Den sjunde konsolgenerationen

Medlem

konsollerna är väl döda redan, eller är det en konsoll automatiskt för att man kopplar in en pc i en tv?

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av WarpGuN:

PC master race borde vara tacksamma för konsolerna, det är dom driver försäljningen av spel och generera vinster för bolagen..ûber elit 1337 pc marknaden minskar stadigt för surfplattor och laptops istället...konsol marknaden? knappast!! se bara Sonys PS4, försäljning och hype som skulle få vilken Apple chef som helst att blir till avund.

Va fan spelar det för roll om spelen bara blir sämre ändå?

Kvalité > kvantitet

Skulle klarat mig utmärkt utan 99% av alla mulitplatforms titlar den här generationen. För det mesta bara själlöst skit man glömmer bort en vecka efter man lirat det. Spel som HL2, Gary's Mod, Stalker, Minecraft, SupCom, Portal, Dayz osv är det man kommer ihåg. Spel som ändå hade funnits utan konsoler.

Sen kan man dessutom göra samma argument med vad som...
Det är Mcdonalds som driver resturangindustrin
Det är Justin Beiber som driver musikindustrin
Det är wow, facebook spel och mobilspel som driver spelindustrin
osv...

Och det är lika dåligt och omotiverat i alla dem fallen. På vilket sätt har tex FPS genren förbättras dem senaste åren pga konsolernas popularitet?

Har EA's miljarder vinster på sportspel och The Sims expansionener förbättrat deras andra ipn?

Har WoWs framgång förbättrat rpg genren?

Är så jävla trött på det här "ni borde vara tacksamma för x", när det i själva verken oftast är helt tvärtom :/.

Plus MS och Sonys halvtaskiga plastlådor hade inte ens varit möjliga om det inte vore för PC hårdvarumarknaden. Samt nästan alla större västerländska spelutvecklare började på PC och dem flesta gjorde bra mycket bättre saker innan dem började utveckla konsolspel.

Så, jag vet verkligen inte varför man ska vara tacksam för något av det...

http://www.youtube.com/watch?v=TfFSxyrCnLk&t=2m40s

Portal är multiplattform.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av haifaiffu:

konsollerna är väl döda redan, eller är det en konsoll automatiskt för att man kopplar in en pc i en tv?

Ja, vad är Steambox? Är det en konsoll, eller en PC, eller något helt annat? Hur definierar vi konsoll i dagens läge när konsollerna kan göra mer och mer av det som var traditionellt för PCn?

Men lite överdrivet av dig att säga att konsollerna är döda. 2 miljoner sålda PS4 visar väl att intresset finns?

Skribent
Skrivet av DAoG:
Skrivet av Fille_SWE:

Jag har svårt att tro att denna generations konsoller är den sista, med tanke på att konsolerna verkar sälja som smör.

Ja här hör man om rekord hit och dit så jag undrar verkligen vad Mattias snackar om.

Det handlar främst om att analytiker har försökt sia om vart tekniken är på väg och kan tänkas befinna sig om 5-10 år. Vissa har kommit fram till att saker som streaming, "power of the cloud!" och utökat pc- och mobil-spelande kommer ha väldigt stort inflytande i framtiden, vilket gör de ej uppgraderingsbara konsolerna till lite av dinosaurier.

Men det är förstås bara teorier.

Skrivet av Adezj:

Tack för en intressant och väl skriven artikel!

Tack för kommentaren!

Skrivet av KatOne:

Välskriven artikel, intressant tillbakablick!

Tack!

Skrivet av Xzander:

OnT: Helt sjukt hur länge den förra generationen (kan man kalla den för det nu?) höll sig kvar. Nu kanske jag ser tillbaka på det med nostalgiglasen på men jag vill minnas att det verkligen kändes som ett generationsskifte när Xbox 360 kom. Allt var så nytt, så snyggt, så spännande.

Jag tror att hoppet mellan SD och HD gjorde mycket för det intrycket, särskilt om man faktiskt hade en bra tv redan då.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av WarpGuN:

PC master race borde vara tacksamma för konsolerna, det är dom driver försäljningen av spel och generera vinster för bolagen..ûber elit 1337 pc marknaden minskar stadigt för surfplattor och laptops istället...konsol marknaden? knappast!! se bara Sonys PS4, försäljning och hype som skulle få vilken Apple chef som helst att blir till avund.

Va fan spelar det för roll om spelen bara blir sämre ändå?

Kvalité > kvantitet

Skulle klarat mig utmärkt utan 99% av alla mulitplatforms titlar den här generationen. För det mesta bara själlöst skit man glömmer bort en vecka efter man lirat det. Spel som HL2, Gary's Mod, Stalker, Minecraft, SupCom, Portal, Dayz osv är det man kommer ihåg. Spel som ändå hade funnits utan konsoler.

Sen kan man dessutom göra samma argument med vad som...
Det är Mcdonalds som driver resturangindustrin
Det är Justin Beiber som driver musikindustrin
Det är wow, facebook spel och mobilspel som driver spelindustrin
osv...

Och det är lika dåligt och omotiverat i alla dem fallen. På vilket sätt har tex FPS genren förbättras dem senaste åren pga konsolernas popularitet?

Har EA's miljarder vinster på sportspel och The Sims expansionener förbättrat deras andra ipn?

Har WoWs framgång förbättrat rpg genren?

Är så jävla trött på det här "ni borde vara tacksamma för x", när det i själva verken oftast är helt tvärtom :/.

Plus MS och Sonys halvtaskiga plastlådor hade inte ens varit möjliga om det inte vore för PC hårdvarumarknaden. Samt nästan alla större västerländska spelutvecklare började på PC och dem flesta gjorde bra mycket bättre saker innan dem började utveckla konsolspel.

Så, jag vet verkligen inte varför man ska vara tacksam för något av det...

http://www.youtube.com/watch?v=TfFSxyrCnLk&t=2m40s

Portal är multiplattform.

Du menar blev multiplatform efter ett jävla tag? och mycket gnäll om det?

Medlem
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av WarpGuN:

PC master race borde vara tacksamma för konsolerna, det är dom driver försäljningen av spel och generera vinster för bolagen..ûber elit 1337 pc marknaden minskar stadigt för surfplattor och laptops istället...konsol marknaden? knappast!! se bara Sonys PS4, försäljning och hype som skulle få vilken Apple chef som helst att blir till avund.

Va fan spelar det för roll om spelen bara blir sämre ändå?

Kvalité > kvantitet

Skulle klarat mig utmärkt utan 99% av alla mulitplatforms titlar den här generationen. För det mesta bara själlöst skit man glömmer bort en vecka efter man lirat det. Spel som HL2, Gary's Mod, Stalker, Minecraft, SupCom, Portal, Dayz osv är det man kommer ihåg. Spel som ändå hade funnits utan konsoler.

Sen kan man dessutom göra samma argument med vad som...
Det är Mcdonalds som driver resturangindustrin
Det är Justin Beiber som driver musikindustrin
Det är wow, facebook spel och mobilspel som driver spelindustrin
osv...

Och det är lika dåligt och omotiverat i alla dem fallen. På vilket sätt har tex FPS genren förbättras dem senaste åren pga konsolernas popularitet?

Har EA's miljarder vinster på sportspel och The Sims expansionener förbättrat deras andra ipn?

Har WoWs framgång förbättrat rpg genren?

Är så jävla trött på det här "ni borde vara tacksamma för x", när det i själva verken oftast är helt tvärtom :/.

Plus MS och Sonys halvtaskiga plastlådor hade inte ens varit möjliga om det inte vore för PC hårdvarumarknaden. Samt nästan alla större västerländska spelutvecklare började på PC och dem flesta gjorde bra mycket bättre saker innan dem började utveckla konsolspel.

Så, jag vet verkligen inte varför man ska vara tacksam för något av det...

http://www.youtube.com/watch?v=TfFSxyrCnLk&t=2m40s

Portal är multiplattform.

Du menar blev multiplatform efter ett jävla tag? och mycket gnäll om det?

Utvecklades som multiplattform och släpptes till ps3 två månader efter pc.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

PC master race borde vara tacksamma för konsolerna, det är dom driver försäljningen av spel och generera vinster för bolagen..ûber elit 1337 pc marknaden minskar stadigt för surfplattor och laptops istället...konsol marknaden? knappast!! se bara Sonys PS4, försäljning och hype som skulle få vilken Apple chef som helst att blir till avund.

Newsflash, PC gamers är inte speciellt förtjusta i vare sig EA eller Activision nuförtiden, då allt ska mjölkas med usla uppföljare och allt som heter PC ska vara dåliga konsolportar.

The PC Master Race hare inte ett skit att vara tacksamma konsolerna för.

Redaktör
Skrivet av Alexraptor:
Skrivet av WarpGuN:

PC master race borde vara tacksamma för konsolerna, det är dom driver försäljningen av spel och generera vinster för bolagen..ûber elit 1337 pc marknaden minskar stadigt för surfplattor och laptops istället...konsol marknaden? knappast!! se bara Sonys PS4, försäljning och hype som skulle få vilken Apple chef som helst att blir till avund.

Newsflash, PC gamers är inte speciellt förtjusta i vare sig EA eller Activision nuförtiden, då allt ska mjölkas med usla uppföljare och allt som heter PC ska vara dåliga konsolportar.

The PC Master Race hare inte ett skit att vara tacksamma konsolerna för.

Kan vi inte skippa den här avskyn mot den eller den spelplattformen? Den här texten handlar om att gilla spel, inte tvärtom.


signatur
Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Xzander:

Bytet till den nya generationen, med Wii U, PS4 och Xbone känns överlag mer "meh", kanske för att utvecklingen på något sätt stagnerat. Varför? Kan det vara en följd av att den förra generationens konsoler just höll sig kvar så pass länge, och "bromsade utvecklingen" som många PC-dyrkare kanske skulle kalla det. Eller har det liksom bara skett?

Jag vet inte själv. Som sagt kan det ju vara nostalgin som blockerar förnuftet.

Utvecklingen stagnerade för att laptops blev allt mer populära och spelen helst skulle optimeras till tvåkärniga bärbara datorer med svaga CPUer.

Konsolerna var optimerade efter flerkärniga CPUer med sämre grafikchip så när spel portades över och var optimerade efter 4 kärnor blev det mycket klagomål från PC-spelare med sina tvåkärniga datorer. Bara se bakåt på GTA 4 och BFBC2.

Vi får hoppas på att dagens spel inte optimeras allt för mycket efter 32 bitars system med två starka kärnor nu när konsolerna erbjuder 8 svaga kärnor i 64 bitars miljö.

Du menar GTA IV som laggade sönder på de kraftigaste datorerna som fanns, och BFBC2 som hade enorma problem med EA-servrar men aldrig sjönk under 60 fps?

Att spelen skulle primärt portas för folk som sitter på tvåkärniga laptops med integrerad gpu är ganska banalt. Om de nu gjorde det så hade ju resultatet varit motsatsen av vad många upplevt på PC, dvs om spelen har optimerats för de sämsta maskinerna hade de med riktiga speldatorer inte haft några problem. När de portar till PC så är det ju en helt annan arkitektur. Koden måste ju skrivas om och i det läget så lär de ha med i beräkningarna vad den bästa hårdvaran kan leverera. Annars hade vi aldrig fått spel som exempelvis Crysis som fortfarande är snyggare än dess konsoloptimerade uppföljare och bland de snyggare spelen som har släppts. Sedan har vi ju Bishock Infinite som fick klagomål över grafiken i nästan varje recension på konsol och till PC hyllas grafiken, och med all rätt för det är skitsnyggt.

Det här med taskiga spel till PC har att göra med att konsolmarknaden är mycket större idag och därför optimeras spelen för konsol. I de fall där det blir en så kallad "konsolport" så är PC utgåvan oftast en eftertanke och får inte alls den budget som behövs för att optimera till olika hårdvarulösningar.

Medlem
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Xzander:

Bytet till den nya generationen, med Wii U, PS4 och Xbone känns överlag mer "meh", kanske för att utvecklingen på något sätt stagnerat. Varför? Kan det vara en följd av att den förra generationens konsoler just höll sig kvar så pass länge, och "bromsade utvecklingen" som många PC-dyrkare kanske skulle kalla det. Eller har det liksom bara skett?

Jag vet inte själv. Som sagt kan det ju vara nostalgin som blockerar förnuftet.

Utvecklingen stagnerade för att laptops blev allt mer populära och spelen helst skulle optimeras till tvåkärniga bärbara datorer med svaga CPUer.

Konsolerna var optimerade efter flerkärniga CPUer med sämre grafikchip så när spel portades över och var optimerade efter 4 kärnor blev det mycket klagomål från PC-spelare med sina tvåkärniga datorer. Bara se bakåt på GTA 4 och BFBC2.

Vi får hoppas på att dagens spel inte optimeras allt för mycket efter 32 bitars system med två starka kärnor nu när konsolerna erbjuder 8 svaga kärnor i 64 bitars miljö.

Du menar GTA IV som laggade sönder på de kraftigaste datorerna som fanns, och BFBC2 som hade enorma problem med EA-servrar men aldrig sjönk under 60 fps?

Att spelen skulle primärt portas för folk som sitter på tvåkärniga laptops med integrerad gpu är ganska banalt. Om de nu gjorde det så hade ju resultatet varit motsatsen av vad många upplevt på PC, dvs om spelen har optimerats för de sämsta maskinerna hade de med riktiga speldatorer inte haft några problem. När de portar till PC så är det ju en helt annan arkitektur. Koden måste ju skrivas om och i det läget så lär de ha med i beräkningarna vad den bästa hårdvaran kan leverera. Annars hade vi aldrig fått spel som exempelvis Crysis som fortfarande är snyggare än dess konsoloptimerade uppföljare och bland de snyggare spelen som har släppts. Sedan har vi ju Bishock Infinite som fick klagomål över grafiken i nästan varje recension på konsol och till PC hyllas grafiken, och med all rätt för det är skitsnyggt.

Det här med taskiga spel till PC har att göra med att konsolmarknaden är mycket större idag och därför optimeras spelen för konsol. I de fall där det blir en så kallad "konsolport" så är PC utgåvan oftast en eftertanke och får inte alls den budget som behövs för att optimera till olika hårdvarulösningar.

GTA IV fungerade perfekt för alla med 4 kärniga CPUer med grafikkort kring 5870/280 och en disk med låg accesstid.

Alla som hade problem satt antingen på klockade tvåkärniga CPUer eller med en halvfull mekanisk disk som inte var snabb nog att läsa in random texturer och objekt on the fly.

Därför var det inte lätt för amatörer att få spelet att fungera medans oss med vettiga datorer och kunskap hur man optimerar systemen kunde spela spelet utan problem.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Portal är multiplattform.

Så du tror inte spelet hade funnits om det inte vore för 360/ps3?

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av marcus8958:

Portal är multiplattform.

Så du tror inte spelet hade funnits om det inte vore för 360/ps3?

Det är omöjligt att veta. Kommenterade bara din kommentar om multiplattformsspel vilket portal är.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Xzander:

Bytet till den nya generationen, med Wii U, PS4 och Xbone känns överlag mer "meh", kanske för att utvecklingen på något sätt stagnerat. Varför? Kan det vara en följd av att den förra generationens konsoler just höll sig kvar så pass länge, och "bromsade utvecklingen" som många PC-dyrkare kanske skulle kalla det. Eller har det liksom bara skett?

Jag vet inte själv. Som sagt kan det ju vara nostalgin som blockerar förnuftet.

Utvecklingen stagnerade för att laptops blev allt mer populära och spelen helst skulle optimeras till tvåkärniga bärbara datorer med svaga CPUer.

Konsolerna var optimerade efter flerkärniga CPUer med sämre grafikchip så när spel portades över och var optimerade efter 4 kärnor blev det mycket klagomål från PC-spelare med sina tvåkärniga datorer. Bara se bakåt på GTA 4 och BFBC2.

Vi får hoppas på att dagens spel inte optimeras allt för mycket efter 32 bitars system med två starka kärnor nu när konsolerna erbjuder 8 svaga kärnor i 64 bitars miljö.

Du menar GTA IV som laggade sönder på de kraftigaste datorerna som fanns, och BFBC2 som hade enorma problem med EA-servrar men aldrig sjönk under 60 fps?

Att spelen skulle primärt portas för folk som sitter på tvåkärniga laptops med integrerad gpu är ganska banalt. Om de nu gjorde det så hade ju resultatet varit motsatsen av vad många upplevt på PC, dvs om spelen har optimerats för de sämsta maskinerna hade de med riktiga speldatorer inte haft några problem. När de portar till PC så är det ju en helt annan arkitektur. Koden måste ju skrivas om och i det läget så lär de ha med i beräkningarna vad den bästa hårdvaran kan leverera. Annars hade vi aldrig fått spel som exempelvis Crysis som fortfarande är snyggare än dess konsoloptimerade uppföljare och bland de snyggare spelen som har släppts. Sedan har vi ju Bishock Infinite som fick klagomål över grafiken i nästan varje recension på konsol och till PC hyllas grafiken, och med all rätt för det är skitsnyggt.

Det här med taskiga spel till PC har att göra med att konsolmarknaden är mycket större idag och därför optimeras spelen för konsol. I de fall där det blir en så kallad "konsolport" så är PC utgåvan oftast en eftertanke och får inte alls den budget som behövs för att optimera till olika hårdvarulösningar.

GTA IV fungerade perfekt för alla med 4 kärniga CPUer med grafikkort kring 5870/280 och en disk med låg accesstid.

Alla som hade problem satt antingen på klockade tvåkärniga CPUer eller med en halvfull mekanisk disk som inte var snabb nog att läsa in random texturer och objekt on the fly.

Därför var det inte lätt för amatörer att få spelet att fungera medans oss med vettiga datorer och kunskap hur man optimerar systemen kunde spela spelet utan problem.

Jag spelade det aldrig på PC så jag skulle inte kunna uttala mig om hur det gick att spela min ganska kraftigt överklockade 4-kärniga processor men jag vet att det var ramaskri kring hur kasst optimerat det var i början. Folk som satt på värstinggrafikkort och inte kunde få 20 fps en gång. Hur väl du än hade optimerat din hårddisk så spelar det ingen roll när ett så pass fult spel som GTAIV inte går att få spelbart för de flesta.

http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=296831...

Där har du en tråd från förra året, som tydligt visar på att det fortfarande inte är särskilt välfungerande även om patcherna hjälpte många. GTA IV har väl kallats för bland de värsta konsolportarna som gjorts.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av marcus8958:

Portal är multiplattform.

Så du tror inte spelet hade funnits om det inte vore för 360/ps3?

Det är omöjligt att veta. Kommenterade bara din kommentar om multiplattformsspel vilket portal är.

Tja alltså spelet har sina grunder i ett source modprojekt och... tja det är väl meningslöst att fortsätta för du kommer väl ta upp butterfly effekt eller nått.

Så, istället kan jag väl då bara säga att det är så enkelt att spelet tillhör en av dem där 1% av multiplatformspel som bara råkade bli bra. Helt magiskt troligtvis, utan någon som helst mönster eller anledning man kan följa... ,´D

Medlem
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Xzander:

Bytet till den nya generationen, med Wii U, PS4 och Xbone känns överlag mer "meh", kanske för att utvecklingen på något sätt stagnerat. Varför? Kan det vara en följd av att den förra generationens konsoler just höll sig kvar så pass länge, och "bromsade utvecklingen" som många PC-dyrkare kanske skulle kalla det. Eller har det liksom bara skett?

Jag vet inte själv. Som sagt kan det ju vara nostalgin som blockerar förnuftet.

Utvecklingen stagnerade för att laptops blev allt mer populära och spelen helst skulle optimeras till tvåkärniga bärbara datorer med svaga CPUer.

Konsolerna var optimerade efter flerkärniga CPUer med sämre grafikchip så när spel portades över och var optimerade efter 4 kärnor blev det mycket klagomål från PC-spelare med sina tvåkärniga datorer. Bara se bakåt på GTA 4 och BFBC2.

Vi får hoppas på att dagens spel inte optimeras allt för mycket efter 32 bitars system med två starka kärnor nu när konsolerna erbjuder 8 svaga kärnor i 64 bitars miljö.

Du menar GTA IV som laggade sönder på de kraftigaste datorerna som fanns, och BFBC2 som hade enorma problem med EA-servrar men aldrig sjönk under 60 fps?

Att spelen skulle primärt portas för folk som sitter på tvåkärniga laptops med integrerad gpu är ganska banalt. Om de nu gjorde det så hade ju resultatet varit motsatsen av vad många upplevt på PC, dvs om spelen har optimerats för de sämsta maskinerna hade de med riktiga speldatorer inte haft några problem. När de portar till PC så är det ju en helt annan arkitektur. Koden måste ju skrivas om och i det läget så lär de ha med i beräkningarna vad den bästa hårdvaran kan leverera. Annars hade vi aldrig fått spel som exempelvis Crysis som fortfarande är snyggare än dess konsoloptimerade uppföljare och bland de snyggare spelen som har släppts. Sedan har vi ju Bishock Infinite som fick klagomål över grafiken i nästan varje recension på konsol och till PC hyllas grafiken, och med all rätt för det är skitsnyggt.

Det här med taskiga spel till PC har att göra med att konsolmarknaden är mycket större idag och därför optimeras spelen för konsol. I de fall där det blir en så kallad "konsolport" så är PC utgåvan oftast en eftertanke och får inte alls den budget som behövs för att optimera till olika hårdvarulösningar.

GTA IV fungerade perfekt för alla med 4 kärniga CPUer med grafikkort kring 5870/280 och en disk med låg accesstid.

Alla som hade problem satt antingen på klockade tvåkärniga CPUer eller med en halvfull mekanisk disk som inte var snabb nog att läsa in random texturer och objekt on the fly.

Därför var det inte lätt för amatörer att få spelet att fungera medans oss med vettiga datorer och kunskap hur man optimerar systemen kunde spela spelet utan problem.

Jag spelade det aldrig på PC så jag skulle inte kunna uttala mig om hur det gick att spela min ganska kraftigt överklockade 4-kärniga processor men jag vet att det var ramaskri kring hur kasst optimerat det var i början. Folk som satt på värstinggrafikkort och inte kunde få 20 fps en gång. Hur väl du än hade optimerat din hårddisk så spelar det ingen roll när ett så pass fult spel som GTAIV inte går att få spelbart för de flesta.

http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=296831...

Där har du en tråd från förra året, som tydligt visar på att det fortfarande inte är särskilt välfungerande även om patcherna hjälpte många. GTA IV har väl kallats för bland de värsta konsolportarna som gjorts.

Ja det flöt inte bra för amatörer. Men någon som kan hantera en dator hade inga problem med spelet.

http://imgur.com/a/r97aE

EDIT: Den som hade problem med GTA IV är inget annat än en amatör som lika gärna kan satsa på konsoler. Blir enklare för personen som har problem och så slipper man sån här ryktesspridning.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av Theade:

Spelen till konsolerna utvecklas på PCs?

ofta ja, men med alltid med Windows på?

i vilket fall, maten odlas alltid på åkern, ät ute.

Haha! Bra sagt! Jag gillar PC, samt konsoler. Sitter på en PS3. Snart dags för PS4!


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Xzander:

Bytet till den nya generationen, med Wii U, PS4 och Xbone känns överlag mer "meh", kanske för att utvecklingen på något sätt stagnerat. Varför? Kan det vara en följd av att den förra generationens konsoler just höll sig kvar så pass länge, och "bromsade utvecklingen" som många PC-dyrkare kanske skulle kalla det. Eller har det liksom bara skett?

Jag vet inte själv. Som sagt kan det ju vara nostalgin som blockerar förnuftet.

Utvecklingen stagnerade för att laptops blev allt mer populära och spelen helst skulle optimeras till tvåkärniga bärbara datorer med svaga CPUer.

Konsolerna var optimerade efter flerkärniga CPUer med sämre grafikchip så när spel portades över och var optimerade efter 4 kärnor blev det mycket klagomål från PC-spelare med sina tvåkärniga datorer. Bara se bakåt på GTA 4 och BFBC2.

Vi får hoppas på att dagens spel inte optimeras allt för mycket efter 32 bitars system med två starka kärnor nu när konsolerna erbjuder 8 svaga kärnor i 64 bitars miljö.

Du menar GTA IV som laggade sönder på de kraftigaste datorerna som fanns, och BFBC2 som hade enorma problem med EA-servrar men aldrig sjönk under 60 fps?

Att spelen skulle primärt portas för folk som sitter på tvåkärniga laptops med integrerad gpu är ganska banalt. Om de nu gjorde det så hade ju resultatet varit motsatsen av vad många upplevt på PC, dvs om spelen har optimerats för de sämsta maskinerna hade de med riktiga speldatorer inte haft några problem. När de portar till PC så är det ju en helt annan arkitektur. Koden måste ju skrivas om och i det läget så lär de ha med i beräkningarna vad den bästa hårdvaran kan leverera. Annars hade vi aldrig fått spel som exempelvis Crysis som fortfarande är snyggare än dess konsoloptimerade uppföljare och bland de snyggare spelen som har släppts. Sedan har vi ju Bishock Infinite som fick klagomål över grafiken i nästan varje recension på konsol och till PC hyllas grafiken, och med all rätt för det är skitsnyggt.

Det här med taskiga spel till PC har att göra med att konsolmarknaden är mycket större idag och därför optimeras spelen för konsol. I de fall där det blir en så kallad "konsolport" så är PC utgåvan oftast en eftertanke och får inte alls den budget som behövs för att optimera till olika hårdvarulösningar.

GTA IV fungerade perfekt för alla med 4 kärniga CPUer med grafikkort kring 5870/280 och en disk med låg accesstid.

Alla som hade problem satt antingen på klockade tvåkärniga CPUer eller med en halvfull mekanisk disk som inte var snabb nog att läsa in random texturer och objekt on the fly.

Därför var det inte lätt för amatörer att få spelet att fungera medans oss med vettiga datorer och kunskap hur man optimerar systemen kunde spela spelet utan problem.

Jag spelade det aldrig på PC så jag skulle inte kunna uttala mig om hur det gick att spela min ganska kraftigt överklockade 4-kärniga processor men jag vet att det var ramaskri kring hur kasst optimerat det var i början. Folk som satt på värstinggrafikkort och inte kunde få 20 fps en gång. Hur väl du än hade optimerat din hårddisk så spelar det ingen roll när ett så pass fult spel som GTAIV inte går att få spelbart för de flesta.

http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=296831...

Där har du en tråd från förra året, som tydligt visar på att det fortfarande inte är särskilt välfungerande även om patcherna hjälpte många. GTA IV har väl kallats för bland de värsta konsolportarna som gjorts.

Ja det flöt inte bra för amatörer. Men någon som kan hantera en dator hade inga problem med spelet.

http://imgur.com/a/r97aE

EDIT: Den som hade problem med GTA IV är inget annat än en amatör som lika gärna kan satsa på konsoler. Blir enklare för personen som har problem och så slipper man sån här ryktesspridning.

Nu får du fan ge dig. Ett spel som kostar 400-500 kronor skall fungera på en dator som kostar 5000:- eller 20000:- om de så möter minimumkraven från spelet. Att säga att man är amatör för att man får dålig fps är ju ren idioti. Jag som PC-spelare börjar förstå varför folk tycker illa om PC-spelare när jag hör sådana här argument.

Open World är inte heller ett argument då GTA IV inte var det första spelet som hade detta, och inte heller det sista. De flesta andra open-world spel flyter perfekt på high-end datorer men när GTA IV inte gör det så är det spelarens fel? Bara för att det funkade bra för dig, betyder inte att spelet är väl optimerat. Folk hade mängder med problem i början och en liten jävla google-sökning visar att folk än idag har svårt att få spelet att rulla perfekt på tunga datorer. Att spelet dessutom faktiskt flöt bättre på en PS3 med ynka 256 mb Vram för många, säger en hel del.

Det handlar om folk som köper en produkt som är ofärdig. Det är inte okej, och jag hoppas verkligen inte fler människor blint försvarar produkten för då kommer det bli ännu värre än idag. När spelade du sist ett buggfritt spel vid release? STALKER var ju fan ett buggfritt mästerverk i jämförelse med hur de stora utgivarna hanterar spel-releaser nu för tiden.

Medlem
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Xzander:

Bytet till den nya generationen, med Wii U, PS4 och Xbone känns överlag mer "meh", kanske för att utvecklingen på något sätt stagnerat. Varför? Kan det vara en följd av att den förra generationens konsoler just höll sig kvar så pass länge, och "bromsade utvecklingen" som många PC-dyrkare kanske skulle kalla det. Eller har det liksom bara skett?

Jag vet inte själv. Som sagt kan det ju vara nostalgin som blockerar förnuftet.

Utvecklingen stagnerade för att laptops blev allt mer populära och spelen helst skulle optimeras till tvåkärniga bärbara datorer med svaga CPUer.

Konsolerna var optimerade efter flerkärniga CPUer med sämre grafikchip så när spel portades över och var optimerade efter 4 kärnor blev det mycket klagomål från PC-spelare med sina tvåkärniga datorer. Bara se bakåt på GTA 4 och BFBC2.

Vi får hoppas på att dagens spel inte optimeras allt för mycket efter 32 bitars system med två starka kärnor nu när konsolerna erbjuder 8 svaga kärnor i 64 bitars miljö.

Du menar GTA IV som laggade sönder på de kraftigaste datorerna som fanns, och BFBC2 som hade enorma problem med EA-servrar men aldrig sjönk under 60 fps?

Att spelen skulle primärt portas för folk som sitter på tvåkärniga laptops med integrerad gpu är ganska banalt. Om de nu gjorde det så hade ju resultatet varit motsatsen av vad många upplevt på PC, dvs om spelen har optimerats för de sämsta maskinerna hade de med riktiga speldatorer inte haft några problem. När de portar till PC så är det ju en helt annan arkitektur. Koden måste ju skrivas om och i det läget så lär de ha med i beräkningarna vad den bästa hårdvaran kan leverera. Annars hade vi aldrig fått spel som exempelvis Crysis som fortfarande är snyggare än dess konsoloptimerade uppföljare och bland de snyggare spelen som har släppts. Sedan har vi ju Bishock Infinite som fick klagomål över grafiken i nästan varje recension på konsol och till PC hyllas grafiken, och med all rätt för det är skitsnyggt.

Det här med taskiga spel till PC har att göra med att konsolmarknaden är mycket större idag och därför optimeras spelen för konsol. I de fall där det blir en så kallad "konsolport" så är PC utgåvan oftast en eftertanke och får inte alls den budget som behövs för att optimera till olika hårdvarulösningar.

GTA IV fungerade perfekt för alla med 4 kärniga CPUer med grafikkort kring 5870/280 och en disk med låg accesstid.

Alla som hade problem satt antingen på klockade tvåkärniga CPUer eller med en halvfull mekanisk disk som inte var snabb nog att läsa in random texturer och objekt on the fly.

Därför var det inte lätt för amatörer att få spelet att fungera medans oss med vettiga datorer och kunskap hur man optimerar systemen kunde spela spelet utan problem.

Jag spelade det aldrig på PC så jag skulle inte kunna uttala mig om hur det gick att spela min ganska kraftigt överklockade 4-kärniga processor men jag vet att det var ramaskri kring hur kasst optimerat det var i början. Folk som satt på värstinggrafikkort och inte kunde få 20 fps en gång. Hur väl du än hade optimerat din hårddisk så spelar det ingen roll när ett så pass fult spel som GTAIV inte går att få spelbart för de flesta.

http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=296831...

Där har du en tråd från förra året, som tydligt visar på att det fortfarande inte är särskilt välfungerande även om patcherna hjälpte många. GTA IV har väl kallats för bland de värsta konsolportarna som gjorts.

Ja det flöt inte bra för amatörer. Men någon som kan hantera en dator hade inga problem med spelet.

http://imgur.com/a/r97aE

EDIT: Den som hade problem med GTA IV är inget annat än en amatör som lika gärna kan satsa på konsoler. Blir enklare för personen som har problem och så slipper man sån här ryktesspridning.

Nu får du fan ge dig. Ett spel som kostar 400-500 kronor skall fungera på en dator som kostar 5000:- eller 20000:- om de så möter minimumkraven från spelet. Att säga att man är amatör för att man får dålig fps är ju ren idioti. Jag som PC-spelare börjar förstå varför folk tycker illa om PC-spelare när jag hör sådana här argument.

Open World är inte heller ett argument då GTA IV inte var det första spelet som hade detta, och inte heller det sista. De flesta andra open-world spel flyter perfekt på high-end datorer men när GTA IV inte gör det så är det spelarens fel? Bara för att det funkade bra för dig, betyder inte att spelet är väl optimerat. Folk hade mängder med problem i början och en liten jävla google-sökning visar att folk än idag har svårt att få spelet att rulla perfekt på tunga datorer. Att spelet dessutom faktiskt flöt bättre på en PS3 med ynka 256 mb Vram för många, säger en hel del.

Det handlar om folk som köper en produkt som är ofärdig. Det är inte okej, och jag hoppas verkligen inte fler människor blint försvarar produkten för då kommer det bli ännu värre än idag. När spelade du sist ett buggfritt spel vid release? STALKER var ju fan ett buggfritt mästerverk i jämförelse med hur de stora utgivarna hanterar spel-releaser nu för tiden.

Klicka på länken och läs. Spelet flyter bra på en dator för 20k eller för 5k. Att du som spelare förväntar att datorn automatiskt väljer rätt inställningar för dig är ett tecken på att du som spelare bör välja konsoler vars spel är optimerade för just hårdvaran.
Du måste själv välja inställningar och ha en fullt fungerande dator för att få spelet att flyta bra.

Spelet flöt aldrig bra på PS3. Spelet har låg upplösning, dålig grafik och låg men relativt stabil fps. Kör du samma inställningar på PC kommer du få liknande upplevelse med en relativt billig skräpdator.

Så du tycker alltså att spelet ska ta hänsyn till att du som PC-användare har utdaterade drivrutiner, en massa bloatware i windows och en halvt fungerande PC och ändå sitta just på gränsen på systemkraven eller långt under och spelet ska fortfarande flyta på bra?

Nej jag tycker att den som är en ägare av en PC ska helt klart inte ha en massa skrot som tynger ner systemet och välja rätt inställningar i spelet för att få så optimalt flyt som möjligt. Det är fördelen med att spela på PC då du som användare själv har möjligheten att välja hårdvaran och grafiken.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Redaktör
Skrivet av marcus8958:

GTA IV fungerade perfekt för alla med 4 kärniga CPUer med grafikkort kring 5870/280 och en disk med låg accesstid.

Alla som hade problem satt antingen på klockade tvåkärniga CPUer eller med en halvfull mekanisk disk som inte var snabb nog att läsa in random texturer och objekt on the fly.

Därför var det inte lätt för amatörer att få spelet att fungera medans oss med vettiga datorer och kunskap hur man optimerar systemen kunde spela spelet utan problem.

Fast det där stämmer inte riktigt. FZ:s (och PC Gamers) då rätt kraftiga testdator (fyrkärig Intel-cpu, resten har jag glömt) hade grova problem att leverera bra framerate, och vi meckade en hel del för att få fart på saker och ting. Inga halvårsgamla grafikdrivare, med andra ord. Det kanske gick att få bättre flyt i spelet än vad vi åstadkom - jag vet inte - men att säga att det "fungerade perfekt" är att ta i. Det var en skitbuggig release på pc, med fler problem än frameraten.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av marcus8958:

GTA IV fungerade perfekt för alla med 4 kärniga CPUer med grafikkort kring 5870/280 och en disk med låg accesstid.

Alla som hade problem satt antingen på klockade tvåkärniga CPUer eller med en halvfull mekanisk disk som inte var snabb nog att läsa in random texturer och objekt on the fly.

Därför var det inte lätt för amatörer att få spelet att fungera medans oss med vettiga datorer och kunskap hur man optimerar systemen kunde spela spelet utan problem.

Fast det där stämmer inte riktigt. FZ:s (och PC Gamers) då rätt kraftiga testdator (fyrkärig Intel-cpu, resten har jag glömt) hade grova problem att leverera bra framerate, och vi meckade en hel del för att få fart på saker och ting. Inga halvårsgamla grafikdrivare, med andra ord. Det kanske gick att få bättre flyt i spelet än vad vi åstadkom - jag vet inte - men att säga att det "fungerade perfekt" är att ta i. Det var en skitbuggig release på pc, med fler problem än frameraten.

Om spelet hackade extra mycket när ni förflyttade er runt och inte i eldstriderna är det ett bra tecken på att disken inte klarade av att ladda in nya texturer och modeller. Det är ett mindre problem idag när gemene man sitter på en SSD. Men gissar att eran testrigg saknade en sån.

Jag minns inte många buggar mer än fysikbuggar som lekparken och att spelet tappade prestanda med sli innan sli patchen kom.
Hade första veckorna några memory leaks som gjorde att spelet började lagga efter timmars spelande. Kunde man lösa med ändra vram till halva sin storlek.
Jo och alla som körde pirat spelet eller Windows hade enorma problem med allt.

Så nej perfekt var det inte. Men det är inte många spel vid release. Huvudsaken var att man kunde få stabilt flyt i spelet med lite pillande och i dagens läge kan man med lite mer pillande få spelet otroligt snyggt med ienhancer eller vad det nu heter.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Gemene man?
SSD'n är fortfarande ohyggligt dyra när det handlar om datalagring i större mängder.

Medlem

Säga vad man vill om konsolspelande, men pc-spelare glömmer ofta vilken klassfråga det handlar om. En vettig speldator kostar ofta 3ggr så mycket som en konsol. Konsolerna har helt enkelt spridit spelandet utanför den vita, rika övre medelklassen.
Det blir ju än mer uppenbart idag när laptops dominerar pc-försäljningen, de allra flesta familjer ser inte datorn som en spelmaskin.

Medlem

Jag har då ingen önskan att kliva på tåget än, men om ett halvår kommer jag nog knappt snegla åt min gamla trotjänare längre.

12
Skriv svar