Psykolog: Fanboys är kära i sina maskiner

Medlem
Skrivet av Puscifer:

...vilket får mig att direkt tänka på mitt första möte med mitt livs kärlek.

https://www.youtube.com/embed/31ivdML1Xes

Detta ljudet är inte playstation för mig... det är tekken, eller crash bandicoot!
Tror vi alla förknippar det med det spelet vi spelade mest under playstation eran...

Fy fan vad vackert!.... riktig myskänsla!!!

Medlem
Skrivet av Flash:
Skrivet av cm0s:

Luktar pseudovetenskap.

Dopamin utsöndras även när du upplever smärta. Innebär det att kärlek är som att bryta benet?

Psykologi är rätt mycket pseudovetenskap, så ja. Annars är själva beteendet inte så orimligt, om man undviker att reducera det till just dopaminnivåer. Rätt så mycket klassiskt betingning: en skön känsla betingas med konsolen, som sen då framkallar känslan även när det som är den egentliga orsaken (spelupplevelsen) inte är närvarande. Om då någon rackar ner på konsolen rackar de även ner på nåt man själv har (falska) positiva känslor gentemot. Typ som att racka ner på nåns kompis.

Det är verkligen inte pseudovetenskap. Det är dock inte naturvetenskap. Olika vetenskapliga metoder och definitioner appliceras på olika fält utav en anledning.

http://www.ne.se/pseudovetenskap

Medlem

Idoldyrkan har alltid varit ett stort problem för små och stora pojkar, är det inte tvspel, så är det bilar och motorcykclar, filmstjärnor eller bröst!

"Jösses"

Medlem
Skrivet av phi:

Om jag kunde kopulera med min iMac så hade jag utan tvekan gjort det.

Prova med en borrmaskin det löser nog problemet..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Inaktiv

Man kan ju dra vilka slutsatser som helst av vad som helst egentligen:

Medlem
Skrivet av cm0s:

Luktar pseudovetenskap.

Dopamin utsöndras även när du upplever smärta. Innebär det att kärlek är som att bryta benet?

Att FZ dessutom citerar Kotaku, som är speljournalismens motsvarighet till The Sun, gör mig ännu mera skeptisk.

Rekommenderar detta klipp:

https://www.youtube.com/embed/LdnZ1l5TxJk

Psykologi ÄR pseudovetenskap. Om man generaliserar lite så kan man säga att de inte har en aning om vad de pratar om. Allting är teorier som inte kan bevisas stämma.

Det största problemet är att vi forfarande mer eller minde inte har en susning om hur hjärnan fungerar.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Inaktiv
Skrivet av cm0s:

Luktar pseudovetenskap.

Dopamin utsöndras även när du upplever smärta. Innebär det att kärlek är som att bryta benet?

Att FZ dessutom citerar Kotaku, som är speljournalismens motsvarighet till The Sun, gör mig ännu mera skeptisk.

Rekommenderar detta klipp:
klipp ovan

Är det verkligen pseudovetenskap?

Psykologen i fråga verkar vara en väldigt erfaren och duktig herre:
http://en.wikipedia.org/wiki/David_Lewis_%28psychologist%29

Medlem
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av Flash:
Skrivet av cm0s:

Luktar pseudovetenskap.

Dopamin utsöndras även när du upplever smärta. Innebär det att kärlek är som att bryta benet?

Psykologi är rätt mycket pseudovetenskap, så ja. Annars är själva beteendet inte så orimligt, om man undviker att reducera det till just dopaminnivåer. Rätt så mycket klassiskt betingning: en skön känsla betingas med konsolen, som sen då framkallar känslan även när det som är den egentliga orsaken (spelupplevelsen) inte är närvarande. Om då någon rackar ner på konsolen rackar de även ner på nåt man själv har (falska) positiva känslor gentemot. Typ som att racka ner på nåns kompis.

Det är verkligen inte pseudovetenskap. Det är dock inte naturvetenskap. Olika vetenskapliga metoder och definitioner appliceras på olika fält utav en anledning.

http://www.ne.se/pseudovetenskap

Finns rätt så många delar och antaganden i psykologin som inte _bör_ betraktas som vetenskapliga. Därutöver är fältet som sådant präglat av felslut (som här) och vinklade antaganden. Klart det finns vetenskapliga metoder och förfaranden även i psykologin (därav "rätt så mycket pseudovetenskap), men det är ett misstag att anta att psykologin som sådan är vetenskaplig. Har läst lite för många trasiga studier i egenskap av psykologstudent för att kunna tycka annorlunda.

Eller hur menar du? Jag kanske missförstod dig.

Medlem
Skrivet av Flash:

Finns rätt så många delar och antaganden i psykologin som inte _bör_ betraktas som vetenskapliga. Därutöver är fältet som sådant präglat av felslut (som här) och vinklade antaganden. Klart det finns vetenskapliga metoder och förfaranden även i psykologin (därav "rätt så mycket pseudovetenskap), men det är ett misstag att anta att psykologin som sådan är vetenskaplig. Har läst lite för många trasiga studier i egenskap av psykologstudent för att kunna tycka annorlunda.

Eller hur menar du? Jag kanske missförstod dig.

Hear, hear.

Vill man hitta stöd för ett antagande så kan man det.
Skillnaden i de riktiga vetenskaperna är att man VILL hitta fel i ett antagande så att man kan korrigera teorin och därmed göra den tillämplig.

Jag ser två problem med psykologi:
1. Det är subjektivt. En psykolog kan inte vara säker på vad han uppfattar är korrekt eftersom det bara är en tolkning av en företeelse. Felkällorna är otaliga i det här sammanhanget.

2. Basen för "vetenskapen", dvs människans psyke, inte är förstådd varken själsligt eller fysiskt. Vi vet helt enkelt inte hur det fungerar men tyvärr betraktas och behandlas teorierna som fakta.

Därav, beslut fattas på basen av något vi inte förstår och utifrån ett icke objektivt perspektiv. Dessutom, det har gått en trend i att man fråntar sig ansvar för sin situation genom att hänvisa till psykologiska teorier och konsumtion av psykofarmaka har nått historiska nivåer framförallt i USA.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

I amerika måste dom lära sig ta av sig skorna och för guds skull inte ha dom på bordet.

Det är det minsta problemet...jag kan ha överseende med skorna men definitivt inte med hans Mullet


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av cm0s:

Luktar pseudovetenskap.

Dopamin utsöndras även när du upplever smärta. Innebär det att kärlek är som att bryta benet?

Att FZ dessutom citerar Kotaku, som är speljournalismens motsvarighet till The Sun, gör mig ännu mera skeptisk.

Rekommenderar detta klipp:

https://www.youtube.com/embed/LdnZ1l5TxJk

Inte för att vara den, men FZ saxar en stor del av sina artiklar direkt från Kotaku. Många gånger kommer i princip samma artikel upp en dag senare.

Dock tycker jag Kotaku är bra. Det är oftast väldigt aktuellt, och en del kul artiklar, sålänge man alltid är källkritisk och kan bilda sin egna uppfattning så behöver man inte spotta på dom imo.

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Hörde ni? Så ni ska ge tusan i att klanka ned på mitt FZ:a!

FZ är en hemsida, inte en maskin.

Medlem

inte så konstigt att man gillar datorn ganska hårt när den kostat 15.000 och sen aldrig sviker under flera år


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

inte så konstigt att man gillar datorn ganska hårt när den kostat 15.000 och sen aldrig sviker under flera år

En ganska billig relation må jag säga!


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem
Skrivet av Harpa:
Skrivet av monsterbenke:

inte så konstigt att man gillar datorn ganska hårt när den kostat 15.000 och sen aldrig sviker under flera år

En ganska billig relation må jag säga!

lr hur. engångskostnad sen inget gnäll.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av phi:

Om jag kunde kopulera med min iMac så hade jag utan tvekan gjort det.

- Vad är problemet?
I fuck my computer when it fucks with me!


signatur

autograph

Inaktiv

DET FINNS OCKSÅ ANDRA MOTIV:down:

Medlem

Ja, ni vet att den psykologen brukar trolla på olika forum va?!


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem

Om man lägger ner ~10,000h i tex Blizzards spel så är det svårt att inte ha lite kärlek för dom, speciellt om dom är roliga

Medlem

När psykologer inte har något bättre för sig (det brukar dom inte ha heller, upprepar sig mer än bibeln)...

Medlem
Skrivet av mangemani:

enda maskinen som jag har varit/är kär i är Amigan.
den har för alltid en säkrad plats i mitt hjärta oavsett vad för nytt som kommer på marknaden.
nes, snes, mega drive osv, javisst, de finns där med, men Amigan slår mitt hjärta ännu hårdare för.
PCn är jag inte är i, inte heller dagens konsoller, de är roliga att spela på, men nej, det "magiska" som fanns på Amiga tiden finns inte riktigt idag, kanske hos dagens kids, men inte hos mig och det beror inte på att jag har vuxit upp, är en lika stor spel nörd idag som jag var då och spelar allt som jag kommer åt, beror på att jag tycker att dagens spel inte håller måttet.

High five för Amigan!

<3 Guru Meditation

Medlem

Förklarar ju inte Applefanbois, då får man gå in på psykologin för masshysteri och sekter.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Bild på C64
&lt;3 &lt;3 &lt;3

"Rätt" 64-dator :-):

12
Skriv svar