bara det inte stör de som faktiskt utför arbete för mycket.

Knappast.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Wow. Zenimax satsar verkligen på sin douchebag-profil. EA får passa sig så att de inte blir ifrånkörda.

Skrivet av foock:

Zenimax skjutglada advokater får gärna bråka med facebooks advokater.
Hoppas bara det inte stör de som faktiskt utför arbete för mycket.

Precis, dom vet kanske på förhand att facebook bara gör en liten "nice" settlement.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Carmack är bäst.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av neocon:

Nog för att Zenimax har betett sig ytterst tveksamt tidigare med sina jurister, men hur kan ni vara så säkra på att de inte har rätt i just detta fallet?

1: Zenimax pratar om "nyckelteknologi" vilket är ett luddigt begrepp när det gäller programvara. Gäller det patent, kod eller företagshemligheter? Stor varningsflagga när de inte ens kan specificera vad det gäller.

2. Carmack kan det här med upphovsrätt/patent på programvara. Han skulle inte vara dum nog att norpa kod som tillhör ID/Zenimax utan godkännande. Enligt han själv finns det inga patent på det han gjorde med VR hos ID och han om någon borde veta.

3. Även om det skulle finnas otillåten kod i Oculus VR så skulle det inte ta dem många veckor/månader att skriva ny kod som gör samma sak. Finns säkert miljoner fans som lätt skulle donera kod om det behövdes.

Slutsats: Zenimax vill ha mera pengar, men det är egentligen tveksamt om de kan tvinga Oculus VR att betala.

Medlem

"Zenimax" vill bara jaga lätta pengar.
Carmack vet säkert hur det fungerar!
Zenimax kunde hoppat på VR tåget de ser väl att det går bra de missade sin chans, fult efterspel de kör med.

Skamligt vad spelbranschen blivit rutten.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Så vad Zenimax säger är att Carmack inte ska få använda sig av sina kunskaper han utvecklade under sitt arbete med VR under Zenimax "flagga"?

Så, om jag nu skulle välja att byta jobb så får jag inte ta med mig vad jag har lärt mig vid det aktuella jobbet till det nya? Är detta verkligen Zenimax resonemang?

Medlem

Leave John Carmack alone! Leave him alone!

Medlem
Medlem
Skrivet av kaealy:

Så vad Zenimax säger är att Carmack inte ska få använda sig av sina kunskaper han utvecklade under sitt arbete med VR under Zenimax "flagga"?

Så, om jag nu skulle välja att byta jobb så får jag inte ta med mig vad jag har lärt mig vid det aktuella jobbet till det nya? Är detta verkligen Zenimax resonemang?

Många företag har ju regler som säger att om du uppfinner något när du jobbar hos dem så tillhör det inte dig. Inget konstigt. Var gränsen går för vad som är kunskap och teknik hos Zenimax vet jag inte. Det är det man har advokater till.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Ja det är väl sådant här korporationsadvokater lever för, så de firar nog just nu på kontoret.

Det må vara berättigat enligt de regler som finns, men ibland då man tar ett steg tillbaks så verkar vi verkligen leva i en sjuk värld.

Ase
Medlem

Advokaterna lär inte bli fattiga i vilket fall som hellst.
Fånigt av Zenimax
Går så här när man kan äga allt som msk gör,

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av kaealy:

Så vad Zenimax säger är att Carmack inte ska få använda sig av sina kunskaper han utvecklade under sitt arbete med VR under Zenimax "flagga"?

Så, om jag nu skulle välja att byta jobb så får jag inte ta med mig vad jag har lärt mig vid det aktuella jobbet till det nya? Är detta verkligen Zenimax resonemang?

Många företag har ju regler som säger att om du uppfinner något när du jobbar hos dem så tillhör det inte dig. Inget konstigt. Var gränsen går för vad som är kunskap och teknik hos Zenimax vet jag inte. Det är det man har advokater till.

Han har ju inte uppfunnit något som han tagit med sig till någon annan, han har endast tagit med sig sin erfarenhet från tidigare projekt. Helt absurt att han inte skulle få använda sig av den erfarenheten för att skriva ny kod och förbättra andra produkter.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Propy:
Skrivet av kaealy:

Så vad Zenimax säger är att Carmack inte ska få använda sig av sina kunskaper han utvecklade under sitt arbete med VR under Zenimax "flagga"?

Så, om jag nu skulle välja att byta jobb så får jag inte ta med mig vad jag har lärt mig vid det aktuella jobbet till det nya? Är detta verkligen Zenimax resonemang?

Många företag har ju regler som säger att om du uppfinner något när du jobbar hos dem så tillhör det inte dig. Inget konstigt. Var gränsen går för vad som är kunskap och teknik hos Zenimax vet jag inte. Det är det man har advokater till.

Han har ju inte uppfunnit något som han tagit med sig till någon annan, han har endast tagit med sig sin erfarenhet från tidigare projekt. Helt absurt att han inte skulle få använda sig av den erfarenheten för att skriva ny kod och förbättra andra produkter.

Men de säger ju att han tagit med sig kod. Att han använt sig av teknologi de/han utvecklat hos Zenimax.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av joppe_k:

Wow. Zenimax satsar verkligen på sin douchebag-profil. EA får passa sig så att de inte blir ifrånkörda.

Om detta hänt innan Facebook köpte upp rubb och stubb hade de framstått precis som du skriver. Men sen Oculus slutat vara en beundrad Kickstartersatsning och blev en del av ett redan tämligen avskytt bolag kan jag inte säga att Zenimax framstår som lika onda längre när de börjar stämma.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar