Samband mellan spel och aggressivitet enligt studie

Robot
Samband mellan spel och aggressivitet enligt studie
Medlem
Samband mellan spel och aggressivitet enligt studie

så nerd rage är nu en vetenskaplig term?

Så kass spelmekanik gör spelare aggressiva? Inte så konstigt att GTA har pekats ut som ett spel som inspirerar till våld

ZF
Medlem

"Svåröppnade konservburkar orsakar aggressivt betende!"

förstår inte hur det kan gnällas så mycket inom professionerna att det är svårt att få anslag.

Medlem

Hm, undrar om denna irritation i spel leder till den typ av aggressivitet där man misshandlar andra människor. För jag har svårt att tänka mig att normalt funtade människor misshandlar varandra över t.ex. det dåliga gameplayet i nya dungeon keeper, eller de usla kontrollerna i super meat boy utan gamepad.

Medlem

Sånt gäller ju typ allt man blir ju frustrerad i andra sammanhang också.
Om någon kommer och säger något opassande till någon i fel tillfälle så kan de sluta illa ändå. bara kolla på anabola snubbar på gymmet säg till dom att dom ser små ut och luktar illa så blir dom inte heller så glada.
Men vi här som gillar att spela kommer att få leva ganska länge till med folk som trycker ner oss, Bara för att dom inte orkar ta sig sin tid att förstå vad vi håller på med

Med de sagt så är de inte kul med vad som händer inom fotbollen.

Inaktiv

Någon som forskat på hur samhällsklimatet påverkar folk?

Att ständigt och jämt bombaderas av all skit som händer jorden runt 24/7? Mår du bra?

Extremism, våld, hot, våldtäckter, krig, organiserad brottslighet, hat, korruption, fattigdom, arbetslöshet, kollaps, ekonomisk kris, terrorism, naturkatastrofer etc etc..ja listan kan göras lång över allt härligt som den "civiliserade världen" hittar på.

Varför skulle kultur i form av gaming, film och spel påverka i någon utformning alls? Tio minuter nyheter tar ju bort glädjen från vem som helst, däremot kan tjugo minuter GTA få motsatt effekt, iaf för mig.

Ang undersökningen så visst blir man förbannad på alla jävla campers/recons, eller när jag dör på dag 200 i Don´t starve pga "spelbuggar/lack of skills" *hint hint*. Men är det något farligt? Man kan ju få bli arg utan att döda någon.

Kanske borde postat detta i någon av de andra spelvåldstrådarna men är lat.

Medlem

man kan ju också fråga sig om personen i detta fall (och många andra fall) hade misshandlats till döds om spelet "fotboll" inte existerade. Och om kulturen kring fotboll inte kan ha påverkat situationen mer än digitala spel i hemmet.

ZF
Medlem
Skrivet av moberg:

Hm, undrar om denna irritation i spel leder till den typ av aggressivitet där man misshandlar andra människor. För jag har svårt att tänka mig att normalt funtade människor misshandlar varandra över t.ex. det dåliga gameplayet i nya dungeon keeper, eller de usla kontrollerna i super meat boy utan gamepad.

fördelen med spel är att det nästan alltid finns ett starkt kopplat fysiskt objekt att misshandla istället. så att kontroller får utstå mycket stryk är varken förvånande eller nytt. men Kinect som undantag kanske skulle kunna orsaka fler personangrepp då "kontrollen" både saknas och är rätt råddig.. man får helt enkelt avreagera sig på nått annat. åas är det inte alltd heller rätt hårdvara som får lida.

vilket ger en smidig övergång till nästa underhållande ämne för våldsstudier, skrivaren:

Medlem
Skrivet av moberg:

Hm, undrar om denna irritation i spel leder till den typ av aggressivitet där man misshandlar andra människor. För jag har svårt att tänka mig att normalt funtade människor misshandlar varandra över t.ex. det dåliga gameplayet i nya dungeon keeper, eller de usla kontrollerna i super meat boy utan gamepad.

Håller helt med det är ju nästan alltid JAG som spelare som förlorar på dålig kontroll/hög svårighetsgrad mm. Jag slår inte någon annan! Förstör kanske handkontrollen/musen/tangentbordet. Några hårda ORD mot min hustru har väl flugit ur mig ngn gång. NU FÅR DU STÄNGA AV OCH GÖRA NÅTT VETTIGT! Kan svaret bli. (toffel)

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av moberg:

Hm, undrar om denna irritation i spel leder till den typ av aggressivitet där man misshandlar andra människor. För jag har svårt att tänka mig att normalt funtade människor misshandlar varandra över t.ex. det dåliga gameplayet i nya dungeon keeper, eller de usla kontrollerna i super meat boy utan gamepad.

fördelen med spel är att det nästan alltid finns ett starkt kopplat fysiskt objekt att misshandla istället. så att kontroller får utstå mycket stryk är varken förvånande eller nytt. men Kinect som undantag kanske skulle kunna orsaka fler personangrepp då "kontrollen" både saknas och är rätt råddig.. man får helt enkelt avreagera sig på nått annat. åas är det inte alltd heller rätt hårdvara som får lida.

vilket ger en smidig övergång till nästa underhållande ämne för våldsstudier, skrivaren:

https://www.youtube.com/embed/V6iDw5ykmwQ

Blir man lugnare av "Actimel"?? Som han i klippet?

ZF
Medlem
Skrivet av Över45:

Blir man lugnare av "Actimel"?? Som han i klippet?

det beror antagligen helt på hur förpackningen på flaskan fungerar:

Skrivet av ZF:

"Svåröppnade konservburkar orsakar aggressivt betende!"

seriöst dock, om man utstår den mannens frustrationer varje dag så lär man i längden bli bla dålig i magen av att aldrig kunna ta det lugnt, så det är väll mer den biten som är menat ska avhjälpas.

Medlem

Folk blir ju förbannade om det går dåligt i en fotbollsmatch, kassa domare eller vad som. Inte konstigt folk blir förbannade när det går dåligt i ett spel.

Medlem

Så studien påvisade att frustrerande saker gör en frustrerad?

Det känns som att faktorn "spel" är högst utbytbar i det här fallet.

Medlem
Skrivet av KatOne:

Så studien påvisade att frustrerande saker gör en frustrerad?

Det känns som att faktorn "spel" är högst utbytbar i det här fallet.

Hahaha, där satte du nog huvudet på spiken!

Medlem
Medlem

True story. Blir alltid arg när jag upprepande får däng i counter strike.

Medlem

Well, forskningsläget är ju delat i två läger. Några som tycker att en återkommande korrelation på 0.2 är skitmycket och några som inte hittar några effekter av våldet i sig utan snarare i linje med detta. Var en liknande Kanadensisk studie för något år sedan som hittade starkare effekt av tävlingsmomentet än våldet i sig när de testade multiplayer i våldsamma/icke-våldsamma spel.

Generellt finns det jättemycket metodfel i studierna också, exempelvis hur de definierar våld. Är NHL ett våldsamt spel? Du kan tacklas och slåss i det spelet även fast det inte nödvändigtvis är bra för din prestation. Hur är det med fotboll eller basketspel?

Och som alltid korrelation är inte kausalitet....

jls
Medlem

Arg tror jag inte jag kan säga jag blivit, men irriterad.

Medlem

Störtlöjligt.

En forskare har kommit på att frustrerande saker gör dig frustrerad.

*suck*


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem

Klart man blir irriterad/förbannad om man inte kommer förbi DETJÄVLAIDIOTÄCKELBOSSFANSKAPET!

Medlem

Jag kan bli riktigt arg och få lite verbala utbrott när jag spelar bf4 men då får jag ju utlopp för ilskan där. Har aldrig slagits i hela mitt liv och kommer inte börja med det för att jag blir arg när jag spelar spel


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Blir arg när jag förlorar i exempelvis FIFA eller NHL när det laggar i matcherna och jag förlorar på grund av något jag inte kan kontrollera, visst. MEN jag blir lika förbannad när någon teknikpryl vägrar fungera som den ska eller varje gång man väntar på leverans av urusla budfirmor såsom DHL eller TNT.


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem

Den där studien är ju förfan i särklass med en högstadie "studie", som knappast hade blivit godkänd heller.

Inaktiv

Att frustration gör korkade människor våldsamma måste man ju inte vara raketkirurg för att begripa. Det är ju heller inte ny vetenskap, det jag gillar med den här studien är ju att det bevisar att våldsamma spel inte har större påverkan på puckon än tetris eller candy crush.

Medlem

Har man i studien valt att särskilja mellan irritation och aggression? Och hur har man i så fall valt att definiera de två?

Medlem

Spel är tävling, frambringar det inte aggressivitet i spelaren så är denne inte människa.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Tror faktiskt att det ligger något i det de säger, forskarna. Jag blev ruskigt aggressiv av Super Mario Bros när jag var liten...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Jag märker att många lever i en bubbla av endera okunskap eller nonchalering av igenkännandet.

Medlem

Att kötta sönder bussar och bilar och fotgängare med maskingevär har definitivt en avstressande effekt, det är väl snarare nyheternaa och tvstationerna man hyser agg mot och vill förstöra.

GTA V den enda psykologen som har tid och kostar gratis

12
Skriv svar