Dice förklarar varför BF4 är buggigt

Medlem
Skrivet av gurkoz:

Jag tycker alla som inte har 100% insikt i utvecklingen kan ha lite förståelse för att saker ibland ställer till problem. Speciellt då man samtidigt ska ligga i framkant rent tekniskt och pusha med ny teknik. Nu fick vi ändå här faktiskt lite behövlig insikt av hur svårt det kan vara.

Jag ser det som "Shit happens". Man bör ändå vara glada för att det jobbas heltid för att lösa de problem som finns. Så klart vill alla ha ett buggfritt spel vid launch men i samma takt som spelen blir mer avancerade så kanske detta blir vanligare.

Bakom varje spel finns det människor som dagligen sliter för att överträffa allt som gjorts tidigare. Jag skulle önska alla gav dom lite svängrum för att ibland ta ett steg tillbaka för att sedan kunna göra sitt jättekliv framåt.

Att folk är upprörda bevisar vilken enorm passion som finns för spelserien. Jag vet att samma hängivenhet finns på Dice.

Kör hårt Honk, som du alltid gjort

Shit happens? Ett par klientrelaterade krascher kan man förstå, men när serverna man spelar på kraschar och själva klienten kraschar _ofta_ så har man inga ursäkter för att kräva 500ish kr.

Varför är det så många som är emot att kräva att en produkt ska fungera när man väl köper det? Inte fan vill jag köpa en produkt för 500 kr för att betatesta den åt företaget.

Medlem
Skrivet av Kuci:

Shit happens? Ett par klientrelaterade krascher kan man förstå, men när serverna man spelar på kraschar och själva klienten kraschar _ofta_ så har man inga ursäkter för att kräva 500ish kr.

Varför är det så många som är emot att kräva att en produkt ska fungera när man väl köper det? Inte fan vill jag köpa en produkt för 500 kr för att betatesta den åt företaget.

Saker KAN hända, och nu har det hänt. Så ser jag det. Människor jobbar på det as we speak. Svårt att "Garantera" det som du "Kräver".


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem

"Hundratusentals andra spel funkar, inte vårt, spelprogrammering är svårt"

Medlem

Jag har personligen inte haft ett endaste problem med Multiplayer delen på Battlefield 4. Ingen krash, inga fps drops, inget direkt gamebreaking överhuvudtaget.

Singleplayer delen oandra sidan hade jag problem med "Visor" då man var tvungen att gå in i options och ha "Click & hold" på aiming för att den skulle fungera.

Men utöver det? Nej, inte ett endaste problem.

Medlem

Mycket folk som har noll koll här inom spelutveckling.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av Seraium:

Mycket folk som har noll koll här inom spelutveckling.

Mycket folk som försvarar dåliga utvecklare för ytterligare ett dåligt utfört jobb.

Om jag köper en ny bil så har jag ju rätt att klaga och få felen åtgärdade, som konsument. Jag tror absolut inte att BMW skulle säga "Du vet, det är svårt att bygga bilar. Det finns ju olika sortens vägar och väderförhållanden".

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Jag har personligen inte haft ett endaste problem med Multiplayer delen på Battlefield 4. Ingen krash, inga fps drops, inget direkt gamebreaking överhuvudtaget.

Singleplayer delen oandra sidan hade jag problem med "Visor" då man var tvungen att gå in i options och ha "Click & hold" på aiming för att den skulle fungera.

Men utöver det? Nej, inte ett endaste problem.

Har uppgraderat min dator nu till i7 4930K och gtx 780ti mm uppgraderingspaketet kostade skjortan så jag fick sälja mitt ps4.
Har inte märkt av några större problem förutom ljudbuggen på vissa kartor. Har väl hänt på förra patchen att spelet crashade när den bytte karta.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Alla jävla ........ som jämför en programmeringskod med ett mekaniskt fordon gör mig trött.. (ehh en digital produkt för 600kr är Precis samma som en mekanisk för 600 000kr) Orkar du inte med och vänta på patchar och fixes kan du lika gärna sälja din PC, för varje individuell PC blir allt mer olik sin granne, och det lär bara bli svårare att göra en stabil kod som funkar i multiplayer för tusentals spelare som alla har olika varianter av moderkort, cpuer, ramminnen, nätverkskort och operativsystem som ska felfritt samexistera.. Stå ut med det faktum att det tar tid innan det fungerar som det bör, eller gör nåt helt annat på din fritid! Bara vi slipper höra samma gnäll och verklighetsfrämmande kommentarer om och om igen.. för det hjälper varken er, eller oss. Skulle du bli gladare av att alla bara la ner PCutveckling och bara gjorde spel till konsoll?


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem
Skrivet av Skalet:
Skrivet av trasen:

Så du som konsument saknar all sympati åt producenter?
Kan inte vara lätt att ta ett supportsamtal med dig


Det handlar ju egentligen inte om sympati. Det handlar om konsumenträtt.
Det finns ju konsumentköpslagar som säger att om en (fysisk)vara inte fungerar så har du rätt att byta den.
Detsamma borde gälla digitala köp

Ja fan det köper jag!
Men problemt med just spel och konsumenträtt är just att problem KAN bli lösta. Det kan inte nödvändigtvis en defekt fysiskt produkt, därför måste den bytas ut.

Sen att det garanterat borde finnas en rätt att säga : Erat spel är trasigt, jag vill ha mina pengar tillbaka.

Men jag ser det som att sympati ändå behövs.

Inaktiv
Skrivet av Seraium:

Mycket folk som har noll koll här inom spelutveckling.

Dock så är det vi folk som köper dessa spel och får marknaden att rulla. Finns det ett stort missnöje så är det fel någonstans.

Köper jag ett spel... förväntar jag mig att det ska fungera. Det har fungerat med tidigare spel som släpptes för några år sedan. Fast då handlade inte allt om pengar.

Medlem

Så kort och gott är det alla andras fel utom deras eget. Jag tror de på Dice sett för mycker på italiensk fotboll.

Galet hur just alla dessa problem uppstår i DERAS spel. Skulle snarare säga att spelets motor inte hinner med när det händer mycket men det vore att erkänna ett totalt nederlag för deras egen motor så det får vi aldrig höra.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Jag har haft en del strul med bf4.exe kraschar etc. Men heller än att vänta tar jag en del strul så länge deras support med nya patcher kommer hela tiden. Det är ju inte så att de skiter i spelet direkt snarare jobbar de hårt som tusan med att rätta till bristerna.


signatur

Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy its inherent virtue is the equal sharing of misery
"Winston C"

Medlem
Skrivet av gurkoz:
Skrivet av Kuci:

Shit happens? Ett par klientrelaterade krascher kan man förstå, men när serverna man spelar på kraschar och själva klienten kraschar _ofta_ så har man inga ursäkter för att kräva 500ish kr.

Varför är det så många som är emot att kräva att en produkt ska fungera när man väl köper det? Inte fan vill jag köpa en produkt för 500 kr för att betatesta den åt företaget.

Saker KAN hända, och nu har det hänt. Så ser jag det. Människor jobbar på det as we speak. Svårt att "Garantera" det som du "Kräver".

Men om dom inte kan "garantera" det så borde dom inte "kräva" fullt betalt av produkten heller?

Jag har absolut förståelse för sådant kan hända men då borde dom ge tillbaka pengarna till samtliga köpare och helt enkelt göra klart spelet och sen får man köpa det när det är klart och i fungerande skick.

För mig krashar det sällan om ens något men haft ljudbuggar, har 2 vännre som inte spelat mer än 2h sen släppet pga konstanta krashar och gett upp och nu blivigt blåsta på pengarna för dom kommer aldrig spela igen.

Medlem
Skrivet av gurkoz:

Jag tycker alla som inte har 100% insikt i utvecklingen kan ha lite förståelse för att saker ibland ställer till problem. Speciellt då man samtidigt ska ligga i framkant rent tekniskt och pusha med ny teknik. Nu fick vi ändå här faktiskt lite behövlig insikt av hur svårt det kan vara.

Jag ser det som "Shit happens". Man bör ändå vara glada för att det jobbas heltid för att lösa de problem som finns. Så klart vill alla ha ett buggfritt spel vid launch men i samma takt som spelen blir mer avancerade så kanske detta blir vanligare.

Bakom varje spel finns det människor som dagligen sliter för att överträffa allt som gjorts tidigare. Jag skulle önska alla gav dom lite svängrum för att ibland ta ett steg tillbaka för att sedan kunna göra sitt jättekliv framåt.

Att folk är upprörda bevisar vilken enorm passion som finns för spelserien. Jag vet att samma hängivenhet finns på Dice.

Kör hårt Honk, som du alltid gjort

Svenska toleransen på högsta möjliga höjd. Det du skriver är rent av naivt. Visst kan det vara bra att vara positiv ibland men inte gällande det här. Det är som du bara ser det från rosen röda sidan och vägrar titta från ett andra perspektiv.

Inte vill man betala för något som inte fungerar. Det är en sak om det är early access som på Steam då man vill hjälpa till att testa spelen och ge förslag på utvecklingen. Det är buggar hit och dit. Dom brukar oftast bli fixade pga hjälpen från communityn. Men i detta fallet har DICE/EA bara lurat folk. Det är Battlefield 3 all over again fast betydligt mer instabilt och buggigt. Det är som dom inte ens testat spelet innan dom släppte det. Helt ärligt så funkar Day-Z Standalonene betydligt mycket bättre än BF4 och det är bara i Pre-Alpha Stadiet.

Bland allt slit och jobb så finns det också något som heter planering och sunt förnuft. Något DICE har bevisat att dom inte har när det gäller sina utvecklings tider. Det finns ju starkt med bevis och uttalanden runtomkring att det har aldrig blivit en utförlig buggstädning innan release. Att väldigt mycket ignoreras pga. release datumet. Om något så ligger EA och DICEs högsta höns i felande just nu. Specifikt pga. att det är deras jobb att lägga fram ett resonabelt utvecklings schema och inte skippa dom viktigaste bitarna (vilket råkar vara utförligt testande av spelet). Något DICE är väldigt dåliga på. Vilket dom har varit väldigt dåliga på i långt över 10 års tid nu.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Det som hade varigt riktigt rättvist när man köper AAA spel är att Betala ca 25% av fullpris först och sen när båda parterna anser spelet vara i godkännt skick så betalar man resten.

Medlem

EA. Dice fick ju inte ens tid till att utveckla xbone versionen för Microsofts dedikerade servrar...


signatur

"People say nothing is impossible, but I do nothing every day."

Medlem

Jag tycker personligen att det verkar som att det stora problemet inte är koden utan planeringen. Att skriva flertrådig kod är svårt, det vet jag av erfarenhet. Att jobba med människor och synka arbetet är svårt, det har jag också märkt. Men, har man varit i en bransch så här länge kan man tänka sig att de borde kunna lägga upp en vettigare tidsplanering. Räcker inte budgeten till både grym grafik på ny motor och ordentlig buggtestning får man kanske överväga att omorganisera resurserna lite.

Överlag känns det som att spelindustrin, i synnerhet de som tillverkar AAA spel har hamnat i en underlig sits. De försöker hela tiden pressa fram gränserna grafiskt (Ja jag vet konsoler håller tillbaka, bla, bla ) och använder det ofta som säljargument. Man får ju inte glömma att det är väldigt avancerad mjukvara som tillverkas och sånt är inte billigt. Om man tittar på professionella program kostar ju de tiotusentals kronor (minst) fast å andra sidan betalar man ju då premium för att slippa buggar och få support som fixar eventuella sådana direkt :P. Så ja, jag kan förstå att de har problem att göra allt samtidigt, men då ska man kanske inte göra det...

Nu är jag förvisso fortfarande kvar på universitetet så projekt jag varit delaktig i och program jag skrivit har varit extremt mycket mindre i skala men som Sun Tzu sa "Management of many is the same as management of few. It is a matter of organization."

Medlem

Sedan fanns ju dessutom buggarna i betan. Hade ingen sagt "Strunt samma, vi släpper ändå" hade releasen försenats tills en dag-1-patch var redo. Så var inte fallet..

Medlem
Skrivet av adamtore:

Om jag köper en ny bil så har jag ju rätt att klaga och få felen åtgärdade, som konsument. Jag tror absolut inte att BMW skulle säga "Du vet, det är svårt att bygga bilar. Det finns ju olika sortens vägar och väderförhållanden".

Ahh... och vad är det DICE håller på med just nu?
Så vad brukar strula i en bil? Elektronik/Program sällan annat.
Hoppas ni inser att BF4 är långt mer komplex än en bil...

- Men bilar innehåller ju mekanik/elektronik/programvara. Bara CAD modellerna är komplexa... (och CAD modellerna i BF4 är inte det?) [Upptäckte förresten en bug nyss - lådor kan bli hängande i luften om man skjuter bort de som är under...]

Medlem

...men oftast när ett fel i en bil åtgärdats så brukar faktiskt bromsarna funka fortfarande om de gjorde det innan.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Blah, blah, blah, vill ert bästa, wäh, wäh, wäh, det gick inte, inte så lätt, buh frick´n hu. "Pengar rullar in det går bra nu"

Medlem
Skrivet av Lesnitsky:
Skrivet av Draug:
Skrivet av Lesnitsky:
Skrivet av Draug:

Som många av er vet släpptes DayZ precis, låt oss jämföra vad utvecklingsteamet där säger om sitt spel:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/96718487/dayz_worth.png

Så mycket lättare att göra Day Z grafiken där är ju som i BF2. Som dag och natt för fan går inte ens att jämföra.

Fuck grafiken. Det är utvecklarnas genomskinlighet som står i fokus här.

Nää fuck you, det är så grym grafik så det är klart att det är mycket svårare att utveckla BF4 än Day Z

Obvious troll is oblivious.

Medlem

De e la bara å inte förhandsboka BF5


signatur

[spoiler] mööp[/spoiler]

Medlem
Skrivet av Allexz:

"Hundratusentals andra spel funkar, inte vårt, spelprogrammering är svårt"

Spelprogrammering är lätt för de flesta andra för att de inte försöker pusha tekniken framåt. Personligen ser jag hellre att Dice pushar tekniken framåt över ett par buggar. Är buggarna däremot alltför många och allvarliga kanske man ska lugna ner sig lite på "pusha teknik" fronten.

Skrivet av adamtore:
Skrivet av Seraium:

Mycket folk som har noll koll här inom spelutveckling.

Mycket folk som försvarar dåliga utvecklare för ytterligare ett dåligt utfört jobb.

Om jag köper en ny bil så har jag ju rätt att klaga och få felen åtgärdade, som konsument. Jag tror absolut inte att BMW skulle säga "Du vet, det är svårt att bygga bilar. Det finns ju olika sortens vägar och väderförhållanden".

Just därför många bilar börjar rosta på vinter, just därför väldigt många Ferrari 458 italia började brinna, just därför som gasreglaget ibland går sönder och en bil skenar rakt över ett torg. Det finns oändligt med exempel och det gäller inte bara bilindustrin. Dessa fel är inte heller särskilt lätta att lösa och det kan säkerligen ta sin tid det också ibland.

Ingen av situationerna är särskilt försvarbar men man måste räkna med att det faktiskt är människor som gör produkterna och det handlar om VÄÄÄÄLDIGT avancerad teknik som man i många fall är först i världen med att utveckla och sälja. Ferrari upptäckte inte att det satte fyr i sina bilar på samma sätt att Dice inte upptäckte alla problem som fanns/fortfarande finns i BF4.


signatur
Medlem

Givetvis ska ett spel likställas med vilken annan konsumentprodukt som helst, särskilt som det i detta fallet handlar om att tjäna pengar. Vi snackar ju knappast om någon indieutvecklare här som på sin höjd vill ha nån hundralapp.

Att då levera en trasig produkt är en ren skandal. Faktum är att under alla de år jag köpt Pc-spel så har det alltid varit BF-serien som varit i särklass struligast. BF2 med alla sina problem och eviga patchande likaså BF2142. Dice fullföljer nu sin tradition med BF4 och de har gjort det rejält!

Det är helt omöjligt att sitta och försvara detta handlade från Dice sida, de har helt enkelt agerat totalt inkompetent i min mening. Jag skiter högaktningsfullt i hur svårt eller invecklat det må vara att utveckla och koda ett sånt här spel. Det är knappast mitt ansvar som konsument att ta någon som helst hänsyn till.

Om det nu är så pass svårt att göra ett sådant här spel så kanske man då hellre borde ha avstått eller kanske lejt in kompetent arbetskraft? Man borde definitivt låtit utvecklingsarbetet och testandet fått en betydligt större tidsrymd uppenbarligen.

Att sen tillråga på allt inte ens förklara för sina kunder varför eller när de tänker åtgärda sina problem tyngda produkter är helt åt helvete! Istället läcker de lite smått då och då när proteststormarna gått tillräckligt varma! Hur vore det om ni skulle börja med att informera era kunder?

Att behöva få en förklaring i ett kommentarsfält från en anställd på Dice är fanimej ren skandal! De borde givetvis gå ut officiellt och förklara sig då det finns tiotusentals upprörda och förbannade samt besvikna kunder därute som definitivt inte hittar denna "förklaring".

Nästa detalj jag ivrigt väntar på att få veta är när Dice ämnar återintroducera de grafiska features i Frostbite 3 som hypades stort inför denna release? Saker har plockats bort allteftersom patchandet har fortgått. Jag inser givetvis att även detta aldrig heller kommer att kommenteras av idioterna på Dice!

Slutligen tror jag inte ett skit på att det enbart är EAs fel att spelet släppts i nuvarande skick. Utan snarare att Dice lider av inkompetent och fullständigt ryggradslös ledning som viker sig när EA sätter ett release datum? detta är givetvis en ren gissning från min sida, men vad ska man tro?

Har totalt tappat förtroendet för detta skitföretag och har också inte något större förtroende vad det gäller de skribenter som ivrigt hjälper till att hypa alla dessa spel. Med facit i hand om hur BF4 releasen skötts hade dessa människor betydligt tidigare och tydligare kunnat visa för oss konsumenter att de inte ligger i händerna på spelutvecklarna!

Detta hade kunnat gjort genom att ställa alla dessa obekväma frågor och de hade kunnat tagit upp detta på eget initativ, Men dessvärre fungerar spelsiterna mer som reklampelare och inte som grävande journalister. Att det då och då spekuleras i hur pass köpta skribenterna är kan ju faktiskt bero på att det väldigt sällan skrivs om sånt här?


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem
Skrivet av Kane:

...men oftast när ett fel i en bil åtgärdats så brukar faktiskt bromsarna funka fortfarande om de gjorde det innan.

Edit: fel citat tidigare...

Jo, och vet du varför?
Dels är det enbart ett servosystem, så även vid fullständigt programvaruhjärnsläpp kan du bromsa genom att trycka hårt!
Troligtvis ligger det dessutom fysiskt skilt från radio/navigator systemet så de kan inte störa varandra speciellt mycket.
Dessutom sker utvecklingen som life/safety critical.
https://en.wikipedia.org/wiki/Life-critical_system

En mindre mängd kod som i bromssystemet på en bil kan utveckas enligt dessa principer. Ett spel är fullständigt omöjligt. Dessutom är det inte life-critical vad folk än påstår...

Vi har bara sett början på oredan som kommer att uppstå då spelmotorerna skall porteras från få till många trådar.

Medlem

Vad ska de skylla på när det gäller konsolerna, ny hårdvara?
Trots att mpnga andra multiformatsspel klarar sid bra..
Vad blir ursäkten nästa gång, för "avancerat gameplay"?

Istället för dåliga ursäkter får de se till att de tar den tid och de resurser som utöva för att släppa ett bra spel, Dice är ju inga nybörjare. EA må vara giriga, men även de inser nog att de har mer att förlora på ytterligare en miserabel Battlefail, jämfört med ett välgjort, nytänkande och stabilt battlefield (om det nu är möjligt)

Medlem

Men det här är väl ändå awesome feedback?

Jag själv tänker: Har man nått vett i huvudet så fattar man ju att BF spelen inte är tetris direkt, det är komplext av bara satan

Jag har dock inget negativt att säga sen ... 4 veckor sen, när deras första "fetare" patch släpptes, eller om det bara var en liten patch, who knows... det fixa mina problem iaf.
Innan dess kunde jag inte ens spela en runda, nu kan jag köra flera, och byta server... någon gång kanske det crashar i loaden, men inte mitt i spelet, så jag är glad!

Så, ja... kul att se att dice devs ger sin själ in i det här, och jag hade faktiskt inte trott annat :). Det är ett jävla superbt gäng spelutvecklare som vet vad dom gör! All eloge till dem!

Medlem
Skrivet av RogerL:
Skrivet av Convour:

Blah, blah, blah, vill ert bästa, wäh, wäh, wäh, det gick inte, inte så lätt, buh frick´n hu. "Pengar rullar in det går bra nu"

Jo, och vet du varför?
Dels är det enbart ett servosystem, så även vid fullständigt programvaruhjärnsläpp kan du bromsa genom att trycka hårt!
Troligtvis ligger det dessutom fysiskt skilt från radio/navigator systemet så de kan inte störa varandra speciellt mycket.
Dessutom sker utvecklingen som life/safety critical.
https://en.wikipedia.org/wiki/Life-critical_system

En mindre mängd kod som i bromssystemet på en bil kan utveckas enligt dessa principer. Ett spel är fullständigt omöjligt. Dessutom är det inte life-critical vad folk än påstår...

Vi har bara sett början på oredan som kommer att uppstå då spelmotorerna skall porteras från få till många trådar.

Absolut

Medlem

aldrig fan varit med om att jag ska behöva säga köp fan inte bf4 köp cod ghosts för till skillnad ifrån bf4 ghosts kan man spela
OCH det spelet är skit i optimering grafik och allt men det är iaf ett spel och inte en ikon på skrivbordet. Näe fyfan för ea, origin, o bf4 mig som kund ser ni iaf aldrig igen.


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Skriv svar